Model repozytorium treści w zdalnym nauczaniu Dariusz Dobrowolski Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Podstawowe pojęcia e-learningu
Katarzyna Szypuła-Sajon
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
JĘZYK VHDL Geneza: komputerowa symulacja układu cyfrowego, Departament Obrony USA opis skomplikowanego systemu w postaci schematu jest nieczytelny, szybkie.
Nauczanie na odległość a standaryzacja materiałów edukacyjnych
Wprowadzenie do C++ Zajęcia 2.
SYSTEM ZARZĄDZANIA DANYMI PCSS 2003/2004 START.
Architektura systemu Gra strategiczna „Strusia Jama”
Technologie XML Mgr inż. Michał Jaros Technologie XML wykład 3.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Generyczne Repozytorium Dokumentów w XML
PySBQL Język zapytań dla obiektowych baz danych. Aplikacje bazodanowe Główny nurt budowania aplikacji opiera się na połączeniu: SQL JDBC Java Jak wyświetlić
Dokumentowanie wymagań w języku XML
Twinning Poland Metallic Materials Kryteria akceptacji materiałów metalowych kontaktujących się z wodą do spożycia Thomas Rapp Sekcja II 3.4.
Seminarium Dyplomowe Prezentacja pracy
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Information Bridge Framework platforma integracji Microsoft Office 2003 z aplikacjami Line of Business Krzysztof Michalski10/01/2005.
Enteprise Java Beans Emil Wcisło.
Wstęp do programowania obiektowego
Systemy zarządzania treścią CMS
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Rozproszone biblioteki cyfrowe
dLibra – Środowisko dla Biblioteki Cyfrowej
1/18 LOGO Profil zespołu. 2/18 O nas Produkcja autorskich rozwiązań informatycznych dla małych i średnich firm w zakresie systemów: Baz danych Aplikacji.
Multimedialne bazy danych
Wady i zalety Microsoft Word –a
Inżynieria Oprogramowania
Podsumowanie prac związanych z dostawą sprzętu i oprogramowania oraz szkoleń. Prezentacja funkcjonalności dostarczonego w ramach Projektu oprogramowania.
Rozwój aplikacji przy wykorzystaniu ASP.NET
Systemy zarządzania treścią Wykład 1
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Systemy informatyczne w zarządzaniu e-learning
Metadane w opisie hurtowni danych oraz procesie ETL
Jakub Wołczko W obiektowym świecie… Jakub Wołczko
Autor: Kamil Szafranek
Projekt Cityregio II jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Inicjatyw Wspólnotowych INTERREG IIIB CADSES
Języki i środowiska programowania systemów rozproszonych, Wykład 01, Slajd Języki i środowiska programowania systemów rozproszonych Wykładowca:
Rozwiązanie zadań do zaliczenia I0G1S4 // indeks
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Programowanie obiektowe 2013/2014
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
Bazy danych, sieci i systemy komputerowe
GEO-INFO 6 System Informacji Przestrzennej
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Model obiektowy bazy danych
Temat 1: Ogólne cechy języka PHP
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Systemy informatyczne
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Biblioteki cyfrowe i repozytoria
Waldemar Bartyna 1 Programowanie zaawansowane LINQ to XML.
.NET i Bazy Danych Projekt: Wadim Grasza.
Platforma .Net.
Podstawy programowania
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
Andrzej A. KONONOWICZ, Aleksandra J. STACHOŃ, „Adaptacja Istniejących Elektronicznych Zasobów Dydaktycznych Jako Szansa na Dynamiczny Rozwój E-Nauczania.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Hipertekst HTML WWW.
JavaBeans by Paweł Wąsala
Zapis prezentacji:

Model repozytorium treści w zdalnym nauczaniu Dariusz Dobrowolski Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

Krótkie streszczenie wystąpienia PJWSTK, Warszawa Wprowadzenie Metadane Płaszczyzny współdziałania Edycja Komunikacja Składowanie Architektura SOA Przyszłość - czy tylko edukacja? Jak to działa ? – demo film

Wprowadzenie PJWSTK, Warszawa 20093

PJWSTK, Warszawa e-learning ma wiele twarzy…

Metadane PJWSTK, Warszawa dane o danych

Metadane PJWSTK, Warszawa Definicja Ogólny opis komponentów modułów szkoleniowych w celu ich wyszukiwania, pobierania i wykorzystywania Podstawowa specyfikacja IMS Learning Resource Meta-data Specification Version IEEE Standard Learning Objects Metadata (LOM) Adaptacja w SCORM –ie Zastosowanie powyższych standardów do opisu poszczególnych kategorii modułów szkoleniowych: CA (Content Aggregation), SCO(Schareable Content Object) i materiałów podstawowych (Asset) Stosowane technologie przekazu danych XML XML Schema

Zastosowanie metadanych w e-learningu PJWSTK, Warszawa Przyjęcie specyfikacji i standardów zapewniających dostęp, wymianę i użytkowanie modułów szkoleniowych od różnych producentów zostało spowodowane potrzebą: Upowszechniania treści szkoleniowych Udostępniania treści, zarówno materiałów podstawowych jak i złożonych kursów Zapewnienia przenoszalności (portability) pomiędzy platformami szkoleniowymi Wielokrotnego wykorzystania modułów Tworzenia szkolenia on-line Wyszukiwania w repozytoriach

Znaczenie metadanych PJWSTK, Warszawa Rozbudowany schemat metadanych nie jest widoczny dla szkolonych, ale jest przeznaczony dla twórców szkoleń Informacje zawarte w metadanych mają dostarczać danych o szkoleniu opisać kurs, jego tematykę, poziom i przeznaczenie Metadane nie są obowiązkowe z punktu widzenia standardu SCORM Jednak SCORM zaleca umożliwienie twórcom wprowadzanie metadanych przy pomocy narzędzi autorskich do tworzenia kursów lub niezależnych edytorów metadanych. Platforma LMS powinna odczytywać informacje zawarte w metadanych i zapewnić ich interpretację w celu utworzenia interfejsu dla szkolonych

Platforma LMS (Learning Management System) PJWSTK, Warszawa Adapter API API Dostarczanie Sequencing Profil szkolonego Lokalne repozytoria tre ś ci Zdalne repozytoria treści Pakiety treści Przeglądarka Prezentacja Wybór Uruchomienie Moduły treści (SCO & Asset) Zarz ą dzanie tre ś ci ą Administrowanie kursami Sterowanie

Platforma LMS (Learning Management System) PJWSTK, Warszawa Adapter API API Dostarczanie Sequencing Profil szkolonego Lokalne repozytoria tre ś ci Zdalne repozytoria treści Pakiety treści Przeglądarka Prezentacja Wybór Uruchomienie Moduły treści (SCO & Asset) Zarz ą dzanie tre ś ci ą Administrowanie kursami Sterowanie

Model struktury Learning Object PJWSTK, Warszawa …rozbudowany schemat metadanych nie jest widoczny dla szkolonych, ale jest przeznaczony dla twórców szkoleń…

Umiejscowienie metadanych PJWSTK, Warszawa Metadane mogą opisywać wszystkie moduły szkoleniowe zawarte w pakiecie na każdym poziomie ich złożoności Kurs – kapsuła szkoleniowa (Content Package) Moduł szkoleniowy - agregacja (CA) Moduł szkoleniowy – walor dydaktyczny (Activity) Współużywalny obiekt szkoleniowy (SCO) Materiał podstawowy (Asset) Im mniej złożony moduł tym mniej metadanych wymaganych jest do jego opisania Metadane nie są wymagane przez SCORM, jednak jeśli się pojawiają muszą mieć predefiniowaną strukturę

Układ hierarchiczny PJWSTK, Warszawa

Elementy struktury LOM PJWSTK, Warszawa …metadane nie są wymagane przez SCORM, jednak jeśli się pojawiają muszą mieć predefiniowaną strukturę …

Edycja metadanych bezpośrednio przez systemy e- learningowe pośrednio – przez edytory metadanych PJWSTK, Warszawa … jednak SCORM zaleca umożliwienie twórcom wprowadzanie metadanych przy pomocy narzędzi autorskich do tworzenia kursów lub niezależnych edytorów metadanych…

Repozytorium PJWSTK, Warszawa Repozytorium (łac. repositorium) - miejsce uporządkowanego przechowywania dokumentów, z których wszystkie przeznaczone są do udostępniania. Magazyn główny, centralny, zaprojektowany jednak w taki sposób, aby dostęp do wszystkich jego zasobów był równie łatwy. Niegdyś szafa na księgi i akta urzędowe. Dziś termin stosowany również w odniesieniu do najrozmaitszych zasobów cyfrowych (baz danych, zbioru pakietów czy kodów źródłowych), np. w Internecie. [wikipedia] Repozytorium (ang. repository) - skład, magazyn obiektów lub innych danych. Zwykle intencją tego terminu jest skład przechowujący dane różnych typów (dokumenty, klasyczne dane, dane multimedialne, programy skrypty, reguły, perspektywy) oraz udostępniający je przy pomocy środków wizualnych. [K. Subieta Słownik terminów z zakresu obiektowości]

IMS DRI - Digital Repositories Interoperability Wstępny projekt wer. 1.0 z marca 03 PJWSTK, Warszawa Specyfikacja dotyczy zasad współpracy (obsługi) rozproszonych w sieci baz danych (repozytoriów) przechowujących obiekty szkoleniowe. Jak je zapisywać i rejestrować w repozytoriach (różnych typów: relacyjne b.d., XML)? Jak identyfikować ? Jak je wyszukiwać ? Jak je pobierać, by z nich budować (zestawiać) jedno e- szkolenie bądź na bieżąco wykonywać ? Specyfikacja w tej fazie (I-szej) proponuje wykorzystywanie znanych protokołów: SOAP - do przesyłania komunikatów (zapisz opis czyli metadane, zapisz zawartosć, daj opis, daj zawartość,...) XQuery Z protokoły do wyszukiwania w repozytoriach na podstawie danych przekazanych przez SOAP

Architektura repozytorium PJWSTK, Warszawa

Płaszczyzny współdziałania PJWSTK, Warszawa

Płaszczyzna współdziałania edycja PJWSTK, Warszawa

Edycja treści PJWSTK, Warszawa

Płaszczyzna współdziałania komunikacja PJWSTK, Warszawa

Projekty wymiany treści PJWSTK, Warszawa Projekt EdutellaProjekt LionShare

Przykład wykorzystania LionShare PJWSTK, Warszawa

Technologia SOA PJWSTK, Warszawa Zalety wykorzystania SOA: ujednolicenie opisu działania systemu uporządkowanie procesów w organizacji umożliwienie wdrożenia procesów śledzenia procesów

Płaszczyzna współdziałania składowanie PJWSTK, Warszawa Język SBQL jest sformalizowanym obiektowym językiem zapytań w stylu SQL czy też OQL

Podejście stosowe PJWSTK, Warszawa Twórca: prof. K. Subieta –IPI PAN Najważniejsze założenie: języki zapytań są szczególnym przypadkiem języków programowania W podejściu stosowym kluczową rolę odgrywa stos środowisk, jego rolą jest określenie zakresów nazw i wiązanie nazw

Zalety podejścia stosowego PJWSTK, Warszawa Precyzyjna semantyka Proste włączenie do języka wszystkich pojęć obiektowości Łatwa implementacja Precyzyjne zdefiniowane metody optymalizacji

XML w SBQL PJWSTK, Warszawa Dowolny plik XML może być zamieniony na strukturę danych w konwencji modelu M0

Przyszłość czy tylko edukacja PJWSTK, Warszawa

Przykłady PJWSTK, Warszawa

Przykład 1- Konsorcjum PJWSTK, Warszawa Projekt KLU wymusza na uczestnikach wykorzystywanie jednego z góry narzuconego systemu LMS, dzięki czemu pozbawiamy się możliwości eksportu i importu treści.

Przykład 2- Studia informatyczne PJWSTK, Warszawa Jedna z najlepszych stron udostępniających treści wykładów i ćwiczeń – brak możliwości szybkiego importu do systemów LMS.

Przykład 3 – Jak to działa? praktyczne podejście do repozytorium PJWSTK, Warszawa Film

Dziękuję za uwagę!!!