Ochrona własności intelektualnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Outsourcing IT –– wybrane aspekty prawne
Advertisements

Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Zarządzanie własnością intelektualną w systemie B+R
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Spółka Cywilna Zagadnienia ogólne.
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Ochrona Praw Autorskich
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
Art. 1 ust. 2(1) Ustawy Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody, zasady działania oraz.
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2009 © Copyright 2009 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Kluczowe elementy konstrukcji umowy o wdrożenie systemu CRM
Ograniczone prawa rzeczowe Użytkowanie
Ochrona własności intelektualnej
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Ochrona własności intelektualnej
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Istota umowy najmu. Prawa i obowiązki stron.
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
SPÓŁKI CYWILNE – art. 860 – 875 k.c.
Elementy prawa cywilnego
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
-ZBYWALNE / NIEZBYWALNE ? -CZY MOŻNA SIĘ ICH ZRZEC ? -CZY SĄ OGRANICZONE CZASOWO ? AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE versus AUTORSKIE PRAWA MAJĄTKOWE.
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Wykłady 8 i 15 października
Mgr Robert Drożdż Zawieranie i wykonywanie umów. Forma czynności prawnych – rygory niezachowania formy Rygor dowodowy – ad probationem (art. 73 § 1 i.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
Wykłady 8 i 15 października Definicja Utworu Zdjęcie i film jako nośniki utworu.
SANKCJE WADLIWYCH CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Podstawy prawa cywilnego
Camerimage Forum 2014 Opera Nova Bydgoszcz, 20 listopada 2014 r.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
ZASTAW Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
SŁUŻEBNOŚCI Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Przedstawicielstwo Przedawnienie i terminy zawite
Prowadzący: dr Joanna Kuźmicka-Sulikowska
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Zdarzenia cywilnoprawne; pojęcie i znaczenie czynności prawnych; oświadczenia woli; klasyfikacja czynności prawnych; zawarcie umowy SSA ćwiczenia:
UMOWA AGENCYJNA Literatura:
Umowa agencyjna Dorota Wieczorkowska
Ochrona baz danych.
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
PRAWA POKREWNE.
Zmiana wierzyciela i dłużnika
SWOBODA UMÓW.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Umowy przenoszące prawa
Wydział Elektryczny Katedra Telekomunikacji i Aparatury Elektronicznej  
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Licencje komputerowe i ich podziały.. Spis treści 1.Co to jest licencja? 2.Podstawowe rodzaje licencji: a.Licencje niewyłączne b.Licencje wyłączne c.Sublicencje.
Zapis prezentacji:

Ochrona własności intelektualnej Wykład 2

Autorskie prawa majątkowe Są cywilnymi prawami podmiotowymi o charakterze bezwzględnym Są to uprawnienia, których realizacja ma na celu zaspokojenie ekonomicznych interesów właściciela utworu

Treść autorskich praw majątkowych Art. 17 PrAutU Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Autorskie prawa majątkowe obejmują Prawo do korzystania z utworu Eksploatacja utworu w postaci materialnej Eksploatacja utworu w postaci niematerialnej Prawo do rozporządzania utworem Prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu

Eksploatacja utworu w postaci materialnej Korzystanie z opracowań (adaptacji) Reprodukcja Wprowadzanie do obrotu Eksploatacja utworu w postaci niematerialnej wykonanie Wystawienie, recytacja Udostępnienie w Internecie

Pola eksploatacji Są to obszary wyodrębnione zasadniczo ze względu na techniczny sposób korzystania z dzieła, Są to sposoby gospodarczego (zawodowego, zarobkowego) korzystania z utworu, jak np.: Utrwalenie, Zwielokrotnienie określona techniką, Wprowadzenie do obrotu, do pamięci komputera, Najem, Publiczne wykonanie.

Pola eksploatacji stanowią w szczególności: W zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu Wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu Technika drukarska, reprograficzna, zapis magnetyczny, technika cyfrowa W zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono Wprowadzenie do obrotu Użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy W zakresie rozpowszechniania utworu w inny sposób Publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemisja Publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym

Katalog pól eksploatacji jest katalogiem przykładowym, w każdej chwili mogą pojawić się nowe formy korzystania z utworu, które powinny zostać uznane w obrocie za samodzielne.

Droit de suite Prawo autora (jego spadkobierców) do otrzymywania pewnego procentu ceny sprzedażnej dzieła sztuk plastycznych, czasem rękopisów oraz utworów fotograficznych, w przypadku kiedy sprzedaż ma charakter zawodowy (domy aukcyjne, galerie sztuki). Oryginalnymi egzemplarzami utworu są: 1) egzemplarze wykonane osobiście przez twórcę; 2) kopie uznane za oryginalne egzemplarze utworu, jeżeli zostały wykonane osobiście, w ograniczonej ilości, przez twórcę lub pod jego nadzorem, ponumerowane, podpisane lub w inny sposób przez niego oznaczone.

Stawki: 1) 5% części ceny sprzedaży, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale do równowartości 50 000 euro, 2) 3% części ceny sprzedaży, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale od równowartości 50 000,01 euro do równowartości 200 000 euro, 3) 1% części ceny sprzedaży, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale od równowartości 200 000,01 euro do równowartości 350 000 euro, 4) 0,5% części ceny sprzedaży, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale od równowartości 350 000,01 euro do równowartości 500 000 euro, 5) 0,25% części ceny sprzedaży, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale przekraczającym równowartość 500 000 euro - jednak nie wyższego niż równowartość 12 500 euro.

Zbywalność autorskich praw majątkowych Sposoby pochodnego nabycia autorskich praw majątkowych dziedziczenie ustawowe testamentowe umowa O przeniesienie majątkowych praw autorskich licencyjna

Swoboda kształtowania treści i formy umów autorskich doznaje ograniczeń wynikających z: Zasady specyfikacji w umowie pól eksploatacji utworu - umowa obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione. Zakazu obejmowania umową nieznanych pól eksploatacji utworu - umowa może dotyczyć tylko pól eksploatacji, które są znane w chwili jej zawarcia. Zakazu zawierania umów w części dotyczącej wszystkich utworów tego samego twórcy mających powstać w przyszłości.

Zakaz zbycia i zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia Swoboda kształtowania treści i formy umów autorskich doznaje ograniczeń wynikających z: Zakaz zbycia i zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia Nakaz zawierania umów prawnoautorskich w formie pisemnej pod rygorem nieważności

Rodzaje umów Umowy przenoszące własność autorskich praw majątkowych – umowa wydawnicza Umowy o korzystanie z utworu – - umowa licencyjna wyłączna - umowa licencyjna niewyłączna

Umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe Nabycie prawa następuje pod tytułem odpłatnym (sprzedaż prawa) lub darmym (darowizna) Skutkiem tej umowy jest cesja całości lub części autorskiego prawa majątkowego na nabywcę Jest to nabycie pochodne i konstytutywne, w jego rezultacie powstaje prawo dotychczas niewyodrębnione z całości uprawnień zbywcy

Umowa wydawnicza Autor przenosi na wydawcę prawo wydania dzieła literackiego (w tym także naukowego) lub artystycznego, wydawca zaś zobowiązuje się do wydania dzieła i zapłacenia umówionego wynagrodzenia Umowa o charakterze rozporządzającym

Obowiązki stron umowy wydawniczej autor Dostarczenie wydawcy utworu Przeniesienie autorskich praw majątkowych na wydawcę wydawca Wydanie utworu Rozpowszechnienie utworu Zapłacenie umówionego wynagrodzenia

Umowa licencyjna Upoważnia do korzystania z utworu na ustalonych w umowie polach eksploatacji, z określeniem zakresu, miejsca i czasu eksploatacji. Stronami umowy są: licencjodawca – osoba uprawniona autorsko (podmiot wyłącznych praw majątkowych do utworu), jeżeli prawo przysługuje kilku osobom, występują oni wspólnie jako jedna strona umowy licencjobiorca – każda osoba mająca zdolność do czynności prawnych

Umowa licencyjna Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie pięciu lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę, chyba że w umowie postanowiono inaczej. Po upływie tego terminu prawo uzyskane na podstawie umowy licencyjnej wygasa.

Umowa licencyjna Licencja wyłączna Zastrzega wyłączność korzystania z utworu w określony sposób Licencjonodawca nie może udzielać licencji innym osobom Licencja niewyłączna Pozostawia prawo licencjonodawcy do korzystania z utworu i udzielania licencji innym osobom Ustawa zawiera domniemanie udzielenia licencji niewyłącznej w razie niejasności co do umowy

Wypowiedzenie umowy licencyjnej Tryb zwykły Wypowiedzenie z zachowaniem terminów Ustawowy – 1 rok umowny Tryb szczególny Możliwość każdorazowego złożenia oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy Nienależyte wykonywanie umowy licencyjnej

Autorskie prawa majątkowe Są ograniczone w czasie, wygasają po upływie ustawowo określonego czasu osobiste Trwają bezterminowo

Czas trwania autorskich praw majątkowych Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie prawa majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu: 1)   od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich - od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych; 2)   w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość;

Czas trwania autorskich praw majątkowych Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie prawa majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu: 3)   w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od daty jego ustalenia;  4)   w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego.

Czas trwania autorskich praw majątkowych Jeżeli bieg terminu wygaśnięcia autorskich praw majątkowych rozpoczyna się od rozpowszechnienia utworu, a utwór rozpowszechniono w częściach, odcinkach, fragmentach lub wkładkach, bieg terminu liczy się oddzielnie od daty rozpowszechnienia każdej z wymienionych części. Czas trwania autorskich praw majątkowych liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg terminów