BIOGRAFIE WIELKICH LUDZI I ARTYSTÓW JAKO ŹRÓDŁO ISPIRACJI DLA TWÓRCÓW FILMU
BIOGRAFIA: Biografia może mieć postać opracowania naukowego lub popularnonaukowego, jednak biografią może być również forma literacka w postaci powieści biograficznej jedynie czerpiącej z incydentalnych faktów z życia znanej osobliwości. Taką formą biografii może być wtedy również filmowa jej postać – w zależności od stopnia wierności, będąca filmem dokumentalnym lub fabularyzowanym.
BIOGRAFIE wybrane na potrzeby pracy: Księżna Diana – brytyjska królowa Coco Chanel - projektantka mody; Marylin Monroe – modelka i gwiazda filmowa;
Księżna Diana Spencer
DIANA SPENSER Kontrowersyjne okoliczności, nie wyjaśnionej dokładnie po dziś dzień, tragicznej śmierci „królowej ludzkich serc” , to temat, który nurtuje filmowców od dnia feralnego wypadku samochodowego w którym księżna poniosła śmierć, po dzień dzisiejszy.
„Diana, ostatnie dni księżniczki” – reż. Richard Dale
„Diana, ostatnie dni księżniczki” - Richard Dale Film Dale`a poświęcony wydarzeniom rok po rozwodzie księżnej, latem 1997 roku. Ukazuje on Dianę odzyskującą równowagę przy boku ukochanego Dodiego Al Fayeda, osaczoną przez paparazzich. Specyficzna forma tej filmowej biografii, gdzie każda scena opatrzona jest następnie autentycznymi wywiadami z ludźmi z najbliższego otoczenia Diany, a także raportami policji z feralnego dnia wypadku w którym zginęła stanowi niebyły walor filmu, który nie tylko znacznie podwyższa jego autentyczność, ale też pozwala poznać, tę enigmatyczną i niezwykłą osobowość od strony niemedialnej, jako zwykłą, wrażliwą kobietę.
Coco Chanel
GABRIELLE BONHEUR CHANEL Francuska ikona mody przełomu XIX i XX wieku, która zaczynając od małego sklepiku z kapeluszami, poprzez rewolucyjne proste fasony, kobiece spodnie, krótkie fryzury, „małą czarną”, aż po perfumy uznawane za jeden z najpiękniejszych zapachów kobiecych na świecie, zyskała sobie miano ikony mody, stając się legendą stanowiącą inspirację dla filmowców po dziś dzień.
„Coco Chanel” – reż. Anne Fontaine
„Coco Chanel” – reż. Anne Fontaine Reżyserka zdaje się skupiać w swoim dramacie bardziej na wewnętrznej, aniżeli zawodowej części biografii projektantki ukazując przeżycia pozornie chłodnej i żądnej sukcesu kobiety, której najgłębiej skrywaną potrzebą okazała się potrzeba prawdziwej miłości. Tajemnica sukcesu i osobowości Coco Chanel pozostaje tu jednak nietknięta, a już na pewno zbyt sfabularyzowana i niejako oderwana od rzeczywistości. Widz przygotowany na biografię Coco, dostaje zamiast niej opis niemal nieznanych wydarzeń z jej życia, przeżycia gwiazdy, aniżeli motywację warunkującą światową sławę Coco.
Marylin Monroe
MARYLIN MONROE Norma Jeane Mortenson, Norma Jeane Baker (pseudonim artystyczny- Marylin Monroe)- amerykańska modelka i aktorka filmowa, gwiazda filmowa, legenda światowego kina lat 50. i 60. XX w. Jako modelka
„Marylin- ostatnie seanse” – reż. Patrick Jeudy
„Marylin- ostatnie seanse” – reż. Patrick Jeudy To filmowa biografia psychologiczna aktorki, głęboka, ale na wskroś melancholijna i złowrogo pesymistyczna, bowiem jej finał jest przytłaczający. Film ukazuje tragizm życia wielkiej gwiazdy- ikony seksu, kobiety podziwianej, znanej na całym świecie, ale też na wskroś samotnej, przeżywającej wewnętrzne dramaty skrywane pod maską estradowego uśmiechu i komediowych ról jakie przyszło jej grać, tak silnie skontrastowanych z dramaturgią jej życia. O sile filmu z pewnością świadczy też autentyczność nagrań, choć pomimo tego wydaje się on być raczej jednostronną (psychologiczną ) biografią gwiazdy aniżeli dziełem pozwalającym poznać Merlin w sposób całościowy.
PODSUMOWANIE: Biografie wielkich ludzi i artystów to bodziec dla światowej kinematografii, którego szczególne oddziaływanie przypada na czasy nam współczesne. Dzięki tym produkcjom w sposób łatwy, przyjemny i szybki możemy też poszerzyć swoje horyzonty poznawcze, dowiedzieć się czegoś więcej na temat znanych osobliwości nie koniecznie sięgając po obszerna literaturę naukową. Ów zabieg może jednak okazać się pułapką jeśli nie weźmiemy pod uwagę kwestii, iż filmowa biografia nie zawsze ( a właściwie rzadko) daje pełny i obiektywny obraz znanej osobowości. Każda biografia jest bowiem na swój sposób subiektywna dlatego też to do widza należy ostatnie zdanie, jeśli chodzi o ocenę postaci.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!