Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozpoznawanie i leczenie zaburzeń depresyjnych
Advertisements

Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
DEPRESJA w wieku młodzieńczym, próby samobójcze.
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zaburzenia psychiczne
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
Substancje wspomagające kondycję psychiczną człowieka
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Depresja wieku rozwojowego
Zaburzenia afektywne.
PROFILAKTYKA.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Depresja wieku młodzieńczego
Lekcja 1 Temat:.
Złe nawyki żywieniowe.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
DEPRESJA.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Teoretycznie, zaopatrzenie organizmu w witaminę D wydaje się łatwe (racjonalna ekspozycja skóry na słońce latem, urozmaicona dieta), mimo to w aktualnym.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
ANOREKSJA.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
mgr Małgorzata Piasecka
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Stres choroba „stulecia”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
DEPRESJA.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
7 kwietnia Światowy Dzień Zdrowia: „Depresja porozmawiajmy o niej.”
Wspomaganie rodziców w opiece i pielęgnacji dzieci poniżej 3 roku życia E-seminarium realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanego.
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Sposoby radzenia sobie ze stresem
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1 Wykład I Materiał dla uczestników programu Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1 w ramach programu „PROFILAKTYKA ZABURZEŃ DEPRESYJNYCH WŚRÓD MŁODZIEŻY W WIEKU 16 – 17 LAT” finansowanego ze środków Samorządu Województwa Lubelskiego

Motto: „DEPRESJA TO UNIWERSALNE, PONAD-CZASOWE I NIEZALEŻNE OD WIEKU CIERPIENIE PRZYPISYWANE CZŁOWIEKOWI”

Depresja w języku potocznym jest terminem służącym do opisu obniżonego nastroju często przeżywanego w reakcji na trudne wydarzenia zdarzające się w życiu każdego człowieka. W takich sytuacjach przejściowo obniżony nastrój może utrzymywać się kilka chwil, kilka godzin, kilka lub kilkanaście dni. Ten stan nazywany jest często „depresją normalną” i dotyczy reakcji na naturalne sytuacje.

Przykłady sytuacji powodujących obniżenie nastroju: - strata czegoś, - odrzucenie przez ważną dla nas osobę, - utrata kogoś bliskiego, - niepowodzenie w ważnej dla nas sprawie, - pogorszenie warunków życia, - choroba własna bądź kogoś bliskiego.

Depresja kliniczna Depresja kliniczna różni się od „depresji normalnej”: stopniem nasilenia, długością trwania, tendencją do powtarzania się dozna-wanych stanów i nastrojów.

Symptomy depresji klinicznej są widoczne na czterech poziomach: nastrój (afekt), funkcjonowanie poznawcze, zachowania (doświadczenia behawioral-ne), stan fizyczny (doświadczenia somatyczne).

Generalnie depresja może różnić się: tym, w jaki sposób rozpoczyna się, jak intensywne są jej objawy, jak długo trwa, jak często u danej osoby powracają epizody depresji.

Typy depresji Ze względu na przyczyny rozróżnia się: depresję endogenną depresję reaktywną (egzogenną)

Typy depresji Ze względu na rodzaj objawów towarzyszą-cych depresji rozróżniono: depresję jednobiegunową depresję dwubiegunową

Depresja jednobiegunowa: duża depresja dystymia

Objawy dużej depresji (5 objawów przez okres co najmniej 2 tygodni) Jeden z dwóch pierwszych objawów: 1/ nastrój depresyjny 2/ wyraźna utrata odczuwania przyjemności.

Co najmniej cztery spośród następującej puli objawów: 3/ wyraźny spadek lub wzrost masy ciała (bez stosowania diety) związany ze spadkiem lub nadmiernym apetytem 4/ bezsenność lub nadmierna senność 5/ pobudzenie ruchowe lub poczucie spowolnienia 6/ zmęczenie lub brak energii 7/ poczucie winy, obniżenie poczucia własnej wartości 8/ zmniejszona zdolność koncentracji lub myślenia, trudność w podjęciu jakiejkolwiek decyzji 9/ powtarzające się myśli o śmierci, myśli samobójcze, próba samobójcza lub konkretny plan samobójstwa.

Inne typy depresji: przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne depresja poporodowa

Leczenie depresji farmakoterapia – leki przeciwdepresyjne psychoterapia - zbiór technik opartych na komunikacji werbalnej w relacji psychoterapeuta – pacjent, pozwalający leczyć zaburzenia natury psychologicznej

Profilaktyczne działania rodzicielskie Budowanie relacji z dzieckiem. Stosowanie optymalnej kontroli. Jasne określenie i przestrzeganie reguł.

Rodzinne czynniki ryzyka depresji Kary i inne restrykcyjne metody rodzicielskie. Odrzucenie przez rodziców. Depresja jednego lub obojga rodziców. Skonfliktowanie stosunków w rodzinie. Zmiana struktury rodziny (utrata obojga rodziców lub jednego w związku ze zgonem, separacją lub rozwodem). Stres rodzinny (problemy ekonomiczne rodziny, bezrobocie oraz poważna choroba członka rodziny).

Szkolna profilaktyka uniwersalna (kierowana do ogółu uczniów): kreowanie zdrowego wspierającego środowiska w szkole; dbanie o dobry klimat fizyczny i społeczny zdecydowana niezgoda na przemoc wzmacnianie odporności uczniów poprzez uczenie najważniejszych umiejętności psychologicznych i społecz-nych podnoszenie samooceny dzieci i nastolatków wzmacnianie więzi ze szkołą zwiększanie kompetencji wychowawczych rodziców wskazanie osób, do których można się zwrócić o poradę i pomoc

Szkolna profilaktyka selektywna (kierowana do uczniów zagrożonych): Wykład I Materiał dla uczestników programu Szkolna profilaktyka selektywna (kierowana do uczniów zagrożonych): pomoc w nauce, udzielanie wsparcia i budowanie motywacji, indywidualizacja nauczania włączanie w grupę rówieśniczą włączanie do dodatkowych programów rozwijających umiejętności psychologiczne i społeczne zacieśnianie współpracy z rodzicami

Działania profilaktyczne podejmowane wobec samego siebie. Zadbaj o relacje. Zadbaj o zdrowy sen. Zadbaj o zdrowy ruch. Sprawiaj sobie (i innym) drobne przyjemności. Rozwiązuj problemy. Bądź w dobrej relacji ze sobą. Stosuj metodę małych kroków.

Rozpowszechnienie depresji: 17% populacji ogólnej choruje na depresję 27-54% nastolatków w Polsce przeżywa epizody depresyjne objawy depresji występują dwukrotnie częściej u dorastających dziewcząt niż u chłopców