Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obraz w zwierciadle płaskim
Advertisements

Prawo odbicia.
Obraz w zwierciadle kulistym wypukłym
. Obrazy w zwierciadle kulistym wklęsłym Zwierciadło kuliste wklęsłe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
prawa odbicia i załamania
Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Konstrukcje obrazów w zwierciadłach i soczewkach.
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Maria Zatorska.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
WYKŁAD 2 ZWIERCIADŁA (płaskie, wypukłe i wklęsłe)
Fale - przypomnienie Fala - zaburzenie przemieszczające się w przestrzeni i w czasie. y(t) = Asin(wt- kx) A – amplituda fali kx – wt – faza fali k –
Opracowała Paulina Bednarz
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Soczewki – konstrukcja obrazu Krótkowzroczność i dalekowzroczność.
Optyka geometryczna.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
h1h1 h2h2 O1O1 O2O2 P1P1 P2P2 1 r1r1 2 r2r2 x y Korzystając ze wzoru Który był słuszny dla małych kątów ( co w przypadku soczewek będzie możliwe dla promieni.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Optyka geometryczna Dział 7.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Jak powstają obrazy w zwierciadłach wklęsłych?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dodatek 1 F G A B C D E x y f h h’ F
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Zjawiska falowe.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
Fale elektromagnetyczne
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
14. Obrazy Obrazy w płaskich zwierciadłach
1.
Konstrukcje obrazów w soczewkach oraz zwierciadłach
1.
Zapis prezentacji:

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.

SPIS TREŚCI JESZCZE O ZAŁAMANIU ŚWIATŁA MOŻLIWE PRZYPADKI PRZEJŚCIE ŚWIATŁA PRZEZ PŁYTKĘ RÓWNOLEGŁOŚCIENNĄ ZWIERCIADŁA ZWIERCIADŁO PŁASKIE ZWIERCIADŁA KULISTE OBRAZY W ZWIERCIADŁACH WKLĘSŁYCH OBRAZY W ZWIERCIADŁACH WYPUKŁYCH ZASTOSOWANIE ZWIERCIADEŁ SFERYCZNYCHASTOSOWANIE ZWIERCIADEŁ SFERYCZNYCH

Pamiętaj: Zjawisko załamania polega na zmianie kierunku rozchodzenia się światła przy przejściu z jednego ośrodka przezroczystego do drugiego. Zmiana kierunku promienia na granicy dwóch ośrodków spowodowana jest tym, że światło w różnych ośrodkach rozchodzi się z różnymi szybkościami. Stosunek sinusa kąta padania, do sinusa kąta załamania jest dla danych ośrodków stały i równy stosunkowi prędkości światła w ośrodku pierwszym, do prędkości światła w ośrodku drugim. Kąty padania i załamania leżą w tej samej płaszczyźnie.

1. Gdy kąt padania promienia światła na granicę ośrodków wynosi 0°, to kierunek promienia nie ulega zmianie (kąt załamania również ma wartość 0°) bez względu na rodzaj ośrodków promień światła nie zmienia kierunku. 2. Kąt padania > 0 o Przechodząc z ośrodka, w którym rozchodzi się z większą prędkością do ośrodka, w którym rozchodzi się z mniejszą prędkością załamuje się do prostopadłej. Kąt padania jest większy od kąta załamania.

3. Światło przechodząc z ośrodka, w którym rozchodzi się z mniejszą prędkością do ośrodka, w którym rozchodzi się z większą prędkością załamuje się od prostopadłej. Kąt padania jest mniejszy od kąta załamania. 4. Zwiększając kąt padania zwiększa się także kąt załamania. Gdy kąt załamania jest kątem prostym, to kąt padania nazywamy kątem granicznym. 5. Jeżeli kat padania jest większy od granicznego, to zachodzi zjawisko całkowitego odbicia..

Bieg promienia świetlnego padającego pod kątem α na umieszczoną w powietrzu prostopadłościenną szklaną płytkę wykonaną ze szkła Promień padający na granicę ośrodków pod kątem α załamuje się pod kątem β i pod takim kątem pada na drugą ściankę płytki to jest na drugą granicę ośrodków. Tutaj załamuje się pod kątem γ.. Kąty α i γ są identyczne α = γ. Promień przechodząc przez płaską płytkę ulega równoległemu przesunięciu.

Konstrukcja rysunku Rysujemy: -prostokątną płytkę - promień wchodzący do płytki α 1 - normalną - promień załamany w płytce β 1 - drugą normalną - promień wychodzący z płytki α 2 β 1 = α 2 - promień załamany w powietrzu β 2 - zaznaczamy kąty α 1 = β 2 = α

Zwierciadłem nazywamy gładko wypolerowaną powierzchnię niektórych materiałów, na których padające światło ulega niemal w całości odbiciu. Zwierciadłem jest wypolerowana powierzchnia metalu, szkła (lustra) lub wody. Zwierciadła ze względu na kształt dzielimy na:: płaskie (jego powierzchnia jest częścią płaszczyzny), kuliste wklęsłe (jego powierzchnia jest częścią wewnętrznej powierzchni kuli), kuliste wypukłe (jego powierzchnia jest częścią zewnętrznej powierzchni kuli Światło wychodzące ze źródła odbija się od zwierciadła płaskiego ( zgodnie z prawem odbicia), obserwator dostrzega tylko światło odbite. Odbiera jednak wrażenie, że promienie świetlne wychodzą spoza zwierciadła. Obserwator widzi źródło światła po drugiej stronie zwierciadła, chociaż promienie z niego nie wychodzą. Obraz jest więc pozorny. Z prawa odbicia światła wynika, że obserwator zawsze widzi obraz pozorny w takiej samej odległości od zwierciadła w jakiej znajduje się przedmiot.

1.Prowadzimy co najmniej dwie proste z każdego obranego wcześniej punktu. ( A i B) 2. Pierwsza prosta jest prostopadła do zwierciadła, gdyż promień odbije się i wróci po tym samym torze, a przedłużenie będzie dalszą częścią linii prostej (przerywana linia). 3.Druga prosta jest nachylona pod pewnym kątem. w punkcie granicznym z lustrem rysujemy normalną i odbijamy promień o taki sam kąt oraz rysujemy jego przedłużenie po przeciwnej stronie zwierciadła. Powstały obraz jest: - pozorny - tej samej wielkości ( symetryczny względem powierzchni zwierciadła) - nieodwrócony

Każde zwierciadło kuliste posiada: środek krzywizny - jest nim środek kuli (O), promień krzywizny - jest nim promień kuli (r), oś główną - którą jest prosta przechodząca przez środek krzywizny (O) i środek czaszy zwierciadła (S).

Wiązka promieni biegnąca równolegle do głównej osi optycznej po odbiciu od płaszczyzny zwierciadła skupia się w jednym punkcie, leżącym na głównej osi optycznej zwanej ogniskiem F Punkt przecięcia promieni odbitych nazywamy ogniskiem zwierciadła i oznaczamy symbolem F. Odległość ogniska F od zwierciadła nazywamy ogniskową i oznaczamy symbolem f. Analizujemy zachowanie wybranych promieni. 1. Promień równoległy do osi po odbiciu przechodzi przez ognisko.

2. Promień przechodzący przez ognisko po odbiciu jest równoległy do osi. 3. Promień padający na wierzchołek biegnie po odbiciu symetrycznie względem osi. 4. Promień przechodzący przez środek krzywizny zwierciadła po odbiciu biegnie po tej samej prostej.

Przypadek I: Odległość obrazu od zwierciadła jest większa od podwójnej ogniskowej x> 2f Powstaje obraz: rzeczywisty, pomniejszony, odwrócony Przypadek II: Odległość obrazu od zwierciadła jest równa podwójnej ogniskowej x= 2f Powstaje obraz: rzeczywisty, tej samej wielkości, odwrócony

Przypadek III: Przedmiot znajduje się w odległości mniejszej od podwójnej ogniskowej, lecz większej od ogniskowej. f < x< 2f Powstaje obraz: Rzeczywisty, powiększony, odwrócony Przypadek IV: Przedmiot znajduje się w odległości równej ogniskowej. x =f Obraz nie powstaje

Przypadek V: Przedmiot znajduje się w odległości mniejszej niż ogniskowa. x <f Powstaje obraz: pozorny, powiększony, prosty xCharakter obrazuP –powiększenie obrazu x > 2fOdwrócony, rzeczywistyp < 1 x = 2fOdwrócony, rzeczywistyp = 1 f< x < 2fOdwrócony, rzeczywistyp > 1 x = f x < fProsty, pozornyp > 1

Analiza wybranych promieni. 1. Jeżeli na zwierciadło wypukłe pada równoległa wiązka światła, to po odbiciu od zwierciadła jest wiązką rozproszona, której promienie biegną tak, jakby wychodziły z ogniska F zwierciadła 2.Jeżeli promień przechodzi przez ognisko F, to po odbiciu biegnie równolegle do osi optycznej zwierciadła. Ognisko zwierciadła wypukłego leży po zewnętrznej stronie zwierciadła i jest ogniskiem pozornym..

Cechy obrazu -pomniejszony -prosty (nieodwrócony) -pozorny, obraz powstaje po przecięciu przedłużonych promieni odbitych, po przeciwnej stronie zwierciadła niż przedmiot.

Zwierciadła wypukłe oraz wklęsłe stosowane są między innymi w: teleskopach, obiektywach lustrzanych, "powiększających" lusterkach kosmetycznych, samochodowych lusterkach wstecznych, lustrach ustawianych przy drogach w miejscach szczególnie niebezpiecznych, o ograniczonej widoczności, lampach i reflektorach lupach mikroskopach aparatach fotograficznych projektoskopach. Zwierciadła mogą służyć także do odbijania promieniowania elektromagnetycznego spoza zakresu fal światła widzialnego, tak jak ma to miejsce w przypadku anteny satelitarnej, czy teleskopu rentgenowskiego.

BIBLIOGRAFIA Zrozumieć Świat cz. 4 Poradnik dla nauczycieli B. Mazur Testy z fizyki H. Kaczorek