Dworzec kolejowy w Kościerzynie Opracowali: Michał Kraska Łukasz Deka
Lokalizacja N
Kościerski dworzec kolejowy Z historią w przyszłość Do Kościerzyny kolej dotarła z Pszczółek w 1885 r. Od tej pory dzieje miasta na trwałe związane zostały z kolejnictwem. W okresie międzywojennym Kościerzynę jako ważny węzeł kolejowy włączono w magistralę węglową - największą inwestycją transportową II RP, budowaną w latach 1928–1933. Oficjalne połączenie kolejowe Kościerzyny z Gdynią i Bydgoszczą oraz uruchomienie pociągów na całej długości linii Bydgoszcz - Gdynia nastąpiło 9 listopada 1930 r. Ważnym elementem magistrali stała się również kościerska Parowozownia zbudowana w 1929 r. Jedyny tego typu obiekt w Polsce północnej.
Kościerski dworzec kolejowy Z historią w przyszłość Gmach kościerskiego dworca kolejowego zbudowano w latach 80. XIX w. Usytuowano go równolegle do torowiska na planie prostokąta z małym odstępstwem na północno-zachodniej ścianie szczytowej, na której w połowie szerokości znajdował się metrowy, prostopadły uskok. Na tej ścianie, przy uskoku stało przyległe do niego pomieszczenie – tzw. bileterka. Od strony ulicy Dworcowej budynek miał długość 22 m, a od strony torowiska 21 m oraz szerokość 11 m. Pierwotnie posiadał wielospadowy (kopertowy) dach. Budynek został przebudowany w latach 1908-1911 i w takiej formie przetrwał do dzisiejszych czasów. Powiększono dworzec o dobudowaną wzdłuż torów nową, dwukondygnacyjną cześć z pomieszczeniami przeznaczonymi dla gastronomi oraz zmieniono układ dachu na typ dwuspadowy. Około 1912 roku zbudowano zadaszenie przy wyjściu na perony.
Kościerski dworzec kolejowy zbudowany Historia dworca Kościerski dworzec kolejowy zbudowany w latach 80. XIX w.
Historia dworca Kościerski dworzec kolejowy około 1906 r. oraz po przebudowie dachu około 1908 r.
Historia dworca Kościerski dworzec kolejowy po kolejnej przebudowie dachu oraz rozbudowie o część gastronomiczną około 1911 r.
Historia dworca Kościerski dworzec kolejowy w okresie międzywojennym oraz obecnie.
Elewacje Elewacja południowo-zachodnia Elewacja południowo-wschodnia Elewacja północno-wschodnia Elewacja północno-zachodnia
Rzut parteru Przekrój
Budynek WC Elewacja południowo-wschodnia Elewacja południowo-zachodnia Przekrój Elewacja północno-zachodnia Elewacja północno-wschodnia Rzut
Koncepcja To właśnie na historii i tradycji kolejarskiej związanej z tym wyjątkowym miejsce zasadza się projekt rewitalizacji kościerskiego dworca, widziany w szerokim kontekście prowadzonej obecnie rewitalizacji kościerskiej parowozowni w ramach projektu „Pomorskiej kolei skarbnica – rewitalizacja zabytkowych obiektów zespołu Parowozowni w Kościerzynie”. Kościerski dworzec będzie ważnym węzłem komunikacyjnym PKP oraz PKS miejscem z którego nie tylko będą wyruszali podróżni do pracy, lecz również turyści do Muzeum Kolejnictwa przechodząc ponad torami kładką. Na dworcu, znajdzie się miejsce nie tylko dla oczekujących podróżnych, lecz również dla gastronomii, mini galerii handlowej, sal ekspozycyjnych, informacji turystycznej oraz schroniska (hostelu). Wszystkie te funkcje połączone z odległym o zaledwie 300 m Muzeum Kolejnictwa odwiedzanym co roku przez ponad 32 tys. osób diametralnie odmienią kościerski dworzec.
Koncepcja Połączenie dworca kładką nad torami z Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Poczekalnia dla podróżnych. Mini galeria handlowa na parterze (sieciowy sklep spożywczy, itp.). Będzie to miejsce gdzie można zrobić zakupy na początku lub końcu podróży. Informacja turystyczna (może być czynna tylko w sezonie). Powierzchnie wystawiennicze (pokazanie historii dworca, ekspozycja poświęcona postaci Hansa Klossa). Stworzenia miejsc noclegowych – hostel, schronisko (na piętrze lub poddaszu) Pomieszczenia biurowe (na piętrze lub poddaszu).
Stanisław Kolicki (Hans Kloss) urodzony w Kościerzynie
Stanisław Kolicki (Hans Kloss) urodzony w Kościerzynie
Koncepcja I – Budynek biurowy Rzut piwnicy Rzut parteru Rzut I piętra Rzut poddasza
Koncepcja I – Budynek biurowy Rzut piwnicy Rzut parteru Rzut I piętra Rzut poddasza
Koncepcja II – Schronisko młodzieżowe Rzut piwnicy Rzut parteru Rzut I piętra Rzut poddasza
Koncepcja III – Obiekt sportowo-usługowy Rzut piwnicy Rzut parteru Rzut I piętra Rzut poddasza
3 Koncepcje budynku WC Koncepcja I Koncepcja II Koncepcja III
Koncepcja I – Kolorystyka
Koncepcja II – Kolorystyka
Koncepcja III – Kolorystyka
Konstrukcja zadaszenia wraz z odsłoniętym świetlikiem Aksonometria Konstrukcja zadaszenia wraz z odsłoniętym świetlikiem Dziękujemy za uwagę