Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Interpretacja p. 7.6 ISO 9001 Jacek Węglarczyk

System Zarządzania Jakością w Ministerstwie Sprawiedliwości
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
Skuteczność systemu - kryteria oceny Jacek Węglarczyk
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Jakość pracy laboratoriów wg PN-EN ISO/IEC Jacek WĘGLARCZYK
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Marek Bugdol Zarządzanie jakością w administracji
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Adam Walicki - 30 września 2010
„Audit to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia.
PN-EN ISO/IEC 17025:2000 Anna Serejko Emilia Marjuszyc
System zarządzania środowiskowego
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Kompetencje techniczne laboratoriów badawczych
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
NIEPEWNOŚĆ POMIARU Politechnika Łódzka
STEROWANIE JAKOŚCIĄ W LABORATORIUM
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
System Zarządzania BHP
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zapis prezentacji:

Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w laboratorium analitycznym wykład dla studentów V roku specjalizacji Analiza i Ocena Żywności dr inż. Maciej Wojtczak

PN-EN ISO/IEC 17025 1999 Jeżeli laboratorium badawcze spełnia wymagania normy PN-EN ISO 17025 to badania wykonuje w systemie jakości, który spełnia także wymagania ISO 9001 lub ISO 9002 (obecnie ISO 9001 2000)

SERIA NORM ISO 9000 ISO 9000:2000 – System zarządzania jakością – Podstawy i terminologia ISO 9001:2000 – System zarządzania jakością – Wymagania ISO 9004:2000 – System zarządzania jakością – wytyczne dotyczące doskonalenia funkcjonowania ISO 10005:1995 – Zarządzanie jakością – wytyczne dotyczące planów jakości

SERIA NORM ISO 9000 ISO 10011-1:1990 – wytyczne do auditowania systemów jakości - auditowanie ISO 10011-2:1991 – wytyczne do auditowania systemów jakości – kryteria kwalifikowania auditorów systemu jaości ISO 10011-3:1990 – wytyczne do auditowania systemów jakości – zarządzanie programami auditów

JAKOŚĆ Stopień, w jakim zbiór inherentnych właściwości spełnia wymagania Wymaganie – potrzeba lub oczekiwanie, które zostało ustalone, przyjęte zwyczajowo lub jest obowiązkowe

SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ System zarządzania do kierowania organizacją i jej nadzorowania w odniesieniu do jakości Zarządzanie – skoordynowane działania dotyczące kierowania organizacją i jej nadzorowania Zarządzanie jakością – skoordynowane działania dotyczące kierowania organizacją i jej nadzorowania w odniesieniu do jakości

Przyjęcie systemu zarządzana jakością winno być strategiczną decyzją organizacji. Projekt i wdrożenie systemu zarządzania jakością zależne jest od zmieniających się potrzeb, stosowanych procesów i struktury organizacji System zarządzania jakością powinien pomagać organizacjom w zwiększaniu zadowolenia klienta

Podejście do systemu zarządzania jakością Określenie potrzeb i oczekiwań klientów i innych stron zainteresowanych Ustanowienie polityki jakości i celów dotyczących jakości Określenie procesów i odpowiedzialności niezbędnych do osiągnięcia celów dotyczących jakości Określenie i zapewnienie zasobów niezbędnych do osiągnięcia celów dotyczących jakości

Podejście do systemu zarządzania jakością Ustanowienie metod pomiaru skuteczności i efektywności każdego procesu Zastosowanie tych metod do procesów Określenie środków zapobiegających niezgodnościom i eliminujących ich przyczyny Ustanowienie i zastosowanie procesu ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością

PODEJŚCIE PROCESOWE W celu skutecznego działania organizacja powinna zidentyfikować liczne powiązane ze sobą działania i nimi zarządzać. Działania wykorzystujące zasoby i zarządzane w celu umożliwienia przekształcenia wejść w wyjścia, można rozpatrywać jako proces Zaletą podejścia procesowego jest zapewnienie bieżącego nadzoru nad powiązaniami między poszczególnymi procesami w systemie procesów.

P(lan) D(o) C(heck) A(ct) Planuj – ustal cele i procesu niezbędne do dostarczenia wyników zgodnych z wymaganiami klienta i polityką organizacji Wykonaj – wdróż procesy Sprawdź – monitoruj i mierz procesy w odniesieniu do polityki i celów Działaj – podejmij działania dotyczące ciągłego doskonalenia funkcjonowania procesu

Odpowiedzialność Kierownictwa Jasne określenie wizji rozwoju funkcjonowania firmy w bliższej i dalszej przyszłości Polityka jakości Określenie celów dotyczących jakości Stworzenie struktury organizacyjnej umożliwiającej realizację tych celów Przeprowadzanie przeglądów zarządzania Zapewnienie dostępności zasobów

Polityka jakości Celów strategicznych i wizji na przyszłość powinna zawierać deklarację kierownictwa odnośnie: Celów strategicznych i wizji na przyszłość Zobowiązań i zasad postępowania oraz kultury przedsiębiorstwa (TQM) Oczekiwania w odniesieniu do Systemu Zarządzania Jakością Zapewnienia środki na funkcjonowanie systemu

Program jakości – cele dotyczące jakości NK powinno zapewnić ustanowienie celów dotyczących jakości dla odpowiednich funkcji i szczebli organizacji łącznie z wymaganiami dotyczącymi wyrobu Długofalowy program jakości Bieżący program jakości Cele dotyczące jakości powinny być mierzalne i spójne z polityką jakości

Odpowiedzialność, uprawnienia i komunikacja NK powinno zapewnić, że odpowiedzialność i uprawnienia są określone i zakomunikowane NK powinno wyznaczyć pełnomocnika ds. jakości Zapewnić że procesy potrzebne w systemie są ustanowione, wdrożone i utrzymywane

Pracownicy laboratorium mają prawo do pełnej informacji Co trzeba zrobić? Dlaczego należy to zrobić? Jak powinno osiągnąć cel? Kto powinien to zrobić? Do kiedy określone zadania powinny być zakończone? Jakimi środkami pokryte będą wydatki

Przeglądy zarządzania Kierownictwo laboratorium powinno okresowo (12 mc) i zgodnie z programem oraz procedurą przeprowadzać przegląd systemu jakości laboratorium, aby zapewnić ich stałą odpowiedniość i skuteczność oraz wprowadzić niezbędne zmiany i ulepszenia

W przeglądzie należy brać pod uwagę Stosowność polityki o procedur Sprawozdania personelu Wynki auditów Działąnia korygujące i zapobiegawcze Oceny przez organizacje zewnętrzne Wyniki porównań międzylaboratorjnych Zmiany w zakresie i rodzaju prac Sygnały od klientów Skargi i inne istotne czynniki

Wymagania dotyczące zarządzania wg. PN-EN 17025 (Rozdział 4) 4.1 Organizacja 4.2 System jakości 4.3 Nadzór nad dokumentami 4.4 Przegląd zamówień, ofert i umów 4.5 Podwykonawstwo badań i wzorcowań 4.6 Zakupy usług i dostaw 4.7 Obsługa klienta

Wymagania dotyczące zarządzania (R.4) 4.8 Skargi 4.9 Nadzorowanie niezgodnych z wymaganiami badań (wzorcowań) 4.10 Działania korygujące 4.11 Działania zapobiegawcze 4.12 Nadzór nad zapisami 4.13 Audity wewnętrzne 4.14 Przeglądy zarządzania

SYSTEM JAKOŚCI Zarządzanie jakością Dokumentacja Audity wewnętrzne i przegląd systemu