Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi w Opolu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo.
Advertisements

Harmonogram przebudowy ul. Piotrkowskiej Terminy Marzec 2011 Kwiecień 2011 Maj 2011 Czerwiec 2011 Lipiec 2011 Sierpień 2011 Wrzesień 2011 Październik 2011.
1.
Modernizacja linii kolejowej E65
Problematyka ekosystemu
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo Materiał przygotowany na posiedzenie Zespołu ds. opracowania Programu Rozwoju.
ZAMOJSKI ZESPÓŁ STAROMIEJSKI – RYNEK WODNY
PROJEKTY DOFINANSOWANE W RAMACH KOŁOBRZESKIEJ LOKALNEJ GRUPY RYBACKIEJ REALIZOWANE W MIEŚCIE KOŁOBRZEG Kołobrzeg
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM.
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Renowacja poprzemysłowej strefy NOWE GLIWICE Phare SSG 2003
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Helu”
PRZEBUDOWA TARGOWISKA PRZY ULIC BANACHA/GRÓJECKA
Wieloletni Program Inwestycyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata realizowany przez Samorząd Województwa.
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
Przebudowa dróg gminnych
Projekt p.n. Rewitalizacja centrum Lęborka współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Warunki przepływu wód katastrofalnych w dolinie potoku Targaniczanka
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Budowa Szpitala Powiatowego w Radomsku
inwestycyjnych i remontowych
Dostosowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do map zagrożenia powodziowego Tarnów, 9 grudnia 2013 r.
KUJAWSKO – POMORSKI ZARZĄD MELIORACJI I URZĄDZEŃ WODNYCH WE WŁOCŁAWKU
Regionalny Inkubator Przedsiębiorczości ul. Zamkowa Strzelce Opolskie tel
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Wnioski Rady Osiedla LIPA PIOTROWSKA
Odbudowa zniszczonego obiektu mostowego nad potokiem Grajcarek łączącego ulicę Szalaya z ulicą Zawodzie nr K w km do w Szczawnicy, wraz.
PODSUMOWANIE KADENCJI Inwestycje w 2008 r. Budowa kompleksu sportowego do programu „Moje boisko Orlik 2012” Zakup aparatury medycznej do SZOZ.
Kraków, 25 sierpnia 2015 r. Jerzy Miller Wojewoda Małopolski
Konkurs Towarzystwa Urbanistów Polskich na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce edycja' 2015 Odtworzenie naturalnego koryta starorzecza.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
WIELOLETNI PLAN ROZWOJU GMINY JAROCIN NA LATA
„Modernizacja linii kolejowej E30,
Przygotowywane projekty
BUD Ż ET SKAR Ż YSKA-KAMIENNEJ NA 2012 ROK Opracowała Magdalena Grzmil.
Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku.
Oś Priorytetowa 2. Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska.
Do dnia 13 grudnia 2010 r. zostało podpisanych 1065 umów/decyzji/uchwał o dofinansowanie projektów na łączną kwotę ,29 PLN, w tym dofinansowanie.
ROK BUDŻET POWIATU WEGROWSKIEGO NA 2015 R. UCHWALONO DNIA 30 GRUDNIA 2014 R. UCHWAŁĄ RADY POWIATU WEGROWSKIEGO NR III/25/2014.
PIASTÓW – NASZE MIASTO. Inwestycje realizowane przez Miasto Piastów w roku 2012.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Poprawa bezpieczeństwa oraz usprawnienie ruchu drogowego w podregionie ostrołęcko-siedleckim poprzez przebudowę drogi powiatowej nr 4223 W ul. Szamoty.
1.
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
PLANOWANE I ZREALIZOWANE INWESTYCJE NA TERENIE MIASTA SANOKA I POWIATU SANOCKIEGO Lipiec 2017.
Prezentacja projektu Założenia i wstępne wyniki efektywności przeciwpowodziowej rewitalizacji małopolskiej Wisły Projekt: Rewitalizacja, ochrona bioróżnorodności.
Zadania drogowe planowane do realizacji w 2017 r
Monitoring hydrologiczny w Basenie Środkowym doliny Biebrzy
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Wygodniej w podróż ze Szczecina
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Ruszamy z budową! Ruszamy z budową wiaduktu Biskupia Górka wraz
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
PROJEKT OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ W DORZECZU ODRY I WISŁY
Dr hab. inż. Małgorzata Robakiewicz
Zapis prezentacji:

Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi w Opolu. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe miasta Opola po realizacji dwóch przedsięwzięć : Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi w Opolu. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Opole 01.07.2011 .2011

Mapa obszaru obu przedsięwzięć

Cel obu inwestycji: • Zwiększenie przepustowości Kanału Ulgi wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lewobrzeżnej, zurbanizowanej części Opola • Kompleksowe zabezpieczenie centrum Opola i wyspy „Pasieka” przed katastrofalnymi wodami powodziowymi, w tym ochrona obszarów na których znajdują się bezcenne zabytki historyczne, liczne obiekty użyteczności publicznej, urzędy, budynki mieszkalne, zakłady usługowe oraz obiekty rekreacyjno-sportowe.

Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi obejmowało : budowę niskoprogowego jazu klapowego (2x25m) wraz z mostem technologicznym (30t) i drogami dojazdowymi; budowę Kanału Ulgi na odcinku od 2,5-5,6km z przebudową istniejących i budową nowych obwałowań, przebudową podpór mostu kolejowego oraz budową przewału i śluzy wałowej „Winów” i dróg technologicznych; modernizację Kanału Ulgi, od wlotu do 2,5km wraz z rozebraniem istniejącego przejazdu w formie grobli, w rejonie ul. Spychalskiego i budową mostu drogowego(40t) oraz budową przewału „Półwieś” i dróg dojazdowych; przebudowę i udrożnienie koryta Odry, od wylotu kanału, na długości 2km. Roboty realizowano w okresie: grudzień 1999r.÷lipiec 2002r.

Most kolejowy na Kanale Ulgi – podpory wzmocnione palisadą typu „jet grouting” i wieńcem żelbetowym, zaś dno zastabilizowane kamiennymi gabionami

Most kolejowy na Kanale Ulgi – widok od strony WG

Most drogowy „ Zaodrzański”, w miejscu dotychczasowego przejazdu po koronie grobli wyposażonej w przepust wodny.

Most drogowy z widokiem na ścieżkę rowerową

Śluza wałowa „Winów” z fragmentem przewału, widok z międzywala

Prace na jazie, na Kanale Ulgi

Jaz klapowy napędzany hydraulicznie, z widocznym mostem gospodarczym i zabudową brzegów - widok na dolne stanowisko

Jaz klapowy na Kanale Ulgi – widok od strony wody górnej Jaz klapowy na Kanale Ulgi – widok od strony wody górnej. Widoczne nadbudówki pełnią funkcje pomieszczeń dla szaf sterowniczych i zasilaczy. Jaz pracuje w cyklu automatycznym

Modernizacja wału przeciwpowodziowego - przekrój charakterystyczny

Prace w międzywalu

Widok z lotu ptaka na plac budowy (widoczny dotychczasowy przejazd)

Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki obejmowało: budowlę zamykającą wlot do Młynówki; przebudowę jazu sektorowego na klapowy, na rzece Odrze; budowę bramy przeciwpowodziowej na wylocie Młynówki; remont zabytkowej śluzy i jazu na Młynówce; Przebudowę koryta Odry i międzywala na odcinku ok.3 km. Roboty realizowane były w okresie: listopad 2004÷sierpień 2008r.

Budowla zamykająca wlot Młynówki: Czterootworowa śluza wlotowa (4x2,5m); Mury oporowe wraz z mobilnymi zamknięciami przeciwpowodziowymi; Kładka pieszo-rowerowa; Ogrodzenie obiektów towarzyszących; Suwnica (2t); Przełożenie linii energetycznych oraz położenie światłowodów i kabli telefonicznych.

Budowla wlotowa na Młynówce Widok jazu stałego na wlocie do Młynówki przed przebudową. Z prawej strony część upustowa.

Brzegowe ścianki oporowe , poniżej budowli wlotowej z widocznym ich zakotwieniem.

Budowla wlotowa w trakcie prac wykończeniowych

Roboty ziemne na Młynówce – profilowanie skarp

Efekt końcowy budowli i obiektów towarzyszących

Stan przed rozpoczęciem robót Stan po zakończeniu robót

Brama przeciwpowodziowa na wylocie Młynówki: - Wrota wsporcze 12m; - Kładka dla pieszych na WG; - Żelbetowe mury oporowe, na palach wielkośrednicowych; - Nabrzeże postojowe na WD; - Bulwar ochronny na cyplu dolnym i spacerowym wzdłuż ul. Ks. Baldego; - Ogrodzenie na murach oporowych; - Zagospodarowanie terenu wokół bramy z oświetleniem; - Linie: światłowodowa i telefoniczna.

Roboty ziemne; formowanie grobli i drogi dojazdowej

Wykonanie żelbetowej płyty dennej

Roboty konstrukcyjno - budowlane Roboty konstrukcyjno - budowlane . Fragment betonowania podpierających murów oporowych.

Montaż skrzydła wrót pod osłoną zamknięć remontowych

Parking przy bramie przeciwpowodziowej Parking przy bramie przeciwpowodziowej. Widoczny mur oporowy z oknami zamykanymi aluminiowymi szandorami. Brama wlotowa

Stan przed przystąpieniem do robót Stan po zakończeniu robót

JJjJJJJJJJJ Jaz na Młynówce: - Odmulenia, demontaże i wyburzenia stałego korpusu jazu; - Przebudowa części ruchomej dla potrzeb nowej klapy; - Odbudowa przelewu i korpusu jazu; - Montaż napędu ręcznego; - Ubezpieczenie i zagospodarowanie brzegów Młynówki; - Wykonanie podświetlenia jazu.

Stan przed przystąpieniem do robót, po zdemontowaniu części ruchomej starego jazu

Roboty ziemne – budowa drogi dojazdowej i grobli ziemnej.

Roboty wyburzeniowe korpusu jazu

Roboty konstrukcyjno – budowlane Roboty konstrukcyjno – budowlane. Budowa żelbetowej płyty jazu klapowego

Wykonanie ubezpieczeń brzegu prawego

Efekt po zakończeniu robót

Stan przed przystąpieniem do robót Stan po zakończeniu robót

Zabytkowa śluza: - Odmulenie i oczyszczenie komory śluzy; - Odtworzenie i wymiana skorodowanych wrót; - Odtworzenie napędów ręcznych; - Remont murów i peronów śluzy; - Remont awanportu górnego i dolnego; - Zagospodarowanie terenu wokół śluzy; - Oświetlenie śluzy.

Stan śluzy przed przystąpieniem do robót

Demontaż wrót śluzy

Odmulanie i wyczyszczenie dna śluzy

Odbudowa peronów śluzy

Montaż nowych wrót wsporczych.

Śluza po zakończeniu robót

Stan przed rozpoczęciem robót Stan po zakończeniu robót

Wyremontowana śluza otrzymała nagrodę Generalnego Konserwatora Zabytków w konkursie „Zabytek Zadbany” w 2007 roku.

Przebudowa jazu sektorowego na jaz klapowy: - Wyburzenia i wycięcia konstrukcji żelbetowych techniką diamentową oraz likwidacja sektorów i instalacji jazu; - Wykonanie konstrukcji żelbetowych; - Wykonanie i montaż klap, mechanizmów napędowych i hydrauliki; - Wykonanie zasilania i oświetlenia jazu; - Automatyczne sterowanie, monitoring i sygnalizacja pracy jazu; - Wyburzenie i odbudowa sterowni jazu; - Wykonanie kładki do sterowni; - Zagospodarowanie terenu wokół sterowni.

Sterownia jazowa przed przystąpieniem do robót

Złomowy demontaż sektorów jazu

Wycięcia betonów przy pomocy pił i lin diamentowych

Roboty konstrukcyjno – budowlane na jazie i sterowni.

Montaż i scalanie klap jazu. W głębi ogrzewane obudowy boczne klap

Próbny rozruch klap jazu Próbny rozruch klap jazu. Próba uszczelnień i sprawdzenie geometrii klap.

Stan przed przystąpieniem robót Stan po zakończeniu robót

Przebudowa i udrożnienie koryta Odry i międzywala w km 150,60-153,80: - Usunięcie drzew i krzewów w międzywalu; - Poszerzenie koryta Odry wraz z likwidacją ostróg; - Ubezpieczenie brzegów narzutem kamiennym na geowłókninie; - Obniżenie międzywala; - Udrożnienie koryta rzeki - roboty pogłębiarskie; - Wykonanie murów ochronnych na cyplu wylotowym; - Odbudowa ubezpieczeń skarpowych w formie bruku; - Przebudowa nabrzeża postojowego przy RZGW.

Roboty ziemne

Ubezpieczenia brzegowe. Sprawdzanie nachylenia skarpy.

Umocnienie skarp wału i koryta rzecznego włókniną i geokratą

Wykonanie promowej przeprawy przez Odrę (do przerzutu mas ziemnych)

Wykonane nabrzeże przy siedzibie RZGW w Opolu

Udrożnienie przepływów pod mostami

Remont jazu iglicowego (po likwidacji piętrzenia na Odrze)

Stan przed przystąpieniem robót Stan po zakończeniu robót

Powodzie i wezbrania, które nas dotknęły w trakcie robót:

Zatopiony język rozdzielczy na Odrze

Zatopiony jaz stały na Młynówce i „opolska wenecja” ( wrót przeciwpowodziowych jeszcze nie było)

Zamulone przęsło jazu z wygiętymi zastawkami

Podmyta ściana oporowa przez wodę powodziową.

Ewakuacja zaplecza z międzywala Odry

Procedury administracyjne: dla Kanału Ulgi: uzyskanie pozwoleń na wycinkę drzew i krzewów oraz pozwoleń wodnoprawnych i budowlanych a także decyzji środowiskowej dla robót prowadzonych w korycie rzeki Odry oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; Dla Młynówki: uzyskanie pozytywnej opinii Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a ponadto pozwoleń na wycinkę drzew i krzewów, pozwoleń wodnoprawnych i budowlanych oraz decyzji środowiskowej dla robót prowadzonych w korycie Młynówki i rzeki Odry. Przedmiotowe inwestycja wymagały licznych uzgodnień i porozumień, między innymi z PKP, Zakładem Gazowniczym, Telekomunikacją, Zakładem Energetycznym, Miejskim Zarządem Dróg i innymi instytucjami.

Kwestie własności infrastruktury • budowa Kanału Ulgi obejmowała 605 działek, będących własnością Skarbu Państwa, osób indywidualnych, instytucji i samorządów lokalnych. Z właścicielami nieruchomości zawarto umowy użyczenia na czas prowadzenia robót, a następnie wykupiono 102 działki (łącznie 21,9 ha) oraz przejęto od gminy i innych jednostek 115 działek (16,3 ha), zapewniając pełne możliwości eksploatacyjne i utrzymaniowe dla poszczególnych obiektów. Koszt regulacji stanu prawnego wyniósł 5.034 tys. zł. • przedsięwzięcie p.n. : „Zabezpieczenie p-powodziowe Młynówki …” wymagało czasowego lub stałego zajęcia 103 działek. Koszt regulacji stanu prawnego tych nieruchomości to kwota 556 tys. zł

Źródła finansowania Projektów: - Kompleksowe dokończenie Kanału Ulgi w Opolu. Wartość nakładów ogółem – 100.032 tys. zł, z tego: • Bank Rozwoju Rady Europy – 45.856 tys. zł; • budżet państwa – 54.176 tys. zł. - Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Wartość nakładów ogółem – 56.338 tys. zł, z tego: • Program Odra 2006 – 37.188 tys. zł; • NFOŚ i GW – 10.100 tys. zł; • budżet państwa – 9.050 tys. zł.

Trudności i problemy w trakcie realizacji robót na Młynówce: trudności z wyłonieniem wykonawcy robót w latach 2003÷2004 (dwukrotne unieważnianie przetargu); ograniczenie środków finansowych w trakcie realizacji robót, w 2005r. i konieczność wystąpienia do NFOŚiGW o przyznanie dotacji na kontynuację robót; wezbrania wód w korycie Odry: w marcu i czerwcu 2005r., marcu i kwietniu 2006 oraz we wrześniu 2007r; konieczność wykonania robót dodatkowych, dotyczących zabezpieczenia istniejących, będących w złym stanie technicznym ścian oporowych, w rejonie mostu Katedralnego na Młynówce, co wynikało z decyzji Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego; roboty wykonano w 2006r. po przeprowadzeniu uproszczonej procedury przetargowej; odkrycie w międzywalu Odry niewybuchów z czasów II wojny światowej. Inwestycja na Kanale Ulgi prowadzona była bez przestojów finansowych i większych trudności realizacyjnych.

Nasze roboty pociągnęły za sobą inwestycje miejskie Jak widać było warto.