Gnozeologia – epistemologia 2010

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracował Sebastian Szram WBMiZ – ZiIP III – ZP4
Advertisements

FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Nauka o informacji w XXI wieku
czyli Wprowadzenie do filozofii
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Psychologia Zarządzania
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Konstruktywizm.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Wielkie systemy klasyczne Platon a Arystoteles
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Danuta Rogala Magdalena Osolińska Zdrowie środowiskowe II rok
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Granice poznania. Granice poznania.
Jak być koherentnym pragmatycznym realistą
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
Pojęcie empiryzmu Termin „empiryzm” ( z gr
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Teoriopoznawcze aspekty zastosowań matematyki
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Od narratologii do narratywizmu
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Historia pojęcia umysłu
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
Centrala KRUS, Warszawa 2010
istotne cechy kryterium:
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Wartości w życiu człowieka
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania Instytut Filozofii UMCS
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Uniwersalia Zosia Dłubacz Weronika Puszyk kl. 2c Na podstawie „Filozofia. Pochwała ciekawości” Jacka Wojtysiaka.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
TEORIA I FILOZOFIA PRAWA mgr małgorzata szymańska
Reprezentacje umysłowe
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Epistemologia jako subdyscyplina
Zapis prezentacji:

Gnozeologia – epistemologia 2010 Teoria poznawania Gnozeologia – epistemologia 2010

Miejsce i rola wiedzy w ludzkim działaniu Teza: Ludzkie poznanie jest niekończącym się procesem odzwierciedlania obiektywnej rzeczywistości przedmiotowej (materialnej) przez umysł. Miejsce i rola wiedzy w ludzkim działaniu 2010 Edward Niesyty

Problematyka teoriopoznawcza Miejsce teorii poznania w całokształcie problematyki filozoficznej. Problematyka teoriopoznawcza 2010 Edward Niesyty

Konspekt Proces poznawania (gnozeologia) Miejsce i rola wiedzy w ludzkim działaniu. Struktura procesu poznawania: podmiot, przedmiot, postrzeganie, myślenie, pojęcie. Wiedza i jej rola w działaniu jednostek i wspólnot. Wiedza indywidualna a kolektywna – kolektywizacja wiedzy 2010 Edward Niesyty

Podstawowe zagadnienie teorii poznania Stosunek między poznawczą myślą człowieka a poznawaną rzeczywistością podmiotem poznającym a przedmiotem poznawanym 2010 Edward Niesyty

Problemy teorii poznania Źródła poznania: skąd mamy wiedzę Granice poznawalności świata: co jesteśmy w stanie poznać Społeczne uwarunkowania procesu poznawania: jak kultura i społeczeństwo wpływa na nasz proces poznawczy Prawdziwość wiedzy (teoria prawdy): jaka wiedza jest prawdziwa, a jaka nie, jak to sprawdzić? 2010 Edward Niesyty

Nauka a poznawanie Nauki szczegółowe badające proces poznania świata podstawą teorii poznawania: psychologia, neurofizjologia, logika, socjologia wiedzy, metodologia, Językoznawstwo.... Praktyczne znaczenie problemów podejmowanych przez teorię poznania. 2010 Edward Niesyty

Struktura procesu poznawania Proces poznawania Elementy procesu poznawania Podmiot poznający: człowiek Przedmiot poznawany: inni ludzie, rzeczy i zjawiska przyrodnicze i psychiczne Receptory i zmysły a bodźce oraz umysł Czym jest wiedza? 2010 Edward Niesyty

Władze poznawcze człowieka Zmysły i ich funkcjonowanie Umysł tworzący pojęcia Rodzaje zmysłowych przeżyć poznawczych: wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia (odtwórcze, wytwórcze) Rozumowe (abstrakcyjne) treści poznawcze: pojęcia Związki między przeżyciami zmysłowymi a myśleniem abstrakcyjnym. Przedmiot poznawany. Akt poznawczy – wiedza. Wiedza – akt praktyczny (działanie) 2010 Edward Niesyty

Idealizm w teorii poznania Idealistyczne interpretacje relacji między podmiotem poznającym a przedmiotem poznawanym: Idealizm subiektywny Idealizm obiektywny 2010 Edward Niesyty

Idealizm subiektywny Poznanie ma charakter subiektywny, „cokolwiek istnieje, istnieje jako kompleks wrażeń podmiotu” (Berkeley). Fenomenalizm jako odmiana idealizmu subiektywnego w teorii poznania: „Poznać możemy jedynie twory własnej świadomości”. (Hume, Kant) Absolutyzacja aktywnej roli podmiotu w nurcie idealizmu subiektywnego. Monizm idealizmu subiektywnego 2010 Edward Niesyty

Idealizm obiektywny Poznanie ma charakter obiektywny. Idealny, duchowy charakter przedmiotu poznania (Platon, tomizm, Hegel) Dualizm idealizmu obiektywnego Współczesny idealizm obiektywny przeciw idealizmowi subiektywnemu Nauka a idealizm Praktyka a idealizm subiektywny i obiektywny 2010 Edward Niesyty

Materializm Materialistyczna koncepcja wzajemnego związku między podmiotem a przedmiotem w procesie poznania Monizm materializmu Obiektywny, materialny charakter związku między podmiotem poznającym a przedmiotem poznania 2010 Edward Niesyty

Materializm w kwestii poznawania Poznanie jako relacja między historycznie zmiennym podmiotem i społecznie przekształcanym przedmiotem obiektywny charakter poznania i poznawalności świata, poznanie jako odzwierciedlanie rzeczywistości materialnej w świadomości człowieka, podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowanie „odzwierciedlenia”, „koło uczenia” jako proces przechodzenia od niewiedzy do wiedzy, 2010 Edward Niesyty

Empiryzm i racjonalizm Spór między racjonalizmem i empiryzmem poznawczym Indywidualizm tradycyjnego empiryzmu: doświadczenie zmysłowe podmiotu źródłem wiarygodnej wiedzy o świecie. Ontologiczne konsekwencje tej formy empiryzmu: koncepcja świata jako zbioru niezależnych od siebie przedmiotów i ich cech. 2010 Edward Niesyty

Empiryzm a nauka Tradycyjny empiryzm podstawą indukcyjnej koncepcji nauki: dostrzeganie wyłącznie jednostkowych przedmiotów, odrzucanie powiązań i stosunków między nimi jako nie uzasadnionych naukowo hipostaz. 2010 Edward Niesyty

Racjonalizm absolutyzacją poznania pojęciowego Przypisywanie rozumowi ludzkiemu wrodzonych własności niezależnych od doświadczenia zmysłowego, Wybór operacji intelektualnych jako drogi do wiedzy prawdziwej. Nauki formalne traktowane jako model wiedzy prawdziwej osiąganej niezależnie od doświadczenia. Skrajny racjonalizm odmianą idealizmu subiektywnego. 2010 Edward Niesyty

Materializm dialektyczny a empiryzm i racjonalizm Praktyka (działanie) i teoria (myślenie) jako dwie strony procesu życiowego ludzi. Praktyka punktem wyjścia ludzkiego poznania i podstawą przezwyciężenia skrajności empiryzmu i racjonalizmu. Teoriopoznawcze aspekty jedności teorii i praktyki. Praktyka a dialektyczna więź zmysłowego i abstrakcyjnego poznania. 2010 Edward Niesyty

Propozycje zagadnień do dyskusji Filozoficzne i społeczne podstawy procesu poznawczego. Teoriopoznawcze źródła i istota idealizmu. Podstawy krytyki idealizmu subiektywnego Skrajny empirysta i skrajny racjonalista. 2010 Edward Niesyty