CHEMIA a współczesne SPOŁECZEŃSTWO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM
Advertisements

KWASY I WODOROTLENKI.
„Sąd nad chemią” Projekt edukacyjny realizowany przez uczniów klasy IIB gimnazjum w roku szkolnym 2012/2013 Skład grupy projektowej: Agnieszka Sarad.
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
AgNO 3.
Węglan wapnia Otrzymane wapno palone po reakcji z woda tworzy wapno gaszone, które wykorzystujemy w: Budownictwie ( składnik zaprawy murarskiej) Sadownictwo.
Chlorek sodu. (sól kuchenna lub kamienna)
Chemia w życiu codziennym
Leonardo da Vinci Partnerstwo: “Kuchnia i restauracja, przewodnik dla początkujących” TŁUSZCZE.
CUKRY.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Wodorotlenki i kwasy.
Sole w rolnictwie.
otrzymywanie i zastosowanie
Jakie związki chemiczne wykorzystuje się do produkcji kosmetyków?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
I ICH ZASToSOWANIA WYK. NATALIA HOANG KL. 3B
Karolina Łukaszewicz kl. 3D
Michał Topór kl. IIa Sole wokół nas.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
SOLE W APTECE.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WYKORZYSTYWANIE ROŚLIN PRZEZ CZŁOWIEKA
ANNA RZECZKOWSKA ZUZANNA OPAŁA MARTA KILICHOWSKA KAROLINA KOPCZYŃSKA
Chemia wokół nas Angelika Piszczek kl.II
Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach.
Chemia a współczesne społeczeństwo
Zastosowania chemii „Życie to tylko chemia. Tu kropla, tam strużka, a wszystko się zmienia. Niewielki łyk sfermentowanych soków i nagle człowiek zdolny.
ZASTOSOWANIE WODOROTLENKÓW
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt edukacyjny: „ZASADY W KAŻDYM DOMU”
Przygotowała Iwona Krause klasa 2 d
Mydła, środki czystości, kosmetyki oraz preparaty kosmetyczne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
WYKONAŁA : Katarzyna Kózka
Chemia na co dzień.
FOSFORAN (V).
CHEMIA PREZENATCJA FOSFORANY.
ZASTOSOWANIE ROŚLIN W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Węglany to sole, związki chemiczne kwasu węglowego.
Poznajemy składniki żywności.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole w Medycynie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Sole w życiu człowieka.
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
Zastosowanie soli.
KWASY Justyna Loryś.
Praktyczne zastosowanie soli w lecznictwie i gospodarstwie domowym do Projektu pt „sole w Życiu Codziennym” uczniowie klasy II D gimnazjum w Zespole Szkół.
Węglan wapnia CaCO 3. Otrzymywanie Reakcja metalu i kwasu węglowego. Ca + H 2 CO 3  CaCO 3 + H 2 Reakcja wodorotlenku wapnia i kwasu węglowego. Ca(OH)
Mateusz Gędłek klasa IIA. Co to jest mydło?  Mydło jest mieszaniną soli sodowych i długo łańcuchowych kwasów tłuszczowych (o atomach węgla w cząsteczce)
Otrzymywanie fenolu metod ą kumenow ą Literatura [1] R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, „Technologia chemiczna organiczna. Surowce i półprodukty”, wyd.
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Wykonała: Martyna Wasilewska
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
Rys historyczny Działy współczesnej chemii Podstawowy sprzęt chemiczny
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Chemia w moim życiu.
Sole w życiu codziennym.
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Chemia w kuchni Julia Mroszczyk kl. Ia.
Zapis prezentacji:

CHEMIA a współczesne SPOŁECZEŃSTWO Wykonanie: Paulina Pytka

Spis treści Po co nam ta chemia? Rolnictwo Kuchnia jako wielkie laboratorium chemiczne Przemysł spożywczy Przemysł kosmetyczny Medycyna Przemysł chemiczny Przemysł farmaceutyczny Przemysł metalurgiczny Przemysł tworzyw sztucznych Przemysł włókienniczy i papierniczy Budownictwo

,,Po co nam ta chemia?’’ Bo przecież chemia jest wszędzie… Zapewne większość z nas zadawało sobie to pytanie już we wczesnych okresach swojego życia. Bo właściwie „Po co nam ta chemia?” Odpowiedzi może być bardzo dużo i to bardzo dużo różnych. Niekiedy nasze zdania na temat chemii rodzą się poprzez nasza osobista postawę do nauki tego przedmiotu. Śmiało mogę stwierdzić, że nie doceniamy jej w naszym życiu ale tak naprawdę odgrywa w nim ogromną rolę. Bo przecież z niewielką przesadą można powiedzieć, że wszystkie zjawiska zachodzą dzięki tej wspaniałej nauce. W swojej pracy pragnę przedstawić kilka z licznych zastosowań chemii. Bo przecież chemia jest wszędzie…

1. Rolnictwo Mowa tutaj oczywiście o nawozach sztucznych do produkcji których wykorzystywane są kwasy siarkowy (VI) i azotowy (V)). Właściwe stosowanie nawozów mineralnych daje korzyści w postaci wysokich plonów. Stosuje się również w celu zaspokojenia pokarmowych potrzeb roślin. Nawożeniem można zarówno zwiększyć zawartość przyswajalnych dla roślin składników pokarmowych jak i ograniczyć przyswajalność innych. Zależy to od wielkości dawek nawozów i również od tego jakie ilości składników oprócz pobrania ich przez rośliny zostaną z gleby wymyte lub wywiane.

Zastosowanie wodorotlenków Zastosowanie soli azotan (V) sodu – stosowany do produkcji nawozów sztucznych to głównie wodorotlenku wapnia – zastosowanie znajduje on w sadownictwie do bielenia drzew owocowych fosforan wapnia – wykorzystywany do produkcji nawozów fosforowych

2. Kuchnia – czyli wielkie laboratorium chemiczne Wbrew pozorom kuchnia jest takim wielkim laboratorium. Zachodzi w niej mnóstwo reakcji (gotowanie, pieczenie) a zastosowanie w niej mają głównie tłuszcze: *tłuszcze roślinne, takie jak oliwa, olej rzepakowy, słonecznikowy - tłuszcze jadalne - lub masło, smalec, olej i łój. Mają szerokie zastosowanie kulinarne, służą do smarowania chleba oraz pieczenia i smażenia potraw. Sól, cukier, proszek do pieczenia to przecież również substancje chemiczne.

3.Przemysł spożywczy WYKORZYSTANIE KWASÓW: kwas chlorowodorowy – wykorzystywany m.in. do produkcji sztucznego miodu, przypraw do zup, serków homogenizowanych i cukru kwas fosforowy – do zakwaszania galaretek kwas węglowy – jego wodny roztwór wykorzystywany jest do produkcji napojów gazowanych

ZASTOSOWANIE WODOROTLENKÓW W PRZEMYŚLE SPOŻYWCZYM wodorotlenek wapnia – wykorzystywany do produkcji karmy dla zwierząt podczas produkcji cukru wodorotlenek potasu – wykorzystywany do wyrobów czekoladowych i kakaowych

ZASTOSOWANIE SOLI: fosforan (V) wapnia – dodajemy go np. do makaronu , aby skrócić czas jego gotowania azotan (V) potasu – ma działanie konserwujące żywność węglan amonu – to składnik proszku do pieczenia, dzięki niemu ciasto spulchnia się chlorek sodu – konserwuje żywność a oprócz tego wykorzystuje się go do przyprawiania potraw

4.Przemysł kosmetyczny Zastosowanie kwasów: siarkowodorowy – produkcja depilatorów chemicznych azotowy – produkcja wielu substancji zapachowych Zastosowanie wodorotlenków: Zastosowanie soli: potasu – produkcja mydeł w płynie i kosmetyków myjących węglan sodu – produkcja kosmetyków do demakijażu węglan wapnia – produkcja past do zębów, pudrów

5. Medycyna W medycynie chemia odgrywa ogromną rolę, jest niezbędna. Wszystkie rodzaje leków wymagają w swoim składzie obecności związków chemicznych. Możemy to zauważyć przeglądając własną domową apteczkę. Znajdziemy tam całą masę ciekawych rzeczy, np.: izopropanol (do odkażania ran)((CH3)2CHOH) Spirytus (C2H5OH) Woda utleniona (H2O2) Paracetamol (C8H9NO2) aspiryna (C9H8O4)

ZASTOSOWANIE KWASÓW W MEDYCYNIE: węglowy – leczenie chorób skóry, reumatyzm; dawniej podawano go na nudności, wymioty oraz gorączkę siarkowodorowy – składnik wód leczniczych fosforowy – stosowany do produkcji leków, preparatów stomatologicznych, np. cement dentystyczny. ZASTOSOWANIE SOLI: siarczan wapnia z zaprawą gipsową – sporządzanie bandaży chirurgicznych do usztywniania złamanych kości azotan srebra – środek dezynfekcyjny, np. w kroplach do oczu i przy poparzeniach

7.Przemysł farmaceutyczny: ZASTOSOWANIE KWASÓW: siarkowy (VI) – produkcja leków, np. Polopiryny azotowy (V) – produkcja leków podawanych przy chorobach serca lub układu krążenia, np. nitrogliceryna chlorowodorowy – produkcja preparatów na nadkwasotę

6.PRZEMYSŁ chemiczny ZASTOSOWANIE KWASÓW: ZASTOSOWANIE SOLI: chlorowodorowy - składniki potrzebne przy produkcji barwników kosmetyków, np. lakierów do paznokci ZASTOSOWANIE SOLI: fosforan (V) sodu – w środkach zmiękczających wodę, np. proszki do prania siarkowodorowy – do produkcji siarki siarkowy (IV) – produkcja innych kwasów (HCL, HF)

8.PRZEMYSŁ METALURGICZNY ZASTOSOWANIE KWASÓW: fosforowy – preparatem zawierającym w swoim składzie kwas fosforowy oczyszcza się felgi chlorowodorowy – czyszczenie metalowych powierzchni, otrzymywanie metali z rud metali siarkowy (VI) – przed malowaniem karoserii samochodowej oczyszcza się ją właśnie tym kwasem

9.PRZEMYSŁ TWORZYW SZTUCZNYCH ZASTOSOWANIE KWASÓW: produkcja tworzyw sztucznych i włókien ZASTOSOWANIE WODOROTLENKÓW: wodorotlenek sodu – produkcja tworzyw sztucznych ZASTOSOWANIE SOLI: azotan (V) srebra (I) – wyrób farb i luster

10.Przemysł włókienniczy i papierniczy ZASTOSOWANIE KWASÓW: tlenek siarki (IV) i kwas siarkowy (IV) – wykorzystywane do bielenia wełny i papieru ZASTOSOWANIE WODOROTLENKÓW: wodorotlenek sodu – produkcja papieru

11.BUDOWNICTWO ZASTOSOWANIE WODOROTLENKÓW: mieszanina wapna gaszonego z wodą i piaskiem daje nam w efekcie zaprawę wapienną, która znajduje swoje zastosowanie w budownictwie  

PODSUMOWANIE: Celem przyświecającym mi podczas wykonywania tej prezentacji było ukazanie chemii w jak najlepszym świetle i obalenie kilku mitów jej dotyczących, a szczególnie mitu , według którego większość społeczeństwa chemię kojarzy jedynie ze skomplikowanymi nazwami związków chemicznych oraz ich wzorami. Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć, przynajmniej w minimalnym stopniu, jak ważna rolę tak na prawdę odgrywa chemia w naszym życiu i co byłoby nie możliwe bez jej udziału. Dziękuję za uwagę.

Opracowując prezentację korzystałam ze stron: http://www.skibi.enterpol.pl/chemia/ http://www.wikipedia.org/ http://chemia.waw.pl/ http://www.chemia.dami.pl/ http://www.chemicalforum.eu/

Oświadczam, że zgłaszana praca została wykonana samodzielnie Paulina Pytka I Liceum Ogólnokształcące w Lubartowie, Chopina 6 tel. 81 855 01 10 II klasa, profil humanistyczny