Postmodernizm.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład I Co to jest socjologia?.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
*POSTMODERNIZM Jackson Pollock, No 5 (‘48)
Filozofowie analityczni
Teoria krytyczna.
Filozofia współczesna
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Literatura.
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Determinanty naukowości w informatologii
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Rola państwa w gospodarce
Rynek światowy i globalny system gospodarczy
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Racjonalizm a relatywizm
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Zarządzanie strategiczne z perspektywy krytycznej
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
O bezużyteczności filozofii?
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
Materializm a idealizm
Pojęcie filozofii Etymologia (greka antyczna): phileo – kocham, miłuję i sophia – mądrość, wiedza philosophia - umiłowanie mądrości.
Klasa II LŚ Dziś jest Do wakacji pozostało 270 dni
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Cielesność transcendencji?
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Od narratologii do narratywizmu
Prawda jako mit Renata Ziemińska.
istotne cechy kryterium:
Prowadzacy: Dr hab. prof. US Andrzej Wojtaszak
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Prezentacja maturalna
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
Filozoficzno-Teologiczne
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
łac. socius – wspólny; societas - wspólnota, zjednoczenie
KARTEZJUSZ i PASCAL
KLASA Społeczno-prawna
PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY WE WROCŁAWIU
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Epistemiczne teorie prawdy
Zapis prezentacji:

Postmodernizm

Literatura: J. Derrida, „Różnia” [w:] Drogi współczesnej filozofii, pod red. M. Siemka, Warszawa 1978 J. Derrida, Pismo filozofii, Kraków 1993 J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna: raport o stanie wiedzy (1979), Warszawa : Fundacja "Aletheia", 1997, R. Rorty, „Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii”, [w:] tegoż, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999 K. Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, rozdziały: „Postmodernizm w filozofii”, „Postmodernizm w sztuce: literatura”, Kraków 2000.

W szerokim sensie postmodernizm to tendencja we współczesnej kulturze, która kontynuuje przełom modernistyczny z końca XIX i początku XX wieku, ukształtowany pod wpływem filozofii Fryderyka Nietzschego, psychologii Zygmunta Freuda i hermeneutyki Wilhelma Diltheya.

Postmodernizm rozwija wątki krytyczne modernizmu kwestionującego podstawowe idee nowożytności (modernizmu): humanizm, naukowość i wartość prawdy obiektywnej (podważa pretensje literatury, sztuki i filozofii do prawdy).

W refleksji filozoficznej postmodernizm neguje sensowność metafizyki (wszelkiego myślenia esencjalistycznego, czyli nakierowanego na ustalanie, badanie, tego co, niezmienne (istotowe)).

Richard Rorty (1931-2007)

Richard Rorty, pod wpływem pragmatyzmu Charles’a Peirce’a, odrzuca filozofię jako dociekania metafizyczne, czy niegdyś rozważające naturę Boga, czy później naturę ludzkiego podmiotu. Filozofia polega na wolnej dyskusji, w której - jak w demokracji - różne stanowiska są dopuszczalne, ale w rezultacie „pytanie o realność metafizycznego czy moralnego porządku” i nasz do niego stosunek – znika (Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii).

Jacques Derrida (1930-2004)

Na gruncie postmodernizmu formułowany są zarzuty wobec myśli od XVII wieku po połowę XX wieku (1. i 2. przez Jacques’a Derridę, 3. przez przedstawicielki feminizmu): logocentryzmu (racjonalizmu, dla którego ujęcie językowe świata ma podstawowe znaczenie, bo służy poszukiwaniu ostatecznego sensu), fonocentryzmu (dominacja języka mówionego nad pismem, silny z wiązek z logocentryzmem) fallocentryzmu (dominacja męskości w kulturze, zwłaszcza w myśleniu i w języku).

Gilles Deleuze (1925-1995)

Félix Guattari (1930-1992)

Odrzucenie racjonalności i logiczności wyraża pojęcie „kłącza” (rhizome (fr.) od Agropyri rhizoma (łac.), czyli kłącze perzu)), które wskazuje na brak centrum, dowolne połączenia elementów, brak głębokiej struktury w: człowieku, ja, społeczeństwie, tekście, rozumie i w filozofii.

Pojęcie „kłącza” zostało wprowadzone przez Gilles Deleuze’a i Féliksa Guattari’ego w 2. tomie Capitalisme et schizophrénie: 1. L’Anti-Œdipe (1972),2. Mille Plateaux (1980).

„Kłącze to dziczka, skomplikowany system podziemnych pędów lub nadziemnych korzeni, kłąb, bulwa, cebulka. Kłącze to ziemniak i perz, zgraja szczurów i zwierzęce nory, mrówki i trawa. Rizomatyczny jest język i pamięć, tkanka glejowa i nitki marionetki, aparalelna ewolucja osy i orchidei, kota i pawiana, wschodnie ogrodnictwo "klonów" i amerykański kapitalizm, underground i bitnicy.” 

Jean-François Lyotard (1924-1998)

Postmodernizm podważa wiarę w postęp, i w wielkie narracje (grands récits (fr.)), czyli całościowe interpretacje dziejów i kultury, rozległe uzasadnienia wartości i utopijne wizje optymalizującej ewolucji społecznej (Jean-François Lyotard). Kwestionuje badanie faktów, uznając je za konstrukcje.

Michel Foucault (1926-1984)

Obiektywność nauki uznaje za maskę władzy i przemocy (Michel Foucault), a autorytety akademickie za przywileje białych mężczyzn (feminizm w USA): • krytyka optymizmu poznawczego związanego z sukcesami nauki, • niewiara w możliwość polepszenia bytu ludzi dzięki nauce, • podkreślanie zawodności poznania w humanistyce.

W humanistyce możliwa jest dekonstrukcja, czyli odbiór/interpretacja tekstu, bez możliwości określenia o czym mówi tekst, nie istnieje bowiem uprzywilejowana instancja (autor tekstu czy świat opisany), która umożliwiałaby ustalenie obiektywnego znaczenia tekstu. Tworzenie nowych komentarzy czy tekstów ma charakter nieograniczony.

Dekonstrukcja tekstu polega na wychwyceniu w nim sprzeczności i napięć, wskutek czego zmienia on swój sens. Ponieważ jednak nie możliwości ostatecznego rozumienia tekstu, pozostaje on, mimo dekonstrukcji, taki sam (Derrida).