Czym powinna być współpraca rodziny i szkoły?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
RODZICE W SZKOLE.
Szkołabezpieczna i przyjazna dla uczniów.  Zdobywając głosów, zajęliśmy 1.miejsce w plebiscycie zorganizowanym przez portal
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Opracowanie : Joanna Zamojska
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

„Współpraca rodziny i szkoły w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej” mgr K. Wiatrz

Czym powinna być współpraca rodziny i szkoły? współdziałaniem zmierzającym do urzeczywistnienia określonych celów wspólnym poszukiwaniem rozwiązań niepokojących ich problemów wspólnym przezwyciężaniem trudności wychowawczych i zapobieganiem im trójpodmiotowym wspieraniem się partnerów  

Zdaniem nauczycieli współpraca jest: przykrą i niepotrzebną koniecznością, powinnością zawodową ,będącą źródłem narastających konfliktów z rodzicami inne zdanie ale rzadziej mają nauczyciele, którzy zadają sobie trud dokonywania w niej konstruktywnych zmian i ulepszeń.

Zdaniem rodziców natomiast: stereotypowy, bezduszny kontakt polegający głównie na wysłuchiwaniu negatywnych opinii nauczyciela o dzieciach. traktowana jako spełnianie wzajemnych oczekiwań, przystosowywanie się obydwu stron.

Kto organizuje współpracę? Głównymi organizatorami współpracy szkoły i rodziny są nauczyciele. Najwięcej do zrobienia dla ożywienia tej współpracy ma wychowawca klasy, który z reguły ponosi odpowiedzialność za jej organizację i przebieg.

Zamienne dla współpracy terminy współdziałanie nauczycieli i rodziców współdziałanie szkoły i rodziny współpraca między rodzicami i nauczycielami współpraca nauczycieli i rodziców współuczestnictwo rodziców w edukacji szkolnej dzieci pedagogiczna relacja rodziny i szkoły partnerstwo w stosunkach szkoły i rodziny

Naczelnym celem współpracy jest usprawnianie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami zwłaszcza zapewnienie wielostronnego rozwoju intelektualnego i społeczno – moralnego.

Pozostałe cele współpracy: lepsze wzajemne poznanie i rozumienie uczniów przez nauczycieli i rodziców stworzenie możliwości dostrzegania życia szkolnego i rodzinnego „innymi oczami” uatrakcyjnienie uczniom ich pobytu w szkole zjednywanie rodziców i nauczycieli na rzecz dokonywania zmian i ulepszeń w życiu klasy umacnianie pozytywnych więzi między nauczycielami, rodzicami i uczniami pedagogizacja rodziców

Wychowawcze znaczenie współpracy nauczycieli i rodziców jest jednym z czynników prawidłowego funkcjonowania szkoły i w pewnym stopniu rodziny może korzystnie wpłynąć na rozwijanie przez nauczycieli i rodziców ich umiejętności wychowawczych rodzina i szkoła są podstawowymi środowiskami wychowawczymi (naturalne i intencjonalne)

Gdy brak współpracy zarówno szkoła nie współpracująca z rodzicami jak i rodzice stroniący od szkoły nie są w stanie poradzić sobie z trudnościami wychowawczymi. rodzice uczniów sprawiających narastające problemy są skazani na współpracę z nauczycielami. brak lub niedosyt współpracy nie sprzyja pracy wychowawczej rodziny.

rodzice mają utrudnione rozpoznanie postępów lub niepowodzeń szkolnych swojego dziecka w tym także jego rozwoju intelektualnego i zdolności. rodzice nie są w stanie pomóc swojemu dziecku w rozwiązaniu przynajmniej niektórych problemów zbyt późno orientują się o zaległościach w przyswajaniu wiadomości co uniemożliwia wczesne i skuteczne ich wyrównanie.

Indywidualne formy współpracy prowadzenie konsultacji pedagogicznych to rozmowa nauczyciela z rodzicami na temat problemu, zwykle z inicjatywy nauczyciela gdy dostrzega swoją bezsilność w postępowaniu z uczniem 10-20 min. składanie wizyt domowych za zgodą rodziców, pozwala poznać środowisko rodzinne np.filozofię życiową rodziców ,poglądy na wychowanie,oczekiwania wobec swojego dziecka 20-30 min

kontakty korespondencyjne za pomocą dzienniczków, zeszytów korespondencji, listów przesyłanych pocztą lub za pośrednictwem ucznia korespondencja przez biuletyny szkolne wydawane przez starszych uczniów rozmowy telefoniczne, emaile sporadycznie stosowane bo zbyt często powodują irytację i rozdrażnienie obydwu stron,wymagają dużego taktu i subtelnego podejścia.

Zbiorowe formy współpracy spotkania robocze nazywane wywiadówkami (nie cieszące się uznaniem żadnej ze stron.) spotkania towarzyskie organizowane poza szkołą, z inicjatywy nauczycieli lub rodziców. spotkania poświęcone pedagogizacji rodziców spotkania z ekspertem, którym jest znawca konkretnego problemu (pedagog, psycholog, lekarz, psychiatra, itp.) spotkania w ramach tzw. „dni otwartych”.

Mieszane formy współpracy to wzajemne wyświadczanie sobie konkretnych usług

Usługi rodziców na rzecz szkoły: wykonywanie pomocy dydaktycznych przez rodziców urządzanie spotkań z ciekawymi ludźmi zwiedzanie zabytków, muzeów, bibliotek itp. organizacja wycieczek, biwaków, rozgrywek sportowych redagowanie gazetek, biuletynów sporządzanie kroniki klasowej, szkolnej urządzanie pracowni komputerowej konserwacja i naprawa sprzętu szkolnego

Szkoła na rzecz rodziny: pomoc materialna uczniom poradnictwo pedagogiczne dla rodziców pedagogizacja rodziców i organizowanie imprez pomoc uczniom w odrabianiu lekcji ułatwianie rodzicom kontaktów z instytucjami wspomagającymi rodzinę dożywianie uczniów zapewnienie im pomocy psychologicznej Udzielanie się w pracy rady szkoły i rodziców, klasy

Przeszkody napotykane we współpracy szkoły i rodziców brak partnerskich relacji wzajemne uprzedzenia „różne światy” nauczycieli i rodziców. niejednakowy stopień ponoszenia odpowiedzialności perfekcjonizm nauczycieli jednokierunkowość współpracy: narzucanie swojego stanowiska rodzicom przesadna dbałość o intelekt sporadyczność i formalizm (doraźna wywiadówka) odgórnie zaplanowana przez nauczycieli współpraca

Warunki skutecznej współpracy partnerskie relacje oparte na równowadze wzajemna wymiana opinii o szkole i rodzinie gromadzenie informacji o uczniu (uzdolnieniach, zachowaniach systematyczność (na bieżąco nie tylko wtedy gdy zaistnieją nadzwyczajne okoliczności najczęściej negatywne) czynne zaangażowanie trójstronne

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w formie zajęć: dydaktyczno – wyrównawczych specjalistycznych: logopedycznych, korekcyjno–kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz zajęć o charakterze terapeutycznym, klas wyrównawczych i terapeutycznych zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów i rodziców związanych z wyborem kierunku kształcenia porad dla uczniów porad, konsultacji, warsztatów dla rodziców i nauczycieli  

Współpraca szkoły i rodziców w organizowaniu zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu Współpraca podejmowanie wspólnych decyzji konkretnych działań dla określonego celu czyli pomocy w wyborze zawodu. Organizuje współpracę wychowawca klasy. Brak współpracy utrudnia rodzicom rozpoznanie rzeczywistych zdolności, zainteresowań dziecka

Formy współpracy: zbiorowe: spotkania towarzyskie i z ekspertem mieszane: nawiązywanie kontaktów z zakładami pracy, pedagogizacja rodziców, kontakty z instytucjami

Przeszkody napotykane we współpracy Brak partnerskich relacji Przesadna dbałość o rozwój intelektualny i dydaktykę Formalizm spotkań Sporadyczność kontaktów

Współpraca w zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych poszukiwanie rozwiązań niepokojących problemów czyli trudności w czytaniu i pisaniu. współpraca organizowana przez wychowawcę klasy brak współpracy- ani szkoła, ani rodzice nie będą w stanie sama poradzić sobie z narastającymi trudnościami. :

Formy współpracy mogą być indywidualne - konsultacje z rodzicami zbiorowe - pedagogizacja rodziców w temacie dysleksji rozwojowej ,spotkania z ekspertem np.psychologiem Przeszkody: brak partnerskich relacji, nieufność wobec rodziców Skuteczna współpraca: trójpodmiotowe czynne zaangażowanie, gromadzenie informacji o uczniu, systematyczność

Cechy szkoły jutra wg Czesława Kupisiewicza „ Szkoła przyszłości jako placówka zintegrowana oraz innowacyjna , funkcjonując w ustawicznie zmieniającym się otoczeniu liczy się z koniecznością modyfikowania,modernizowania oraz poszukiwania twórczych rozwiązań w zakresie realizowanych celów i zadań dydaktyczno – wychowawczych , zachęca nauczycieli do twórczego analizowania własnej pracy a ponadto zakłada współudział wszystkich zatrudnionych w niej osób w ocenie oraz w wytyczaniu kierunków dalszej realizacji owych celów i zadań.

Odnosi się to również do osób współpracujących ze szkołą w tym przede wszystkim do rodziców uczęszczających do niej dzieci.” Literatura: M.Łobocki „W trosce o wychowanie w szkole”.

Dziękuję za uwagę Krystyna Wiatrz