Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Polanowie ID grupy: 98_49_mf_g1 Opiekun: Wiesław Hendel Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat projektowy: ZFMiP_TP071_Dźwięk w przyrodzie Semestr/rok szkolny: lato/ 2011-2012
Dźwięk wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Częstotliwości fal, które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie między wartościami granicznymi od ok. 16 Hz do ok. 20 kHz.
FALE Przykładowe rozchodzenie się fal na wodzie Oraz fali na sznurze Fale poprzeczne mają kierunek drgań prostopadły do kierunku rozchodzenia się (np. fale elektromagnetyczne). Fale podłużne drgania odbywają się w tym samym kierunku, w którym następuje ich propagacja (np. fale dźwiękowe)
Dźwięk jest falą Aby coś przekazać musi rozchodzić się w ośrodku sprężystym Czy w przestrzeni kosmicznej panuje większy hałas niż u nas w szkole na przerwie? Nie, panuje tam absolutna cisza. Próżnia nie jest nośnikiem fal akustycznych.
Prędkości rozchodzenia się fal dźwiękowych stal - 5100 m/s beton - 3800 m/s woda - 1490 m/s powietrze - 343 m/s
Prędkość dźwięku w powietrzu wyraźnie zależy od temperatury Prędkość dźwięku w powietrzu wyraźnie zależy od temperatury. Im większa jest temperatura powietrza, tym szybciej poruszają się jego cząsteczki i tym większa jest prędkość dźwięku. W typowych warunkach, jakie spotykamy na co dzień w atmosferze ziemskiej, zmiana temperatury powietrza o 10 stopni Celsjusza spowoduje zmianę prędkości dźwięku o ok. 5 m/s. Prędkość dźwięku w ciałach stałych zależy w znacznym stopniu od naprężeń. Np. dzięki silniejszemu naciąganiu struny można uzyskać zwiększenie prędkości rozchodzenia się dźwięku, a w konsekwencji podwyższenie tonu jej drgań swobodnych. v = λ f lub v = λ /T v - prędkość fali dźwiękowej w danym ośrodku (jednostka w układzie SI - m/s) T - okres fali (jednostka w układzie SI: sekunda - s) f – częstotliwość (jednostka 1/s czyli Hz) λ - długość fali dźwiękowej (jednostka w układzie SI: metr - m)
Co słyszymy? Prosimy uzbroić się w cierpliwość i wziąć udział w zabawie: (około 5 minut) Po usłyszeniu dźwięku prosimy o tym powiedzieć, będzie to dolny zakres słyszenia. Po zaniknięciu sygnału, będzie górny zakres słyszenia. Poznamy swój własny zakres słyszenia. Tu jest łącze do strony z testem
Co słyszymy? Na początku nie słyszeliśmy infradźwięków. Czyli dźwięków poniżej 16Hz. Ale słyszą je słonie i wieloryby. Na końcu nie słyszeliśmy ultradźwięków Czyli dźwięków powyżej 20KHz Ale słyszą je psy, szczury, chomiki, nietoperze. Prosimy potraktować ten test z przymrużeniem oka, pasmo przenoszenia mikrofonu i głośniczków jest ograniczone.
Co słyszą zwierzęta? Oczywiście większość tak jak my, ale są zwierzęta stosujące echolokację
ECHOLOKACJA Echolokacja – system określania położenia przeszkód lub poszukiwanych obiektów w otoczeniu z użyciem zjawiska echa akustycznego. Ludzie nauczyli się konstruować podobne urządzenia : sonar echosonda
Przyszłość nauki o dźwiękach? Dużo ostatnio się mówi o broni sonicznej i rozpędzaniu demonstracji falami akustycznymi.
Podsumowanie Dziękujemy za uwagę W prezentacji wykorzystano materiały zgromadzone w: pl.wikipedia.org Encyklopedia powszechna, pisana i redagowana przez internautów Youtube.com Dziękujemy za uwagę