Twierdzenie Talesa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praktyczne wykorzystanie Twierdzenia Talesa
Advertisements

Figury płaskie-czworokąty
Przygotowały: Monika Stachowiak i Marta Głodek klasa 3b
z wody powstało i z wody się składa.
Geometria.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
TWIERDZENIA WOKÓŁ NAS A. CEDZIDŁO.
Praktyczne wykorzystanie Twierdzenia Talesa
Zastosowanie w matematyce i życiu codziennym
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 5 w Poznaniu ID grupy: 98/30_mf_g2 Opiekun: Olga Jakubczyk Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy:
MATEMATYKA.
Pola Figur Płaskich.
Twierdzenie Talesa.
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
TROJKĄTY Trójkąty dzielimy na: Trójkąt równoboczny Trójkąt prostokątny
Jakie jest pole kwadratu?
POLA WIELOKĄTÓW.
Krótki kurs geometrii płaszczyzny
Najważniejsze twierdzenia i zastosowania w geometrii
Twierdzenie TALESA.
,, W KRAINIE CZWOROKĄTÓW ,, Adam Filipowicz VA SPIS TREŚCI
Twierdzenia Talesa i jego praktyczne zastosowanie
Wielcy Matematycy Projekt Naukowy.
Trójkąty prostokątne Renata Puczyńska.
Prezentacja Matematyka – wzory na pola figur płaskich, pola powierzchni i objętości brył, twierdzenia.
Prostokąt i kwadrat.
TWIERDZENIE O STYCZNEJ I SIECZNEJ
TALES z Miletu Urodzony ok. 624–625 p.n.e. Milet (obecnie Turcja)
Autor: Marek Pacyna Klasa VI „c”
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Trójkąty.
Twierdzenie Pitagorasa
Figury płaskie I PRZESTRZENNE Wykonała: Klaudia Marszał
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Tales i Pitagoras.
Maria Usarz kl. I a Justyna Helizanowicz kl. III a
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
Tales z Miletu.
Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.
Możesz kliknąć na odnośnik. Aby wyjść naciśnij Esc
Projekt „Informatyka-mój sposób na poznanie i opisanie świata”
Konstrukcje z wykorzystaniem Twierdzenia Talesa
Matematyka 4 Prostokąt i kwadrat
Własności figur płaskich
Pola i obwody figur płaskich.
T A L E S z Miletu Zastosowanie twierdzenia
T A L E S z Miletu Dowód twierdzenia Pokaz programu PowerPoint XP
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Kwadrat -Wszystkie boki są jednakowej długości,
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Klasa II – liceum i technikum – zakres podstawowy
Twierdzenia Starożytności
JEDNOKŁADNOŚĆ DEFINICJA ĆWICZENIA WNIOSKI
Prezentacja projektu „Spodnie Talesa” zrealizowanego w ramach programu Edukacja z Internetem TP  Uczestnicy: 16 uczniów klasy II a z Zespołu Szkół i Placówek.
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
Wykorzystanie Twierdzenia Talesa w zadaniach tekstowych Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka.
FIGURY PŁASKIE.
Podział odcinka na równe części i w danym stosunku.
Tales z Miletu Tales z Miletu – filozof (uczony) grecki  przedstawiciel jońskiej filozofii przyrody. Powszechnie uznawany za pierwszego filozofa cywilizacji.
Figury geometryczne.
Odcinki i kąty w graniastosłupie.
Odległość dwóch prostych równoległych
Opracowała: Justyna Tarnowska
Opracowała : Ewa Chachuła
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Zapis prezentacji:

Twierdzenie Talesa

Tales z Miletu (ok. 620 - ok. 540 p.n.e.) filozof, matematyk i astronom grecki. Przypisuje mu się wiele twierdzeń m.in. twierdzenie Talesa, dzięki któremu umiał wyznaczyć wysokość piramidy.

W karierze naukowej Talesa najważniejsze były odkrycia matematyczne W karierze naukowej Talesa najważniejsze były odkrycia matematyczne. Jednym z nich było wprowadzenie do Grecji geometrii na podstawie tego, czego nauczył się w Egipcie.

Rewolucja w geometrii autorstwa Talesa spowodowana była sformułowaniem twierdzeń: o równości dwóch kątów przy podstawie trójkąta równobocznego o tworzeniu kątów prostych przez dwie przecinające się proste

kąt wpisany w półkole jest kątem prostym o możliwości określeniu trójkąta przy podanej podstawie i kątach przy niej

Twierdzenie Talesa Jeżeli ramiona kąta przetniemy dwiema prostymi równoległymi, to długości odcinków wyznaczone przez te proste na jednym ramieniu kąta są proporcjonalne do długości odpowiednich odcinków wyznaczonych przez te proste na drugim ramieniu kąta.

Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa Jeśli odcinki wyznaczone przez dwie proste na jednym ramieniu kąta są proporcjonalne do odpowiednich odcinków wyznaczonych przez te proste na drugim ramieniu kąta, to proste te są równoległe.

Proste m i n są równoległe. Oblicz długość odcinka x. a) Zadanie 1 Proste m i n są równoległe. Oblicz długość odcinka x. a)

b)

Zadanie 2 Maszt który ma wysokość 6 metrów rzuca cień o długości 8,5 metra. W tym samym czasie w tej samej miejscowości pewien budynek rzuca cień długości 37 metrów. Jaką wysokość ma ten budynek? x - wysokość budynku

ZADANIE 3 Oblicz długość odcinków AB, CD i EF:                                                     IABI=12 ICDI=6 IEFI=8

ZADANIE 4 Oblicz pole zamalowanego trójkąta:                                                                                                       Odp. Pole trójkąta jest równe 24.

Zadanie 5 Adaś i Olek stoją na przeciwnych brzegach rzeki. Korzystając z danych na rysunku, oblicz szerokość rzeki. Odp. Szerokość rzeki ma 12,5 m. 5 : x = 8 : 20 8x = 100 x = 12,5

Zadanie 6 Oblicz wysokość drzewa na podstawie danych zamieszczonych na rysunku. Odp. Wysokość drzewa jest równa 8 m. X : 36 = 2: 12 12 x = 72 X = 6 – wysokość korony 6 + 2 = 8 – wysokość drzewa

Zadanie 7 Dom o szerokości 15 m sfotografowano aparatem, którego odległość soczewki od błony fotograficznej jest równa 8 cm. Oblicz odległość aparatu od domu, jeżeli szerokość domu na zdjęciu jest równa 10 cm. Odp. Odległość aparatu od domu wynosi 12 m. 1500 cm : x = 10 cm : 8 cm 10 x = 12 000 cm X = 1200 cm X = 12 m

Zadanie 8 Maszt wysokości 5 m rzuca cień długości 7,5 m. W tym samym czasie w tej samej miejscowości pewien budynek rzuca cień długości 36 m. Jaką wysokość ma ten budynek. Odp. Budynek ma wysokość 24 m. X : 36 = 5 : 7,5 7,5 x = 180 X = 24

Zadanie 9 Drabina o długości 2,5 m po oparciu o ścianę domu sięga na wysokość 2 m. Jak wysoko sięgnie drabina o długości 3,5 m, jeśli ustawimy ją pod takim samym kątem? Odp. Wysokość drabiny jest równa 2,8 m. x – wysokość drabiny 2,5 : 2 = 3,5 : x 2,5 x = 7 x = 2,8

Źródło: Internet Opracowanie: Miłosz i Marek DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ