Gry dydaktyczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Gry i zabawy matematyczne
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Licz i baw się – gry z tabliczką mnożenia
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Pedagogika szkoły wyższej
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Kości zostały rzucone Suma oczek.
Informator dla rodziców
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
FIGURY GEOMETRYCZNE Pracę wykonali : Adam Nikodem Maksym Wróbel Bartłomiej Kaleta Szata graficzna i efekty: Adam Nikodem Materiały: Maksym Wróbel Bartłomiej.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Szkoła Podstawowa nr 9 w Zespole Szkół nr 9 w Szczecinie
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Technologia informacyjna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Gry dydaktyczne

Ważną rolę w kształtowaniu pojęć oraz utrwalaniu zdobytej wiedzy odgrywają gry i zabawy dydaktyczne.

Rola gier i zabaw dydaktycznych służą lepszemu zapamiętaniu i opanowaniu opracowanego materiału, zmuszają do koncentracji uwagi na wykonywanych zadaniach, zachęcają do pełniejszego opanowania realizowanych treści nauczania.

Dobór i sposób przeprowadzania gier i zabaw dydaktycznych powinien być dostosowany do treści realizowanych w danym czasie. Gry mogą służyć realizacji nowego materiału, utrwaleniu wiadomości i wyrabianiu umiejętności, czy też kontrolowaniu stopnia posiadanej przez uczniów wiedzy. Przeprowadzając daną zabawę lub grę nauczyciel musi zdawać sobie sprawę z celów, jakie zamierza osiągnąć poprzez ich stosowanie.

Rola gier dydaktycznych w nauczaniu matematyki zmuszają uczniów do wysiłku myślowego oraz logicznego wyciągania wniosków, - pobudzają aktywność uczącego się, chęć wygrania motywuje uczniów do działania i zaangażowania emocjonalnego, - pobudzają zainteresowanie matematyką, - podnoszą jakość nauczania, - zwiększają zaangażowanie uczniów w pracę na lekcji, uczą przestrzegania zasad pracy w grupie, wspólnego dążenia do osiągnięcia wyznaczonego celu, - zmniejszają niechęć przed podjęciem rozwiązania problemu.

Funkcje gier i zabaw matematycznych Motywacyjne - uczą poprzez zabawę, chęć wygranej motywuje do maksymalnego wysiłku intelektualnego. 2. Poznawcze - ułatwiają poznanie i rozumienie pojęć matematycznych, - uczą formułowania i weryfikowania hipotez, kształtują umiejętność posługiwania się językiem matematycznym, dążenie do sukcesu w grze pobudza uczniów do logicznego myślenia.

3. Dydaktyczne - rozwijają komunikację werbalną dziecka, - zwiększają u dzieci zainteresowanie matematyką, - dają szansę na uwierzenie w swoje możliwości. 4. Wychowawcze - uczą opanowania i cierpliwości, - przyzwyczajają do przestrzegania dyscypliny, uświadamiają uczniom potrzebę podporządkowania się wymogom współdziałania w zespole, - kształtują postawę koleżeńską.

Cele i zadania poznawcze gier i zabaw dydaktycznych - ćwiczą sprawność rachunkową, przygotowują pewne pojęcia, które zostaną wprowadzone w późniejszym toku nauczania, - służą utrwaleniu wcześniej wprowadzonych pojęć, utrwalają rozumienie trudnych, abstrakcyjnych pojęć matematycznych i geometrycznych.

Aby zabawy i gry dydaktyczne właściwie spełniały swoją rolę należy przestrzegać następujących zasad: gra powinna być dostosowana do możliwości percepcyjnych dziecka, przepisy gry muszą być jasne, jednoznaczne i łatwe do opanowania, - gra winna być celowa, - gra powinna wnosić do lekcji coś nowego, - gra nie powinna przeciągać się w czasie, - gry należy stosować z umiarem, aby nie doprowadzić do przesytu, - należy pamiętać, aby każdy uczeń brał udział w zabawie lub grze, pomoce do gier powinny być estetyczne, aby samym wyglądem zachęcały dzieci do podejmowania gry.

Typowe gry i zabawy matematyczne Domino dydaktyczne Jest to gra oparta na podobnych zasadach, jak powszechnie znane domino. Domino jest typową grą strategiczno-losową dla dwóch lub czterech osób. Każdy z zawodników otrzymuje po pięć kamieni, reszta pozostaje ukryta w dominie. Osoba rozdająca odkrywa pierwszy kamień z talonu. Następnie gracze dokładają kolejno po jednym kamieniu do dowolnego końca powstającej układanki, zgodnie z liczbą oczek stykających się ze sobą połówek kamieni. Gra kończy się w momencie, gdy jeden z uczestników pozbędzie się wszystkich kamieni lub kiedy nikt nie może żadnego dołożyć. scenariusze TEMAT 2 – gra polega na ułożeniu wszystkich kostek tak, aby na sąsiednich kostkach była taka sama wartość scenariusze TEMAT 16 – gra polega na ułożeniu trójkątów tak, aby przedstawiały tę samą długość

Krzyżówki matematyczne Do stworzenia krzyżówki matematycznej nadają się nowo poznane przez uczniów pojęcia i nazwy. Rozwiązując takie krzyżówki uczniowie często wykorzystują podręczniki, przyzwyczajając się do samodzielnej pracy z tekstem matematycznym. Do diagramu można wpisywać nie tylko litery. Możemy umieszczać również wyniki działań czy obliczeń, w postaci liczbowej. W każdą kratkę wpisuje się wówczas jedną cyfrę. Taka forma sprawdzania prawidłowości wyniku jest bardziej efektywna, gdyż uczeń w każdej chwili może zauważyć błąd w obliczeniach – krzyżówka nie będzie się zgadzać. Krzyżówki mogą być stosowane na lekcji jako forma utrwalenia materiału wprowadzonego w czasie zajęć bądź jako samodzielna praca domowa. Krzyżówka literowa Podręcznik str. 81; 111; 183 Krzyżówka liczbowa Podręcznik str. 27 Zeszyt ćwiczeń str. 5 ćw. 3

Jest to stosunkowo nowy typ gier logicznych. Wykreślanki Jest to stosunkowo nowy typ gier logicznych. Zadaniem rozwiązującego wykreślankę jest znalezienie haseł na podstawie podanych określeń i wykreślenie ich z podanego diagramu. Pozostałe, nie skreślone, litery czytane w odpowiednim porządku tworzą hasło – rozwiązanie zadania. scenariusze TEMAT 7 – wykreślamy nazwy działań oraz liczb występujących w tych działaniach, pozostałe litery tworzą hasło

Celem gry jest ułożenie nowych figur geometrycznych Układanka Celem gry jest ułożenie nowych figur geometrycznych z podanych części kwadratu. Przed rozpoczęciem gry trzeba sporządzić szablony. Na początek trzymamy się podanego na rysunku wzoru kwadratu, który jest podzielony na różne figury geometryczne, i przenosimy go w większej skali na nasz karton. Wycinamy poszczególne części wzdłuż linii. Teraz możemy wykonane części od razu wykorzystać. Z poszczególnych części należy ułożyć figury, które są pokazane pod kwadratem. Należy wykorzystać wszystkie części kwadratu. Podręcznik zad.5 str. 219 Celem gry jest ułożenie nowych figur geometrycznych o polu równym polu danej figury.

Plątaninki matematyczne Uczniowie łączą działania z wynikami, przyporządkowując zarazem odpowiadające im litery lub sylaby. Dodatkowym utrudnieniem może być powtarzalność wyników. zeszyt ćwiczeń I ćw.1 str.72, ćw. 4 str.45

Wpisywanka liczbowa Polega na wpisaniu w podany schemat graficzny (koło liczbowe, sześciokąt, „siatkę” kryształową itp.) liczb z określonego przedziału zgodnie z podanymi warunkami. zeszyt ćwiczeń I ćw.5 str. 44, ćw.3 str.45, ćw.3 str. 43, scenariusz 24

Kółko - krzyżyk scenariusz 23

Prawda – fałsz Zadanie, w którym należy ustosunkować się do wypowiedzi sformułowanej na karcie i położenie jej na polu Prawda lub Fałsz. scenariusze TEMAT 22

Kwadraty magiczne Podręcznik zad.7 str. 47, zad.2 str. 61

Każdej literze odpowiada jedna cyfra, różnym literom różne cyfry. Kryptarytmy Zadanie, w którym litery należy zastąpić cyframi tak, aby powstałe w ten sposób liczby tworzyły poprawne działania. Każdej literze odpowiada jedna cyfra, różnym literom różne cyfry. Podręcznik zad.7* str. 59

Gry i zabawy dydaktyczne mają wpływ na: jakość uczenia, wyniki osiągane przez uczniów, stosunek do matematyki.