MUZYKA W EPOCE ROMANTYZMU Romuald Rydz kl. IITi
Romantyzm – prąd ideowy, literacki i artystyczny – rozwinął się w Europie między Wielką Rewolucją Francuską a Wiosną Ludów. W muzyce obejmuje niemal cały wiek XIX.
Epoka ta stworzyła nowe formy życia wprowadzając nieznaną niegdyś muzykę.
tańcem dramatem malarstwem Dominującymi cechami muzyki stały się subiektywizm i emocjonalizm, a głównym postulatem romantyzmu było powiązanie muzyki z innymi rodzajami sztuki- poezją: tańcem dramatem malarstwem Charakteryzowała go wielość nurtów i indywidualizm postaw twórczych, dla których podstawę stylistyczną stanowił przejęty z okresu klasycyzmu warsztat kompozytorski.
WYSTEPUJE: Przewaga treści nad formą Programowość w muzyce (utwór ma treść pozamuzyczną) Uczuciowość Subiektywizm, indywidualizm twórców
Elementy narodowe i ludowe Tematyka fantastyczna i baśniowa Rozwój wirtuozostwa Rozwój instrumentacji Rozszerzenie harmoniki
Rozwój muzykowania domowego Powstawanie szkół narodowych: jest to grupa ludzi opierająca się o muzykę narodową. emocjonalizm (wyrażanie uczuć) ludowość (związek muzyki z folklorem swojego narodu, sięganie do motywów muzyki ludowej)
Naczelnym postulatem estetycznym romantyzmu była idea syntezy sztuk - powiązania muzyki z innymi sztukami, zwłaszcza z literaturą.
Wyrazem tego stała się: pierwszoplanowa rola liryki wokalnej wykorzystywanie pieśni jako tematu w muzyce instrumentalnej rozwój miniatury instrumentalnej, opartej często na wzorcach pieśniowych.
Pod wpływem tendencji programowych, dominujących w muzyce symfonicznej, nastąpiło wzbogacenie kolorystyki dźwiękowej.
Przejawiało się to w rozbudowie orkiestry: w rozwoju wirtuozostwa instrumentalnego, a zwłaszcza wirtuozostwa fortepianowego i skrzypcowego w technicznych udoskonaleniach instrumentów w rozkwicie sztuki instrumentacji w intensywnym wykorzystaniu w symfonice głosów ludzkich
Następowała też stopniowa rozbudowa harmoniki dur-moll aż do granic tonalności.
System dur-moll - system tonalny opierający się na pokrewieństwie skalach durowych i molowych.
Główne postacie muzyki w epoce romantyzmu
Franz Schubert
Robert Schumann
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Niccolo Paganini
Edward Grieg
Fryderyk Chopin
Stanisław Moniuszko
Henryk Wieniawski
Carl Maria von Weber
Johannes Brahms
Hector Berlioz
Antonín Dvořák
Bedřich Smetana
Ferenc Liszt
Gustav Mahler
Anton Bruckner
Hans von Bülow
Richard Wagner
Richard Strauss
Camille Saint-Saëns
Piotr Czajkowski
Modest Musorgski
Giovanni Bottesini
Biografie trzech przedstawicieli romantyzmu Fryderyk Chopin Piotr Czajkowski Ferenc Liszt
Fryderyk Chopin urodził się w 1810 r. w Żelazowej Woli. Był wątłym, chorowitym dzieckiem. Często chorował na zapalenie migdałków więc musiał leżeć w łóżku. Pierwszą rzeczą którą robił po wstaniu z łóżka to gra na pianinie.
Chopin koncertował publicznie od 1818 r Chopin koncertował publicznie od 1818 r. Z przyjemnością zagrał koncert dla cara Aleksandra.
Na swoim publicznym koncercie zaprezentował widzom swój najnowszy wynalazek: eolomelodykon lub choralion - instrument klawiszowy podobny do organów.
Stał się przystojnym, a także towarzyskim młodzieńcem Stał się przystojnym, a także towarzyskim młodzieńcem. Był mile widziany nie tylko na wszelkich imprezach, nie tylko przez przyjaciół, ale także przez jego fanów.
Jego pierwszą miłością była Konstancja Gładkowska.
Bardzo lubił obdarowywać prezentami swoich bliskich i znajomych Bardzo lubił obdarowywać prezentami swoich bliskich i znajomych. Jego zainteresowaniem była nie tylko gra na pianinie, ale także rysowanie karykatur.
W 1831 r. wyjechał do Paryża, gdzie po 18 latach zmarł po ciężkiej chorobie.
Jego najbardziej znane utwory Polonezy 2 polonezy opus 26 (1834-1835), 2 polonezy opus 40 (1838-1839), Polonez fis-moll opus 44 (1841), Polonez As-dur opus 53 (1842), Polonez-fantazja As-dur opus 61 (1846), Andante spianato i Polonez Es-dur na fortepian i orkiestrę opus 22 (1830-1835)
Mazurki 5 mazurków opus 6 (1830-1831), 4 mazurki opus 7 (1830-1831),
Piotr Czajkowski Piotr Iljicz Czajkowski (ur. 7 maja 1840 r. w Wotkińsku, zm. 6 listopada 1893 w Sankt Petersburgu) – rosyjski kompozytor. Twórczość Czajkowskiego wywarła silny wpływ na dalszy rozwój muzyki rosyjskiej
Najsłynniejsze utwory Czajkowskiego: Symfonia No 1 "Zimnyje grozy„ Symfonia No 6 "Patetyczna„ Symfonia "Manfred"
Ferenc Liszt ur. 22 października 1811, zm. 31 lipca 1886 – kompozytor i pianista węgierski epoki romantyzmu. Stworzył taki gatunek, jak poemat symfoniczny.
Utwory Liszta Fantazja i Fuga B A C H Symfonia faustowska Symfonia dantejska 13 poematów symfonicznych To tylko niektóre z licznej kolekcji artysty.
„Lot trzmiela” Korsakowa Utwór posiada jednorodny rytm, dobre wartości rytmiczne, jest wykonywany w szybkim tempie. Całość wykonania wskazuje na wielki talent kompozytora, który za pomocą fortepianu potrafił ukazać kunszt muzyczny w sposób niezmiernie oryginalny. W dobie dzisiejszych czasów „Lot trzmiela” wykorzystywany jest do prowadzenia zajęć rytmicznych.
przygotował: Romuald Rydz