Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem dr Anna Kozłowska
Istota komunikacji rynkowej proces przekazywania informacji pomiędzy przedsiębiorstwem (nadawcą) a jego otoczeniem (odbiorcą) poprzez określony kanał i środki (oraz nośniki) komunikowania
Trzy podstawowe aspekty komunikacji rynkowej semantyczny (znaczeniowy) - przedsiębiorstwo istnieje dzięki komunikowaniu się z rynkiem pragmatyczny – wyrażony w instrumentalnym charakterze owego procesu techniczny - obejmuje zarówno materialny charakter środków przekazu (w naszym przypadku Internetu), jak i kanały, środki, nośniki oraz ich właściwości
Specyfika Internetu jako medium proces komunikacji internetowej posiada podstawowe elementy procesu komunikacji, wzbogacone o interaktywność nowego medium oraz nowe środki i nośniki wymiany informacji klient-firma
Podstawowe elementy komunikacji
Uczestnicy komunikacji internetowej komunikacja między przedsiębiorstwami (business–to–business), komunikacja między przedsiębiorstwami a konsumentami (business–to–consumer), komunikacja między konsumentami (consumer–to–consumer).
Przekaz forma+treść Przekaz może mieć postać multimedialną o charakterze statycznym (teksty, rysunki, obrazy), dynamicznym (dźwięk, ruch, animacja).
Szumy - zakłócenia zakłócenia zewnętrzne - np. trudności z otwieraniem stron, zawieszanie się sieci. zakłócenia wewnętrzne - dotyczą cech i predyspozycji uczestników procesu komunikacji internetowej zakłócenia semantyczne – błędy w kodowaniu i dekodowaniu informacji
Kontekst sytuacyjny kontekst medialny kontekst fizyczny kontekst kulturowy kontekst historyczny kontekst czasowy kontekst psychologiczny
Narzędzia komunikacji internetowej reklama sprzedaż osobista (marketing bezpośredni), promocja sprzedaży, public relations
Narzędzia a środki i nośniki komunikacji środki komunikacji - środki transmisji przekazu, które współtworzą dane medium nośniki komunikacji - formy przekazywania informacji dopasowane do medium i środków komunikacji
Podstawowe kanały komunikacji internetowej kanał indywidualny kanał masowy
Internet w procesie komunikacji indywidualnej relacja „jeden-do-jeden” bezpośredni bądź pośredni kontakt pomiędzy uczestnikami procesu kontakt o charakterze osobowym (bądź quasi-osobowym) symetria sprzężenia zwrotnego interakcja społeczna
Internet w procesie komunikacji masowej relacja „jeden-do-wielu” pośredniość i jednokierunkowość brak sprzężenia zwrotnego bądź jego ograniczony charakter pośrednia quasi-interakcja
Model komunikacji masowej
Podstawowe elementy komunikacji internetowej - model komunikacji hipermedialnej
Internet stwarza nową jakość komunikacji pomiędzy uczestnikami rynku relacja „wielu-do-wielu” interakcje z medium możliwość realizacji strategii pull – aktywny odbiorca
Podstawowe wzory komunikacji alokucja konwersacja konsultacja rejestracja