Podstawowa zasada: przejrzystość i prostota Przygotowanie slajdów Podstawowa zasada: przejrzystość i prostota mch_ti
Plansze stałe tytułowa, otwierająca organizująca (plan prezentacji) zamykająca ©mch_ti mch_ti
Plansze zawierające treści merytoryczne Zasada „sześciu” na jeden stronę slajdu najwyżej 6 punktów głównych ©mch_ti mch_ti
Najlepiej widoczny jest lewy górny róg slajdu Spostrzeganie najgorzej prawy dolny róg slajdu mch_ti
Najważniejsze obszary powierzchni slajdu prezentacji 1 2 3 1 obszar pierwszorzędny 2 obszar drugorzędny 3 obszar trzeciorzędny ©mch_ti mch_ti
Bezpieczne kolory jasne znaki jasne znaki tło pastelowe tło pastelowe Nie łącz kolorów: Czerwony – zielony Niebieski – żółty Zielony – niebieski jasne znaki Nie łącz kolorów: Czerwony – zielony Niebieski – żółty Zielony – niebieski tło pastelowe tło pastelowe ©mch_ti mch_ti
Białe tło i czarny tekst NO!!! NIE!!! NIE!!! Białe tło i czarny tekst NO!!! Białe tło i czarny tekst NO!!! Białe tło i czarny tekst Prawie nigdy!!!! Białe tło i czarny tekst Prawie nigdy!!!! Białe tło i czarny tekst ŹLE!!! Białe tło i czarny tekst ŹLE!!! Białe tło i czarny tekst ŹLE!!! mch_ti
Czcionki Bezszeryfowa (np. Arial) i jednakowa w całej prezentacji Wielkość czcionki nie < niż 18 punktów (czcionka < niż 12 – tekst nieczytelny!!!) WERSALIKI stosuj z umiarem, aby tekst nie „KRZYCZAŁ” ©mch_ti mch_ti
Czcionki - przykłady Tytuły >36 p Punkty główne 24-30 p podpunkty 18-24 p ©mch_ti mch_ti
Trójkąt skutecznej prezentacji Cel prezentacji Kontekst prezentacji Treść prezentacji Treść prezentacji ©mch_ti mch_ti
Trójkąt skutecznej prezentacji Cel prezentacji – określa wszystkie pozostałe czynniki, wyznacz go na samym początku Treść prezentacji i kontekst prezentacji te dwa czynniki oddziałują na elementy wewnątrz trójkąta Plan działania, znajomość audytorium – poświęć temu najwięcej czasu i wysiłku Ćwicz umiejętności z zakresu mowy ciała, operowania głosem i sposobem mówienia Dobra prezentacja to odpowiedni układ slajdów i dobór materiału do ich przygotowania Finis coronat opus – dobry, „chwytliwy”, merytoryczny, „sloganowy” temat prezentacji – popracuj nad tym ©mch_ti mch_ti
©mch_ti mch_ti
Błędy - 3 Unikaj tworzenia dużych bloków tekstu Prezentacja to nie książka na ekran (ścianę) Zapisuj krótkie wyrażenia ujęte w punkty, które będziesz mógł rozwijać w czasie wystąpienia omawiać, uzupełniając, rozwijać Prezentacja jest zarówno swego rodzaju „ściągawką” dla ciebie oraz jest uzupełnieniem przekazywanych informacji ©mch_ti mch_ti
Błędy - 2 Jeden z częstych błędów popełnianych przez prezenterów to tworzenie slajdów z dużymi porcjami tekstu Prezenter pogrąża się odczytując dla słuchaczy tekst ze slajdu Jest to bardzo deprymujące dla wykładowcy jak i dla słuchaczy, którzy już dawno przeczytali treść z ekranu, a Ty im jeszcze czytasz ©mch_ti mch_ti
Błędy - 3 Nadmiar zastosowania efektów specjalnych. Efekty specjalne (przejęci tekstu, obrazów, obiektów, etc) należy ograniczyć do koniecznego minimum (a myśl zasady prostota i czytelność) Nie jest dobrze szczególnie w poważnych (naukowych) prezentacjach traci ona „cepelią’ – Łowicz śpiewa i tańczy. Efekt jest odwrotny od zamierzonego – odwrócenie uwagi słuchaczy, widzów od merytorycznej treści prezentacji Należy przemyślnie wykorzystać możliwość stopniowego, pojawiania się kolejnych elementów omawianych treści ©mch_ti mch_ti
Błędy - 4 Tabele, wykresy – najczęstszy błąd – zastawienia danych w tabelach z wieloma kolumnami i wierszami – tabela jest nieczytelna (użycie np. czcionki poniżej 12p) jest to bardzo irytujące dla słuchaczy – że nic nie mogą dostrzec należy wybierać fragmenty tabeli i zestawień, istotne dla omawianych treści uwagi te dotyczą także prezentacji wykresów wybierz jasne proste schematy i np. w wykresach kołowych możesz użyć animacji poszczególnych składowych prezentowanych wyników badań. ©mch_ti mch_ti
Co przykuwa uwagę? tekst w ramkach tabele listy schematy rysunki dźwięk i krótkie sekwencje wideo kontrasty cienie negatywy odwracanie elementów ©mch_ti mch_ti
Bądź Mistrzem prezentacji multimedialnych Powodzenia!!! ©mch_ti mch_ti