GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI MATEMATYCZNO - FIZYCZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© Copyright by Rafał Trzop kl. Ic
Advertisements

Ruch układu o zmiennej masie
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
DYNAMIKA.
Kinematyka.
Temat: Transformacja Galileusza
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
RUCH I JEGO WZGLĘDNOŚĆ – zakres rozszerzony
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
Ruch i jego względność..
Pola sił i ruchy Powtórzenie.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Fizyka-Dynamika klasa 2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Opracowała Diana Iwańska
Ruch i jego opis Powtórzenie.
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane Informacyjne ID grupy: 97/41_UGP_2 Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
podsumowanie wiadomości
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Przyspieszenie ciała zależy od masy Wykonajmy doświadczenie jak na rysunku powyżej. Działając z jednakową siłą (popchnięcia przez kolegę) dwóch chłopców.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
siła cz.III W części III prezentacji: treść I zasady dynamiki
Siły, zasady dynamiki Newtona
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Dynamika.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
RUCH W prezentacji znajdziesz: podział ruchów (slajdy 3 – 7)
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Autor: Oskar Giczela kl. I TŻŚ. Jest to ruch, w którym zmienia się kierunek ruchu, a nie zmienia się wartość prędkości. Szczególnym przypadkiem tego ruchu.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1.
Zapis prezentacji:

GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Nazwa szkoły: GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI ID grupy: 98/10-MF-G1 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZROZUMIEĆ RUCH, CZYLI . . . . . Semestr/rok szkolny: II / 2010-2011

SKŁAD GRUPY Bednarczyk Paweł Blachnierek Wojciech Burchardt Bartosz Cybul Marcin Czeszejko Karolina Drochomirecka Paulina Jarząbek Jolanta Łyszczek Tomasz Przybyła Jakub Polasik Sandra Opiekun: Misiura Piotr

RUCH Ruchem ciała nazywamy zmianę jego położenia w czasie względem wybranego układu odniesienia Samochód zmienia swoje położenie względem znaku drogowego, Pies oddala się od swojego właściciela, Piłka porusza się w kierunku bramki, Statek zbliża się do portu.

RUCH JEST WZGLĘDNY Kierowca samochodu porusza się wraz z samochodem względem znaku drogowego, ale nie porusza się względem fotela, na którym siedzi. Podaj inne przykłady względności ruchu.

PRĘDKOŚĆ JEST WZGLĘDNA v1 = 100 km/h v2 = 80 km/h Z jaką prędkością samochody zbliżają się do siebie? v1 = 100 km/h v2 = 80 km/h Jaka jest prędkość względna między samochodami? Chłopiec biega po nieruchomych schodach z prędkością 4 m/s. Schody poruszają się z prędkością 2 m/s. Z jaką prędkością względem ziemi chłopiec porusza się po schodach poruszających się do góry, gdy: Wbiega na górę Zbiega schodami na dół

RUCH JEDNOSTAJNY PROSTOLINIOWY t (s) 1 2 3 4 5 s (m) 0,2 0,4 0,6 0,8

RUCH JEDNOSTAJNY PROSTOLINIOWY dt (s) 1 ds (m) 0,2 W ciągu każdej jednej sekundy ciało pokonuje odcinek 20 cm t (s) 1 2 3 4 5 v (m/s) 0,2 W czasie trwania ruchu prędkość nie zmieniała się

Ruch jednostajnie przyspieszony t (s) 1 2 3 4 5 s (m) 0,4 1,6 3,6 6,4 10 2 razy dłuższy czas to 4 razy dłuższa droga, 5 razy dłuższy czas to 25 razy dłuższa droga – czyli: s ~ t2 Jaką drogę pokona ciało po 6 sekundach ruchu? A po 10 sekundach?

Ruch jednostajnie przyspieszony t (s) 1 2 3 4 5 v (m/s) 0,8 1,6 2,4 3,2 W ciągu każdej jednej sekundy prędkość wzrasta o jednakową wartość. v ~ t Jaką prędkość uzyska ciało po 8 sekundach, a jaką po 10 sekundach ruchu?

Ruch jednostajnie przyspieszony t (s) 1 2 3 4 5 a (m/s2) 0,8 Przyspieszenie informuje o ile zmienia się wartość prędkości w ciągu każdej sekundy 0,8 m/s2 oznacza, że w czasie każdej jednej sekundy prędkość wzrasta o 0,8 m/s Wyjaśnij znaczenie wartości: 5 m/s2 4,3 m/s2

Ruch jednostajnie opóźniony W czasie trwania ruchu prędkość maleje w ciągu każdej jednej sekundy o jednakową wartość -0,4 m/s2 oznacza, że w ciągu każdej jednej sekundy prędkość maleje o 0,4 m/s Wyjaśnij znaczenie wartości: -2,3 m/s2 -5 m/s2

RUCH JEDNOSTAJNIE PRZYSPIESZONY Wzory DROGA PRĘDKOŚĆ PRZYSPIESZENIE RUCH JEDNOSTAJNY s = v  t v = s / t a = 0 RUCH JEDNOSTAJNIE PRZYSPIESZONY s = a  t2 / 2 v = a  t a = v / t

Zamiana jednostek prędkości Zamień jednostki: 15 m/s na km / h 70 km/h na m/s 5 m/s na km/h 120 km/h na m/s

Swobodne spadanie Ruch odbywający się pod wpływem siły grawitacji. Ruch ten jest ruchem jednostajnie przyspieszonym. Ciała poruszają się ze stałym przyspieszeniem g = 10 m/s2.

COACH 2

I zasada dynamiki Jeżeli na ciało nie działa żadna siła lub działające siły się równoważą to ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym Skoczek spadochronowy o ciężarze 900 N spada z rozpiętym spadochronem ruchem jednostajnym. Ile wynoszą opory ruchu działające na skoczka? Winda o łącznym ciężarze 1500 N jedzie pionowo do góry ruchem ze stałą prędkością 1,2 m/s. Jaką siłą działa silnik przy podnoszeniu kabiny windy na wysokość 5 m? W jakim stanie ruchu znajduje się samochód, na który działają siły równoważące się?

II zasada dynamiki Jeżeli na ciało działa stała niezrównoważona siła to ciało porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym, w którym przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do działającej siły i odwrotnie proporcjonalne do masy ciała. F = 100N F = 600N

III zasada dynamiki Jeżeli ciało A działa pewną siłą na ciało B to jednocześnie ciało B działa na ciało A siłą o tej samej wartości, tym samym kierunku lecz przeciwnym zwrocie.

Dynamika w zadaniach 1. Oblicz siły działające w następujących sytuacjach: a) lotka o masie 50g uderza w tarczę i wyhamowuje z prędkości 5m/s do zera w czasie 0,1s b) rakieta o masie 100 000kg startuje i po 30s lotu osiąga prędkość 300m/s c) samochód o masie 1500kg wyhamowuje prędkości 30m/s do zera w czasie 4s 2. Z jakiej wysokości ciało spadało swobodnie, jeżeli czas ruchu wynosił 4s? 3. Jaką prędkość uzyska woda spadająca z wodospadu o wysokości 5m? 4. Siła o wartości 6N nadaje przyspieszenie dwóm połączonym wózkom o masach 1kg i 2 kg. Jaką wartość ma siła działająca na drugi wózek? 5. Wykres przedstawia zależność przyspieszenia od siły działającej na różne ciała A i B. ustal, które ciało ma większą masę oblicz przyspieszenie, jakie uzyska każde ciało, gdy będzie na nie działać siła 5N 1 kg 2 kg F1= 6N F2=?