Michelangelo Buonarroti * Michał Anioł * Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni Życie i dzieła Opracowała: Patrycja Skoczylas Klasa V A
Należy do najwybitniejszych malarzy i artystów wszechczasów. MICHAŁ ANIOŁ Należy do najwybitniejszych malarzy i artystów wszechczasów. Był wybitnym malarzem, rzeźbiarzem i architektem. To on pozostawił po sobie to zdumiewające świadectwa talentu, piękna i miłości do sztuki, której się oddawał bez reszty. Jego talent rozsławiły dzieła ponad czasowe , a jego malarstwem zachwycają się już nie tylko znawcy sztuki ale też przeciętni śmiertelnicy, których sztuka nie jest codziennym chlebem. Ur.6.03.1475r Zm.18.02.1564r
PORTRET MICHAŁA ANIOŁA POCHODZENIE Michał Anioł de Lodovico Buonarroti Simoni, przyszedł na świat 6 marca 1475 roku. W toksańskim Caprese, cztery lub pięć godzin przed świtem. Rodzina należała do Florenckich mieszczan już znacznie w tym czasie podupadłych i zubożałych, ale mającej wysokie mniemanie o sobie. JACOPINO DEL CONTE: PORTRET MICHAŁA ANIOŁA
POCZĄTKI NAUKI Zdolności artystyczne ujawniły się dość wcześnie . Po opanowaniu łaciny i greki pod okiem humanisty Francesca da Urbino, mały Michał z zainteresowaniem oddawał się rysowaniu. Oczywiście podsycała to atmosfera renesansu, który w tej fazie opanowywał już całe Włochy. W mieście działało kilka znakomitych warsztatów malarzy i rzeźbiarzy . Michał przebywał wśród ówczesnych artystów, zaprzyjaźnił się z Franceskiem Granaccim i innymi uczniami warsztatów artystycznych i to przyjaźń zaowocowała tym, że wstępuje do tej samej pracowni aby uczyć się warsztatu artysty. Wbrew sprzeciwu ojca i stryjów, których artysta był niczym, podjął naukę i to z lubością i uporem. Nie pomagały nawet kary cielesne chłopiec wykazywał talent i nie zamierzał z niego zrezygnować.
LATA MŁODOŚCI I KSZTAŁCENIA 1 kwietnia 1488 okazał się dla niego dniem tryumfu, gdyż ojciec oddał go do pracowni Domenica Ghirlandaia i fakt ten zastał poświadczony aktem notarialnym. Chłopiec miał gdzie się uczyć, spać i jeść. Młody Michał prawdopodobnie uczestniczył przy malowaniu fresków, wykonywała kopie ołówkowe dzieł dawnych mistrzów, posługiwał się techniką fresku i opanował do perfekcji sztukę malowania i operowania kolorem. Niestety młodego artystę pociągała bardziej sztuka rzeźbiarska i niedługo potem opuścił on warsztat mistrza . Rzeźba nigdy nie przestała fascynować Michała i zawsze była ona ciągłym zainteresowaniem młodego Florentczyka. Nawet jego zdolności docenił władca Florencji i postanowił otoczyć Młodzieńca swoja opieka.
W okresie tym powstały takie dzieła jak: Madonna na schodach
W okresie tym powstały takie dzieła jak: Bitwa centaurów
POBYT W RZYMIE Jego sława rosła i wkrótce musiał postanowić, że wyjedzie, gdy obalono rządy i utworzono z Florencji republikę. Pobyt w Rzymie, który rozpoczął się 25 czerwca 1496r. Wielkie nadzieje na zamówienia, wkrótce okazały się spełnione , za sprawą pewnego kardynała, który zatrudnił Michała Anioła i dał mu zlecenie aby wyrzeźbił dla niego postać śpiącego kupidyna.
POBYT W RZYMIE "Michał Anioł- Florentczyk uczynił to". Prace tak się spodobały, że Michał Anioł dostał zamówienie na Pietę Watykańską , jedno z najwybitniejszych dzieł . Kardynał chciał tą rzeźbą ozdobić swój nagrobek niestety rzeźba nie została ukończona przed śmiercią kardynała, ale kiedy Michał Anioł zakończył nad nią pracę , wstawiono ją do Bazyliki Świętego Piotra i wieść o pięknie tej rzeźby obiegał wszystkich i rozniosła się szeroko po całym ówczesnym świecie. Jest to jedyne dzieło artysty, które jest przez niego podpisane. Na szarfie okalającej pierś Marii jest napisane : "Michał Anioł- Florentczyk uczynił to".
Powrót do florencji Powrót tryumfalny do Florencji okazał się bardzo wyczekiwany przez ojca artysty ale także dla samej florenckiej republiki. Michał Anioł otrzymał zamówienie na posąg Davida , który miał wyrzeźbić z wielkiego marmurowego klocka, z którego już wielu artystów miało zlecenia ale nikt nie dał mu rady. Prace nad rzeźba rozpoczął artysta 16 sierpnia 1501. Uporał się z tym zamówieniem w zawrotnym tempie 4 lat. Dzieło to przykuło uwagę radnych i postanowiono, że będzie stało przed pałacem na placu we Florencji.
Drewniany Krucyfiks dla S. Spirito W tym czasie studiuje też budowę ludzkiego ciała, wykonując potajemnie sekcje zwłok w szpitalu przy klasztorze Santo Spirito za cichą zgodą przeora. W dowód wdzięczności Michał Anioł wyrzeźbił dla klasztoru drewniany krucyfiks - jedyną w swoim dorobku polichromowaną rzeźbę w drewnie. Drewniany Krucyfiks dla S. Spirito
PRACA ARTYSTYCZNA Po tym posypały się liczne propozycje z których Michał Anioł mógł wybierać ale chyba najbardziej znanym dziełem Michała Anioła pozostaje na zawsze już dzieło malarskie ogromnego formatu, mowa tu oczywiście o sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej.
Główny temat rzeźb Michała Anioła stanowiła postać ludzka, w której artysta upatrywał głęboki sens. Pracował wyłącznie w marmurze, bez pomocy uczniów (nie licząc pracy przy sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie miał 13 pomocników). Zafascynowany kontrastem powierzchni surowej i wygładzonej dłutem, pozostawiał szereg prac niedokończonych.
RZEŹBIARZ, MALARZ, POETA ARCHITEKT Artysta, taki jak Michała Anioł, zasługuje na wielkie uznanie, jako człowiek i twórca wielkich i majestatycznych dzieł jawi się nam przede wszystkim jako talent i wręcz podziwiamy jego dzieła, które nam pozostawił. Michał Anioł zmarł w 1567 roku. Śmierć, a właściwie pogrzeb Michała Anioła związany był z drobnym skandalem. Nastąpiła przepychanka między rzeźbiarzami a malarzami, których pierwsi nie chcieli wpuścić na uroczystość pogrzebu
MICHAŁ ANIOŁ - RZEŹBIARZ PIETA 1499; h=174cm, szer. podst. 195cm; marmur Bazylika św. Piotra, Watykan
BACHUS DAWID 1496-1497; h=203cm; marmur polerowany Museo Nazionale del Bargello, Florencja DAWID 1501-1504;h=434cm z piedestałem; marmur Galleria dell`Accademia, Florencja
ZBUNTOWANY NIEWOLNIK UMIERAJĄCY NIEWOLNIK Ok. 1513, Paryż, Luwr 1513-1515; h=209cm; marmur
SKLEPIENIE KAPLICY SYKSTYŃSKIEJ MICHAŁ ANIOŁ - MALARZ SKLEPIENIE KAPLICY SYKSTYŃSKIEJ 1508-1512; fresk
SĄD OSTATECZNY 1536-1541
POTOP 1508-1509; 280x570cm STWORZENIE ADAMA 1510; 280x570
PUTTI IGNUDI SYBILLA DELFICKA IGNUDI
GRZECH PIERWSZYCH RODZICÓW I WYPĘDZENIE Z RAJU (GRZECH PIERWORODNY) 1509-1510; 280x270cm, STWORZENIE EWY 1509-1510; 170x260cm
MICHAŁ ANIOŁ - ARCHITEKT Widok na zespół budynków wokół San Lorenzo
Kaplica grobowa Medyceuszy Grobowiec Juliana NOC DZIEŃ
BIBLIOTEKA MEDYCEUSZY- LAURENZIANA SCHODY- WEJŚCIE CZYTELNIA WITRAŻ inkrustowane biurka FRAGMENT PODŁOGI
PROJEKT PRZEBUDOWY WZGÓRZA KAPITOLIŃSKIEGO 2 1- Posąg Marka Aureliusza 3 2- Pałac Senatorów 1 4 3- Muzeum 4- Pałac Konserwatorów PLAC NA KAPITOLU W RZYMIE
MAREK AURELIUSZ NA KONIU PAŁAC KONSERWATORÓW MUZEUM KAPITOLIŃSKIE PLAC MAREK AURELIUSZ NA KONIU
KOPUŁA BAZYLIKI ŚW. PIOTRA WATYKAN Plan Bazyliki św. Piotra- Michał Anioł Kopuła bazyliki św. Piotra, wykonana przez Michała Anioła. Rozpiętość kopuły -42m.
Bazylika św. Piotra, kopuła zaprojektowana przez Michała Anioła (1547).
PRZESZEDŁ DO HISTORII … Dzieła Michała Anioła są naprawdę poruszające artystyczne. Nie tylko z powodu wykonania ale i wydobycia piękna i precyzji z jaką malarz nadał im świeżość i dynamikę. Szczególnie rzeźby są dowodem wielkiego talentu i widzimy, że w naszej wyobraźni są początkiem większej historii.