RAJD BAJA POLAND RAJD BAJA POLAND I TROCHĘ O INNYCH...
CO TO JEST RAJD SAMOCHODOWY Rajd samochodowy to forma sportu samochodowego, gdzie rywalizacja odbywa się na drogach publicznych całkowicie lub częściowo otwartych dla ruchu. Celem jest jak najszybsze pokonanie trasy rajdu i uzyskanie najlepszego czasu. Są też kary czasowe, kiedy do czasu dodaje się sekundy, przez co czas jest gorszy.
Do rajdów samochodowych przystępują dwuosobowe załogi ( pilot i kierowca ) i startują indywidualnie, próbując uzyskać jak najlepszy czas. Najczęściej startują w 1 minutowych odstępach. Do rajdów samochodowych zaliczają się m.in.. Rajd Polski, Rajd Monte Carlo, Rajd Japonii, czy Rajd Wartburga, lub Rajd Warmiński.
PEKIN - PARYŻ ? Tak ! Od typowych chińskich wieżyczek, przez tysiące hektarów pól ryżowych, srogą, zimną wiecznie Syberię, przez olbrzymią, zapchaną Moskwę, koło Pałacu Kultury i Nauki, Trasę Zamkową i Szczecin dalej przez całe Niemcy, Zagłębie Rury aż do Wieży Eiffla ! Tak to możliwe ! 12 tys. Km, tyle wyniosła trasa jaką przebyły 134 zabytkowe oldmobile wiosną 2007. 24 maja przejeżdżały przez Szczecin. Przy głównych arteriach miasta ustawiły się tłumy widzów i kibiców. To też był rajd samochodowy.
PIOTR LUBACZEWSKI
CO TO RAJD TERENOWY Rajd terenowy rozróżnia się na 3 rodzaje. Rajd Baja – nie może mieć więcej niż 1000 km, Rajd terenowy ma od 1200 do 3000 km. Najdłuższe są Rajdy maratony o minimalnej długości 5000 km. Do nich zalicza się m.in. Najważniejszy rajd świata – Rajd Dakar i Africa Eco Race.
NA KATEGORIE PODZIAŁ POJAZDÓW W rajdach terenowych auta dzielą się na kategorie : T1 – samochody terenowe zmodyfikowane ( np. pojazdy typu Buggy ) T2 – samochody terenowe seryjne T3 – samochody terenowe udoskonalone T4 – ciężarówki terenowe, oraz motocykle i quady NA KATEGORIE PODZIAŁ POJAZDÓW
ECO AFRICA RAJD DAKAR 2006 BUGGY
I WRESZCIE BAJA POLAND
KRÓTKA HISTORIA RAJDU W 2005 roku światowa organizacja sportów samochodowych stworzyła nową kategorię dla rajdów terenowych – Baja. Pierwsze rajdy typu baja odbyły się w USA, Australii i Afryce oraz Australii. Dopiero w 2009 i 2010 przybyły one do Polski. W czerwcu 2010 roku w Stalowej Woli odbył się rajd Baja Carpathia ( nazwa od Karpat), a już we wrześniu tego samego roku Baja Poland w Szczecinie. Baja Poland odbywa się w Szczecinie, tu jest prolog, wyścigi na miasteczku rajdowym i zakończenie, ale także w Dobrej i Drawsku Pomorskim gdzie są odcinki specjalne
Pierwszy rajd Baja Poland miał miejsce w dniach 25-27 września 2009 roku. Impreza organizowana przez Automobilklub Gorzowski była pierwszą w Polsce rundą kandydacką do Międzynarodowych Mistrzow Świata w Rajdach Terenowcyh FIA. Wygrał ją węgierski kierowca Balazs Szalay w Oplu Antarze. Baja Poland 2010 odbyła się w dniach 3-5 września. Tutaj wygrał Krzysztof Hołowczyc w Nissanie Navara. Niestety z uwagi na wypadek drogowy na Rondzie Pinezka trasa została lekko zmieniona. To także runda mistrzostw Litwy 2010
Baja Poland 2011 po raz pierwszy nie odbyła się przy ul Baja Poland 2011 po raz pierwszy nie odbyła się przy ul. Szafera i w Dobrej, lecz na sztucznym torze za halą MTS-u przy ul. Struga. Tym razem były to dni 9-11 września. Tym razem były to także mistrzostwa rajdowe Czech. Zwyciężyła załoga Orlen Team i Krzyszrof Hołowczyc. Baja Poland 2012 trwała od 6 do 9 września. Tym razem odbyła się już na dawnej trasie i miejscu czyli przy ul. Szafera. Tym razem były to również mistrzostwa w rajdach terenowych Słowacji.
W tym roku, a właściwie tego lata staliśmy się prawdziwą morską stolicą świata, przecież odbyły się tu finały regat Tall Ships Races 2013, Szczecin odwiedziło milion turystów z całego świata, przypłynęły statki z całego świata a na zakończenie wakacji jeszcze : Po raz kolejny Baja Poland było rundą Pucharu Świata FIA, po raz kolejny startowało wiele kierowców z Europy i świata, znowu Szczecin zamienił się w miasto ryków silników i potężnych zmagań. Znów rajdowe maszyny budziły podzie na ulicach miasta. I ponownie dobrze ugościliśmy rajd Baja Poland ! Tym razem cały Szczecin bawił się na Baja Poland w dniach 30.08 – 1.09 2013
PRZEBIEG RAJDU 1) Od 2012 prolog odbywa się na Placu Lotników w centrum miasta ( wcześniej przy Urzędzie Miasta). Są tam ustawione namioty dla załóg i rampa z której startują auta. Pojazdy stoją po kolei na Placu Lotnika i Alei Jana Pawła II w stronę Kaskady. Rampa ustawiona jest jak najbliżej, naprzeciwko Alei Fontann. Samochody ustawiają się w kolejności od kategorii T1 do T4, T1 ustawiają się jak najbliżej pomnika Colleoniego, następne kategorie ustawiają się dalej w stronę Pl. Żołnierza i Pomnika Wdzięczności.
Start trwa od 2,5 do 3 godzin, wszystkie pojazdy po wystartowaniu jadą na razie nie rywalizując do ,,Miasteczka Rajdowego” przy ul. Szafera. W Miasteczku Rajdowym są ustawione wielkie namioty dla załóg i służby technicznej, a także służb ratowniczcyh i mediów. Większość aut przed ich startem można podziwiać z bliska, są tam także inne atrakcje takie jak koncerty, symulatory, ekspozycje innych aut, niekoniecznie tych rajdowych oraz gastronomia.
W Szczecinie jest start, prolog, wyścigi w Miasteczku Rajdowym i zakończenie oraz konferencje związane z imprezą i jej organizacją. Po Szczecinie impreze przejmuje na 1 dzień gmina Dobra, gdzie kierowcy zmagają się na OS-ach ( Odcinki Specjalne ). Auta startują indywidualnie, co dwie minuty. Następnie na impreza przenosi się na poligon wosjkowy w Drawsku Pomorskim, gdzie również są przygotowane OS-y. Ostatniego dnia pojazdy i załogi wracają do Szczecina na zakończenie i ogłoszenie wyników.
UPS ! Jak na każdym rajdzie i wyścigu zdarzają się wpadki i wypadki. Zazwyczaj zdarzają się na OS-ach ponieważ są najtrudniejsze, ale były i kolizje w Miasteczku Rajdowym, a nawet na drodze do Drawska i konflikty na ulicach Szczecina. Np. w tym roku doszło do kłótni między ekipą jednego z aut, a kierowcą auta z Niemiec. Byłem naocznym świadkiem tego zdarzenia. Inne incydenty mógłbym wymieniać długo, ale w sportch samochodowych to norma
Nikomu nic się nie stało ALE URWAŁ ! Nikomu nic się nie stało
DOKŁADNIEJ O OSTATNIEJ EDYCJI W piątek 30.08 o 16:45 rozpoczęło się uroczyste rozpoczęcie rajdu. O 17:00 z Pl. Lotnika wystartowała pierwsza załoga, a już o 17:50 ten sam team wystartował w Miasteczku Rajdowym. O 19:40 z Pl. Lotnika odjechał ostatni zespół. Zabawa w Miasteczku Rajdowym trwała do 23:00. Po odjechaniu zespołów do Dobrej w sobotę i niedzielę Miasteczko Rajdowe nadal było otwarte, ale nie było aż tyle atrakcji. 2013
W sobotę 31.08 rano auta udały się do Gminy Dobra, tam do wieczora zmagają się na OS-ach, wieczorem wracają do Szczecina gdzie nocują załogi. Niedziela 1.09 – ekipy jadą do Drawska na OS-y, o 14:30 udają się w drogę powrotną do Szczecina na ogłoszenie wyników w Miasteczku Rajdowym o 16:15, następnie jest ucczenie zwycięzcy i oficjalne zamknięcie Rajdu Baja Poland 2013
ZAŁOGI BAJA POLAND 2013 W tegorocznej edycji wystartowało 60 załóg z Polski, Europy i świata ! Tuż przed oficjalnym startem rajdu w Urzędzie Wojewódzkim odbyła się konferencja, w której uczestniczył prezydent Szczecina – Piotr Krzystek, wójt gminy Dobra, burmistrz Drawska Pomorskiego i kierowcy zajmujący najlepsze miejsca w klasyfikacji generalnej FIA
zajmujący aktualnie 3 miejsce Krzysztof Hołowczyc w Nissanie Navara Wenezuelczyk – Nunzio Coffaro ( 4 miejsce) w Toyocie Hillux obecny mistrz Polski w rajdach terenowych Adam Małysz, Mistrz Czech – Miroslav Zapletal Załoga Toyoty Hillux – Marek Dąbrowski i Jacek Czachor
Oprócz tego w rajdzie wystartowali również: Leonid Ogorodnikow z Rosji, Francuz Jerome Pelichet, mistrz Argentyny zwany kojotem Federico Villagra, Włodzimierz Grajek, Martin Kaczmarski i zamykający pierwszą dziesiątkę na liście zgłoszeń Węgier Pal Lonyai, Jean Louis Schlesser, Nani Roma, a także nasza szczecińska mistrzyni wyścigów Kia Lotos Race – Klaudia Podkalicka i wiele innych kierowców wraz z pilotami. Wśród wszystkich 60 załóg z 14 krajów najwięcej było teamów polskich, czeskich i słowackich, ponieważ w tym roku Baja Poland była nie tylko rundą Pucharu Świata FIA, ale również Mistrzostwami w Rajdach Terenowych Polski, oraz Czech i Słowacji. Zwycięzcą została ekipa w Toyocie Hillux – słowacki kierowca AlexanderZheludov i rosyjski pilot – Andrei Rudnitski
WYNIKI... 1. Alexander Zheludov Andrei Rudnitski Toyota Hillux Czechy Rosja 2. Marek Dąbrowski Jacek Czachor Polska 3. Adam Małysz Rafał Marton H3 Evo WYNIKI...
W tym roku Hołowczyc nie zdobył żadnego miejsca na podium, zajął 9 miejsce. Dlaczego ? To z powodu awarii jego samochodu na OS-ie w Dobrej. Hołowczyc zajął wtedy 11 miejsce. Wszedł do pierwszej dziesiątki, szczęśliwie wygrywając odcinek super specjalny w Szczecinie, ( 1 miejsce ), i zajmując 3 miejsce na OS-ach w Drawsku Pomorskim
Trasa Mistrzostw FIA 2013 zaczynała się w Afryce, następnie w Eurazji, potem w Rosji, następnie odbyło się Baja Portugal w Portugali, potem była Islandia, następnie nasze Baja Poland, potem zostały już tylko 2 ,,przystanki” : USA i Meksyk. Łącznie 8 etapów.
CZY WIECIE ŻE... Czy wiecie że ? Prawdopodobnie już za rok będziemy organizatorami finału FIA 2014, to znaczy że wtedy Szczecin będzie ostatnim punktem podróży, tutaj zmagania będą najcięższe, a trasy najdłuższe, impreza też będzie wtedy trwała dłużej, w dodatku u nas ogłoszone zostaną wyniki całych mistrzostw. Jeśli rzeczywiście Szczecin zostanie wybrany możemy spodziewać się tłumu turystów z całego globu i całej masy dobrej ZABAWY !
Jeśli w 2014 roku w Szczecinie odbędzie się finał mistrzostw, to w 2015 lub w 2016 to samo zadanie zostanie przydzielone Stalowej Woli i Rzeszowie ? Tak, wtedy Baja Carpathia również zostanie rundą finałową. CZY WIECIE ŻE...
TO JUŻ WSZYSTKO CO MOGŁEM WAM POKAZAĆ MAM NADZIEJĘ ŻE SIĘ PODOBAŁO :) A TERAZ POKAZ ZDJĘĆ
FINAŁ KONIEC ŁZY SZCZĘŚCIA 3,2,1 ... START ! ZWYCIĘSTWO ! Na Baję się spieszył FINAŁ KONIEC ŁZY SZCZĘŚCIA 3,2,1 ... START ! ZWYCIĘSTWO !