Tramwaje w Sheffield
http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- sheffield.html Prezentację opracowano na podstawie strony internetowej Jacka Wesołowskiego: http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- sheffield.html uzupełnionej o informacje oraz ilustracje z innych stron: http://en.wikipedia.org/wiki/Sheffield_Supertram http://www.lrta.org/sheffield.html
3 linie (zamiast numerów używane są kolory), 29 km tras, 48 przystanków
Główny przystanek Supertram-u zlokalizowany jest przed Katedrą Jest to pierwszy system tramwaju ulicznego w Wielkiej Brytanii, otwarty we współczesnych czasach (pierwszy odcinek uruchomiono 21.03.1994)
Commercial Street, wschodni wlot do śródmieścia - górzyste położenie spowodowało duże spadki torowisk (do 10%)
W oddali widać charakterystyczny łukowy Park Square Bridge
Commercial Street widziana z Park Square Bridge - potężny wagon Siemens-Duewag bez wysiłku wspina się na wiadukt
Park Square - węzeł trójkątny na którym spotykają się wszystkie trzy linie
Wiadukt Park Square Bridge - zbudowany ponad jedną stroną pierścienia dużego ronda Park Square
Sheaf Street widziana z Park Square Bridge (dachy dworca kolejowego Sheffield w głębi) - początek linii do Halfway robi wrażenie tramwaju szybkiego
Dworzec kolejowy - tramwaje nie obsługują go od frontu ...
... lecz od tyłu (sam przystanek nie jest niczym specjalnym)
Zabrało kilku lat, zanim w wyniku modernizacji dworca powstało bezpośrednie przejście na przystanek ...
... nadal jednak wyjście "tramwajowe" nie wygląda specjalnie zachęcająco
Linia do Halfway koło Sheffield College - estakada prowadząca na wzgórze Park Grange (po prawej stronie widoczny wlot XIX-wiecznego tunelu kolei)
Netherthorpe Road na linii do Middlewood - wydzielone torowisko w pasie rozdzielającym obwodnicy śródmiejskiej, w oddali przystanek na peronie wyspowym dostepny przejściem podziemnym (duża rzadkość w Sheffield)
Netherthorpe Road - skrzyżowanie z obciążoną ruchem Broad Lane tramwaj przekracza tunelem (na pierwszym planie specjalne płyty zniechęcające pieszych do wchodzenia do tunelu)
Infirmary Road na linii do Middlewood Sheffield Supertram nie jest systemem tramwaju szybkiego na wydzielonym torowisku - dwie z trzech gałęzi (w tym linia do Halfway) przebiegają głównie w jezdni, w ruchu mieszanym z samochodami Oznakowanie i ukształtowanie drogi utrzymuje samochody dokładnie na linii toru Pas rozdzielający wykorzystany jest na prawoskręty (skręcające pojazdy nie tamują ruchu tramwajów) oraz na azyle dla pieszych
Park Grange Road na linii do Halfway
szczegół odprowadzenia deszczówki
Birley Lane - nietypowy 300-metrowy odcinek trasy
White Lane na linii do Halfway - czasami linia opuszcza korytarz uliczny i biegnie „na skróty” polami, niczym kolejka dojazdowa
Ridgeway Road na linii do Halfway i Herdings Park - tory tramwajowe wbudowano w wewnętrzne pasy dwujezdniowej arterii ...
... obowiązuje ruch mieszany - tramwaje mają priorytet na wjazdach egzekwowany przez sygnalizację wzbudzaną
Birley Moor Road na linii do Halfway - przystanki zbudowane są poza jezdnią tam, gdzie to możliwe
Przystanek Birley Lane - sygnalizacja wzbudzana przy wjeździe na jezdnię Jak widać, trasa do Halfway przebiega w terenie zabudowanym ekstensywnie
Glossop Road na podejściu do centrum linii do Middlewood
Zasada kształtowania wspólnej jezdni dla tramwajów i samochodów z pasem rozdzielającym w gęstej zabudowie wymaga większej liczby łuków
West Street - jedna ze śluz tramwajowo- autobusowych zaprojektowana dla zmniejszenia ruchu kołowego
Middlewood Road - prowadzenie handlową ulicą przedmieścia nie pozwala na wprowadzenie pasa rozdzielającego ...
... tramwaje jadą tutaj wąską jezdnią ...
... dzieląc ją z ruchem kołowym i konkurującymi autobusami ...
... między jezdnią a chodnikiem - pas do parkowania
w oddali węzeł Hillsborough Place Middlewood Road - popołudniowy ruch na ożywionej handlowej części ulicy w oddali węzeł Hillsborough Place
Langsett Road przy Hillsborough Place
Węzeł na Hillsborogh Place ...
(choć sygnalizatory są przesadnie „wielgachne”) ... uspokajanie ruchu przez zwężanie i kanalizację jezdni oraz małą architekturę (choć sygnalizatory są przesadnie „wielgachne”)
Middlewood Road: tramwaje, ruch uliczny, wąskie chodniki i sklepy słupy: czy rzeczywiście daleko polepszyła się jakość przestrzeni na tej ulicy...?
Jedno ze skrzyżowań przy Middlewood Road - drogowskaz dla pieszych kierujący do przystanku tramwajowego
West Street ...
... perony przystankowe są dość wysokie (ok. 37 cm nad poziomem szyn)
Commercial Street - przystanki mają wiaty, panel informacyjny oraz parę tablic z nazwą; niektóre mają "help point" (możliwość połączenia z dyspozytorem)
Langsett Road - wsiadanie na jednym poziomie z podłogą wagonu ma swoje złe strony: przystanków tramwajowych nie można łączyć z autobusowymi, sytuuje się je osobno i wyposaża w zatoki (jeden z nich widać w oddali)
West Street - równoległa obsługa autobusowa jest na niektórych odcinkach bardzo intensywna, "Supertram" jest eksploatowany przez firmę "Stagecoach" obsługującą również część miejskich autobusów, jej konkurentem jest "First Bus”, niekiedy autobusy potrafią zakorkować torowiska
Krańcówka Middlewood Tor przyjazdowy kierowany jest na drugą stronę - dla umożliwienia wysiadania (jeśli peron przy torze odjazdowym jest zajęty przez tramwaj poprzedniego kursu)
Detal gazonu (wklęsłego dla zachowania skrajni wagonu na łuku)
Krańcówki budowane są jak najprościej - tylko jeden tor z kozłem w głębi parking P+R, z dowożącym autobusem "Stagecoach"
Krańcówka Halfway ...
... wyjście z parkingu P+R i wejście na przystanek ...
... oraz karta praw klienta
Przestrzeń dla wózka inwalidzkiego w każdym wagonie
"Supetram" w kontekście niskiej jednorodzinnej zabudowy - tramwaj skręcający z City Road w Park Grange Road (na linii do Halfway) ...
... i Middlewood Road (na linii do Middlewood)