System generowania wzorów matematycznych MathML Dyplomant: Krzysztof Bielec Promotor: dr inż. Marcin Tomana Kierunek studiów: Informatyka Specjalność: Systemy informatyczne Bielsko-Biała, 2010 Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, 2010
Geneza Technika wymiany danych pomiędzy programami Technika OLE , Pliki XML, Standard MathML Wymiana wzorami matematycznymi pomiędzy użytkownikami pliki graficzne JPG, PNG lub GIF, pliki wektorowe SVG, pliki MathML
Teza pracy Przy pomocy zaprojektowanego i zbudowanego systemu generowania wzorów matematycznych MathML możliwe będzie podczas redakcji książek automatyzowanie procesu konwersji równań z formatu XML na różne inne formaty takie jak JPG, czy SVG.
Cele Aplikacja internetowa obsługiwana przez protokół HTTP Konwertowanie plików ASCIIMath na MathML Sprawdzanie poprawności plików XML Generowania wzorów matematycznych w postaci obrazów
Grafika rastrowa PNG, GIF, JPG Analiza rozwiązań Analiza obecnych rozwiązań nasuwa wniosek że brakuje oprogramowania, które działa niezależnie od środowiska w którym pracuje użytkownik oraz oprogramowania pozwalającego na przetwarzanie dużej ilości plików. Schemat procesu generowania ASCIMath MathML Grafika wektorowa SVG Grafika rastrowa PNG, GIF, JPG
Koncepcja działania systemu Pliki graficzne Windows Linux Mac Os Inny system
Schemat działania programu.
Przykład działania programu
Wynik pracy programu
Możliwe zastosowania Komercyjne: systemy przetwarzania tekstu takie jak edytory tekstowe czy specjalistyczne oprogramowanie używane w procesach składu książek, czasopism itp. Dydaktyczne: przedmioty matematyki w których do edukacji jest wykorzystywane oprogramowanie np. platwormy edukacyjne jak Moodle, programy do przetwarzania wzorów matematycznych czy też do opracowywania materiałów edukacyjnych.
Wnioski System działa, jako strona internetowa; System sprawdza poprawność plików XML; Program konwertuje język ASCIIMath na język MathML; Generowanie plików graficznych na podstawie plików ASCIIMath lub MathML; Użytkownik może przesłać do systemu serię plików, które zostaną przetworzone; System generuje pliki graficzne GIF, PNG i SVG; Każdy generowany wzór jest zapisywany w archiwum programu; Użytkownik może przesłać link do pliku.
http://mathml.wsi.edu.pl/