Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: www.csr.org.pl WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Advertisements

Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
„Nowe narkotyki” – podsumowanie działań Policji
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Jeśli słyszałeś o czymś podejrzanym…
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Jestem aktywny i aktywizuję innych
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Wybrane procedury postępowania niepełnoletnich uczniów w szkole
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Działania interwencyjne podjęte kroki
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa
ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
PROCEDURA NIEBIESKIEJ KARTY ZADANIA POLICJI DZIAŁANIA PREWENCYJNE
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Sytuacje kryzysowe w szkole
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Procedury szkolne w zakresie bezpieczeństwa w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Zielonej, Zielona , ul. 1Maja 8 Ireneusz Kramkowski   ZIELONA.
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Działania interwencyjne podjęte kroki
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
 Jeśli widziałeś, że komuś dzieje się krzywda, że popełniono przestępstwo…. Jeśli słyszałeś o czymś podejrzanym… Powiadom nas o tym Zawiadamianie Policji,
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Postępowanie w przypadku ujawnienia nieletniego zagrożonego demoralizacją. kom. Grzegorz Olesiński asp. Edyta Machnik Wydział Prewencji KPP w Kutnie.
Zespół Interwencji Kryzysowej jako realizator zadań ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w.
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI i MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ i DEMORALIZACJĄ DZIAŁDOWO PAŹDZIERNIK 2013 R.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I METODY WSPÓŁPRACY Z POLICJĄ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ I DEMORALIZACJĄ nadkom.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ WYBRANE PROCEDURY POSTĘPOWANIA WOBEC NIEPEŁNOLETNICH UCZNIÓW W SZKOLE We wszystkich przypadkach: przeprowadzenie zajęć wychowawczych z klasą na temat zaistniałej sytuacji, objęcia uczestników zdarzenia pomocą we współpracy z innymi instytucjami i organizacjami, aktywne monitorowanie postępowania z uczestnikami zdarzenia. Legenda: czerwony – czynności do natychmiastowego podjęcia, pomarańczowy – czynności do podjęcia w ciągu 24 godzin, zielony – czynności do podjęcia w dalszej kolejności

PROFILAKTYKA I WYCHOWANIE rodzice odmawiający współpracy ze szkołą dziecko ofiarą lub uczestnikiem przemocy domowej, w tym zaniedbywane (głodne, brudne, nieadekwatnie ubrane, bez przyborów szkolnych, pozbawione opieki, nie leczone) nieuregulowana sytuacja prawna dziecka rodzice dziecka uzależnieni od alkoholu lub narkotyków lub innych środków psychoaktywnych rodzina niewydolna wychowawczo, w tym rodzice chorzy psychicznie dziecko odmawia powrotu do domu pijani rodzice lub opiekunowie w szkole lub brak kontaktu z rodzicami lub opiekunami po zajęciach brak informacji o decyzjach instytucji związanych z małoletnim i brak informacji o jego sytuacji udział w grupach destruktywnych (np. sekty, gangi, pseudokibice) groźby, sygnały i zachowania samobójcze agresywni wobec pracowników szkoły rodzice lub opiekunowie niebezpieczne przedmioty i substancje (np. kij bejsbolowy, skalpel, przedmiot przypominający broń palną, rozpylenie gazu itd.) w szkole poinformować pisemnie sąd rodzinny wraz z przekazaniem kompletu dokumentów; powyższe informacje przesłać także do wiadomości właściwego ośrodka pomocy społecznej objąć problem pracą zespołu wychowawczego (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej); dokumentować pracę powiadomić dyrekcję szkoły w oparciu o wcześniejszą diagnozę przekazać dziecko osobom uprawnionym (wskazanym wcześniej pisemnie przez rodziców lub opiekunów) jeżeli nie ma osób uprawnionych, odwieźć dziecko do świetlicy – placówki wsparcia dziennego z którą szkoła zawarła porozumienie lub do całodobowej placówki interwencyjnej (np. pogotowie opiekuńcze; niezależnie od zgody rodziców i dziecka) lub do hostelu (za zgodą rodzica) jeżeli sytuacja nie miała miejsca jednorazowo lub dziecko zostało umieszczone w placówce interwencyjnej, powiadomić pisemnie sąd rodzinny oraz dostarczyć dokumentację z przeprowadzonych działań szkoły objąć problem pracą zespołu wychowawczego (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej); dokumentować pracę jeżeli dziecko nie jest obecne w szkole powiadomić Policję (numer 997) oraz w oczekiwaniu na funkcjonariuszy rozpytać osoby mogące mieć wiedzę co do okoliczności sprawy wezwać rodziców oraz poinformować ich o konieczności zapewnienia dziecku stałej opieki objąć problem pracą zespołu wychowawczego (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej); dokumentować pracę powiadomić Policję (numer 997) lub Straż Miejską (numer 986) poinformować pisemnie dzielnicowego i sąd rodzinny wraz z przekazaniem kompletu dokumentów; powyższe informacje przesłać także do wiadomości właściwego ośrodka pomocy społecznej jeżeli substancja lub przedmiot może spowodować powszechne zagrożenie, ewakuować szkołę wg przyjętych procedur jeżeli substancja lub przedmiot stanowi istotne zagrożenie dla życia lub zdrowia (np. broń), odebrać je; jeżeli odebranie wymaga przeszukania, odizolować dziecko, sprawować nad nim pieczę i wezwać Policję (nr 997; pracownik oświaty nie ma prawa dokonać przeszukania; prawo takie posiada między innymi Policja) w uzasadnionych przypadkach wezwać Policję lub pogotowie ratunkowe (nr 999) lub inne służby specjalistyczne (np. pogotowie gazowe, energetyczne, wodociągowe, Straż Pożarną) powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów sprawców i ofiar (do czasu przyjazdu rodziców lub prawnych opiekunów lub Policji, pieczę nad dzieckiem sprawuje nauczyciel; po ewentualnym przyjeździe Policji dostosować się do poleceń funkcjonariuszy) SYTUACJE PROBLEMOWE ZALECANA PROCEDURA

DEMORALIZACJA wagarowanie, nierealizowanie obowiązku szkolnego i nauki posiadane przez małoletniego alkoholu palenie papierosów używanie słów wulgarnych, obsceniczne gesty fałszowanie oświadczeń (np. usprawiedliwień od rodziców, podpisów w dzienniczku itd.) prostytucja uczeń w stanie wskazującym na użycie alkoholu, narkotyków lub innych środków psychoaktywnych powiadomić wychowawcę klasy i pedagoga szkolnego telefonicznie lub w razie potrzeby pisemnie powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych; zaprosić do współpracy nad rozwiązaniem problemu w przypadku posiadania przez małoletniego alkoholu podjąć próbę jego odebrania poprzez wydanie polecenia; jeżeli uczeń odmawia, w miarę możliwości odebrać bagaż lub opakowanie, w którym się znajduje, przenieść w bezpieczne miejsce, zabezpieczyć przed dostępem innych; jeżeli uczeń nie wydaje alkoholu, wezwać Policję (nr 997; pracownik oświaty nie ma prawa dokonać przeszukania; prawo takie posiada między innymi Policja) przeprowadzić rozmowę z dzieckiem i rodzicami, udokumentować rozmowę, w tym ewentualnie spisać kontrakt objąć problem pracą zespołu wychowawczego (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej); dokumentować pracę w przypadku braku współpracy ze strony rodziców lub braku efektów prowadzonych działań, powiadomić pisemnie sąd rodzinny lub Policję dokumentację z przeprowadzonych działań szkoły i zespołu zapewnić bezpieczeństwo przez odizolowanie w miarę możliwości ustalić jaką substancję dziecko zażyło, w jakiej ilości, kiedy i który raz się to zdarzyło oraz jakie jest jej źródło pochodzenia wezwać pogotowie ratunkowe (nr 999) i podać ustalone informacje udzielić pierwszej pomocy - powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły powiadomić Policję (nr 997 lub rejonowy komisariat) i podać ustalone informacje (o dalszym postępowaniu wobec dziecka decyduje lekarz, nie rodzic, nauczyciel ani Policja; do czasu ewentualnego przyjazdu rodziców pieczę nad dzieckiem sprawuje nauczyciel) telefonicznie powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych; zaprosić do współpracy nad rozwiązaniem problemu współpracować z Policją, która podejmuje dalsze czynności i ewentualnie kieruje materiały do sądu rodzinnego przeprowadzić rozmowę z dzieckiem i rodzicami, udokumentować rozmowę, w tym ewentualnie spisać kontrakt objąć problem pracą zespołu wychowawczego (pracownicy szkoły, pracownik socjalny, dzielnicowy, kurator sądowy jeśli rodzina objęta jest nadzorem i inni) oraz współpracować z organizacjami specjalistycznymi, w tym pozarządowymi (poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej); dokumentować pracę powiadomić organy nadzoru i tworzyć dokumentację związaną ze zdarzeniem SYTUACJE PROBLEMOWE ZALECANA PROCEDURA

PRZESTĘPCZOŚĆ bójka kilku osób, pobicie, uderzenie, naruszenie nietykalności cielesnej dziecka przez rówieśników lub dorosłych kradzież ( w tym włamanie oraz kradzież z udziałem przemocy lub groźbą przemocy) znęcanie psychiczne, zastraszanie, zmuszanie do określonego zachowania, groźby, w tym ubliżanie nauczycielowi lub innym osobom (w tym przy wykorzystaniu Internetu lub innych mediów) zniszczenie mienia, wandalizm posiadanie, udzielanie, propagowanie i rozprowadzanie narkotyków lub innych środków psychoaktywnych udzielanie ( w tym sprzedaż) alkoholu dziecku oraz rozpijanie sprzedaż wyrobów tytoniowych dziecku fałszowanie dokumentów, w tym dokumentów szkolnych (np. dziennika, legitymacji szkolnej, zaświadczenia lekarskiego, faktur) przestępczość seksualna ( w tym zgwałcenie, zmuszanie do innych czynności seksualnych, udostępnianie treści pornograficznych) zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom poprzez odizolowanie ( w miarę możliwości ująć sprawców; oddzielić poszczególnych sprawców od siebie i od ofiar; zachować dyskrecję, zabezpieczyć ślady zdarzenia i ewentualne przedmioty związane ze zdarzeniem) w uzasadnionych przypadkach udzielić pierwszej pomocy w uzasadnionych przypadkach wezwać pogotowie ratunkowe (nr 999) lub inne służby specjalistyczne (np. pogotowie gazowe, energetyczne, wodociągowe, Straż Pożarną) w przypadku kradzieży podjąć próbę odzyskania utraconego mienia; w przypadku narkotyków lub innych środków psychoaktywnych zabezpieczyć środki: nie dotykać ewentualnie przenieść w bezpieczne miejsce, zabezpieczyć przed dostępem innych osób (pracownik oświaty nie ma prawa dokonać przeszukania; prawo takie posiada między innymi Policja) powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły powiadomić Policję (nr 997 lub rejonowy komisariat) lub w przypadku wykroczeń (sprzedaż papierosów) Straż Miejską (nr 986) powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów sprawców i ofiar (do czasu przyjazdu rodziców lub prawnych opiekunów lub prawnych opiekunów lub Policji, pieczę nad dzieckiem sprawuje nauczyciel; po przyjeździe Policji dostosować się do poleceń funkcjonariuszy) przygotować na przyjazd Policji następujące informacje: o zdarzeniu, dane osobowe sprawców i ofiar oraz listy świadków (rozpytanie przez Policję sprawców i ofiar jest możliwe bez uczestnictwa ich rodziców i pracowników szkoły; Policja ma prawo zatrzymać i zabrać sprawców) powiadomić organy nadzoru i tworzyć dokumentację związaną ze zdarzeniem zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom poprzez odizolowanie ( w miarę możliwości ująć sprawców; oddzielić poszczególnych sprawców od siebie i od ofiar; zachować dyskrecję; zabezpieczyć ślady zdarzenia i ewentualnie przedmioty związane ze zdarzeniem) udzielić pierwszej pomocy wezwać pogotowie ratunkowe (nr 999) powiadomić wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego i dyrekcję szkoły powiadomić Policję (nr 997 lub rejonowy komisariat) powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów sprawców i ofiar; w przypadku podejrzenia, iż sprawcą jest jeden z rodziców, rodziców powiadamia Policja, a nie szkoła delikatnie zebrać jak najwięcej informacji od pokrzywdzonego i przekazać je Policji (Policja nie ma prawa przesłuchać ofiary poniżej 15 roku życia, informacje pozyskane przez nauczyciela są istotnym źródłem wiedzy dla Policji, zachować bezwzględną dyskrecję), zapewnić wsparcie psychiczne, rozmowę z ofiarą powinna przeprowadzić osoba tej samej płci powiadomić organy nadzoru i tworzyć dokumentację związaną ze zdarzeniem SYTUACJE PROBLEMOWE ZALECANA PROCEDURA