Sprawozdanie Zarządu z działalności Banku BPS S.A. za 2009 rok
Agenda Sytuacja ekonomiczno-finansowa Banku Działalność handlowa i na rynku pieniężnym Współpraca z Bankami Spółdzielczymi Zarządzanie ryzykiem w Banku Nakłady inwestycyjne Działalność marketingowa i public relations Perspektywy na przyszłość
Suma bilansowa ROA brutto w mln zł
Koszty działania i wynik na działalności bankowej Wskaźnik C/I Wynik z działalności bankowej (łącznie z wynikiem na pozostałej działalności operacyjnej) Koszty działania z amortyzacją w mln zł
Wybrane elementy rachunku wyników 2009/ 2008 2008 2009 Wynik z działalności bankowej, w tym: - wynik z tytułu odsetek, - wynik z tytułu prowizji, - wynik na operacjach finansowych 222 743 250 954 112,7% 140 592 144 540 102,8% 57 423 49 701 86,6% 7 195 36 013 500,5% Koszty działania z amortyzacją, w tym: - koszty wynagrodzeń z narzutami - koszty rzeczowe 158 384 178 763 112,9% 85 854 87 709 102,2% 47 902 63 051 131,6% -4 861 -15 972 328,6% Różnica wartości rezerw w tys. zł
Wynik finansowy PKB Zysk brutto Zysk netto w mln zł
Zysk brutto Banku/etat w tys. zł 2009 55,40 1 266 2008 51,33 1 316 2007 38,72 1 424 2006 18,38 1 485 Średnie etaty
Wartość księgowa 1 akcji Banku BPS S.A. Wybrane wskaźniki Wartość księgowa 1 akcji Banku BPS S.A. Zysk netto na 1 akcję w zł w zł
Wybrane wskaźniki c.d. ROE brutto
Fundusze własne Współczynnik wypłacalności Fundusze własne Zobowiązania podporządkowane w mln zł
Urealniony wynik odsetkowy jednostek sprzedażowych w mln zł
Placówki o urealnionym zysku/stracie 37 Liczba placówek o urealnionym zysku 36 Zysk 29 28 Strata Liczba placówek o urealnionej stracie 5 w mln zł 4 10 11
Zmiany w sieci placówek w 2009 r. Likwidacje: Filii w Mrągowie, - POB-u w Łasku, - POB-u w Poddębicach, - POB-u w Gruszczycach, - POB-u w Sieradzu, POB-u w Zduńskiej Woli, POB-u w Prusaku Przekształcenia: - Oddziału w Baboszewie w Filię, Uruchomienia: - Oddziału w Sopocie, - Oddziału w Elblągu, - Oddziału w Płocku. 13
Porównanie danych finansowych banków zrzeszających 2008 2009 2009/2008 11 271 12 474 110,7% Bank BPS GBW MR Bank Suma bilansowa 5 767 5 883 102,0% 2 302 2 306 100,2% 54 57 105,6% Bank BPS GBW MR Bank Zysk netto 25 24 96,0% -30 4 - 431 468 108,6% Bank BPS GBW MR Bank Fundusze własne 270 307 113,7% 84 132 157,1% w mln zł
Porównanie wskaźników banków zrzeszających* BPS GBW MR Bank Zysk brutto/suma bilansowa 0,56% 0,56% 0,30% Zysk brutto/fundusze własne 14,96% 10,75% 5,30% Fundusze własne/suma bilansowa 3,75% 5,22% 5,72% Koszty działania/wynik na działalności bankowej 66,14% 71,76% 73,33% Zobowiązania/Należności (sektor niefinansowy+budżet) 33,20% 10,87% 17,73% 9,7% 10,6% 10,9% Współczynnik wypłacalności * Źródło: Wyniki wstępne banków - Rzeczpospolita nr 68 z dnia 28.03.2010 r.
Wyniki Grupy kapitałowej Banku BPS za 2009 r. Grupa kapitałowa Bank BPS S.A. Dom Maklerski Centrum Finansowe Suma bilansowa 12 519,8 12 473,5 38,4 7,9 59,5 57,2 0,9 1,4 Zysk netto 459,0 445,0 12,2 1,8 Kapitały własne w mln zł
Agenda Sytuacja ekonomiczno-finansowa Banku Działalność handlowa i na rynku pieniężnym Współpraca z Bankami Spółdzielczymi Zarządzanie ryzykiem w Banku Nakłady inwestycyjne Działalność marketingowa i public relations Perspektywy na przyszłość
Zmiany w ofercie produktowej dla osób prywatnych Nowe produkty: Lokata 1M, Lokata „Podwójna krótka”, Kredyt na PIT, Kredyt Inwestycja.
Zmiany w ofercie produktowej dla podmiotów gospodarczych Nowe produkty: Kredyt Szybka Gotówka dla Firm, Kredyt Szybka Linia kredytowa, Kredyt AGRO SKUP i Szybka Inwestycja AGRO, Kredyt technologiczny, Identyfikacja Przychodzących Płatności Masowych.
z podmiotami zewnętrznymi Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Współpraca z towarzystwami ubezpieczeniowymi: Grupą Concordia Grupą Generali Współpraca z innymi podmiotami zewnętrznymi: Union Investment S.A. Volksbank-Leasing Polska SA
w jednostkach sprzedażowych ) Depozyty podmiotów niebankowych Działalność handlowa Wydajność sprzedaży (Depozyty + Kredyty / liczba zatrudnionych w jednostkach sprzedażowych ) w tys. zł Depozyty podmiotów niebankowych Portfel Kredytowy w mln zł
Jakość portfela kredytowego Udział kredytów zagrożonych w kredytach ogółem Kredyty zagrożone w mln zł
Banków Spółdzielczych Depozyty Banków Spółdzielczych w mln zł
Struktura lokowania nadwyżek finansowych Jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych Akcje dopuszczone do publicznego obrotu 2% 1% 12% 7% 31.12.2009 r. Lokaty międzybankowe Nieskarbowe papiery wartościowe 78% Papiery skarbowe i NBP
Agenda Sytuacja ekonomiczno-finansowa Banku Działalność handlowa i na rynku pieniężnym Współpraca z Bankami Spółdzielczymi Zarządzanie ryzykiem w Banku Nakłady inwestycyjne Działalność marketingowa i public relations Perspektywy na przyszłość
Udział kredytów konsorcjalnych Kredyty konsorcjalne Stan kredytów konsorcjalnych Udział kredytów konsorcjalnych w kredytach ogółem 31.12.2009 r. 61,9% 38,1% w mln zł Kredyty konsorcjalne Kredyty pozostałe
Kredyty preferencyjne Współpraca z ARiMR, Współpraca z BGK w zakresie: w zakresie: dopłat do kredytów: - inwestycyjnych, - klęskowych. dopłat do oprocentowania kredytów: - „Rodzina na swoim”, - studenckich, - z premią termomodernizacyjną; Poręczeń i gwarancji. Współpraca z EFRWP w zakresie kredytowania: m.in. - inwestycji budowy i remontu dróg publicznych, - przedsięwzięć w zakresie agroturystyki, - w ramach linii kredytowej „Wiarygodny Partner”
Kredyty preferencyjne Bank BPS S.A. Udział kredytów inwestycyjnych udzielonych przez banki współpracujące z ARiMR 30,0% MR Bank S.A. 12,4% 3,5% 26,9% Pozostałe BGŻ S.A. 27,2% GBW S.A.
Powiększenie Grupy BPS Nowe Banki Spółdzielcze w Grupie BPS: GBS w Barlinku BS w Karczewie BS w Legionowie BS w Otwocku BS w Płońsku BS w Czyżewie NBS w Puławach BS w Górze Kalwarii BS w Ostrowi Mazowieckiej SBO w Warszawie BS w Piasecznie BS w Załuskach
Agenda Sytuacja ekonomiczno-finansowa Banku Działalność handlowa i na rynku pieniężnym Współpraca z Bankami Spółdzielczymi Zarządzanie ryzykiem w Banku Nakłady inwestycyjne Działalność marketingowa i public relations Perspektywy na przyszłość
Płynności, stopy procentowej Zarządzanie ryzykiem Kredytowym - zaostrzanie polityki kredytowej, - wdrażanie systemu scoring/rating, - rozszerzanie współpracy, z zewnętrznymi instytucjami wymiany informacji. Operacyjnym prace w zakresie wdrożenia metody AMA, - wdrażanie systemu AZRO w bankach spółdzielczych. Płynności, stopy procentowej i walutowym ograniczanie negatywnego wpływu zmian rynkowych na wyniki finansowe Banku, wdrażanie systemu Fermat i Kondor+.
Agenda Sytuacja ekonomiczno-finansowa Banku Działalność handlowa i na rynku pieniężnym Współpraca z Bankami Spółdzielczymi Zarządzanie ryzykiem w Banku Nakłady inwestycyjne Działalność marketingowa i public relations Perspektywy na przyszłość
Nakłady inwestycyjne Modernizacyjno- budowlane Informatyczne w tys. zł
Realizowane projekty Kondor+; System Bankowości Internetowej; System do oceny zdolności kredytowej; Fermat; System impairment; Rozbudowa i modernizacja sieci LAN/WAN; Modernizacja infrastruktury technicznej; Ośrodki przetwarzania danych dla BS.
Agenda Sytuacja ekonomiczno-finansowa Banku Działalność handlowa i na rynku pieniężnym Współpraca z Bankami Spółdzielczymi Zarządzanie ryzykiem w Banku Nakłady inwestycyjne Działalność marketingowa i public relations Perspektywy na przyszłość
Wybrane nagrody i wyróżnienia Wyróżnienie za najlepszą ofertę Bankową w rankingu Gazety Finansowej „Turbiny Polskiej Gospodarki, czyli 250 Najlepszych Małych i Średnich Przedsiębiorstw” (Gazeta Finansowa, 25.09.2009 r.); Pierwsze miejsce w rankingu kredytów hipotecznych (Rzeczpospolita, 04.11.2009 r.); POL-KONTO JUNIOR najlepsze wśród kont dla dzieci (Gazeta Prawna, 18.11.2009 r.); Trzecie miejsce pod względem najwyższego zwrotu z kapitałów (ROE) (Rzeczpospolita, 26.11.2009 r.);
Kampania promocyjna Grupy BPS Najsilniejsza kampania na tle konkurencji: najwyższy udział PT (Prime Time), najmniejszy udział bloków o niskiej oglądalności, największa ilość ekskluzywnych pozycji w bloku, najwyższe wartości na wyższych poziomach zasięgu 10 miejsce najsilniej reklamowanych marek wśród wszystkich reklamodawców, pod względem uzyskanych wskaźników oglądalności w grupie docelowej.
Kampania reklamowa Grupy BPS Zasięg 10+ w kampaniach banków
Agenda Sytuacja ekonomiczno-finansowa Banku Działalność handlowa i na rynku pieniężnym Współpraca z Bankami Spółdzielczymi Zarządzanie ryzykiem w Banku Nakłady inwestycyjne Działalność marketingowa i public relations Perspektywy na przyszłość
Perspektywy rozwoju i plany na przyszłość Doskonalenie współpracy z bankami spółdzielczymi; Podwyższenie kapitałów Banku; Zwiększenie dochodów Banku z tytułu zmiany struktury lokowania środków; Dalsza poprawa rentowności sieci placówek Banku; Utrzymanie relacji kosztów funkcjonowania Banku do wyniku na działalności bankowej na poziomie nie wyższym niż 72%.
Perspektywy rozwoju i plany na przyszłość Współczynnik wypłacalności Wzrost funduszy w 2010 r. o ok. 150 mln zł 70 mln zł emisja akcji Fundusze własne 50 mln zł emisja obligacji Całkowity wymóg kapitałowy 28 mln zł zaliczenie wyniku netto za I półr. br. w mln zł
Satysfakcja Profesjonalizm Bezpieczeństwo Bank Satysfakcja Profesjonalizm Bezpieczeństwo
Dziękuję Państwu za uwagę