„Drzewa przydrożne – sytuacja w Polsce i Europie”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przemysław Skoczyński
Advertisements

Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
GAMBIT DROGI KRAJOWE STRATEGIA BRD.
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Polska w strefie Schengen
Warszawa Hotel Marriott
Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt Polski paradoks
FOTORADARY POWIAT BOLESŁAWIECKI
DEBATA 2013 Bezpieczna droga do szkoły
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Analiza ryzyka projektu
Szansa na uratowanie ludzkiego życia
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Praktyczne aspekty wdrażania projektów infrastrukturalnych… w krajach Europy środkowo- wschodniej Krzysztof Woźnicki.
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Praktyczne algorytmy ocen ryzyka dla człowieka i środowiska od szlaków transportu niebezpiecznych substancji.
Prędkość i hamowanie.
GAMBIT Warmińsko – Mazurski
Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie
KONCEPCJA USPOKOJENIA RUCHU DLA OSIEDLA GRZYBOWEGO Robert Urbański Kierownik Zespołu Studiów Transportowych Suchy Las, 18 kwiecień 2013.
Bezpieczna infrastruktura drogowa: od pomysłu do eksploatacji
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Zarzadzanie bezpiecznym systemem transportowym dziś…
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drogach województwa kujawsko-pomorskiego we wrześniu 2007 roku i w okresie od stycznia.
Politechnika w Darmstadt Niemcy
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
KIA SAFETY SYSTEM GENEZA POWSTANIA.
„Wypadki na drogach – porozmawiajmy”
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce
Unia Europejska.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. System Przeciwdziałania.
Obszar działania Policji ruchu drogowego w Holandii
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Przygotował: Tomasz Kacprzak 2014
1. D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Podstawowe pojęcia z ruchu drogowego.
Przykłady oznaczeń graficznych stosowanych w tworzeniu dokumentacji projektowo-technicznej dla terenów zieleni.
Wypadki drogowe.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Manewry na drodze cz.3: wymijanie, omijanie, wyprzedzanie
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
2Komenda Stołeczna Policji Komenda Stołeczna Policji3.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
Analiza wypadków drogowych i ich skutków powstałych w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2006 – 2014 Runowo.
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Rola próbnych obciążeń w diagnostyce konstrukcji mostowych w wybranych krajach Unii Europejskiej Piotr Olaszek Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Lekcja 2 Temat: Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
Zapis prezentacji:

„Drzewa przydrożne – sytuacja w Polsce i Europie” Andrzej Kalitowicz 18 maja 2006 „Jak urządzać zieleń przydrożną, aby nie zagrażała bezpieczeństwu ruchu drogowego?”

Diagnoza sytuacji w Polsce - GAMBIT 2005 Główne problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce to: niebezpieczne zachowania uczestników ruchu oraz niska jakość infrastruktury drogowej. Drugi element stanowią m.in.: niebezpieczne obiekty w pasie drogowym (drzewa i słupy). 11% wypadków i 19% ofiar śmiertelnych (ponad 1000 osób) są wynikiem najechania na drzewo lub słup.

Diagnoza sytuacji w Polsce - przyczyny wypadków śmiertelnych DRZEWA Ofiary śmiertelne w wypadkach drogowych w latach 2000-2004 w Polsce w grupie najważniejszych problemów

Strategia i cele działań w Polsce i w UE Polska: Strategia Rozwoju Transportu na lata 2007-2013 – cele (m.in.): - Budowa i utrzymanie bezpiecznej infrastruktury drogowej. - Zmniejszenie ciężkości i konsekwencji wypadków drogowych. UE: „Polityka transportowa UE do roku 2010 – Czas na decyzję”. Komisja Europejska promuje koncepcję „forgiving roads” czyli dróg „wybaczających” kierowcom ich błędy.

Priorytety w Polsce Jednym z priorytetów wyznaczonych przez Strategię Rozwoju Transportu jest kształtowanie dróg i ich otoczenia jak dróg „wybaczających” błędy kierowców. - Drzewa blisko krawędzi czy brak barier ochronnych przyczyniają do dużej ciężkości wypadków drogowych. - W 2004 roku 50% ofiar śmiertelnych wypadków, których przyczyną była nadmierna prędkość (ponad 800 ofiar), wystąpiło na skutek najechania na drzewo, słup lub inny obiekt drogowy. Działania: - Zabezpieczanie lub usuwanie niebezpiecznych obiektów w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni. - Kształtowanie bezpiecznego pasa drogowego.

Unia Europejska 30% ofiar śmiertelnych w UE jest wynikiem wypadku, w którym brał udział tylko jeden pojazd.* 27% wypadków drogowych w UE następuje na skutek uderzenia w nieosłonięty obiekt znajdujący się na poboczu, taki jak drzewo, oznakowanie drogi lub słup, jednocześnie uderzenia w bariery bezpieczeństwa stanowią tylko 24% wszystkich zderzeń.* *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Unia Europejska Wyzwaniem dla inżynierów jest projektowanie dróg z założeniem, że kierowca nie jest doskonały, jest podatny na ograniczenia fizyczne i psychiczne, których skutkiem może być wypadek. Odpowiedź stanowi projektowanie dróg wg koncepcji „self-explaining roads”, czyli dróg przyjaznych poprzez zapewnienie czytelnej geometrii i oznakowania oraz koncepcji „forgiving roads”, czyli dróg wybaczających kierowcom ich błędy.

Bezpieczne drogi w Europie – projektowanie otoczenia dróg* Koncepcja strefy bezpieczeństwa (safety zone) przyjęta przez 7 krajów: obszar przylegający do drogi, pozbawiany przeszkód (obstacle-free zone). Definicja strefy bezpieczeństwa *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Bezpieczne drogi w Europie – projektowanie otoczenia dróg* Wielkość strefy bezpieczeństwa wyznaczana jest w zależności od typu drogi, maksymalnej dozwolonej prędkości, stopnia nachylenia zbocza czy natężenia ruchu. W zależności od kraju waha się od min. 3 do 16m. Mierzenie strefy bezpieczeństwa – od oznakowania poziomego drogi do najbliższej przeszkody.

Zagrożenia w otoczeniu dróg* Lasy oraz drzewa rosnące blisko siebie stanowią główne zagrożenie w Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji, Finlandii i Hiszpanii. Problemy utożsamiane z lasami przy drogach zależą od gęstości zalesienia, która wpływa na rodzaj wymaganych środków bezpieczeństwa. Wszystkie kraje współpracujące w ramach RISER zgadzają się, że drzewa stanowią szczególne zagrożenie, gdy są za duże lub rosą za blisko jezdni. *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Zagrożenia w otoczeniu dróg* Drzewa stanowią szczególne zagrożenie jeśli: - obwód pnia drzewa >0,07m Ø (Niemcy), >0.08m (Holandia), >0.10m (Finlandia, Szwecja and Francja) oraz >0.50m (Wielka Brytania) - drewno po wyciętych drzewach zalega na poboczach przy jezdni (Francja) - pniaki wystają ponad ziemię na wysokość co najmniej 0.2 m Z kolei krzewy i żywopłoty nie są uznawane za zagrożenie w większości krajów (z wyjątkiem Holandii) *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Projektowanie nowych dróg* W UE przy budowie nowych dróg zakłada się, że zostaną usunięte wszystkie przeszkody ze stref bezpieczeństwa (wyznaczonych przez krajowe standardy). Analiza terenu przed rozpoczęciem budowy powinna doprowadzić do zidentyfikowania przeszkód i ich usunięcia. W przypadku, gdy niemożliwe jest usunięcie przeszkód, powinny one zostać osłonięte przez elementy systemu bezpieczeństwa (bariery). *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Wytyczne wobec zagrożeń przy istniejących drogach w UE* Definiowanie działań wobec zagrożeń, które znajdują się w otoczeniu istniejących już dróg zależy od wielu czynników. Parametry najczęściej brane pod uwagę: - Natężenie ruchu, typ pojazdów, dystans pomiędzy przeszkodą a jezdnią oraz usytuowanie na zakręcie lub na prostej drodze. *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Ponowne projektowanie istniejących dróg* Metody postępowania wobec zagrożeń przy istniejących drogach: Usunięcie przeszkody (wszystkie kraje) Przeprojektowanie przeszkody tak, aby mogła być bezpiecznie omijana (Finlandia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Szwecja) Przeniesienie przeszkody (wszystkie kraje) Zmniejszenie ciężkości skutków zderzenia z przeszkodą poprzez zastosowanie odpowiednich elementów oddzielających (Finlandia, Wielka Brytania, Holandia i Szwecja) Osłonięcie jezdni od przeszkody poprzez elementy systemu bezpieczeństwa (wszystkie kraje) Oznaczenie przeszkody (Finlandia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Holandia i Hiszpania) *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Ponowne projektowanie istniejących dróg* PRZED PO Usunięcie przeszkody (metoda 1) Przeniesienie przeszkody (metoda 3) *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Ponowne projektowanie istniejących dróg* PRZED PO Osłonięcie przeszkody (metoda 5) *RISER – Roadside Infrastructure for Safer European Roads

Dziękuję za uwagę! Kontakt: Fundacja „Kierowca Bezpieczny” tel. (22) 869 01 46 do 48 fax (22) 869 01 56 e-mail: biuro@holowczyc.pl www.kierowcabezpieczny.pl