opracowała: Bożena Bogucka-Tondera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Advertisements

Opracowanie: Aneta Kunecka-Kramarz Bibliotekarz
Jak pisać pracę dyplomową?
Legendy arturiańskie.
CO TO JEST ALGORYTM!.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
JAN PAWEŁ II
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Dalai Lama Test na osobowość
Trzy drzewa.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Aby dobrze pisać, trzeba dużo pisać
Na zamku rycerskim Rycerze.
Jak zbudowana jest książka popularnonaukowa?
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
MATURA Wypowiedź pisemna
List do duchowej córki - Juany Gratias
WEBQUEST zaprojektowany przez Joannę Pytel i Marzenę Rokaszewicz
Patryk Cegieła z klasy 6B
XML – eXtensible Markup Language
Skrzyżowania dróg oznakowane
Czytanie ze zrozumieniem
Potrzeba jednej godziny, abyś poznał jego talenty.
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
Teorie powstania świata
O korzeniach i skrzydłach…
Autor: Paweł Sandulski
Akcja „Sprzątanie Świata”- nasz heppening
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
Gatunki dziennikarskie
Okrągły stół Dawid Domagała.
Wyk : Dawid Chmielowiec
Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita. Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi, 
Trzy drzewa. Pewnego razu, na wzgórzu, rosły sobie trzy drzewa. Rozmawiały one o swoich marzeniach i nadziejach …
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
wojownik średniowieczny
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Na zajęciach informatyki, które prowadził dr inż. Paweł Grząka mieliśmy okazję nauczyć się pracy na komputerach w programach przydatnych w życiu prywatnym.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
DYKTUŚ 2008 Zmagania konkursowe, czyli jak to było 15 maja.
Podróż wehikułem czasu przez wieki
Szkoła bez przemocy.
Rycerze Okrągłego Stołu
Stworzył: Mikołaj Konieczny III gimnazjum. Nazywam się Mikołaj Konieczny i jestem uczniem z III gimnazjum.
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Co myślisz o ludziach, którzy przypatrują Ci się na ulicy? Staram się jak najszybciej do tych osób uśmiechnąć. Uśmiech powoduję, że myślę o tych osobach.
Juliusz Słowacki. Balladyna Czas i miejsce wydarzeń Miejsce wydarzeń: Akcja powieści rozgrywa się w rejonach jeziora Gopło oraz pod murami Gniezna. Czas.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Dalai Lama Test na osobowość
TRUDNY DO ZNIESIENIA BŁĄD...
Systematyka literatury
Radosne chwile!.
Adwent z Piątką Poznańską
JAK NAPISAĆ PETYCJĘ ?.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
…czyli nie taki diabeł straszny
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Zapis prezentacji:

opracowała: Bożena Bogucka-Tondera STRESZCZENIE JAKO FORMA WYPOWIEDZI PISEMNEJ na podst. tekstu Pani Jeziora opracowała: Bożena Bogucka-Tondera

Streszczenie jest krótkim i zwięzłym przedstawieniem treści jakiegoś tekstu Streścić możemy: utwór literacki fabułę filmu spektakl teatralny artykuł prasowy rozdział podręcznika treść referatu treść przemówienia

Rodzaje streszczeń: LINEARNE: LOGICZNE: Dotyczy utworów fabularnych Odzwierciedla kolejność akapitów i dialogów LOGICZNE: Dotyczy tekstów popularnonaukowych o charakterze informacyjnym Kolejność akapitów nie jest ważna Liczy się wierne oddanie zawartości treściowej

MINIMUM SŁÓW MAKSIMUM TREŚCI Główna zasada MINIMUM SŁÓW MAKSIMUM TREŚCI zdania bogate w informacje zwięzłość pominięcie szczegółów

JAK PISZEMY STRESZCZENIE? Relacjonujemy zdarzenia chronologicznie. Umieszczamy wydarzenia najistotniejsze dla treści. Pomijamy: szczegóły, opisy, całe dialogi. podajemy tylko główne myśli dialogów. Unikamy powtórzeń. Nie wyrażamy własnych uwag, ocen i odczuć

Jak pracujemy nad streszczeniem linearnym? Czytamy dokładnie tekst i zastanawiamy się nad tematem ( o czym on opowiada). Określamy ramy akcji ( gdzie rozgrywają się wydarzenia? kiedy? Kto bierze w nich udział? ) Śledzimy przebieg akcji, redagujemy plan wydarzeń. Piszemy streszczenie, dbając o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną

ĆWICZENIE 1. Dotyczy ono zwięzłości tekstu: Przekształć zdania złożone na pojedyncze, usuwając niepotrzebne elementy. 1. Cieszę się , że wreszcie nadeszły upragnione wakacje. Cieszę się, że wreszcie nadeszły upragnione wakacje. Cieszę się z nadejścia wakacji. 2. To jest pies, który się wabi Riko. To jest pies, który się wabi Riko. To pies Riko. 3. Kiedy nadeszła burza, powaliła wiele drzew. Kiedy nadeszła burza, powaliła wiele drzew. Burza powaliła drzewa.

ĆWICZENIE 2. Dotyczy myśli zawartych w dialogach Przedstaw główną myśl zawartą w dialogu -Panie, nie jestem godzien nosić twojego miecza- wzruszony Bedivere pochyla głowę. - Nie będziesz go nosił. Udasz się nad jezioro, które wskaże ci Merlin i ciśniesz Ekskalibur w najgłębszą toń. -A ty, panie? -Odpływam, Bedivere… -Dokąd odpływasz, mój królu? -Tam, dokąd doprowadzi mnie przeznaczenie. Na jabłoniową wyspę Avalon, gdzie zawsze morska bryza obsypuje białe płatki z kwitnących drzew , gdzie śnieżne mewy wiecznie krążą z krzykiem nad skałami brzegów. -Cóż tam będziesz robił, królu? Ty, niezwyciężony rycerz, wśród kwitnących drzew, łąk pachnących, zielonych i szybujących ptaków? -Będę odpoczywał po rycerskim trudzie, Bedivere.

Elementy niepotrzebne- szczegóły: -Panie, nie jestem godzien nosić twojego miecza- wzruszony Bedivere pochyla głowę. - Nie będziesz go nosił. Udasz się nad jezioro, które wskaże ci Merlin i ciśniesz Ekskalibur w najgłębszą toń. -A ty, panie? -Odpływam, Bedivere… -Dokąd odpływasz, mój królu? -Tam, dokąd doprowadzi mnie przeznaczenie. Na jabłoniową wyspę Avalon, gdzie zawsze morska bryza obsypuje białe płatki z kwitnących drzew , gdzie śnieżne mewy wiecznie krążą z krzykiem nad skałami brzegów. -Cóż tam będziesz robił, królu? Ty, niezwyciężony rycerz, wśród kwitnących drzew, łąk pachnących, zielonych i szybujących ptaków? -Będę odpoczywał po rycerskim trudzie, Bedivere.

Sprawdzamy: W ostatniej rozmowie z Bediveriem Artur poprosił go o wrzucenie Ekskalibura do jeziora wskazanego przez Merlina. Dopełnia się bowiem przeznaczenie i władca szykuje się na śmierć.

Określamy temat utworu. Historia panowania króla Artura, okoliczności powstania Okrągłego Stołu. Określamy ramy akcji. Główny bohater to król Artur Inne ważne postaci To: Merlin, Ginewra,Pani Jeziora, Bedivere. Ważne rekwizyty: Okrągły Stół, Ekskalibur Czasy legendarne, Wyspy Brytyjskie, zamek Camelot

Plan wydarzeń tekstu Dar Pani Jeziora odzwierciedlający treść kolejnych akapitów 1.Tajemnicze znaki zapowiedzią przybycia Artura. 2. Zwaśnieni władcy na Wyspach Brytyjskich. 3. Cudowne narodziny Artura. 4. Wyśnione spotkanie młodzieńca z Merlinem. 5. Pogoń w ślad za czarnoksiężnikiem. 6. Przekazanie Arturowi przez Panią Jeziora miecza Ekskalibura 7. Posłannictwo udzielone przez Merlina. 8. Ginewra żoną Artura. 9. Spory i waśnie na dworze króla. 10. Zbudowanie Okrągłego Stołu jako znaku równości. 11. Czarodziejska moc Okrągłepo Stołu. 12. Sprawiedliwe rządy Artura „czyniącego dobro”. 13. Nadejście starości. 14. Prośba skierowana do przyjaciela Bedivera. 15. Zwrócenie Pani Jeziora jej miecza. 16.Przepowiednia związana z postacią króla Artura

Weryfikacja planu: -ustalenie chronologii, -pominięcie mniej istotnych informacji 1. Zwaśnieni władcy na Wyspach Brytyjskich . 2. Cudowne narodziny Artura.. 3. Tajemnicze znaki zapowiedzią przybycia Artura 4. Wyśnione spotkanie młodzieńca z Merlinem. 5. Pogoń w ślad za czarnoksiężnikiem. 6. Przekazanie Arturowi przez Panią Jeziora miecza Ekskalibura 7. Posłannictwo udzielone przez Merlina. 8. Ginewra żoną Artura. 9. Spory i waśnie na dworze króla. 10. Zbudowanie Okrągłego Stołu jako znaku równości. 11. Czarodziejska moc Okrągłepo Stołu. 12. Sprawiedliwe rządy Artura „czyniącego dobro”. 13. Nadejście starości. 14. Prośba skierowana do przyjaciela Bedivera. 15. Zwrócenie Pani Jeziora jej miecza. 16.Przepowiednia związana z postacią króla Artura

Słowa, które mogą się przydać Słownictwo oznaczające następstwo czasowe: Najpierw, na początku, początkowo, na wstępie; Następnie, potem, później, po pewnym czasie, w chwilę potem, po chwili, za chwilę, wkrótce Od chwili gdy, zaraz gdy, wtedy to, wówczas; Na koniec, wreszcie, w końcu;

Streszczenie tekstu Dar Pani Jeziora W legendarnych czasach na Wyspach Brytyjskich zwaśnieni władcy tępili się wzajemnie , nie mogąc dojść do porozumienia. Nadzieje dały narodzin Artura w otoczeniu wróżek, które wypowiadały cudowne zaklęcia. Czarnoksiężnik Merlin oczekiwał młodzieńca, ponieważ miał mu przekazać ważne posłannictwo. Przybyciu Artura towarzyszyły tajemnicze znaki w postaci ptaków, a on sam wyśnił o spotkanie z Merlinem. Wtedy to mag zawiódł chłopaka do siedziby Pani z Jeziora, która ofiarowała Arturowi magiczny miecz Ekskalibur, , a czarnoksiężnik przekazał posłannictwo jego życia. Miał on zostać władcą, zaprowadzić na wyspach pokój, dać ludziom dostatek i bezpieczeństwo. Wkrótce król wybudował potężny zamek Camelot i ożenił się z piękna Ginewrą. Jednak na jego dworze coraz częściej dochodziło do waśni o tytuł najgodniejszego rycerza. Wtedy to Merlin poradził mu, aby zbudował Okrągły Stół będący symbolem równości i braterstwa. W ten sposób na lata zapanował w Brytanii porządek. Rządy Artura były sprawiedliwe. Zyskał za nie przydomek „czyniącego dobro”. Pokonał licznych wrogów, zmusił do posłuszeństwa pysznych książąt. Spełniło się jego posłannictwo i przyszła starość. Wtedy to władca z pomocą przyjaciela Bedivera zwrócił Pani Jeziora Ekskalibura, który nie był mu już potrzebny. Miecz utonął w jeziorze, a wkrótce potem Artur udał się na zasłużony spoczynek po obfitującym w przygody życiu. Przepowiednia mówi, że kiedyś powróci, jeśli trzeba będzie zaprowadzić porządek, a rybacy w księżycowe noce widzą w jeziorze miecz Artura.