Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi w Opolu. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe miasta Opola po realizacji dwóch przedsięwzięć : Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi w Opolu. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Opole 01.07.2011 .2011
Mapa obszaru obu przedsięwzięć
Cel obu inwestycji: • Zwiększenie przepustowości Kanału Ulgi wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lewobrzeżnej, zurbanizowanej części Opola • Kompleksowe zabezpieczenie centrum Opola i wyspy „Pasieka” przed katastrofalnymi wodami powodziowymi, w tym ochrona obszarów na których znajdują się bezcenne zabytki historyczne, liczne obiekty użyteczności publicznej, urzędy, budynki mieszkalne, zakłady usługowe oraz obiekty rekreacyjno-sportowe.
Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi obejmowało : budowę niskoprogowego jazu klapowego (2x25m) wraz z mostem technologicznym (30t) i drogami dojazdowymi; budowę Kanału Ulgi na odcinku od 2,5-5,6km z przebudową istniejących i budową nowych obwałowań, przebudową podpór mostu kolejowego oraz budową przewału i śluzy wałowej „Winów” i dróg technologicznych; modernizację Kanału Ulgi, od wlotu do 2,5km wraz z rozebraniem istniejącego przejazdu w formie grobli, w rejonie ul. Spychalskiego i budową mostu drogowego(40t) oraz budową przewału „Półwieś” i dróg dojazdowych; przebudowę i udrożnienie koryta Odry, od wylotu kanału, na długości 2km. Roboty realizowano w okresie: grudzień 1999r.÷lipiec 2002r.
Most kolejowy na Kanale Ulgi – podpory wzmocnione palisadą typu „jet grouting” i wieńcem żelbetowym, zaś dno zastabilizowane kamiennymi gabionami
Most kolejowy na Kanale Ulgi – widok od strony WG
Most drogowy „ Zaodrzański”, w miejscu dotychczasowego przejazdu po koronie grobli wyposażonej w przepust wodny.
Most drogowy z widokiem na ścieżkę rowerową
Śluza wałowa „Winów” z fragmentem przewału, widok z międzywala
Prace na jazie, na Kanale Ulgi
Jaz klapowy napędzany hydraulicznie, z widocznym mostem gospodarczym i zabudową brzegów - widok na dolne stanowisko
Jaz klapowy na Kanale Ulgi – widok od strony wody górnej Jaz klapowy na Kanale Ulgi – widok od strony wody górnej. Widoczne nadbudówki pełnią funkcje pomieszczeń dla szaf sterowniczych i zasilaczy. Jaz pracuje w cyklu automatycznym
Modernizacja wału przeciwpowodziowego - przekrój charakterystyczny
Prace w międzywalu
Widok z lotu ptaka na plac budowy (widoczny dotychczasowy przejazd)
Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki obejmowało: budowlę zamykającą wlot do Młynówki; przebudowę jazu sektorowego na klapowy, na rzece Odrze; budowę bramy przeciwpowodziowej na wylocie Młynówki; remont zabytkowej śluzy i jazu na Młynówce; Przebudowę koryta Odry i międzywala na odcinku ok.3 km. Roboty realizowane były w okresie: listopad 2004÷sierpień 2008r.
Budowla zamykająca wlot Młynówki: Czterootworowa śluza wlotowa (4x2,5m); Mury oporowe wraz z mobilnymi zamknięciami przeciwpowodziowymi; Kładka pieszo-rowerowa; Ogrodzenie obiektów towarzyszących; Suwnica (2t); Przełożenie linii energetycznych oraz położenie światłowodów i kabli telefonicznych.
Budowla wlotowa na Młynówce Widok jazu stałego na wlocie do Młynówki przed przebudową. Z prawej strony część upustowa.
Brzegowe ścianki oporowe , poniżej budowli wlotowej z widocznym ich zakotwieniem.
Budowla wlotowa w trakcie prac wykończeniowych
Roboty ziemne na Młynówce – profilowanie skarp
Efekt końcowy budowli i obiektów towarzyszących
Stan przed rozpoczęciem robót Stan po zakończeniu robót
Brama przeciwpowodziowa na wylocie Młynówki: - Wrota wsporcze 12m; - Kładka dla pieszych na WG; - Żelbetowe mury oporowe, na palach wielkośrednicowych; - Nabrzeże postojowe na WD; - Bulwar ochronny na cyplu dolnym i spacerowym wzdłuż ul. Ks. Baldego; - Ogrodzenie na murach oporowych; - Zagospodarowanie terenu wokół bramy z oświetleniem; - Linie: światłowodowa i telefoniczna.
Roboty ziemne; formowanie grobli i drogi dojazdowej
Wykonanie żelbetowej płyty dennej
Roboty konstrukcyjno - budowlane Roboty konstrukcyjno - budowlane . Fragment betonowania podpierających murów oporowych.
Montaż skrzydła wrót pod osłoną zamknięć remontowych
Parking przy bramie przeciwpowodziowej Parking przy bramie przeciwpowodziowej. Widoczny mur oporowy z oknami zamykanymi aluminiowymi szandorami. Brama wlotowa
Stan przed przystąpieniem do robót Stan po zakończeniu robót
JJjJJJJJJJJ Jaz na Młynówce: - Odmulenia, demontaże i wyburzenia stałego korpusu jazu; - Przebudowa części ruchomej dla potrzeb nowej klapy; - Odbudowa przelewu i korpusu jazu; - Montaż napędu ręcznego; - Ubezpieczenie i zagospodarowanie brzegów Młynówki; - Wykonanie podświetlenia jazu.
Stan przed przystąpieniem do robót, po zdemontowaniu części ruchomej starego jazu
Roboty ziemne – budowa drogi dojazdowej i grobli ziemnej.
Roboty wyburzeniowe korpusu jazu
Roboty konstrukcyjno – budowlane Roboty konstrukcyjno – budowlane. Budowa żelbetowej płyty jazu klapowego
Wykonanie ubezpieczeń brzegu prawego
Efekt po zakończeniu robót
Stan przed przystąpieniem do robót Stan po zakończeniu robót
Zabytkowa śluza: - Odmulenie i oczyszczenie komory śluzy; - Odtworzenie i wymiana skorodowanych wrót; - Odtworzenie napędów ręcznych; - Remont murów i peronów śluzy; - Remont awanportu górnego i dolnego; - Zagospodarowanie terenu wokół śluzy; - Oświetlenie śluzy.
Stan śluzy przed przystąpieniem do robót
Demontaż wrót śluzy
Odmulanie i wyczyszczenie dna śluzy
Odbudowa peronów śluzy
Montaż nowych wrót wsporczych.
Śluza po zakończeniu robót
Stan przed rozpoczęciem robót Stan po zakończeniu robót
Wyremontowana śluza otrzymała nagrodę Generalnego Konserwatora Zabytków w konkursie „Zabytek Zadbany” w 2007 roku.
Przebudowa jazu sektorowego na jaz klapowy: - Wyburzenia i wycięcia konstrukcji żelbetowych techniką diamentową oraz likwidacja sektorów i instalacji jazu; - Wykonanie konstrukcji żelbetowych; - Wykonanie i montaż klap, mechanizmów napędowych i hydrauliki; - Wykonanie zasilania i oświetlenia jazu; - Automatyczne sterowanie, monitoring i sygnalizacja pracy jazu; - Wyburzenie i odbudowa sterowni jazu; - Wykonanie kładki do sterowni; - Zagospodarowanie terenu wokół sterowni.
Sterownia jazowa przed przystąpieniem do robót
Złomowy demontaż sektorów jazu
Wycięcia betonów przy pomocy pił i lin diamentowych
Roboty konstrukcyjno – budowlane na jazie i sterowni.
Montaż i scalanie klap jazu. W głębi ogrzewane obudowy boczne klap
Próbny rozruch klap jazu Próbny rozruch klap jazu. Próba uszczelnień i sprawdzenie geometrii klap.
Stan przed przystąpieniem robót Stan po zakończeniu robót
Przebudowa i udrożnienie koryta Odry i międzywala w km 150,60-153,80: - Usunięcie drzew i krzewów w międzywalu; - Poszerzenie koryta Odry wraz z likwidacją ostróg; - Ubezpieczenie brzegów narzutem kamiennym na geowłókninie; - Obniżenie międzywala; - Udrożnienie koryta rzeki - roboty pogłębiarskie; - Wykonanie murów ochronnych na cyplu wylotowym; - Odbudowa ubezpieczeń skarpowych w formie bruku; - Przebudowa nabrzeża postojowego przy RZGW.
Roboty ziemne
Ubezpieczenia brzegowe. Sprawdzanie nachylenia skarpy.
Umocnienie skarp wału i koryta rzecznego włókniną i geokratą
Wykonanie promowej przeprawy przez Odrę (do przerzutu mas ziemnych)
Wykonane nabrzeże przy siedzibie RZGW w Opolu
Udrożnienie przepływów pod mostami
Remont jazu iglicowego (po likwidacji piętrzenia na Odrze)
Stan przed przystąpieniem robót Stan po zakończeniu robót
Powodzie i wezbrania, które nas dotknęły w trakcie robót:
Zatopiony język rozdzielczy na Odrze
Zatopiony jaz stały na Młynówce i „opolska wenecja” ( wrót przeciwpowodziowych jeszcze nie było)
Zamulone przęsło jazu z wygiętymi zastawkami
Podmyta ściana oporowa przez wodę powodziową.
Ewakuacja zaplecza z międzywala Odry
Procedury administracyjne: dla Kanału Ulgi: uzyskanie pozwoleń na wycinkę drzew i krzewów oraz pozwoleń wodnoprawnych i budowlanych a także decyzji środowiskowej dla robót prowadzonych w korycie rzeki Odry oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; Dla Młynówki: uzyskanie pozytywnej opinii Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a ponadto pozwoleń na wycinkę drzew i krzewów, pozwoleń wodnoprawnych i budowlanych oraz decyzji środowiskowej dla robót prowadzonych w korycie Młynówki i rzeki Odry. Przedmiotowe inwestycja wymagały licznych uzgodnień i porozumień, między innymi z PKP, Zakładem Gazowniczym, Telekomunikacją, Zakładem Energetycznym, Miejskim Zarządem Dróg i innymi instytucjami.
Kwestie własności infrastruktury • budowa Kanału Ulgi obejmowała 605 działek, będących własnością Skarbu Państwa, osób indywidualnych, instytucji i samorządów lokalnych. Z właścicielami nieruchomości zawarto umowy użyczenia na czas prowadzenia robót, a następnie wykupiono 102 działki (łącznie 21,9 ha) oraz przejęto od gminy i innych jednostek 115 działek (16,3 ha), zapewniając pełne możliwości eksploatacyjne i utrzymaniowe dla poszczególnych obiektów. Koszt regulacji stanu prawnego wyniósł 5.034 tys. zł. • przedsięwzięcie p.n. : „Zabezpieczenie p-powodziowe Młynówki …” wymagało czasowego lub stałego zajęcia 103 działek. Koszt regulacji stanu prawnego tych nieruchomości to kwota 556 tys. zł
Źródła finansowania Projektów: - Kompleksowe dokończenie Kanału Ulgi w Opolu. Wartość nakładów ogółem – 100.032 tys. zł, z tego: • Bank Rozwoju Rady Europy – 45.856 tys. zł; • budżet państwa – 54.176 tys. zł. - Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Wartość nakładów ogółem – 56.338 tys. zł, z tego: • Program Odra 2006 – 37.188 tys. zł; • NFOŚ i GW – 10.100 tys. zł; • budżet państwa – 9.050 tys. zł.
Trudności i problemy w trakcie realizacji robót na Młynówce: trudności z wyłonieniem wykonawcy robót w latach 2003÷2004 (dwukrotne unieważnianie przetargu); ograniczenie środków finansowych w trakcie realizacji robót, w 2005r. i konieczność wystąpienia do NFOŚiGW o przyznanie dotacji na kontynuację robót; wezbrania wód w korycie Odry: w marcu i czerwcu 2005r., marcu i kwietniu 2006 oraz we wrześniu 2007r; konieczność wykonania robót dodatkowych, dotyczących zabezpieczenia istniejących, będących w złym stanie technicznym ścian oporowych, w rejonie mostu Katedralnego na Młynówce, co wynikało z decyzji Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego; roboty wykonano w 2006r. po przeprowadzeniu uproszczonej procedury przetargowej; odkrycie w międzywalu Odry niewybuchów z czasów II wojny światowej. Inwestycja na Kanale Ulgi prowadzona była bez przestojów finansowych i większych trudności realizacyjnych.
Nasze roboty pociągnęły za sobą inwestycje miejskie Jak widać było warto.