DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
. Obrazy w zwierciadle kulistym wklęsłym Zwierciadło kuliste wklęsłe
Advertisements

Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
OPTYKA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Konstrukcje obrazów w zwierciadłach i soczewkach.
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
1.
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Optyka geometryczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
WYKŁAD 2 ZWIERCIADŁA (płaskie, wypukłe i wklęsłe)
Fale - przypomnienie Fala - zaburzenie przemieszczające się w przestrzeni i w czasie. y(t) = Asin(wt- kx) A – amplituda fali kx – wt – faza fali k –
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ W PSZCZEWIE Gimnazjum nr 60 im. Cyryla Ratajskiego w Poznaniu ID grupy: 98/83_MF_G1 98/15_MF_G2 Opiekun: JÓZEF.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Soczewki – konstrukcja obrazu Krótkowzroczność i dalekowzroczność.
Optyka geometryczna.
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
h1h1 h2h2 O1O1 O2O2 P1P1 P2P2 1 r1r1 2 r2r2 x y Korzystając ze wzoru Który był słuszny dla małych kątów ( co w przypadku soczewek będzie możliwe dla promieni.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1.
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARSZEWIE ID grupy: ………………………………………………….. Kompetencja: Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Sławnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Optyka geometryczna Dział 7.
Soczewki Soczewką nazywamy ciało przezroczyste, ograniczone dwiema powierzchniami, z których przynajmniej jedna nie jest płaska.
Dodatek 1 F G A B C D E x y f h h’ F
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Wszechświat jest utkany ze światła”
WYKŁAD 3 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część I
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Fale elektromagnetyczne
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
14. Obrazy Obrazy w płaskich zwierciadłach
1.
Konstrukcje obrazów w soczewkach oraz zwierciadłach
1.
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu ID grupy: 97/37_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr/rok szkolny: 2009/2010

ZJAWISKA OPTYCZNE

SPIS TREŚCI: Optyka Zjawiska optyczne Zwierciadło Optyka falowa Optyka geometryczna Zjawiska optyczne Źródła światła Naturalne Sztuczne Załamanie światła Zjawisko załamanie światła Rozproszenie światła Pryzmat Tęcza Zwierciadło Rodzaje zwierciadeł Soczewki Rodzaje soczewek skupiających Rodzaje soczewek rozpraszających Obrazy powstające z soczewek Zadania Pomoce naukowe

OPTYKA

OPTYKA optyka falowa optyka geometryczna

Optyka falowa zajmuje się opisem zjawisk wynikających z falowej natury

OPTYKA GEOMETRYCZNA Optyka geometryczna to dział fizyki zajmujący się wyjaśnianiem praw rządzących zjawiskami świetlnymi przy pomocy geometrii. Jej głównym założeniem jest to, że promienie świetlne można traktować jako półproste, mające swój początek w źródle światła.

Zjawiska optyczne:

Przedmioty emitujące światło. Źródła światła Przedmioty emitujące światło.

NATURALNE ŹRÓDŁA ŚWIATŁA Przedmioty stworzone przez naturę emitujące światło.

GWIAZDY

ZORZA POLARNA

ŚWIETLIKI

RYBY GŁĘBINOWE

SZTUCZNE ŹRÓDŁA ŚWIATŁA Przedmioty stworzone przez człowieka, które emitują światło

ŚWIECE

ŻARÓWKI

LASERY

SZTUCZNE OGNIE

ZAŁAMANIE ŚWIATŁA Zakrzywienie promieni świetlnych przy przechodzeniu z jednego ośrodka do innego.

Zjawisko załamania światła Jeżeli światło przechodzi z jednego ośrodka przeźroczystego do drugiego to na granicy obserwuje się zmianę kierunku biegu promienia świetlnego.

Rozproszenie światła Powierzchnia chropowata odbija promienie w różnych kierunkach i nie tworzą one wiązki zbieżnej. ρ ρ

PRYZMAT

PRYZMAT Bryła z materiału przeźroczystego o co najmniej dwóch ścianach płaskich nachylonych do siebie pod kątem łamiącym pryzmatu.

Rozszczepienie światła białego w pryzmacie

Rozszczepienie światła białego zachodzi na skutek różnic prędkości rozchodzenia się poszczególnych świateł barwnych w ciałach przezroczystych. W próżni wszystkie światła, niezależnie od barwy, rozchodzą się z taką samą prędkością. W ciałach przezroczystych najszybciej rozchodzi się światło czerwone, najwolniej fioletowe.

Przykład rozszczepienia światła w naturze: TĘCZA

Tęcza Powstaje gdy świeci Słońce, a naprzeciwko z drugiej strony nieba pada deszcz. Wtedy promienie słoneczne załamują się i odbijają w kroplach wody znajdujących się w powietrzu. Światło słoneczne najpierw załamuje się w kropli deszczu, a potem część wiązki odbija się od tylnej warstwy (około jednej trzeciej), a część załamuje się na niej, ale tej wiązki nie widać ponieważ ginie w blasku Słońca. Po odbiciu światło załamuje się powtórnie i wychodzi na zewnątrz w postaci pasma barw

ZWIERCIADŁO Gładka powierzchnia o nierównościach mniejszych niż długość fali świetlnej.

Rodzaje zwierciadeł:

Zwierciadło płaskie

Zwierciadło wklęsłe

Zwierciadło wypukłe

SOCZEWKI

SOCZEWKA Ciało przeźroczyste ograniczone przynajmniej jedną powierzchnią sferyczną.

Rodzaje soczewek skupiających:

Rodzaje soczewek rozpraszających:

Obrazy powstające z soczewek:

OBRAZ ODWRÓCONY, POWIĘKSZONY, RZECZYWISTY.

OBRAZ POMNIEJSZONY, ODWRÓCONY, RZECZYWISTY.

OBRAZ POWIĘKSZONY, NIEODWRÓCONY, POZORNY.

ZADANIA

ZADANIE I Monochromatyczny promień światła przechodzi z wody do diamentu (współczynniki załamania światła: dla wody n1=4/3, dla diamentu n2=12/5). Stosunek prędkości światła w wodzie v1 do prędkości światła w diamencie v2,v1/v2 jest równy: A. 5/16 B. 5/9 C. 9/5 D.16/5

ROZWIĄZANIE Dane: n1=4/3 n2=12/5 Z II prawa załamania v1/v2=n2/n1 wynika, że: 12 -- v1 5 -- = ----- = 9/5 v2 4 3 ODPOWIEDŹ C

ZADANIE II Gdy krótkowidz używa okularów o zdolności skupiającej Z=-2D, widzi dobrze z odległości 25cm. Oblicz odległość dobrego widzenia tego krótkowidza.

ROZWIĄZANIE Zdolność skupiająca to odwrotność ogniskowej wyrażonej w metrach. Jeśli więc Z równania soczewki mamy (gdy człowiek patrzy w okularach to widzi obraz już "przetworzony" przez soczewkę.) Szukamy, więc odległości przedmiotu x. więc Minus oznacza, że mówimy o obrazie pozornym. Odp. Krótkowidz widzi dobrze bez okularów w odległości 16,66cm.

ZADANIE III Wklęsłe zwierciadło kuliste ma ogniskową równą 5 cm . Gdzie należy umieścić przedmiot, aby otrzymać obraz rzeczywisty powiększony 2 razy ?

ROZWIĄZANIE Przedmiot trzeba umieścić między ogniskową a środkiem krzywizny zwierciadła i wtedy: f=5cm=0,05m p=2 z tego wynika że:

ZADANIE IV Oblicz prędkość rozchodzenia się światła zielonego w alkoholu etylowym, jeżeli współczynnik załamania światła barwy zielonej w alkoholu wynosi 1, 3647 .

ROZWIĄZANIE n=v1/v2 n=współczynnik załamania światła v1=prędkość światła przed wpadnięciem do alkoholu v2=prędkość światła po załamaniu n=1,3647 v1=299 792 458 m/s v2=? n=v1/v2 /:v1 v2=n/v1 v2=1,3647/299792458 v2=4,5522 Odp. Po załamaniu światło rozchodzi się w alkoholu etylowym z szybkością 4,5522 m/s

PREZENTACJA WYKONANA W OPARCIU O INFORMACJE ZACZERPNIĘTE Z: http://pl.wikipedia.org/ http://www.bryk.pl/ http://www.sciaga.pl/ http://www.fizyka.net.pl http://fiznet.terramail.pl http://portalwiedzy.onet.pl http://www.fizyka.edu.pl