Pt.: Jasna i ciemna strona Internetu. O problemach uczniów i ich ucieczce w wirtualny świat. O edukacyjnym potencjale jasnej strony sieci. Autorem warsztatu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
7 punktów Kodeksu 2.0.
opracowała Justyna Tokarz
CYBERPRZEMOC.
Dziecko w sieci zagrożenia i profilaktyka.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Jak bezpiecznie korzystać
CYBERPRZEMOC.
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
Aktywna edukacja.
KOMUNIKUJMY SIĘ.
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Powiedz STOP cyberprzemocy !
STOP Cyberprzemocy.
Cyberprzemoc Wydział dw. z PG KWP w Katowicach kom. Adam Nikolin.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Dzień Bezpiecznego Internetu
„BEZPIECZNY INTERNET”
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
Wprowadzenie w tematykę konferencji
Bezpieczny internet.
Cyberprzemoc Weronika Skierka IIA.
KODEKS 2.0 Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym
TARGI
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Bez nienawiści w Internecie
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
CYBERPRZEMOCY !!!.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
DEBATA SZKOLNA.  Korzystamy z komputera pod opieką rodziców lub nauczycieli.  Zgłaszamy dorosłym wszystko, co wydaje nam się podejrzane lub złe.  Korzystamy.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Cyberprzemoc Wirtualne upokarzanie, realne przeżywanie…
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Przygotował: Jakub Leńczowski
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Jak ustrzec się przed cyberprzemocą?
TIK w szkole.
(Agresja elektroniczna)
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
1 1.
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

pt.: Jasna i ciemna strona Internetu. O problemach uczniów i ich ucieczce w wirtualny świat. O edukacyjnym potencjale jasnej strony sieci. Autorem warsztatu jest zespół psychologów współpracujących przy projekcie Kinoterapia oraz pani Anna Tulczyńska – psycholog, socjoterapeutka, autorka licznych artykułów publikowanych w poradnikach dla wychowawców i dyrektorów szkół. Warsztat poprowadzi Artur Brzeziński - coach w Pracowni Psychoterapii i Psychoedukacji Integra

CELE WARSZTATU: Jak nawiązywać dobre relacje z uczniami? Jakie sygnały świadczą o problemach ucznia ? Jak wspierać w szkole ucznia mającego problemy? Jak warto korzystać z nowych technologii?

ZAPRASZAMY NA FILM

CO DLA PAŃSTWA JEST GŁÓWNYM TEMATEM FILMU ?

CO DLA PAŃSTWA JEST GŁÓWNYM TEMATEM FILMU ? Samotność Kłopoty w komunikacji Poszukiwanie akceptacji Uzależnienie od Internetu Przemoc w sieci Bezradność rodziców Relacje w grupie Poszukiwanie tożsamości Depresja, samobójstwo

JAK MŁODZIEŻ RADZI SOBIE Z PROBLEMAMI?

JAK MŁODZIEŻ RADZI SOBIE Z PROBLEMAMI Rozmawia... Wędruje po Internecie... Idzie do fachowca Ucieka w samotność... Zaprzecza problemom – ucieka w rozrywkę Sięga po substancje psychoaktywne...

JAK WARTO, POSTĘPOWAĆ WOBEC PROBLEMÓW UCZNIÓW? KIEDY INTERWENIOWAĆ? JAK ?

KIEDY WARTO INTERWENIOWAĆ? Proszę w grupach porozmawiać o tym, co mogło sygnalizować problemy Dominika i w jakich sytuacjach mogli/powinni zareagować nauczyciele.

SYTUACJE WYMAGAJĄCE REAKCJI, UWAGI NAUCZYCIELI Nieadekwatnie do sytuacji silne reakcje emocjonalne Łamanie ogólnie przyjętych norm. Nieobecności w szkole zawsze wymagają sprawdzenia przyczyny. Nagła zmian wyglądu, fryzury, sposobu ubierania. Rezygnacja z zajęć, zadań ważnych dla ucznia, spóźnienia

CO JESZCZE MOŻE ŚWIADCZYĆ O PROBLEMACH UCZNIA Gdy podczas rozmowy z uczniem dostrzegamy jego: spadek samooceny, niedocenianie swoich sukcesów, wyolbrzymianie trudności i porażek, poczucie bezradności, poczucie beznadziejności.

Obserwuj Analizuj Decyduj Działaj

SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE Tematyka śmierci pojawiająca się w pracach pisemnych i plastycznych Doświadczanie dojmującego uczucia bezradności Zrywanie przyjaźni, rozdawanie rzeczy Igranie" z nieszczęściem, Wypowiedzi dotyczące bezsensu życia i życia pozagrobowego

SAMOBÓJSTWA - MITY Ludzie którzy mówią o samobójstwie rzadko je popełniają Popełnienie samobójstwa jest nieracjonalne Jeżeli rozmawiamy o samobójstwie wprost sugerujemy jego popełnienie Samobójstwa popełniają osoby w głębokiej depresji Samobójcy rzadko szukają pomocy 80% osób wcześniej wspomina o swoim zamiarze Osoby podejmujące próby samobójcze mają wiele argumentów Otwarta rozmowa jest bardzo ważna i potrzebna Poprawa w depresji wiąże się ze zniknięciem poczucia bezradności i szansą na podjęcie decyzji i działań związanych z samobójstwem Szukają i potrzebują pomocy, choć nie zawsze potrafią o nią poprosić

KIEDY INTERWENIOWAĆ? Uważna obserwacja uczniów pozwala na analizowanie ich zachowań i zmian. Zmiany mogą być sygnałem trudności. Potrzebna jest dobra relacja między nauczycielem a uczniem, aby interwencja miała szanse powodzenia.

JAK BUDOWAĆ RELACJĘ NAUCZYCIEL - UCZEŃ?

CO MOŻE NAM POMAGAĆ W NAWIĄZANIU DOBREGO KONTAKTU Z UCZNIAMI? Proszę ponownie o pracę w grupach i zastanowienie się:

BUDOWANIE RELACJI Relacja przynosi korzyści obu stronom... Jakie są potrzeby uczniów / nauczycieli? Czego chcą? Co dostają w szkole?

Okazje Umiejętności Ciekawość Zaufanie Akceptacja odmienności Otwartość Szacunek Poczucie humoru CO MOŻE NAM POMAGAĆ W NAWIĄZANIU DOBREGO KONTAKTU Z UCZNIAMI?

CZY NAPRAWDĘ SĄ INNI? Spędzaliśmy czas z rówieśnikami na podwórku Długo rozmawialiśmy, niekończące się rozmowy pod domem lub przez telefon My plotkowaliśmy My dokuczaliśmy sobie pisząc listy, mażąc po murach Mieszkają w zamkniętych osiedlach, daleko od siebie, spędzają czas razem …w sieci Długo rozmawiają na forach, portalach społecznościowych Oni zamieszczają wpisy i filmiki w Internecie Oni zamieszczają negatywne komentarze, filmiki, fotomontarze Współcześni dorośli – kiedy byliśmy nastolatkami Współczesne nastolatki

JAK PAŃSTWO BUDUJECIE RELACJE Z UCZNIAMI

JAK ROZMAWIAĆ Z UCZNIAMI, GDY COŚ NAS NIEPOKOI

ROZMOWA Z UCZNIAMI - PODSTAWOWE ZASADY Obserwuj uczniów. Proponuj rozmowę, ale daj prawo do odmowy. Zadbaj o czas i miejsce. Uprzedź o ograniczonej dyskrecji Przedstaw swoje obserwacje. Nie oceniaj, nie diagnozuj, nie dawaj dobrych rad. Pytaj i słuchaj.

ROZMOWY Z UCZNIAMI PODSTAWOWE ZASADY Spotkaj się z rodzicami Zaproponuj sposoby pomocy na terenie szkoły np. wsparcie socjalne, pomoc w nauce, pomoc w rozwiązaniu konfliktów z rówieśnikami lub nauczycielami. Zaproponuj skorzystanie z pomocy profesjonalisty.

JAK WSPIERAĆ? Zauważ - nie ignoruj, traktuj poważnie - nie lekceważ, próbuj rozmawiać. Zbuduj swoją grupę wsparcia Przekaż ucznia pod opiekę rodziców, zaleć konsultacje z lekarzem psychiatrą, jeśli rodzice nie zaopiekują się uczniem zawiadom pogotowie. Jeśli uczeń zgłasza myśli samobójcze, ma plan działań i dostęp do środków - zawiadom rodziców. Rozmawiaj otwarcie, pytaj o powody, plany.

DOBRY I ZŁY INTERNET

INTERNET – ZAGROŻENIE CYBERPRZEMOCĄ Formy : nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się pod kogoś. Narzędzia : poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne. Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół - FDzN Jak reagować na cyberprzemoc. Cyberprzemoc – przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

NAJWAŻNIEJSZE CECHY CYBERPRZEMOCY – CZYLI CO CZYNI JĄ TAK NIEBEZPIECZNĄ trwałość łatwość wyszukania kopiowalność niewidzialność odbiorców pozorna anonimowość sprawcy

NAJWAŻNIEJSZE CECHY CYBERPRZEMOCY – CZYLI CO CZYNI JĄ TAK NIEBEZPIECZNĄ brak możliwości ucieczki dostęp do ofiary inny profil sprawcy brak bezpośredniego kontaktu ofiara - sprawca

INTERWENCJE W PRZYPADKU CYBERPRZEMOCY Udziel wsparcia. Doradź – np. zmianę adresów dostępów. Doceń już podjęte działania. Zaleć monitorowanie Internetu. Nawiąż współpracę z rodzicami... policją.

PROFILAKTYKA CYBERPRZEMOCY Lekcje netykiety Edukacja o odpowiedzialności prawnej Monitorowanie sieci szkolnej Psychoedukacja

JAK WYKORZYSTYWAĆ NOWE TECHNOLOGIE DO BUDOWANIA RELACJI Komunikowanie się z uczniami za pomocą: portali społecznościowych, maili Budowanie wspólnoty poprzez zapisywanie wspomnień np. strony ze zdjęciami z wycieczek (zabezpieczone hasłem), blogi, itp.

PODSUMOWANIE W pracy z uczniem ważne jest budowanie dobrej relacji. Uczeń potrzebuje udanych relacji z dorosłymi/nauczycielami mimo, że często tego nie okazuje. Ważne, aby uczeń wiedział, że może zaufać nauczycielowi/wychowawcy, liczyć na jego wsparcie i pomoc w rozwiązaniu problemów.

DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W WARSZTATACH