Wyzwania branży eventowej Konferencja ‘Trendy Event Marketing’ Warszawa, 7 lipca 2010
Profesjonalizacja branży eventowej
1. Budowanie znaczenia event marketingu
Budowanie znaczenia event marketingu Trendy światowe – rosnące znaczenie event marketingu Wysoka efektywność Zaangażowana grupa docelowa Brand Experience http://meetingsreview.com/news/view/10258 Potrzeba budowania wizerunku branży w Polsce Event to narzędzie komunikacji a nie ‘imprezka’ Pomimo tego, że wydaje się, że eventy może organizować każdy, aby organizować efektywne eventy, które skutecznie będą budowały wizerunek marki/firmy należy mieć dużą wiedzę i doświadczenie /wartość intelektualna/ Rosnące znaczenie event marketingu Z jednej strony coraz więcej eventów o strategicznym znaczeniu – eventów, które stają się centrum wokół którego skupia się komunikacja ATL, PR itp. Z drugiej strony kryzys, który dotknął branżę eventową w 2009 roku, wskazuje na nieugruntowaną pozycję tej branży na polskim rynku Klienci częściej „obcinali” budżety na działania eventowe niż na innego rodzaju narzędzia komunikacji
1. Budowanie znaczenia event marketingu 2. Określenie zakresu usług agencji eventowych
Określenie zakresu usług agencji eventowych Co konkretnie leży w zakresie pracy event managera? Potrzeba określenie zasad współpracy oraz podziału obowiązków w przypadku eventów, w które zaangażowane są inne podmioty, np. agencje PR, agencje interactive Odpowiedzialność za koncepcję, doradztwo i realizację, a nie tylko to ostatnie Często praca event managerów sprowadzana jest tylko do wykonawstwa kiedy event managerowie powinni brać czynny udział w tworzeniu koncepcji dopasowanej do potrzeb komunikacyjnych marki/klienta oraz powinni być doradcą klienta na każdym etapie prac nad eventem Praca w event marketingu wymaga znajomości innych narzędzi komunikacyjnych Często inne działania towarzyszą eventowi lub event stanowi ich uzupełnienie Zleceniodawcami eventów są przedstawiciele różnych działów (m.in.: PR, HR, Dział Marketingu, Dział Sprzedaży)
1. Budowanie znaczenia event marketingu 2. Określenie zakresu usług agencji eventowych 3. Jakość usług
Podnoszenie jakości usług Praca event managera nie sprowadza się jedynie do strony wykonawczej – uświadomienie uczestnikom rynku, że eventy to również wartość intelektualna a nie tylko czysta egzekucja Im większe doświadczenie i wiedza event managera tym efektywniejszy event Kreowanie wartości dodanej /kreacja, zarządzanie projektem, jakość client servisu/
1. Budowanie znaczenia event marketingu 2. Określenie zakresu usług agencji eventowych 3. Profesjonalizacja usług 4. Mierzenie efektywności
Mierzenie efektywności Ewaluacja celów jako najlepszy sposób mierzenia efektywności działań eventowych Eventy realizują bardzo różne cele komunikacyjne i ciężko jest mierzyć skuteczność działań według jednego wzoru Ważne, aby na początku pracy nad projektem jasno określić cele oraz sposoby ich mierzenia Np. liczba wejść na stronę klienta po evencie Np. liczba osób, które zapiszą się na jazdy próbne po evencie Np. wysoki poziom zadowolenia pracowników oceniany na podstawie ankiety Np. efekt PR http://www.youtube.com/watch?v=tEqJV1acgN4
1. Budowanie znaczenia event marketingu 2. Określenie zakresu usług agencji eventowych 3. Profesjonalizacja usług 4. Mierzenie efektywności 5. Stworzenie standardów współpracy z klientami
Stworzenie standardów współpracy z klientami Dążenie do przejrzystości procedur przetargowych Ile agencji startuje w przetargu? Jakie agencje startują w przetargu? Kryteria ewaluacji oferty Respektowanie praw autorskich Sposób naliczania wynagrodzenia Duża rozbieżność między stawkami PR czy BTL a stawkami eventowymi Dążenie do tego, aby wynagrodzenie odpowiadało poziomowi zaangażowania agencji w projekt i było adekwatne do nakładów pracy Określenie zakresu odpowiedzialności Zwłaszcza w przypadku projektów, realizowanych we współpracy z agencjami zajmującymi się innymi obszarami komunikacji Np. sytuacja, w której agencja eventowa jest Organizatorem wydarzenia i pracuje z agencjami wskazanymi przez Klienta
Dziękuję za uwagę W razie dodatkowych pytań jestem do dyspozycji Sylwia Ziemacka, Event Director, Euro RSCG 4D E-mail:sylwia.ziemacka@eurorscg.pl