Ustawa o powiecie metropolitalnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacje pozarządowe
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
Synteza SUiKZP gmin OM – - analizy przestrzenne
Tomasz Pietrzykowski, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Temat: Samorząd powiatowy.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Zrozumieć samorząd Beata Matyjaszczyk.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Stowarzyszenie Metropolia Poznań, pl. Kolegiacki 17, Poznań; tel. +48 (61) , +48 (61) ,
Tomasz Kaczmarek Obszary metropolitalne Problemy integracji zarządzania i planowania I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna,
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Tworzenie związku metropolitalnego. Górnośląski Związek Metropolitalny od lat zabiegał o stworzenie prawnych podstaw metropolii. Ustawa o związkach metropolitalnych.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
System aktów planistycznych
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zapis prezentacji:

Ustawa o powiecie metropolitalnym Założenia projektu

Obszary metropolitalne w Polsce według Unii Metropolii Polskich Gdański Bydgosko-Toruński Białostocki Warszawski Szczeciński Łódzki Poznański Lubelski Wrocławski Rzeszowski Katowicki Krakowski

Obszar Metropolitalny Gęstość zaludnienia (os./km2) Obszary metropolitalne w Polsce według Unii Metropolii Polskich Lp. Obszar Metropolitalny Ludność (tys.) Obszar (km2) Gęstość zaludnienia (os./km2) Miasto Centralne 1 Warszawski 3 253 9 925 328 Warszawa 1 720 2 Katowicki 2 813 5 577 504 Katowice 307 3 Krakowski 2 076 7 108 292 Kraków 756 4 Gdański 1 265 4 858 260 Gdańsk 457 5 Wrocławski 1 177 6 725 175 Wrocław 633 6 Poznański 1 139 5 190 220 Poznań 552 7 Łódzki 1 117 2 499 447 Łódź 737 8 Bydgosko-Toruński 763 2 917 261 Bydgoszcz 356 9 Szczeciński 727 5 652 129 Szczecin 406 10 Lubelski 713 4 221 169 Lublin 348 11 Rzeszowski 613 3 552 173 Rzeszów 178 12 Białostocki 506 5 132 99 Białystok 295

Górnośląski Związek Metropolitalny Dobrowolny związek międzygminny utworzony w 2007 roku Przykładowe odległości drogowe: 50 km 35 km 32 km Miasta na prawach powiatu 14 Gęstość zaludnienia 1604 os./km2 Powierzchnia 1217 km2 Liczba szkół wyższych 28 Liczba ludności 1,95 mln Liczba studentów 129 tys.

Zadania GZM ustalenie wspólnej strategii rozwoju przestrzennego dla miast wchodzących w skład Związku, realizacja zadań objętych wspólną strategią rozwoju miast wchodzących w skład Związku, pozyskiwanie środków finansowych z krajowych i zagranicznych funduszy celowych zarządzanie drogami  przekazanymi Związkowi przez gminy członkowskie, opracowywanie wniosków w celu pozyskiwania środków z budżetu UE, aktywizacja rynku pracy, a także wspieranie innowacyjnych programów gospodarczych podnoszących poziom konkurencyjności miast, opracowywanie analiz i sprawozdań dotyczących zawodów deficytowych i dokonywanie na tej podstawie ocen dotyczących rynku pracy oraz wspieranie edukacji publicznej w tym zakresie, wyrażanie opinii dotyczących procesów legislacyjnych i decyzyjnych, współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, w tym społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, a także organami administracji rządowej.

Finanse GZM (2 zł od mieszkańca)

Ustawa o powiecie metropolitalnym Podstawowe założenia Dobrowolna współpraca samorządów (GZM) Jednostka samorządu terytorialnego (Katowicki Powiat Metropolitalny)

Ustawa o powiecie metropolitalnym Podstawowe założenia Stworzenie powiatu metropolitalnego obejmującego aglomerację katowicką pozwoli rozwiązać problemy wykraczające poza możliwości pojedynczego samorządu. Pilotaż dla innych obszarów metropolitalnych w Polsce.

Ustawa o powiecie metropolitalnym Podstawowe założenia Proponujemy uchwalenie dwóch ustaw: ustawa o powiecie metropolitalnym – zawiera przepisy ustrojowe dla powiatów metropolitalnych, tworzy katowicki powiat metropolitalny, ustawa przepisy wprowadzające ustawę o powiecie metropolitalnym – zawiera zmiany w przepisach ustaw szczególnych (np. o dochodach j.s.t, o drogach publicznych, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).

Zadania powiatu metropolitalnego przyjęcie oraz realizowanie wspólnej strategii rozwoju powiatu metropolitalnego; uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powiatu metropolitalnego stanowiącego wiążące wytyczne dla miast będących członkami powiatu metropolitalnego w procesie tworzenia gminnych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz gminnych planów zagospodarowania przestrzennego,

Zadania powiatu metropolitalnego organizację i wykonywanie publicznego transportu zbiorowego na obszarze powiatu metropolitalnego; planowanie sieci i zarządzanie drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi na obszarze powiatu metropolitalnego; uchwalanie i realizacja programów ochrony środowiska, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami na obszarze powiatu metropolitalnego; uchwalenie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz uchwalenie planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla powiatu metropolitalnego;

Zadania powiatu metropolitalnego uchwalanie programów metropolitalnych w zakresie bezpieczeństwa publicznego i zrządzania kryzysowego; koordynowanie działań dla przedsięwzięć o znaczeniu ponadgminnym wynikających ze strategii rozwoju powiatu metropolitalnego; tworzenie oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi o znaczeniu metropolitalnym; opiniowanie projektów ustaw oraz innych aktów normatywnych odnoszących się do powiatu metropolitalnego;

Zadania powiatu metropolitalnego współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, w szczególności z samorządem województwa, a także organami administracji rządowej, organizacjami pozarządowymi w sprawach powiatu metropolitalnego; współpraca ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, a także organizacjami społecznymi na zasadach określonych w odrębnych przepisach; promocja powiatu metropolitalnego.

Władze powiatu metropolitalnego Ustrój zbliżony do rozwiązań przewidzianych w obowiązującej ustawie o samorządzie powiatowym. Rada powiatu metropolitalnego Wybierana w wyborach bezpośrednich Zarząd powiatu metropolitalnego Wybierany przez radę Starosta powiatu metropolitalnego Będzie jednocześnie przewodniczącym zarządu i rady

Współpraca z innymi jednostkami samorządu możliwość tworzenia związków z innymi gminami i powiatami, możliwość zawierania porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego, możliwość tworzenia stowarzyszeń z gminami, powiatami i województwami.

Finanse powiatu metropolitalnego źródła dochodów własnych takie jak powiaty, podział dochodów pochodzących z PIT i CIT proporcjonalnie pomiędzy miasta metropolitalne wchodzące w skład powiatu a powiat metropolitalny powiat metropolitalny przez 5 lat będzie korzystał z dodatkowego 5% udziału w podatku PIT zwolnienie przez 5 lat powiatu metropolitalnego oraz wchodzących w jego skład miast z dokonywania wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej możliwość ubiegania się przez powiat metropolitalny o środki z Unii Europejskiej

Zielona księga obszarów metropolitalnych „Ustrój metropolitalny musi być „szyty na miarę”. Dobrym przykładem świadczącym o dużym zróżnicowaniu ustrojów metropolitalnych w jednym kraju są Niemcy, gdzie występuje 9 różnych form organizacyjnych obszarów metropolitalnych. Należy zastanowić, się czy również w Polsce nie należy zastosować takiego podejścia.”

Dziękuję za uwagę.