Tramwaje w Sztutgarcie
http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- stuttgart.html Prezentację opracowano na podstawie strony internetowej Jacka Wesołowskiego: http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- stuttgart.html uzupełnionej o informacje oraz ilustracje z innych stron: http://www.urbanrail.net/eu/stu/stuttgrt.htm http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
Zejście do stacji Schlossplatz, w tle Pałac Elektorów - od lat 70-tych tramwaje nie przemierzają już ulic śródmieścia, zostały przełożone do płytkich tuneli ...
... tworzących w centrum obwodowy prostokąt (kolory brązowy i pomarańczowy) z jedną linią średnicową (kolor ciemnoniebieski) Stacja Hauptbahnhof jest podziemną stacją węzłową pomiędzy linią okólną, średnicową i pociągami kolei miejskiej S-Bahn (kolor zielony)
Istotą modernizacji (poza budową linii podziemnych) było przejście od klasycznego wąskotorowego tramwaju "Strassenbahn” (górne zdjęcie) do normalnotorowego tramwaju szybkiego "Stadtbahn” (dolne zdjęcie) z szerszymi wagonami, peronami na poziomie wysokiej podłogi wagonów i dodaniem litery „U” przed numerem linii Było do dokonywane stopniowo między 1985 a 2007 r., przy czym oba typy pojazdów jeździły jednocześnie tymi samymi torami ...
... dlatego niemal każdy peron ma odcinek wysoki i niski, przy których zatrzymują się odpowiednie pociągi ...
... a tory mają trzy szyny
Latem 2003 r. ostatnią klasyczną linią tramwajową była piętnastka, którą w grudniu 2007 zastąpiło U15
Obecnie niskie perony są podnoszone (po ukończeniu tego zadania możliwa będzie eksploatacja dłuższych pociągów), trzecia szyna na razie zostaje, ale do czasu najbliższej wymiany torów
Porównanie wagonów Strassenbahn (górne zdjęcie) i Stadtbahn (dolne zdjęcie) ...
... i ich wnętrza zaiste stare wagony zupełnie nie wyglądają na zużyte
Pierwsze serie wagonów Stadtbahn mają wejścia dostosowane do peronów wysokich i niskich - przy peronach niskich podłoga przy drzwiach załamuje się, tworząc stopnie wejściowe (obecnie niewykorzystywane) . Co nas dodatkowo zajmuje, to malownicza szczelina pod drzwiami, dla zimowych przeciągów
Sieć tramwajowa w 2003 r. i jej ewolucja do tramwaju szybkiego
Stacja Rathaus - niektóre perony w tym górzystym mieście są położone na znacznych spadkach (tramwaje mają dodatkowe hamulce pneumatyczne) Mogą to być zarówno perony na stacjach podziemnych, zwłaszcza węzłowych (w pełni bezkolizyjnych!) - jak tutaj na, jak i na stacjach naziemnych, jeśli nie było wystarczającego miejsca na rampę - jak na Berliner Platz
W mieście powstało kilkanaście zjazdów tramwajowych do tuneli
Stacja Herderplatz - w miejscach górzystych aby ominąć serpentyny uliczne zbudowano nowe trasy wyposażone w tunele; inne tunele powstały w celu ominięcia wąskich ulic lokalnych centrów na przedmieściach
Przystanki są wyposażone w wysokie perony Stacja Neckartor Poza ścisłym centrum trasy są naziemne, zazwyczaj na wydzielonych torowiskach Przystanki są wyposażone w wysokie perony Na zdjęciu widać trzecią szynę wąskiego toru oraz odcinek niskiego peronu (obecnie już nieużywane)
Willi-Brandt-Strasse przy Hackstrasse - stosunkowo proste rozgałęzienie nieco się komplikuje w przypadku trzeciej szyny . Może być interesujące wiedzieć, że linia odchodząca na prawo przebiega na długim odcinku torowiskiem w jezdni
Zuffenhausen przy Kelterplatz - obecnie już beziglicowy rozjazd przy wjeździe na wąskotorową pętlę
Stacja Berliner Platz - typowe rampy prowadzące na wysokie perony
W tym właśnie miejscu linia obwodowa wychodzi na powierzchnię (zapewne dla zaoszczędzenia kosztów budowy skomplikowanego podziemnego węzła)
dość przewrotne jest używanie w tym miejscu symbolu "U” Długi peron niski z przodu był używany przez klasyczne wagony linii 2 (wraz z pochylnią zajmuje on znaczący odcinek długości całej stacji); dość przewrotne jest używanie w tym miejscu symbolu "U” Tramwaj linii U4 właśnie opuszcza linię obwodową
Inny wlot tego samego skrzyżowania Tramwaj linii U14 kontynuuje jazdę wokół centrum
; trzecia szyna jeszcze gdzieniegdzie pozostała na przejazdach Bebelstrasse - typowa ulica śródmieścia z typowym wydzielonym torowiskiem urządzonym kosztem jezdni (jadącym samochodom pozostawiono tylko po jednym pasie), tramwaje mają wszędzie sygnalizację wzbudzaną ; trzecia szyna jeszcze gdzieniegdzie pozostała na przejazdach
Stacja Vogelsang zintegrowana z siecią autobusową - niestety lokalizacja pętli autobusowej (w oddali) wymaga stosunkowo długiej drogi dojścia
Piesze przejścia przez tory są obarierowane i najczęściej prowadzone ukośnie
Hölderlinplatz - stacja końcowa linii U2 Wprowadzenie dwukierunkowych wagonów tramwaju szybkiego pozwoliło zrezygnować z pętli i przez to zaoszczędzić miejsca w gęsto zabudowanych dzielnicach
Stacja Russische Kirche na Hölderlinstrasse - niektóre przystanki mają perony wyspowe, co służy dodatkowo jako element uspokojenia ruchu (pociągi jadące do centrum blokują ruch uliczny zatrzymując się na przystanku)
Stacja Kursaal w Bad Cannstatt - ”umeblowanie" tramwajowe pośrodku eleganckiego przedmieścia-uzdrowiska
Schlossgarten przy stacji Mineral Bäder ...
... zanim tramwaje wjadą na most na Neckarze, przejeżdżają przez strefę wodnych wulkanów
Mineral Bäder - stacja węzłowa w parku
Zejście na stację Marienplatz i widok na Böblinger Strasse Po zbudowaniu tunelu tramwajowego ulica została „uspokojona” i zhumanizowana
Stacja Sonnenberg na przedmieściach - typowa trasa w luźnej zabudowie; słupy trakcyjne zwykle ustawiane są po bokach (jak na trasach kolejowych)
Marienplatz - dolna stacja kolejki zębatej do Degerloch, której nie zlikwidowano, lecz zmodernizowano i wydłużono (wszystkie wiadukty całkowicie przebudowano); winda prowadzi w dół na stację szybkiego tramwaju , a po drodze oferuje scenografię wiejskiego refugium, pełnego śpiewu ptaków
Skrzyżowanie z Jahnstrasse w dzielnicy Degerloch - tor zębaty według technologii Riggenbacha
Alte Weinsteige - rozjazd przed mijanką
Miasto widziane od Alte Weinsteige
Ostry zjazd przy wiadukcie nad Neue Weinsteige
Platforma dla rowerów - zwykle zapełniona przy kursie w górę