Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements


HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Rational Unified Process
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
C.d. wstępu do tematyki RUP
Strategiczne potrzeby ZUS
Adam Walicki - 30 września 2010
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
GRC.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Business Integration Knowledge System
Microsoft Solution Framework
Klucze do sukcesów w zarządzaniu
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Ministerstwo Finansów
Systemy Business Intelligence – warunki użytkowania Halina Tańska Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytet Warmińsko-Mazurski „e-commerce” Olsztyn.
Systemy informatyczne
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
System ocen pracowników
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Zarządzanie wdrożeniem oprogramowania w organizacji w oparciu o metodykę ITIL Michał Majewski s4440 Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr inż. Tomasza.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Wprowadzenie Otoczenie Interesariusze Misja Wizja Cele strategiczne Cele operacyjne Działania Analiza ryzyk Ewaluacja.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
TWOJA CYFROWA PRZYSZŁOŚĆ. JUŻ DZISIAJ. Marcin Parczewski © 2016 Software AG. All rights reserved. For internal use only.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM) Warunek konieczny efektywności wdrożenia systemów informacyjnych w instytucji Podstawowe zasady Ewolucyjna metoda wdrożenia Dorota Kazanecka – Pieńkosz dyrektor Centrum Kompetencji Business Intelligence Grupa Antares

Problemy z jakością korporacyjnych zasobów informacji Jednorazowe projekty (HD, integracja i czyszczenie danych, zakup specjalizowanego oprogramowania) nie rozwiązują problemu Informacja – zasób całej organizacji Jest tworzona, modyfikowana i wykorzystywana we wszystkich procesach działalności przez wszystkich pracowników Rozwiązanie: Kompleksowe, zorganizowane podejście wzorowane na TQM

Zarządzanie informacją Polega na ustanowieniu i wdrożeniu ról, zadań, odpowiedzialności i procedur odnoszących się do zdobywania, rozpowszechniania oraz usuwania informacji Zarządzanie jakością (TQM) Jest stałym, nieustającym ulepszaniem procesów w celu wyeliminowania ich niedostatków Zarządzanie jakością informacji (TIQM) Stałe doskonalenie procesów zarządzania informacją

Podstawowe zasady podejścia opartego o TIQM Kompleksowe Cała organizacja, wszystkie działy, wszyscy pracownicy Wszystkie procesy działalności Wszystkie systemy informatyczne Cały cykl życia SI (od projektu, przez budowę, po eksploatację) Scentralizowane – skupione na potrzebach instytucji jako całości Wdrożony formalny, stały proces zarządzania jakością informacji Nie pojedyncza akcja! Zdefiniowany i powtarzalny (role, odpowiedzialność, działania) Monitorowanie i kontrolowanie, pomiary, stała ocena efektów Proces nieustannie doskonalony, otwarty, elastyczny Działania bieżące (naprawa błędów) i eliminacja przyczyn Cel: efektywność, nie idealna jakość za wszelką cenę !

Ewolucyjna metoda wdrożenia TIQM Analiza i specyfikacja wymagań odnośnie jakości informacji Zdefiniowanie wymagań Oszacowanie aktualnej jakości informacji Oszacowanie wymiernych kosztów braku jakości Analiza przyczyn pojawiania się błędów i identyfikacja przyczyn pierwotnych Szukanie optymalnych możliwości podniesienia jakości istniejących danych i poprawy procesu, oparte na eliminacji przyczyn pierwotnych Opracowanie iteracyjnego planu działania (wizja całości, plan długofalowy, małe kroki) Realizacja wybranego projektu Działanie i obserwacja, wnioski do kolejnej iteracji Stopniowy proces stałego ulepszania istniejących danych, systemów IT, procedur i organizacji pracy w kolejnych obszarach danych

Oszacowanie aktualnej jakości informacji Ocena jakości definicji i modeli danych Pomiary jakości danych Aktualność Kompletność Dokładność (prawidłowość wartości) Jednoznaczność Spójność Brak duplikacji Użyteczność Ocena środowiska technicznego (systemów IT, sposobu ich budowy i utrzymania) Oszacowanie jakości procesu zarządzania informacją Ocena wpływu czynnika ludzkiego

Ocena środowiska technicznego Ocena architektury i standardów – czy wspierają jakość informacji Proces budowy systemów IT (strategia IT, proces projektowania i budowy: koordynacja wspólnych obszarów danych, spójne modele, jednolite dane referencyjne, metadane) Ocena systemu informacyjnego instytucji – poszczególnych elementów i spojrzenie na system informacyjny jako na integralną całość: Systemy podstawowe Warstwa ETL Korporacyjne składnice danych (HD, DM) Warstwa udostępniania danych, raportowania korporacyjnego, aplikacji analitycznych Każdy system musi zapewniać jakość danych w swoim zakresie Każdy system jest elementem całości – ogniwem w przepływie informacji od producenta do konsumenta Sprzężenie zwrotne (np. dane wyczyszczone podczas ETL wprowadzane do systemów źródłowych)

Ewolucyjny plan wdrożenia TIQM w kolejnych wybranych obszarach Opracowanie docelowej wizji i ogólnego planu w dłuższej perspektywie czasowej Identyfikacja i zdefiniowanie tematycznych obszarów danych (dane referencyjne, podmioty, SAD, analiza ryzyka, kontrola celna) Identyfikacja osób odpowiedzialnych za określone grupy danych (reprezentanci obszarów biznesowych) Określenie priorytetów wybranych obszarów i potrzebnych działań Realizacja projektu drobnymi kroczkami Realizm, skuteczność i bezpieczeństwo Kontrola kosztów i obserwacja efektów działań, gromadzenie doświadczeń Drobne sukcesy podtrzymają motywację Nie uda się zrobić wszystkiego od razu! Proces zbyt skomplikowany , czasochłonny, wymagający środków finansowych i zasobów ludzkich

Realizacja projektu w kolejnych wybranych obszarach danych Zdefiniowanie lub wprowadzenie zmian do procesu zarządzania informacją Ustanowienie ról, odpowiedzialności i obowiązków Włączenie ich do regulaminów, zakresów obowiązków służbowych Podejście „służby danych” Wprowadzenie zmian w procesach działalności w wybranym obszarze Szkolenie pracowników Określenie nowych procedur pracy wspierających jakość danych Wprowadzenie ich do instrukcji postępowania i codziennej praktyki biznesowej Udoskonalenie procesów IT Udoskonalenie procesów budowy, utrzymania i rozwoju systemów IT Budowa lub modyfikacja standardów, architektury, strategii IT Wdrożenie stałej kontroli, weryfikacji i korekty danych w wybranym obszarze lub procesie biznesowym Udoskonalenie środowiska informacyjnego i podniesienie jakości zasobu informacyjnego

Realizacja wybranego projektu - Udoskonalenie środowiska informacyjnego i podniesienie jakości zasobu informacyjnego Lepsze opisy danych, udoskonalenie metadanych, modeli w wybranym obszarze danych Wyczyszczenie, integracja i wzbogacenie konkretnego podzbioru danych Podniesienie jakości systemów podstawowych: modyfikacje danych i oprogramowania, procedur pracy z aplikacjami Modyfikacja i rozwój warstwy ETL i HD oraz warstwy dostępu do informacji

Warunki efektywnej realizacji Problem poważny, o zasięgu i perspektywie ogólnoresortowej Włączenie w strategię informatyzacji Powołanie specjalnego zespołu zadaniowego Przydział środków finansowych Uruchomienie projektu

Dziękuję za uwagę ?