Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski
Agenda Serial telewizyjny jako produkt Kulturowa dwulicowość widowni Po co robić badania serialu? Efektywne formy badania Przykłady badań
Serial to produkt, czyli zysk Emisja serialu to znaczne ryzyko duża wartość czasu antenowego niebezpieczeństwo utraty zainteresowania widowni znaczne opóźnienie produkcyjne nieznany kontekst rynkowy i społeczny Emisja serialu to duża szansa zyski mogą znacznie przekroczyć nakłady już średnia oglądalność generuje atrakcyjne zyski inercja publiczności - udany produkt sprzedaje się długo skutecznie podtrzymane zainteresowanie procentuje latami
Dobry serial to taki, który jest oglądany Wartość produktu wyznacza konsument serial nie jest dziełem myślenie kategoriami wewnętrznej wartości nie ma sensu wartością serialu jest to, co umie dostrzec w nim widz Produkt nie musi być wybitny kryterium obiektywnej wybitności nie ma zastosowania liczy się dobra i stabilna oglądalność Nie ma recepty na wielki sukces ostateczne powodzenie serialu zależy od wielu czynników bardzo silne motywy zainteresowania mogą być nie odkryte słaba jest znajomość widowni brak doktryny, czyli podstawowych zasad
Dwulicowość widowni Perspektywa produktu Perspektywa kulturowego status quo emocje identyfikacja zaangażowanie współprzeżywanie realność, związek z życiem obiektywna wartość mądrość życiowa prawdopodobieństwo motywacja do oglądania wdrukowane kategorie oceny
Po co robi się badania? Rozpoznanie podstawowych postaw i oczekiwań Zrozumienie motywacji oglądania określonego produktu Zrozumienie roli i siły motywującej poszczególnych elementów Eliminacja złych pomysłów, błędnych decyzji Minimalizacja ryzyka straty Badania robi się nie po to, żeby odnieść sukces, ale żeby uniknąć porażki.
Zadanie procesu badawczego Przebicie się przez osad kulturowy Rozpoznanie prawdziwych motywacji Wzbudzenie szczerego zaangażowania respondentów
Forma badań Maksymalna otwartość wciąganie badanych w bardzo swobodne rozmowy, dyskusje nawet spory dotyczące serialu duża dowolność układu treści w procesie badawczym Dużo materiałów stymulujących zdjęcia postaci, par, rodzin i miejsc fragmenty, sceny odtwarzane na video Ćwiczenia zapożyczone z technik projekcyjnych graficzna rekonstrukcja świata serialu technika kontynenty
Przykład postrzeganie treści serialu PROBLEMY,ZMARTWIENIA utrata pracy niechciana ciąża konflikt małżeński choroba konflikty w pracy MIŁOŚĆ ŻYCIE CODZIENNE
ZAZDROŚĆ ZDRADA ZAWIŚĆ STRACH OBAWA, ZAGROŻENIE PRZYGNĘBIENIE SMUTEK ZAKOCHANIEMIŁOŚĆ PRZYJAŹŃ SYMPATIA BLISKOŚĆ NAPIĘCIE!!!! NIEPEWNOŚĆ Przykład postrzeganie emocji serialu GŁÓWNY BOHATER
Kiepscy Miodowe lata CODZIENNE ŻYCIE M jak miłość Na dobre i na złe MIŁOŚĆ FIKCJAREALIZM Złotopolscy Na wspólnej Przykład seriale na istotnych wymiarach oceny
Podsumowanie Serial telewizyjny to produkt, którego wartość wyznacza atrakcyjność dla widza Serial jest taki, jakim widzi go widz - intencje twórców nie są istotne Nie ma doktryny a kontekst kulturowy jest niejasny i ulega zmianom Dobre zarządzanie takim produktem wymaga stałego kontaktu z widzem Efektywne badania konsumenckie są możliwe i powinny być prowadzone