Pomiar w fizyce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modelowanie i symulacja
Advertisements

Ocena dokładności i trafności prognoz
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Analiza danych eksperymentalnych
Statystyczna kontrola jakości badań laboratoryjnych wg: W.Gernand Podstawy kontroli jakości badań laboratoryjnych.
Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
MIĘDZYNARODOWE UNORMOWANIA WYRAŻANIA NIEPEWNOŚCI POMIAROWYCH
Wykład XII fizyka współczesna
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
Wybrane wiadomości z teorii błędów
Wpływ warunków na niewiadome na wyniki wyrównania.
Jakość sieci geodezyjnych. Pomiary wykonane z największą starannością, nie dostarczają nam prawdziwej wartości mierzonej wielkości, lecz są zwykle obarczone.
Analiza korelacji.
Niepewności przypadkowe
Skala to stosunek odległości na mapie do odległości w terenie
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Doświadczalnictwo.
Średnie i miary zmienności
AGH Wydział Zarządzania
Opracowanie wyników pomiarów
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
Prąd elektryczny Wiadomości ogólne Gęstość prądu Prąd ciepła.
N IEPEWNOŚĆ POMIAROWA Projekt wykonała: Monika WALA ZIP 31 END.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Hipotezy statystyczne
Pomiar i miara 97/60_MF_G1 Matematyka i fizyka 97/60_MF_G1
WYNIKU POMIARU (ANALIZY)
NIEPEWNOŚĆ POMIARU Politechnika Łódzka
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Przyrządy Pomiarowe.
Błędy i niepewności pomiarowe II
Henryk Rusinowski, Marcin Plis
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Siły, zasady dynamiki Newtona
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Niepewności pomiarowe, cz. I
Mostek Wheatstone’a, Maxwella, Sauty’ego-Wiena
RACHUNEK NIEPEWNOŚCI POMIARU
Fizyka jako nauka przyrodnicza
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Błędy pomiarów Rachunek wyrównawczy.
Szkoła Letnia, Zakopane 2006 WALIDACJA PODSTAWOWYCH METOD ANALIZY CUKRU BIAŁEGO Zakład Cukrownictwa Politechnika Łódzka Krystyna LISIK.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Przyrząd pomiarowy SUWMIARKA.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Czym zajmuje się fizyka ?
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Badanie konstrukcji Badanie konstrukcji geometrycznej ciągów.
Gimnazjum Publiczne im. Mikołaja Kopernika w Ziębicach Rok szkolny 2010/2011.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
WYKŁAD Teoria błędów Katedra Geodezji im. K. Weigla ul. Poznańska 2
Dokładność NMT modelowanie dokładności NMT oszacowanie a priori badanie a posteriori.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
BŁĘDY W ANALIZIE CHEMICZNEJ STATYSTYCZNA OPRACOWANIE WYNIKÓW
Proste pomiary terenowe
METROLOGIA Podstawy rachunku błędów i niepewności wyniku pomiaru
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
przyspieszenia ziemskiego.
Do narzędzi pomiarowych zaliczamy: wzorce; przyrządy pomiarowe;
POMIAR PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO PRZY POMOCY PIŁECZKI TENISOWEJ
Jakość sieci geodezyjnych
Format rozkazu Tryby adresowania.
Zapis prezentacji:

Pomiar w fizyce

Pomiar w fizyce   Pomiar to jeden z elementów metodologii badań fizycznych. Metodologia fizyki bez pomiaru nie istnieje.  Do przeprowadzenia pomiaru niezbędne są:

a) obiekt pomiaru; np.zeszyt

b) przyrząd pomiarowy;

c) jednostka mierzonej wielkości i jej wzorzec. Tabela jednostek pomiaru

Najprostsze pomiary to pomiary proste, gdzie wyniki końcowe otrzymujemy bezpośrednio z przyrządu. Takim pomiarem jest odczyt: a) długości z miarki (przymiaru liniowego, suwmiarki, mikrometru, miernika laserowego); b) natężenia prądu z amperomierza (miliamperomierza, miernika – multimetru); c) czasu ze stopera (w telefonie komórkowym, komputerze, zegarka);

d) poziomu natężenia dźwięku z przyrządu; e) długości fali światła z bezpośredniego odczytu. Przyrządy umożliwiające bezpośredni odczyt wyniku mogą mieć bardzo skomplikowaną budowę i opierać się o złożone procedury wewnętrzne (zastępujące obliczenia wykonywane przez mierzącego). Przez pomiar prosty będziemy w dalszym ciągu uważać pomiar dający końcowy wynik poprzez bezpośredni odczyt. Przed przystąpieniem do pomiaru należy określić: a) obiekt, który mierzymy (ciało lub zjawisko),  b) badaną cechę mierzonego obiektu; c) metodę pomiaru; d) warunki przeprowadzenia pomiaru; e) potrzebną lub możliwą do uzyskania dokładność pomiaru; f) przyrząd pomiarowy; g) cel pomiaru; Przykład – określenie obiektu pomiaru. Naszym zadaniem będzie pomiar długości zeszytu. Tak określony obiekt wymaga doprecyzowania. Wiemy bowiem, że zeszyty są wystandaryzowane, ale występuje wiele ich rodzajów. Bliższym określeniem będzie podanie formatu zeszytu, np. zeszyt formatu A5.

Nie wszystkie wymienione warunki są zawsze możliwe do spełnienia i trzeba to w sprawozdaniu wyraźnie zaznaczyć. Możliwość zweryfikowania pomiarów wymaga więc ich  a) udokumentowania; b) opublikowania. Udokumentowanie pomiarów oznacza ich zarejestrowanie w czytelnej i jednoznacznej Wszystkie pomiary mają sens tylko wtedy, gdy mogą być, w miarę możliwości,zweryfikowane: a) na tym samym obiekcie, b) inną metodą  c) innym przyrządem oraz  d) w takich samych warunkach. formie oraz możliwość wykorzystania w innym czasie oraz innym miejscu. Opublikowanie pomiarów oznacza: - udostępnienie wyników bez ryzyka utraty wyników oryginalnych, - podanie miejsca i czasu wykonania oraz - ustalenie miejsca przechowywania wyników pomiarów pierwotnych. Przy wykonywaniu pomiarów w ramach ćwiczeń zasady dokumentowania i publikowania są modyfikowane stosownie do potrzeb ćwiczenia.

Przykład – określenie mierzonej cechy obiektu pomiaru Przykład – określenie mierzonej cechy obiektu pomiaru. Zadaniem naszym jest zmierzenie długości zeszytu formatu A5.  Sformułowanie jest jednoznaczne, ale zakłada pewną niepisaną umowę. Brzmi ona następująco – obiektowi, który ma kształt prostokąta przypisujemy długość większemu bokowi, krótszemu bokowi nadajemy nazwę – szerokość.  Obie wielkości (długość i szerokość) mierzymy w tych samych jednostkach i często takimi samymi przyrządami i metodami. Czym więc się one różnią? Gdy znamy orientacyjnie rozmiary mierzonego obiektu, to sprawa jest dosyć prosta. Trudniej jest, gdy o rozmiarach obiektu przed pomiarem nie wiemy nic. W takiej sytuacji musimy dokładnie określić mierzoną cechę obiektu. Jedną z metod jest wykonanie fotografii lub rysunku obiektu i zaznaczenie na nich mierzonych cech. Narysowanie długości obiektu jest dosyć proste.  Nie zawsze jednak można dosłownie zaznaczyć mierzoną cechę. Jak zaznaczyć masę czy temperaturę? Gdy znamy już mierzoną cechę obiektu trzeba określić sposób dokonania pomiaru – wybrać metodę pomiaru. Często jest to sprawa oczywista, lecz wielokrotnie tylko pozornie oczywista. Szczególnie dotyczy to pomiarów odległości i czasu.  Niezależnie od tego, czy pomiar wydaje się nam oczywisty, czy nie, warto uświadomić sobie jak mierzymy. Zwykły przymiar liniowy ma początek nie zawsze na samym końcu. Czasami punkt zerowy jest oddalony od końca przymiaru. Przyłożenie przymiaru (linijki) równo z obiektem mierzonym nie zawsze więc da nam poprawny wynik. Dla małych przedmiotów można równocześnie zobaczyć oba końce obiektu, punkt zerowy przymiaru i punkt, dla którego dokonamy odczytu. 

Przykład Do pomiaru długości zeszytu użyjemy przymiaru liniowego z podziałką milimetrową. Linijkę (przymiar) przyłożymy do zeszytu równolegle do dłuższego brzegu. Punkt zerowy przymiaru przyłożymy do jednego końca zeszytu. Tam, gdzie przypadnie drugi koniec zeszytu odczytamy wynik. Każdy pomiar przebiega w pewnych warunkach. Dla pomiaru długości zeszytu za pomocą przymiaru liniowego nie trzeba tych warunków określać, przyjmujemy bowiem odruchowo, że pomiaru dokonujemy w pomieszczeniu dobrze oświetlonym, przy normalnych warunkach pokojowych (temperatura, ciśnienie i wilgotność). Potrzebna dla nas dokładność określenia długości to 1 milimetr czyli 0,001 m. Przy pomiarze w centymetrach oznacza to dokładność 0,1 cm. Tak wycechowane są zwykłe przymiary liniowe. Gdyby potrzebny był nam wynik z dokładnością do 0,5 cm, to odczyt przybliżymy według normalnych zasad lub użyjemy przymiaru wycechowanego z taką dokładnością. Zastosowanie suwmiarki mierzącej z dokładnością do 0,1 mm nie jest potrzebne, bo wynik i tak zapiszemy w pełnych milimetrach. Nie zwiększamy dokładności odczytu, jeśli nie ma takiej potrzeby. Naszym przyrządem pomiarowym jest linijka – przymiar liniowy wycechowany z dokładnością do 1 mm. Dla uzyskania wyniku poprawnego pod względem formalnym używamy przyrządu zalegalizowanego, tzn. takiego, który ma świadectwo dopuszczenia do użytku jako przyrządu sprawdzonego z wzorcem.   Rodzaje błędów pomiarowych Najogólniej mówiąc błąd pomiarowy jest różnicą wartości xi uzyskanej w trakcie pojedynczego pomiaru i wartości rzeczywistej x0. Taki błąd nosi nazwę

błędu bezwzględnego.   Ponieważ każdy pomiar jest obarczony błędem, więc bardzo trudno jest zdefiniować wartość rzeczywistą pomiaru. Pozostaje ona nieznana. W praktyce można przyjąć, że jest to wartość uzyskana za pomocą innej metody. Na podstawie błędu pojedynczego pomiaru nie można wnioskować o dokładności metody pomiarowej. Jeśli następuje statystyczna zmiana wyników to wartość błędu bezwzględnego jest inna dla każdego pomiaru. Informacji na temat dokładności danej metody pomiarowej może dostarczyć tzw. krzywa rozkładu błędów. Aby ją sporządzić dany pomiar przeprowadza się wielokrotnie, np. 100 razy lub więcej, oczywiście przy założeniu, że wartość prawdziwa danej wielkości jest znana. Na podstawie uzyskanych wyników sporządza się histogram. Na podstawie wysokości słupka histogramu można wnioskować o częstotliwości uzyskiwania wyników z określonego przedziału, który jest wyznaczony przez szerokość słupka. Iloraz błędu bezwzględnego i wartości zmierzonej nazywa się błędem względnym. Może on być wyrażony w procentach Dzięki błędowi względnemu można porównywać dokładności różnych przyrządów pomiarowych. Typy błędów pomiarowych: błąd systematyczny : mówi się o nim wtedy, gdy w trakcie powtarzania pomiarów uzyskuje się stałą różnicę między wartościami mierzonymi a rzeczywistymi. Przy czym rozrzut wyników pomiarów nie jest duży. Błędy systematyczne najczęściej wynikają z samej aparatury pomiarowej, na skutek jej niedoskonałego wykonania. Przyczyną błędu może być np. niedokładnie wykonana podziałka na skali. Błąd systematyczny może również wynikać z wykonywania pomiarów w warunkach różniących się od warunków odniesienia. Błędy systematyczne są wyjątkowo trudne do zidentyfikowania. Nie umożliwia tego nawet bardzo duża liczba pomiarów. Jedyną możliwością, aby wykryć błąd systematyczny jest użycie innej metody pomiarowej. błąd przypadkowy - źródłem błędu przypadkowego jest najczęściej

niedokładność ludzkich zmysłów. Rzadziej wynika on z błędów aparatury niedokładność ludzkich zmysłów. Rzadziej wynika on z błędów aparatury. O błędzie przypadkowym mówi się gdy występuje statystyczny rozrzut wyników kolejnych pomiarów wokół pewnej wartości średniej. Czyli występuje taka sama szansa uzyskania wyniku większego jak i mniejszego od wartości rzeczywistej. błąd gruby : powstają na skutek niewłaściwego użycia danego narzędzia pomiarowego, pomyłek przy odczycie lub zapisie wyników i itp.

Różne pomiary np. pomiar ciśnienia

pomiar hałasu

pomiar temperatury

pomiar prędkości

Badanie ruchu zmiennego