Ocenianie kształtujące

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
Ocenianie kształtujące
im. Króla Jana III Sobieskiego
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Prezentacja badań Johna Hattiego
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
Projekty edukacyjne w szkole
ocenianie, które pomaga się uczyć
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
10 LAT Z OK SZKOŁA UCZĄCA SIĘ 10 LAT PO PIERWSZEJ EDYCJI KURSU INTERNETOWEGO Z OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO BADANIE JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONE WŚRÓD UCZESTNIKÓW.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Ocenianie Kształtujące
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
Ocenianie holistyczne
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Podsumowanie ankiet na temat szkolnego systemu oceniania Ankietę przeprowadzono w kwietniu 2012 r. wzięło w niej udział 13 nauczycieli ZSP w Gietrzwałdzie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE Sposobem indywidualizacji procesu kształcenia.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Kurs - OK zeszyt.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
Praca w zespole jest OK. Ocenianie kształtujące w pracy grupowej.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Szkolny plan zachowania
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Iwona Tarnawa-Januszek Zielona Góra, 24 listopada 2017 r.
Co chcieliśmy osiągnąć?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Kurs – OK zeszyt.
Ocenianie kształtujące
Zapis prezentacji:

Ocenianie kształtujące

Ocenianie tradycyjne /sumujące/ Nastawione na wskazywanie uczniowi popełnionych przez niego błędów w myśl zasady: „Człowiek uczy się na błędach”

Ocenianie tradycyjne Ocenianie to jedna z największych bolączek współczesnej szkoły. Dzieci uczą się dla ocen, a nie dla siebie. Nauczyciel powinien starać się uświadomić uczniom, że uczą się tylko dla siebie – nie dla nauczyciela ani rodziców. Coraz częściej mówi się o ocenianiu kształtującym. Jeśli będziemy stosować takie ocenianie na różnych poziomach nauczania, być może zniknie ,, uczenie się na stopień”, a nauka będzie przyjemnością.

Liczne badania i raporty dowodzą, że ocenianie kształtujące jest bardzo efektywnym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów. „Uczy, jak się uczyć”

Definicja Ocenianie kształtujące to częste, interaktywne ocenianie postępów ucznia i uzyskanego przez niego zrozumienia materiału tak, by móc określić, jak uczeń ma się dalej uczyć i jak najlepiej go nauczać.

Definicja uproszczona Ocenianie kształtujące to przekazywanie uczniom informacji w sposób, który pomaga im się uczyć.

oceniania kształtującego Elementy oceniania kształtującego

Elementy oceniania kształtującego Określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia Jasne sformułowanie celu Cel zrozumiały dla ucznia Sprawdzenie po lekcji czy cel został osiągnięty

Elementy oceniania kształtującego Ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie. Należy ustalić, co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu

Elementy oceniania kształtującego NACOBEZU Ustalenie, na co nauczyciel zwraca uwagę przy ocenianiu /na co będziemy zwracać uwagę/ Określenie faktów / dowodów/, które pokażą nauczycielowi i uczniowi czy cel lekcji został osiągnięty Konsekwentne ocenianie tego /np. podczas sprawdzianu/, co nauczyciel zapowiedział wcześniej

Elementy oceniania kształtującego Uczeń Rozróżnia funkcje oceny sumującej i kształtującej Sumująca: podsumowanie wiedzy, stopień Kształtująca: uświadomienie co dobre, co złe, jak poprawić, komentarz

Elementy oceniania kształtującego Budowanie atmosfery uczenia się, przez pracę z uczniami i rodzicami trwale wzmacnia w uczniach poczucie ich wartości, zwiększa zaangażowania uczniów w naukę, zachęca uczniów do samodzielności, stwarza uczniom warunki do współpracy, pogłębia u uczniów świadomość procesu uczenia, pozwala uczniom wziąć odpowiedzialność za własną naukę

Elementy oceniania kształtującego Nauczyciel Potrafi formułować pytania kluczowe Pytanie kluczowe skłania uczniów do myślenia

Pytania kluczowe Pytania ukazujące uczniom szerszy kontekst, zachęcające ich do poszukiwania odpowiedzi ,angażujące w naukę

Ocenianie kształtujące Pytania kluczowe Trudności w stosowaniu PK Jak sobie z tym radzimy? Tak sformułować, aby było wystarczająco intrygujące - Odnieść się do emocji uczniów (z wyczuciem, ostrożnie i nie przesadzać) - Wypróbować różne pytania w różnych klasach na jednym poziomie - Wykorzystać uczniów do tworzenia pytań kluczowych (wcześniej zapytać ich co jest ciekawego, intrygującego w temacie lekcji) - Wykorzystywać pomocne schematy pytań kluczowych - Odnieść się do rzeczywistości i wiedzy pozaszkolnej Pytanie kluczowe wyprowadza myślenie uczniów w niepożądanym kierunku - Nauczyciel jest moderatorem, czuwa i nie daje się ponieść tokowi myślenia uczniów odbiegającemu od celu lekcji - Jeśli uczniowie myślą zbyt szeroko, można zastanowić się nad wykorzystaniem tego pytania kluczowego do cyklu lekcji i osiągnięcie celów odsunąć w czasie do końca tegoż cyklu

Elementy oceniania kształtującego Potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w lekcję, co oznacza: wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia, kierowanie przez nauczyciela pytania do wszystkich uczniów, a nie tylko do zgłaszających się, poszukiwanie w parach odpowiedzi na pytania nauczyciela, niekaranie za błędne odpowiedzi.

Elementy oceniania kształtującego Stosuje efektywną informację zwrotną Cztery elementy: wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia [++] odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia[-] wskazówki –w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę [Δ] wskazówki –w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej [􀁍]

Elementy oceniania kształtującego Ograniczenie oceny sumującej (stopni) na rzecz oceny kształtującej – komentarza do pracy ucznia.

Elementy oceniania kształtującego Wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską Uczniowie – na podstawie podanych kryteriów oceniania – wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wskazówki, jak je poprawić. Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z drugiej – uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuję?) Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu.

Kluczowe elementy oceny kształtującej: Tworzenie kultury klasy szkolnej, zachęcającej do wzajemnych interakcji i wykorzystywania narzędzi oceniania. Określanie celów uczenia się i śledzenie postępów każdego ucznia w osiąganiu tych celów. Stosowanie zróżnicowanych metod nauczania, tak by zaspokoić różne potrzeby uczniów. Używanie różnych sposobów oceny rozumienia zdobywanej przez uczniów wiedzy. Przekazywanie uczniom informacji zwrotnych i dostosowywanie nauczania do zidentyfikowanych potrzeb poszczególnych uczniów. Aktywny udział uczniów w procesie uczenia się.

Refleksja Czasochłonność pisania komentarzy w formie informacji zwrotnej Pracochłonność przygotowania się do lekcji Formułowanie pytań kluczowych Zmniejszona liczba stopni Ilość i liczebność klas

Danuta Sterna Tytuł: "Ocenianie kształtujące w praktyce" Autor: Danuta Sterna Seria: Biblioteka Akademii SUS Ilustracje: Danuta Sterna Format: B5, 164 strony Rok wydania: 2006 Książkę można kupić w księgarni internetowej CEO: www.civitas.com.pl

Dziękuję za uwagę!! oprac. mgr Krzysztof Wójcik