PROCES DECYZYJNY KIEROWCY NIEODWOŁALNOŚĆ DECYZJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DROGA HAMOWANIA.
Advertisements

KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Znaki Nakazu.
Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
„WIELKANOC 2012” kwietnia 2012 roku.
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Ja i moje miasto jeżdżę bezpiecznie.
Bezpieczeństwo rowerzysty
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Kocham rower Publiczne Gimnazjum nr 3 w Żninie.
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
TEST Przecinanie się kierunków ruchu. Wykonał Wiesław Flitta.
TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI
Bezpieczna jazda rowerem
Znaki Drogowe Test.
Michał Szczepański Patryk Banasiak
Konferencja prasowa inaugurująca ogólnopolską kampanię społeczną Piłeś? Nie jedź! Warszawa, 12 kwietnia 2011r.
WYBRANE PRZEPISY MANEWRY O RUCHU DROGOWYM Przygotowała:
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Stan bezpieczeństwa za okres 10 m-cy roku 2013 w KPP Bielsku Podlaskim.
Jak moje miasto jeździ z głową !
ALKOHOL ŚWIADOME RYZYKO
MENU ROWERZYSTA 1 OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU. 2 2
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
Autorka: Sylwia Palonek
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
PODSTAWOWE MANEWRY W CZASIE JAZDY ROWEREM
Pokaz strona internetowa.
CZY ZNASZ ZNAKI DROGOWE ?
GIMNAZJUM CENDROWICE JEŹDZI Z GŁOWĄ GR.II(OBRĘB).
Pamiętaj! Masz jedno życie!!!
Uzależnienie to nabyta silna potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji.
MANEWRY.
Pijani kierowcy na polskich drogach
Podczas wykonywania manewrów na drodze
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
Główne grzechy kierowców
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach
Nadrzędnym celem jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania.
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Najczęstsze powody wypadków drogowych
BEZPIECZNE FERIE ZIMOWE
Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Sejnach.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
NIE JEDŹ PO WCZORAJSZYM !!!. PRAWIE 80% NIETRZEŹWYCH KIEROWCÓW TO OSOBY BĘDĄCE NA KACU !!!
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach
1. Przynajmniej NIE UTRUDNIAJ nie tarasuj wyjazdu, nie tarasuj wyjazdu, nie utrudniaj skrętu, nie utrudniaj skrętu, nie zmuszaj do zatrzymania / nie zmuszaj.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Jana Wyżykowskiego w Lubinie
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
Znaki Nakazu.
Bezpieczeństwo na drogach
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
JAK MIASTO JEŹDZI BEZPIECZNIE.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
DEFINICJA WYPADKU DROGOWEGO WYPADKIEM DROGOWYM JEST KAŻDE ZDARZENIE NA DRODZE PUBLICZNEJ DOTYKAJĄCE UCZESTNIKA RUCHU DROGOWEGO, Z KTÓREGO TO ZDARZENIA.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
Lekcja 2 Temat: Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
Zapis prezentacji:

PROCES DECYZYJNY KIEROWCY NIEODWOŁALNOŚĆ DECYZJI C + P + D CZŁOWIEK POJAZD DROGA C Z Ł O W I E K INFORMACJE SŁUCH WZROK (90% informacji) RUCH PROCES DECYZYJNY KIEROWCY ZŁOŻONOŚĆ DECYZJI NIEODWOŁALNOŚĆ DECYZJI DEFICYT CZASU

U W A G A CECHY OSOBOWOŚCI KIEROWCY KONCENTRACJA PODZIELNOŚĆ widzenie i dostrzeganie różnych informacji i wykonywanie jednocześnie kilku czynności wymagających uwagi PRZERZUTNOŚĆ szybkie przenoszenie uwagi z jednego obiektu na inny i rejestrowanie informacji KONCENTRACJA Zdolność do świadomego skupiania się na wykonywanym zadaniu CECHY OSOBOWOŚCI KIEROWCY SZYBKOŚĆ TRAFNEGO REAGOWANIA ODPORNOŚĆ EMOCJONALNA STABILNOŚĆ EMOCJONALNA

CZŁOWIEK PROWADZI SAMOCHÓD TAK – JAK ŻYJE !!! OBJAWY AGRESJI NA DRODZE a) DUŻA PRĘDKOŚĆ b) TRĄBIENIE I MIGANIE ŚWIATŁAMI c) ZAJEŻDŻANIE DROGI d) NAGŁE HAMOWANIA e) STRASZENIE INNYCH KIEROWCÓW f) NIEPRZYZWOITE GESTY g) WYMUSZANIE ZMIAN PASA RUCHU h) PRZYŚPIESZANIE NA ŻÓŁTYM ŚWIETLE i) CZĘSTE ZMIANY PASÓW RUCHU j) RUSZANIE Z PISKIEM OPON k) Inne.... CZY KTÓRAŚ Z TYCH CECH PASUJE DO MOJEGO STYLU JAZDY ?

JAK UNIKNĄĆ AWANTURY NA DRODZE ODREAGOWANIE INNEJ STRESOWEJ SYTUACJI PRZEKONANIE O KONTROLI NAD POJAZDEM MOTYWY JAZDY AGRESYWNEJ ZAGRAŻAJĄCEJ INNYM CHĘĆ UZNANIA WŚRÓD RÓWIEŚNIKÓW POTWIERDZENIE WŁASNEJ SPRAWNOŚCI WYSOKA SAMOOCENA JAK UNIKNĄĆ AWANTURY NA DRODZE Nie traktuj problemów na drodze zbyt osobiście - pamiętaj kogo wieziesz - dzieci, żonę, do kogo jedziesz - rodzina; inni kierowcy też mogą być zdenerwowani, a nawet agresywni, nie chcesz i nie musisz z nikim rywalizować na drodze. Unikaj kontaktu wzrokowego z agresywnymi kierowcami, mogą odbierać to jako prowokację z twojej strony. Nigdy nie zatrzymuj się, nie zjeżdżaj na pobocze, aby z innym zdenerwowanym, może agresywnym kierowcą, wyjaśnić sobie nieporozumienie, bardzo łatwo może dojść do rękoczynów. Nie pokazuj żadnemu kierowcy obraźliwych gestów, sam tego przecież nie lubisz, prowokują one do kolejnych, nieoczekiwanych i agresywnych zachowań. Nie pouczaj i nie poganiaj innych kierowców klaksonem, może to wywołać niepotrzebne zdenerwowanie; agresywnego kierowcę może to sprowokować do awantury. Staraj się jechać prawym pasem, agresywny kierowca może uznać, że jadąc lewym pasem, jedziesz za wolno i specjalnie blokujesz mu drogę. Przed światłami i skrzyżowaniami staraj się nie blokować pasa do skrętu w prawo, agresywny kierowca może uznać, że robisz to złośliwie. W sytuacjach konfliktowych na drodze jeśli spotkasz „wściekłego kierowcę”, uśmiechnij się, wykonaj przyjazny, nawet przepraszający gest. Takie zachowanie rozładowuje negatywne emocje i blokuje agresywne zachowania.

POLSKA W STATYSTYCE WYPADKOWEJ KIERUJĄCY MOTOCYKLAMI PIESI RÓWNOPRAWNI UŻYTKOWNICY DRÓG KIERUJĄCY POJAZDAMI SAMOCHODOWYMI KIERUJĄCY ROWERAMI WSZYSCY UŻYTKOWNICY DRÓG MAJĄ TE SAME PRAWA BEZ WZGLĘDU NA: WIELKOŚĆ POJAZDU MARKĘ POJAZDU CENĘ POJAZDU TAK STANOWI PRAWO ! POLSKA W STATYSTYCE WYPADKOWEJ ROCZNIE: Ponad 50 000 wypadków drogowych Ponad 5 800 zabitych Ponad 64 000 rannych

PRZYCZYNY WYPADKÓW PO SPOŻYCIU ALKOHOLU 1. Brawura. 2. Popisywanie się. 3. Fałszywa norma kulturowa - „jedno piwko nie zaszkodzi”. 4. Brak potępienia społecznego, brak wyobraźni kolegów, rodziny. 5. Wiara we własną sprawność. 6. Nieracjonalna kalkulacja - „mnie nie złapią”. 27% KIEROWCÓW DECYDUJE SIĘ NA JAZDĘ PO SPOŻYCIU ALKOHOLU. 14% (ok. 7 000 rocznie) WYPADKÓW POWODUJĄ NIETRZEŹWI KIEROWCY. PONAD 200 000 nietrzeźwych kierowców rocznie zatrzymuje policja TYLKO !!! ??? RESZTA DALEJ NAM ZAGRAŻA !!!!!!!

ŚRODKI PSYCHOAKTYWNE WPŁYWAJĄCE NEGATYWNIE NA SPRAWNOŚĆ KIEROWCY 1. ALKOHOL 2. NARKOTYKI 3. LEKARSTWA – ZAWSZE !!! – CZASAMI. EFEKT SPOŻYCIA ALKOHOLU LUB INNYCH ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH ograniczone widzenie przestrzenne, widzenie tunelowe – tylko środek pola, obniżona spostrzegawczość, wydłużony czas reakcji, rozproszenie uwagi – brak koncentracji i podzielności uwagi, podwyższona pewność siebie, zwiększona podatność na olśnienie, błędna ocena odległości i prędkości, spowolniona adaptacja wzroku do ciemności.

ALKOHOL A SPRAWNOŚĆ WIDZENIA POZIOM STĘŻENIA ALKOHOLU WE KRWI KIEROWCY powyżej 0,5 promila od 0,2 do 0,5 promila stan nietrzeźwości stan po użyciu alkoholu Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem. Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu jest wykroczeniem. Kierowca, który prowadzi pojazd pod wpływem alkoholu musi liczyć się z: Zatrzymaniem prawa jazdy i pojazdu Wyrokiem sądowym Umieszczeniem w rejestrze osób skazanych Grzywną Po wypiciu 1 półlitrowego piwa mężczyzna o wadze 80 kg potrzebuje około 3 godzin na wytrzeźwienie ALKOHOL A SPRAWNOŚĆ WIDZENIA Trzeźwy kierowca – w dzień - 100% – w nocy - 66% Przy stężeniu 1,1‰ – w dzień - 45% – w nocy - 30%

T E S T ODPOWIEDZI: 1. Zdarza mi się niekiedy zajeżdżać innym drogę. 2. Zwykle chcę przejechać wyznaczoną trasę w jak najkrótszym czasie. 3. Większość kierowców jeździ słabo, bądź zdecydowanie źle. 4. Należę do grupy najsprawniejszych kierowców. 5. Zdarza mi się trąbić na innych kierowców, pieszych, czy rowerzystów, gdy na to zasłużą. 6. Zdarza mi się pokazywać innym użytkownikom drogi obraźliwe gesty, gdy na to zasłużą. 7. Zdarza mi się pokazywać innym użytkownikom drogi, co o nich i ich zachowaniu myślę, gdy zachowują się głupio na drodze. 8. Zdarzyło mi się, że ze złości na głupie i niebezpieczne zachowanie innego kierowcy uderzyłem jego samochód, albo chciałem „przyłożyć” samemu kierowcy. 9. Zdarza mi się ścigać z innymi kierowcami, albo gwałtownie ruszać z miejsca. 10. Zdarzyło mi się zajechać komuś „za karę” drogę. 11. Nie lubię, gdy wyprzedza mnie inny samochód. 12. Zdarza mi się nie zapinać pasów. 13. Lubię słuchać w samochodzie głośnej muzyki. 14. Zdarza mi się włożyć mocniejsze niż przepisowe żarówki w reflektory samochodu. ODPOWIEDZI: 1 - zdecydowanie nie, 2 - raczej nie, 3 - trudno powiedzieć, 4 - raczej tak, 5 - zdecydowanie tak