Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przemoc w rodzinie - definicja
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Wagarowanie młodzieży
Napięcie emocjonalne i stres
Prezentacja multimedialna
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Uzależnienia a rozwój dziecka
MOBBING definicja zjawiska
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Przemoc Wiktor Skaczyło Ia.
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Symptomy dziecka krzywdzonego
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Lekcja 1 Temat:.
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Pierwszy kontakt i zasady rozmowy z dzieckiem krzywdzonym
Symptomy dziecka krzywdzonego
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
PRZEMOC I AGRESJA.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Stres w pracy nauczyciela
Fobia szkolna.
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Typowe cechy działalności sekt
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci

Pytania i dylematy Czy jednorazowy akt przemocy zasługuje na ujawnienie i interwencję, czyli od kiedy zachowania sprawcy nazwiemy przemocą ? Czy przemoc może być nieświadoma i czy wtedy może być uznana za przemoc? Czy wykładnią przemocy powinno być jej subiektywne doznawanie, pomimo społecznie akceptowanych zachowań sprawcy, w tzw. szerokiej normie? Czy należy interweniować od razu czy czekać na rozwój wypadków? Czy przemoc może ustąpić samoistnie? Czy podejmowane działania interwencyjne nie spowodują nasilenia przemocy? Czy ważna jest ilość czy jakość objawów aby spełnić kryteria przemocy? Czy nadopiekunczość jest przemocą?

które ujemnie wpływają na zdrowie, rozwój fizyczny i psychospołeczny DEFINICJA PRZEMOCY Zamierzone i niezamierzone działania innych osób wobec dziecka wywołujące jego cierpienie, które ujemnie wpływają na zdrowie, rozwój fizyczny i psychospołeczny

RODZAJE PRZEMOCY ZANIEDBANIE - niezaspokajanie potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka niezbędnych dla prawidłowego rozwoju PRZEMOC FIZYCZNA - zachowania wywołujące ból fizyczny, nie konicznie z obrażeniami PRZEMOC PSYCHICZNA - zachowania nie zawierające aktów fizycznych, polegające na dręczeniu słownym lub emocjonalnym, wyśmiewaniu, narzucaniu poglądów, odrzuceniu, nadmiernych wymaganiach, nadmiernej kontroli, karaniu, degradacji werbalnej, groźbach, przekleństwach, obraźliwych gestach PRZEMOC SEKSUALNA - wciąganie dziecka w sferę aktywności seksualnej nieadekwatnej do jego etapu rozwojowego stosowane dla zaspokojenia seksualnego osoby dorosłej

UWARUNKOWANIA ZAKRESU I GŁĘBOKOŚCI ZABURZEŃ Wiek dziecka Czas trwania i częstotliwość zdarzeń Drastyczność krzywdy Osoba sprawcy- (rodzic- psychologiczna pułapka )

Kierunki rozpoznawania przemocy Rozpoznanie sytuacji materialno-bytowej i psychospołecznej rodziny Obserwacja zachowań dorosłych (rodziców, opiekunów ) Obserwacja zachowań dziecka Metody psychologiczne

Rodzinne czynniki ryzyka przemocy Konflikty małżeńskie, słaba lub nieprawidłowa komunikacja pomiędzy rodzicami Niedojrzałość emocjonalna rodziców Odwrócenie ról między rodzicami a dziećmi Adopcja dzieci lub sytuacja gdy ojciec/matka nie jest rodzicem biologicznym Choroba przewlekła w rodzinie Dłuższa nieobecność jednego z opiekunów Izolacja rówieśnicza dziecka Niepełnosprawność dziecka okoliczności ekonomiczne: bezrobocie, niski poziom finansowy

TYPOWE ZACHOWANIA SPRAWCÓW Zwlekanie ze zgłoszeniem się do lekarza, unikanie kontaktów ze szkołą Izolowanie dziecka Przesadna wylewność rodzica, zahamowanie, sztywność lub inne trudności w komunikacji Niewystarczające wyjaśnienia lub ich brak Duża surowość, krytycyzm, nierealistyczne wymagania, sztywność przekonań Odbieranie dziecka po godzinach, pozostawianie bez opieki Nadużywanie alkoholu, narkotyków Zaprzeczanie naturalnemu rozwojowi dziecka, słowne bagatelizowanie problemów Agresywne zachowania

Poznawcze skutki przemocy Zaburzenia pamięci Zaburzenia koncentracji uwagi Brak elastyczności myślenia, myślenie schematyczne, sztywne Trudności w podejmowaniu decyzji Brak samodzielności w myśleniu TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ

Emocjonalne skutki przemocy Wzrost agresywności Niska samoocena, brak akceptacji siebie Poczucie winy, wynikające z psychicznego uzależnienia od sprawcy Brak poczucia bezpieczeństwa i przynależności Poczucie zagubienia, poczucie krzywdy Emocjonalna labilność Impulsywność , wybuchowość Nadmierne zamartwianie się Lęki, stany depresyjne Zaburzone poczucie tożsamości Potrzeba kontrolowania innych

Behawioralne skutki przemocy WROGOŚĆ - zachowania prowokacyjne, przekorne, nieposłuszeństwo, agresja, wulgaryzmy, prymitywizm językowy Zachowania seksualne, treści erotyczne w wypowiedziach (przemoc seksualna ) Silne przywiązanie do opiekunów lub ucieczki z domu, unikanie sprawców Odsuwanie się od rówieśników lub lgnięcie do grup rówieśniczych Zależność od innych, bierność , nadmierna uległość ( zaniedbania ), wycofywanie się , płaczliwość Nadruchliwość, niepokój ruchowy, wzmożona czujność lub odrętwienie, brak reakcji na karę, tłumienie reakcji emocjonalnych ( przemoc fizyczna ), egoizm Autodestrukcja, próby samobójcze, okaleczanie się, narkomania i alkoholizm, zachowania przestępcze Zachowania perfekcyjne, nad wiek odpowiedzialne, nadmierny krytycyzm Zaburzenia snu, ogryzanie paznokci, moczenie nocne itp.

Skutki przemocy u małych dzieci Ciągłe zwracanie na siebie uwagi Lgnięcie do innych dorosłych Nadmierna obserwacja innych w celu sztucznej modyfikacji zachowań Sztuczny uśmiech Brak radości życia Nadmierne narzekanie Wycofywanie się Przepraszanie za wszystko Napady złości agresji, autoagresji i złego humoru Niechęć powrotu do domu Słabe reakcje płaczu i śmiechu Niestosowny do pogody strój Kulenie się przed dotknięciem Pseudodojrzałe zachowanie seksualne Obsceniczne wyrazy i zwroty Masturbacja Postawa obojętności, zamyślanie się Zmiana zainteresowań i aktywności Zaburzenia jedzenia, snu, moczenie nocne Kłamstwa, oszukiwanie Mówienie źle o sobie Zachowania regresywne

Efekty agresywnej edukacji Rola sprawcy: bezpośrednie naśladowanie wzorów przemocy Rola ofiary: wzrost poziomu lęku, podejrzliwości, ostrożności Rola świadka: brak empatii, znieczulenie na cierpienie innych ZABURZENIA PSYCHICZNE I SPOŁECZNE