Próbna matura z matematyki listopad 2009

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Opracowała: Maria Pastusiak
Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Pytanie 1.     Co to za trójkąt, który ma jeden kąt prosty?
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Pola i obwody figur płaskich
Obowiązkowy Egzamin z Matematyki Obowiązkowy Egzamin z Matematyki 2010.
TRÓJKĄTY I ICH WŁASNOŚCI
RÓWNOWAGA WZGLĘDNA PŁYNU
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
Pytania konkursowe.
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
Trójkąty ich rodzaje i własności
KROK PO KROKU DO MATURY Z MATEMATYKI
na poziomie rozszerzonym
Nierówności (mniej lub bardziej) geometryczne
Najczęstsze błędy w zadaniach otwartych na maturze próbnej z matematyki Opracowali Barbara i Jerzy Herud.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Trójkąty prostokątne Renata Puczyńska.
Wyrażenia algebraiczne
Pola figur.
OKRĄG OPISANY NA CZWOROKĄCIE; OKRĄG WPISANY W CZWOROKĄT
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Rodzaje i podstawowe własności trójkątów i czworokątów
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
O próbnym egzaminie maturalnym z matematyki listopad/grudzień 2010 Piotr Ludwikowski.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Matura z matematyki w roku 2015
Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Zadania z indywidualnością
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Metody matematyczne w Inżynierii Chemicznej
Systemy dynamiczne 2014/2015Obserwowalno ść i odtwarzalno ść  Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Obserwowalność.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Trójkąty Katarzyna Bereźnicka
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko-pomorskim w 2013 r. cz.1 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
FIGURY PŁASKIE.
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Próbna matura z matematyki listopad 2009

STRUKTURA I FORMA EGZAMINU Egzamin maturalny z matematyki jako przedmiot obowiązkowy jest zdawany na poziomie podstawowym. Egzamin trwa 170 minut.

STRUKTURA I FORMA EGZAMINU Za rozwiązanie wszystkich zadań z arkusza poziomu podstawowego można otrzymać maksymalnie 50 punktów.

Standardy wymagań egzaminacyjnych 1. Wykorzystanie i tworzenie informacji. 2. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. 3. Modelowanie matematyczne. 4. Użycie i tworzenie strategii. 5. Rozumowanie i argumentacja.

Opis arkusza – listopad 2009 Arkusz egzaminacyjny składał się z trzech grup zadań: grupa 1. – 25 zadań zamkniętych; - do każdego z zadań były podane cztery odpowiedzi, z których tylko jedna była poprawna, - każde zadanie z tej grupy punktowane w skali 0 – 1, - zdający udzielał odpowiedzi, zaznaczając ją na karcie odpowiedzi; grupa 2. – 6 zadań otwartych krótkiej odpowiedzi; - zadania punktowane w skali 0-2; grupa 3. – 3 zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi; - skala punktowa: zad.32: 0-5 pkt, zad.33 i 34: 0-4 pkt.

Opis arkusza poziomu podstawowego Arkusz egzaminacyjny składa się z trzech grup zadań: grupa 1. – od 20 do 30 zadań zamkniętych; - do każdego z zadań są podane cztery odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna, - każde zadanie z tej grupy jest punktowane w skali 0 – 1, - zdający udziela odpowiedzi, zaznaczając ją na karcie odpowiedzi; grupa 2. – od 5 do 10 zadań otwartych krótkiej odpowiedzi (punktowanych w skali 0-2); grupa 3. – od 3 do 5 zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi (punktacja w skali 0-4 lub 0-5, lub 0-6).

Zadania zamknięte (punktowane w skali 0 – 1) Opis arkusza Zadania zamknięte (punktowane w skali 0 – 1)

Zadania zamknięte

Zad.1 (1 pkt) 0,50 Wskaż nierówność, która opisuje sumę przedziałów zaznaczonych na osi liczbowej. A. C. D. B.

Zad.4 (1pkt) 0,55 Iloraz jest równy A. B. C. D.

Wierzchołek paraboli o równaniu ma współrzędne Zad.8 (1 pkt) 0,55 Wierzchołek paraboli o równaniu ma współrzędne A. B. C. D.

Zbiór rozwiązań nierówności przedstawiony jest na rysunku Zad. 11 (1 pkt) 0,44 Zbiór rozwiązań nierówności przedstawiony jest na rysunku A. B. C. D. A. B. C. D.

Strategia rozwiązywania zadań zamkniętych

Zadania zamknięte Zadanie 5. (1 pkt) O liczbie x wiadomo, że . Zatem .

Dane są wielomiany oraz . Wielomian jest równy Zadania zamknięte Zadanie 7. (1 pkt) Dane są wielomiany oraz . Wielomian jest równy

Zadania zamknięte Zadanie 17. (1 pkt) W trójkącie równoramiennym ABC dane są oraz . Wysokość opuszczona z wierzchołka C jest równa

Promień okręgu o równaniu jest równy Zadania zamknięte Zadanie 20. (1 pkt) Promień okręgu o równaniu jest równy

Zadania zamknięte Zadanie 25. (1 pkt) Wybieramy liczbę a ze zbioru oraz liczbę b ze zbioru . Ile jest takich par , że iloczyn jest liczbą nieparzystą ?

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi (punktowane w skali 0-2) Opis arkusza Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi (punktowane w skali 0-2)

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi Zadanie 26. (2 pkt) 0,47 Rozwiąż nierówność .

Zadanie 26. Błędy zdających: błędnie obliczone miejsca zerowe, podanie tylko miejsc zerowych jako rozwiązanie nierówności, błędnie podany zbiór rozwiązań nierówności. Uwaga! zapis pierwiastków w postaci:

A co z oceną takiego rozwiązania?!

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi Zadanie 27. (2 pkt) 0,38 Rozwiąż równanie .

Zadanie 27. Błędy zdających: obliczanie delty dla równania stopnia trzeciego, dzielenie równania przez niewiadomą x (poza wyrazem wolnym) i obliczanie delty, niepoprawne zapisy przy grupowaniu wyrazów, np.: , następnie zapisywanie wielomianu w postaci , błędne rozwiązanie równania .

A co z oceną takiego rozwiązania?!

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi Zadanie 28. (2 pkt) 0,28 W układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty A = (2, 5) i C = (6, 7) są przeciwległymi wierzchołkami kwadratu ABCD. Wyznacz równanie prostej BD.

Zadanie 28. Błędy zdających: interpretowanie odcinka AC jako boku kwadratu, brak umiejętności zaznaczenia w układzie współrzędnych pozostałych wierzchołków kwadratu (szkicowanie prostokąta, rombu itp.), brak znajomości warunku prostopadłości prostych, błędy rachunkowe przy przekształcaniu równania prostej, niedokładne zapisywanie postaci ogólnej równania prostej BD, np. 2x + y – 14.

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi Zadanie 29. (2 pkt) 0,37 Kąt α jest ostry i . Oblicz sinα + cosα .

Zadanie 29. Błędy zdających: błędne rozumowanie podstawianie wartości sinusa i cosinusa dla kątów 30°, 45° i 60°, np. , źle dobrane boki trójkąta prostokątnego, co oznacza, że uczeń nie zna definicji funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym.

Błędnie zaznaczony kąt

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi Zadanie 31. (2 pkt) 0,01 Trójkąty ABC i CDE są równoboczne. Punkty A, C i E leżą na jednej prostej. Punkty K, L i M są środkami odcinków AC, CE i BD (zobacz rysunek). Wykaż, że punkty K, L i M są wierzchołkami trójkąta równobocznego. D M B C L A K E

Zadanie 31.

Zadania otwarte krótkiej odpowiedzi Zadanie 30. (2 pkt) 0,22 Wykaż, że dla każdego m ciąg jest arytmetyczny.

Zadanie 30. Błędy zdających: przedstawianie uzasadnienia dla konkretnych wybranych wartości m i wnioskowanie prawdziwości tezy dla dowolnego m, wykorzystywanie wzoru na sumę trzech początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i na tym poprzestanie, zapisywanie warunku lub błędy rachunkowe przy przekształcaniu równania, stosowanie własności ciągu geometrycznego, brak umiejętności utworzenia dwóch związków pozwalających dostrzec tożsamość.

Podstawowe założenia oceniania zadań otwartych krótkiej odpowiedzi , , I sposób rozwiązania (wykorzystanie własności ciągu arytmetycznego): wystarczy sprawdzić, że zachodzi następujący związek między sąsiednimi wyrazami ciągu: . lub II sposób rozwiązania (wykorzystanie definicji ciągu arytmetycznego): mamy wystarczy sprawdzić, że III sposób rozwiązania: wyznaczenie r w zależności od m, wykorzystując dwa spośród trzech danych wyrazów i obliczenie trzeciego z tych wyrazów, korzystając z wyznaczonego r IV sposób rozwiązania: wykorzystanie wzoru ogólnego ciągu arytmetycznego. Korzystamy ze wzoru ogólnego ciągu arytmetycznego:

Podstawowe założenia oceniania zadań otwartych krótkiej odpowiedzi Zdający otrzymuje 1 pkt, gdy zapisze warunek: lub Zdający otrzymuje 2 pkt, gdy z przedstawionego zapisu wynika, że otrzymana równość jest tożsamością.  

Zadania otwarte rozszerzonej Opis arkusza Zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi

Zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi

Zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi Zadanie 33. (4 pkt) 0,07 Punkty A = (2,0) i B = (12,0) są wierzchołkami trójkąta prostokątnego ABC o przeciwprostokątnej AB. Wierzchołek C leży na prostej o równaniu y=x Oblicz współrzędne punktu C.

Zadanie 33. Błędy zdających: przyjmowanie, że odcięta punktu C jest taka sama jak odcięta środka odcinka AB, przyjmowanie, że współrzędne punktu C są takie same jak współrzędne środka odcinka AB, interpretowanie, że bok AB (pomimo to, że treść zadania wskazuje na przeciwprostokątną) jest jedną z przyprostokątnych trójkąta ABC.

Zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi Zadanie 34. (4 pkt) 0,39 Pole trójkąta prostokątnego jest równe 60 cm². Jedna przyprostokątna jest o 7 cm dłuższa od drugiej. Oblicz długość przeciwprostokątnej tego trójkąta.

Zadanie 34. Błędy zdających: brak współczynnika we wzorze na pole trójkąta, błędne przekształcenie wyrażenia do postaci lub , brak nawiasu w zapisie, np. i błędne dalsze przekształcenia, błędy rachunkowe przy rozwiązywaniu równań kwadratowych i obliczaniu przeciwprostokątnej.

Podstawowe założenia oceniania zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi Zasady oceniania arkusza egzaminacyjnego Podstawowe założenia oceniania zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi

Podstawowe założenia oceniania zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi

Podstawowe założenia oceniania zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi cd.

Zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi Zadanie 32. (5 pkt) 0,25 Uczeń przeczytał książkę liczącą 480 stron, przy czym każdego dnia czytał jednakową liczbę stron. Gdyby czytał każdego dnia o 8 stron więcej, to przeczytałby tę książkę o 3 dni wcześniej. Oblicz, ile dni uczeń czytał tę książkę.

Zadanie 32. Błędy zdających: brak umiejętności zapisania związku między liczbą dni poświęconych na czytanie książki a ilością stron czytanych dziennie, np. x + y = 480, układanie jednego równania poprawnego, a drugiego błędnego, np. xy = 480, x – 3 = y + 8, tworzenie równania lub układu równań nieadekwatnych do opisu oznaczeń, interpretowanie liczby stron czytanych w kolejnych dniach jako ciągu arytmetycznego o różnicy 8, błędy nieuwagi i błędy rachunkowe przy pokonywaniu zasadniczych trudności, czyli przy sprowadzaniu do równania z jedną niewiadomą, błędy merytoryczne i rzeczowe przy rozwiązywaniu równania kwadratowego, rozwiązywanie równania z niewiadomą y, a podawanie rozwiązań w postaci , co skutkowało interpretowaniem otrzymanego wyniku 32 (liczba stron) jako liczby dni, podejmowanie prób odgadnięcia wyniku – często bez związku z warunkami zadania, brak konfrontacji błędnych wyników z treścią zadania lub z jego założeniami.

Poprawny układ

I sposób rozwiązania: Oznaczamy: x – liczba stron przeczytanych każdego dnia, y – liczba dni. Zapisujemy i rozwiązujemy układ równań:

Rozwiązanie, w którym postęp jest wprawdzie niewielki, ale konieczny na drodze do całkowitego rozwiązania zadania………………………….1 pkt Zapisanie zależności między liczbą stron przeczytanych jednego dnia oraz liczbą dni, np.: lub gdzie x – liczba stron przeczytanych jednego dnia, y - liczba dni. Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp…………………………….2 pkt Zapisanie układu równań z niewiadomymi x i y, np.:

Pokonanie zasadniczych trudności zadania…………………………3 pkt Zapisanie równania z jedną niewiadomą x lub y, np: lub lub lub

Rozwiązanie zadania do końca, lecz z usterkami, które jednak nie przekreślają poprawności rozwiązania zadania (np. błędy rachunkowe)…............…………………………………….4 pkt rozwiązanie równania kwadratowego z niewiadomą x bezbłędnie i nieobliczenie liczby dni, rozwiązanie równania kwadratowego z niewiadomą x z błędem rachunkowym i konsekwentne obliczenie liczby dni, rozwiązanie zadania do końca z błędem rachunkowym popełnionym w którejkolwiek fazie rozwiązania, w tym również na początku, dalsze rozwiązanie jest przeprowadzone konsekwentnie w stosunku do popełnionego błędu a sam błąd nie spowodował istotnej zmiany w sposobie rozwiązywania zadania (np. nie spowodował, że otrzymano równanie liniowe zamiast kwadratowego lub nie zmienił liczby dopuszczalnych pierwiastków równania).

Odrzucenie odpowiedzi i podanie prawidłowej odpowiedzi: Rozwiązanie bezbłędne…………………5 pkt Odrzucenie odpowiedzi i podanie prawidłowej odpowiedzi: Uczeń przeczytał tę książkę w ciągu 15 dni.

Szczegółowe informacje na stronach: www.cke.edu.pl www.oke.gda.pl

Szanowni Państwo! Egzamin maturalny z matematyki to szansa na przywrócenie naszemu przedmiotowi należnej rangi w szkole i życiu! Nie wolno nam tej szansy zaprzepaścić !