Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM
KWASY I WODOROTLENKI.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Równania stechiometryczne
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
STĘŻENIE PROCENTOWE.
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
DYSOCJACJA KWASÓW.
ELEKTROLIZA Elektroliza jest to proces zachodzący wskutek przepływu prądu stałego przez roztwór elektrolitu lub elektrolit stopiony (termoelektroliza).
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Wodorotlenki i kwasy.
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
WODA I ROZTWORY WODNE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
WZORY SUMARYCZNE I STRUKTURALNE PROSTYCH ZWIĄZKÓW CHEMICZNYCH
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Temat: Reakcje strąceniowe
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Sposoby łączenia się atomów w cząsteczki
Budowa atomu Chemia kl.I gimnazjum
Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach.
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Karolina Homa i Lilianna Szylar
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Co to jest mol?.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
CHEMIA ORGANICZNA I JEJ ZNACZENIE W UKŁADACH BIOLOGICZNYCH
Fenole.
Sole w Medycynie.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
Kwasy.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Jaką masę ma cząsteczka?
Budowa atomu. Izotopy opracowanie: Paweł Zaborowski
Wodorotlenki.
Wzory i równania reakcji chemicznych.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Budowa atomu.
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017 przedmioty przyrodnicze
Stężenia roztworów i sposoby ich wyrażania
Zadania z rozwiązaniami
Wiązania chemiczne.
Wydajność reakcji chemicznych
Elektrolity i nieelektrolity
Aminokwasy amfoteryczny charakter aminokwasów,
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
Zapis prezentacji:

Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem Grupa B2 Kompetencja matematyczno – przyrodnicza

CELE PROJEKTU Nadrzędnym celem naszego tematu było powtórzenie wiadomości z budowy materii. Przygotowanie i sprawdzenie egzaminu gimnazjalnego zawierającego pytania z zakresu chemii. Powtórzenie wiadomości ze stężeń

Budowa atomu Na zajęciach malowaliśmy farbami modele poszczególnych atomów różnych pierwiastków. Przy pomocy układu okresowego odczytywaliśmy ilość elektronów, protonów i neutronów.

MODELE STRUKTURALNE WYBRANYCH ZWIĄZKÓW CHEMICZNYCH Wykonaliśmy modele poszczególnych związków chemicznych z plasteliny i patyczków, oznaczaliśmy wiązania i wolne pary elektronowe. Niezła była zabawa przy jednoczesnej powtórce typów wiązań

Nasze prace

Tlenki tlenek potasu tlenek wapnia Ca = O tlenek glinu

kwasy kwas chlorowodorowy kwas azotowy (V) kwas siarkowy (IV)

Kwasy kwas fosforowy (V) kwas węglowy

wodorotlenki wodorotlenek sodu wodorotlenek magnezu wodorotlenek żelaza (III)

Sole bromek magnezu Br Mg Br azotan (V) glinu O O N O Al O N O O

Sole bromek magnezu Br Mg Br azotan (V) glinu O O N O Al O N O O

Sole siarczan (VI) żelaza (III)

Anion soli kwasu etylenodiaminatetraoctowego Stworzyliśmy też model strukturalny związku kompleksowego. Wykorzystaliśmy do tego plastelinę i wykałaczki.

Jednak… …nie tylko w chemii zdarzają się kompleksy. : (

Obliczanie stężeń procentowych Oblicz stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 35 g substancji w 150 g wody. Jeśli dodamy 35 g substancji do 150 g rozpuszczalnika (w tym wypadku wody) to masa roztworu wyniesie 35 +150 =185 g: Cp= 35g / (150g + 35g) • 100% = 35g / 185g • 100% = 18,9% Odp. Stężenie roztworu wynosi 18, 9 %.

Obliczanie stężeń procentowych Ile gramów NaCl potrzeba do sporządzenia 300g 5% roztworu? Aby obliczyć masę substancji trzeba przekształcić wzór: cp= ms/mr • 100% → ms= cp • mr / 100% = 5% • 300g / 100% =15g Odp. Do sporządzenia 300g 5% roztworu potrzeba 15g chlorku sodu NaCl.

Egzamin gimnazjalny Podzieliliśmy się na dwie grupy czteroosobowe i ułożyliśmy przykładowy egzamin gimnazjalny z chemii składający się z dwudziestu pytań. Dziesięć z nich było na poziomie podstawowym, następne pięć – średnich, a ostatnie pięć było piekielnie trudnych. Po napisanym egzaminie sprawdzaliśmy grupowo nasze prace. Ogłosiliśmy wyniki i przedyskutowaliśmy zadania.

NASZE PYATNIA 1. Dlaczego kwas siarkowy (VI) jest elektrolitem? a) przewodzi prąd elektryczny b) nie przewodzi prądu elektrycznego c) jego roztwór wodny przewodzi prąd elektryczny d) jego roztwór wodny nie przewodzi prądu elektrycznego 2. Jaką barwę przyjmie papierek wskaźnikowy po zanurzeniu w kwasie octowym? a) czerwoną b) zieloną c) żółtą d) bezbarwną 3. Który z podanych kwasów jest składnikiem wód leczniczych? a) HCl b) H2S c) H3PO4 d)HNO3 4. Który zestaw substancji ma wartość pH<7? a) proszek do pieczenia, krew, mleko, ziemniaki b) wybielacz, kwas siarkowy (VI), ślina, pomidory c) mydło, banany, ocet, kukurydza d) chleb, truskawki, pomidory, jabłko 5. Do 50 g 2 procentowego roztworu zasady sodowej dolano 50 g wody. Ile będzie wynosiło stężenie procentowe rozcieńczonego roztworu? a) Cp = 50% b) Cp = 1% c) Cp = 2% d) Cp = 100%

NASZE PYATNIA 6.Wybierz podpunkt, w którym są tylko symbole pierwiastków chemicznych. a) O, Mg, Al., P b) K, Co, NaCl, H2O c) H2O, NO, CuO, NaCl d) Ag, C, Fe, CuO 7. Która przemiana jest reakcją chemiczną? a) zamarzanie wody b) rdzewienie metalu c) parowanie wody w czajniku d) mieszanie wody 8. Który z wzorów przedstawia siarczek żelaza (III)? a) FeS3 b) Fe3S3 c) Fe3S d) Fe2S3 9. Jak odczytasz następujące równanie: 2Cu + O2  2CuO? a) 2 atomy miedzi i 2 atomy tlenu tworzą 2 cząsteczki tlenku miedzi (II) b) 2 atomy miedzi i 1 cząsteczka tlenu tworzą 2 cząsteczki tlenku miedzi (II) c) 2 atomy miedzi i 1 cząsteczka tlenu tworzą 2 miedzi (I) d) 2 cząsteczki miedzi i 1 cząsteczka tlenku miedzi (II) 10. Wskaż stężenie procentowe roztworu otrzymanego po dodaniu 20 g soli do 60 g roztworu tej soli o stężeniu 12%. a) 30% b) 34% c) 24% d) 28%

NASZE PYATNIA 11. Co to jest reakcja ksantoproteinowa? a) charakterystyczna reakcja kwasu azotowego (V) b) reakcja kwasów z metalami c) charakterystyczna reakcja kwasu siarkowego (VI) d) jedna z reakcji w chemii organicznej 12. Co się stanie gdy dodamy stężonego kwasu siarkowego (VI) do cukru? a) zacznie dymić b) nic się nie stanie c) zrobi się żółty, a potem się zwęgli d) wyskoczy Jola Rutowicz 13. Kwasu węglowego używamy w przemyśle: a) spożywczym b) kamiennym c) metalurgicznym d) transportowym 14. Co to jest reakcja strąceniowa? a) reakcja, po której otrzymujemy zasady b) reakcja, po której otrzymujemy sole rozpuszczalne c) reakcja, po której otrzymujemy nierozpuszczalne w wodzie tworzące osad d) reakcja, po której otrzymujemy kwasy 15. Jaki jest stosunek masowy pierwiastków w kwasie fosforowym (V)? a) 1:25:48 b) 3:16:48 c) 3:31:48 d) 2:48:31

NASZE PYATNIA 16. Który kwas ma właściwości wybielające? a) siarkowy(VI) b) fosforowy(V) c) węglowy d) siarkowy(IV) 17. W 61 g nasyconego roztworu substancji „a” znajduje się 11 g substancji, a w 150 g roztworu substancji „b” znajduje się 5 g substancji „b”. Która z substancji ma większą rozpuszczalność i o ile? a) „a” o 5 g b) „a” o 2 g c) „b” o 3 g d) „b” o 6 g 18. Który ze wzorów odpowiada wzorowi wodorotlenku glinu? a) AlOH b) Al(OH)2 c) Al(OH)3 d) Al(OH)4 19. Podaj wartościowość reszty kwasowej w siarczanie (VI) żelaza (III) a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 20. Ile wynosi stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu3 g substancji w 20 ml benzyny której gęstość wynosi 0.7 ml a) 17.6% b) 15.5% c) 13.4% d) milion