Prawo rzymskie ks. prof. Franciszek Longchamps de Bérier

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Droga ludzkości do demokracji
Advertisements

Patriotyzm przyszłości.
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Wykonał : Jakub Świątkowski
Język angielski na lekcjach historii
Wykład monograficzny – paremie łacińskie (fragmenty wybrane)
Biblia księgą Boga i ludzi
Edukacja a różnica kulturowa.
Historia praw człowieka
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
E U R O W I E Ś C I dodatek Klubu Europejskiego do Ratajówki NR 1/2003 W naszej szkole z inicjatywy uczniów powstał Klub Europejski, co to za organizacja.
Fundamenty kultury europejskiej
OGÓLNE ZAŁOŻENIA, CELE I ŚRODKI PROGRAMOWE Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Rok akademicki 2009/ października 2009 roku Ks. dr Wojciech Cichosz.
Polskie konstytucje.
Historyczny rozwój Prawa
trzy filary naszej cywilizacji
Jurysprudencja rzymska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
POCZĄTEK EUROPY.
KATEDRY GOTYCKIE.
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
OGRANICZENIE UMIERALNOŚCI
Przyrzeczenie harcerskie
Podmiot prawa między Rzymem a Jerozolimą.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Wrzesień 2014 Słowo Życia "Przygarniajcie siebie nawzajem, bo i Chrystus przygarnął was – ku chwale Boga" (Rz 15,7).
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Jan Paweł II - Papież Wolności
Projekt Comenius Regio
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
trzy filary naszej cywilizacji
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Prawo rzymskie ks. prof. Franciszek Longchamps de Bérier
AKADEMIA KRAKOWSKA A.D
Ruiny opactwa w Mont-Saint-Éloi, zrujnowanego w czasie akcji dechrystianizacyjnej.
Państwo Karola Wielkiego
Prezentacja Pt.,,PITAGORAS” Joanna W Julia S Klasa II.
OD IMPERIUM RZYMSKIEGO DO NARODZIN EUROPY Materiały pomocnicze do lekcji historii w klasie V szkoły podstawowej Opracowała: Iwona Zarębska.
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
r. VII Dzień Papieski w Polsce
RENESANS KAROLIŃSKI.
Podróż wehikułem czasu przez wieki
Teoria i filozofia prawa
Pierwsze Konstytucje.
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
PRAWA dziecka.
Czerwiec 2013 Słowo Życia «To się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a znosicie cierpienia» (1 P 2,20).
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Buddyzm.
Buddyzm Dawid Krawczyk 1LOa. Kim był Budda? Tak naprawdę nazywał się Siddhartha Gautama.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Łamanie praw człowieka. Spis Treści ● Dlaczego łamane są prawa człowieka? ● Łamanie praw człowieka ● Przyczyny łamania praw człowieka ● Najbardziej powszechne.
Podstawy logiki praktycznej
Co to jest Biblia?.
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
Nasz wpływ na kwestie globalne
WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda
Kościół Jezusa Chrystusa
Zmiany w kulturze, zmiany w cywilizacji
KARTEZJUSZ i PASCAL
Prawo rzymskie - przedmiot wykładu
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
Łacińska terminologia prawnicza - teoria i filozofia prawa
Łacińska terminologia prawnicza
Zapis prezentacji:

Prawo rzymskie ks. prof. Franciszek Longchamps de Bérier Katedra Prawa Rzymskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego Prawo rzymskie

Dlaczego prawo rzymskie? wykład 1 Dlaczego prawo rzymskie?

Co to znaczy: prawo rzymskie? prawo Rzymu - od początku Miasta do śmierci ces. Justyniana w 565 r. po Chr. tradycja romanistyczna w historii formowania się prawodawstw ius commune – prawo powszechne średniowiecznej Europy pandektystyka nauka prawa rzymskiego romanizm za prof. Riccardo Orestano

Żyłem w latach, Gdy mord masowy miał sankcję najwyższą Państwa, w którym prawo rzymskie przestało istnieć. To okropne, że ludzie zaczęli się przyzwyczajać Do faktu, że prawo rzymskie przestało istnieć, Że śmierć z ręki kata jest rzeczą pospolitą, A ludzka rzecz jest wymysłem i przesądem Wolnomyślicieli...” Mieczysław Jastrun, Z pamiętnika byłego więźnia obozów koncentracyjnych”

pytanie o prawo…

czego uczymy się z Rzymu…? D. 1,1,1,2. (Ulpian w ks. 1 Instytucji): Dwa są obszary studium prawa: publiczny i prywatny. Prawem publicznym jest to, które dotyczy spraw państwa rzymskiego, prywatne zaś korzyści (utilitas) jednostek.

pytanie o prawo… D. 1,1,1pr. (Ulpian w ks. 1 Instytucji): Jeśli zajmować się prawem, należy najpierw poznać pochodzenie słowa prawo (ius). Czerpie ono swe brzmienie od sprawiedliwości (iustitia), ponieważ – jak trafnie (eleganter) określa Celsus – prawo jest sztuką tego, co dobre i sprawiedliwe (ius est ars boni et aequi).

D. 1,1,11. (Paulus w ks. 14 Komentarza do dzieł Sabinusa) Słowo prawo jest wieloznaczne. Za jednym razem prawem określamy to, co zawsze jest dobre i sprawiedliwe – jak w przypadku prawa naturalnego. Innym razem uważamy za prawo to, co jest pożyteczne dla wszystkich lub dla większości danego państwa – jak w przypadku prawa cywilnego. Nie mniej słusznie prawem nazywamy w naszym państwie ius honorarium. O pretorze mówi się jako o tworzącym prawo również, gdy orzeka niesłusznie, co odnosi się oczywiście nie do tego, co pretor robi, lecz do tego, co powinien czynić. W innym znaczeniu słowem „prawo” określane bywa miejsce, w którym sprawuje się jurysdykcję (w określeniu tym ważne jest nie co, lecz gdzie sie czyni). Miejsce to w taki sposób możemy określić: gdziekolwiek pretor ważnie wykonuje jurysdykcję, powołując się na majestat swej władzy oraz zwyczaje przodków, to miejsce słusznie nazywane jest prawem.

kolumnada Pałacu Sprawiedliwości

budynek Sądu Najwyższego

Ius est ars boni et aequi (D. 1. 1. 1 pr Ius est ars boni et aequi (D. 1.1.1 pr.) – Prawo jest sztuką tego, co dobre i sprawiedliwe. Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi (D. 1.1.10 pr.) – Sprawiedliwość jest niezmienną i trwałą wolą przyznawania tego, co się komu należy.  

Ei incubit probatio qui dicit non qui negat (D Ei incubit probatio qui dicit non qui negat (D. 22,3,2) – Ciężar dowodu spoczywa na tym, kto twierdzi, a nie na tym, kto zaprzecza. Bis de eadem re agi non potest (ad Gai 4,107) – Nie można procesować się dwa razy o to samo.  

Dura lex, sed lex (ad D. 40,9,12,1) – Twarde prawo, lecz prawo. Summum ius, summa iniuria (Cic.off. 1,33) – Najwyższe prawo, najwyższym bezprawiem. Male nostro iure uti non debemus (Gai 1,53) – Nie powinniśmy źle korzystać z naszego prawa.

Non omne quod licet honestum est (D Non omne quod licet honestum est (D. 50,17,144 pr) – Nie wszystko, co dozwolone, jest uczciwe. Hominum causa omne ius constitutum sit (D. 1,5,2) – Wszelkie prawo ustanawia się ze względu na człowieka. Iustitias vestras iudicabo (ad Ps 75,3) – Osądzę waszą sprawiedliwość.

nowa propozycja: dlaczego zajmować się prawem rzymskim?

Franciszek Longchamps de Berier, Tomasz Giaro, Wojciech Dajczak

Hej, użyjmy żywota! Wszak żyjem tylko raz; Niechaj ta czara złota Nie próżno wabi nas. Adam Mickiewicz Pieśń Filaretów grudzień 1820

W ksiąg greckich, rzymskich steki Wlazłeś, nie żebyś gnił; Byś bawił się jak Greki, A jak Rzymianin bił. Ot tam siedzą prawnicy, I dla nich puchar staw, Dzisiaj trzeba prawicy. A jutro trzeba praw.

Napoleon „obraża” imigrantów Francuscy monarchowie zniknęli z lekcji historii w gimnazjach. Zastąpili ich królowie Mali i Ghany Władca Franków Chlodwig I, król Ludwik IX Święty, Napoleon Bonaparte, Ludwik XIV. Wiedza o wszystkich tych monarchach, zdaniem Ministerstwa Edukacji, jest młodym Francuzom zupełnie niepotrzebna. Z programów nauczania historii dla gimnazjów (uczęszcza do nich młodzież w wieku 12 – 16 lat) zostali wyparci przez władców Indii, Afryki czy Chin. Jak komentuje konserwatywna prasa – stało się tak z powodu poprawności politycznej. Ponad jedna trzecia, czyli około trzech milionów uczniów francuskich gimnazjów, to dzieci imigrantów z Afryki, Azji i krajów arabskich. Zdaniem resortu mogłyby się one czuć urażone, ucząc się o francuskim absolutyzmie, kolonizacji czy Pierwszym Cesarstwie. Zjawiska te związane są bowiem z militaryzmem i walką o wpływy Francji na świecie.

W drugiej klasie gimnazjum … ani słowa o Ludwiku IX Świętym czy Franciszku I Walezjuszu, którzy symbolizują początki francuskiego państwa narodowego. Epokę absolutyzmu spotkał podobny los, prawie sto lat historii musi się zmieścić w zaledwie kilku lekcjach, a nauczyciele muszą wybrać do omówienia tylko jednego z władców epoki, Henryka IV, Ludwika XIII lub Ludwika XIV. Cesarstwo Napoleona I ustąpiło zaś miejsca rewolucji francuskiej, uważanej za „bardziej edukacyjną". Zdaniem historyka Dimitri Casali wybór ten trudno wytłumaczyć. „Biedny Bonaparte jest niepoprawny politycznie, bo symbolizuje militaryzm i krótki okres francuskiej dominacji w Europie". Los ten podzieliła epoka kolonizacji, której nauczanie koncentruje się obecnie na niewolnictwie. O wielkich kulturowych dokonaniach Francji w tym czasie, o takich pisarzach jak Victor Hugo czy Molier, oczywiście ani słowa. Zamiast tego młodzież uczy się o historii innych kontynentów i kultur. Na przykład o imperium Ghany (VIII – XII w.), imperium Mali (XIII – XV w.), o afrykańskim królu Mansa Musie czy chińskiej dynastii Han. Już obecnie, jak wskazują statystyki, 37 proc. imigranckich dzieci nie czuje się Francuzami. Podobny program szkolny – jak podkreśla Casali – nie sprzyja ich dalszej integracji i pogłębia ten problem. „Skutkiem tej metody nauczania przeszłości jest całkowita amnezja historyczna i kulturowa. Nasza kultura jest zaś podstawą naszej tożsamości" – podkreśla historyk. Aleksandra Rybińska „Rzeczpospolita” 29.08.2011

Nasza kultura jest podstawą naszej tożsamości też musi się nad tym zastanowić prawnik Nasza kultura jest podstawą naszej tożsamości

trzy filary naszej cywilizacji „…trzy dziedziny kultury antycznej wy­warły szczególny wpływ na formowanie się duchowego i kultu­ralnego oblicza Europy. Są nimi filozofia grecka najszerzej poj­mowana, chrześcijaństwo i prawo rzymskie”.

Henryk Kupiszewski, Prawo rzymskie a współczesność, wyd. 2, Kraków 2013

zagadka „W pierwszej połowie II stulecia przedchrześcijańskiego doszło do spotkania między rozwiniętym przez filozofów stoickich społecznym prawem naturalnym a wpływowymi nauczycielami prawa rzymskiego. Z tego kontaktu narodziła się zachodnia kultura prawna, która miała i do dzisiaj ma decydujące znaczenie dla kultury prawnej ludzkości. Z tej przedchrześcijańskiej więzi między prawem a filozofią wywodzi się droga, prowadząca – przez chrześcijańskie średniowiecze – do rozwoju prawnego okresu oświecenia aż do Deklaracji Praw Człowieka…”

„To przeświadczenie o rozumie tworzy naszą pamięć kulturową „To przeświadczenie o rozumie tworzy naszą pamięć kulturową. Jej ignorowanie lub traktowanie jej tylko jako przeszłość byłoby amputowaniem naszej kultury w swej integralności i pozbawiałoby ją jej całokształtu. Kultura Europy zrodziła się ze spotkania Jerozolimy, Aten i Rzymu – ze spotkania wiary w Boga Izraela, filozoficznego rozumu Greków i prawniczej myśli Rzymu. To potrójne spotkanie tworzy głęboką tożsamość Europy.”

Benedykt XVI w Bundestagu 22.09.2011

nowa propozycja: a jakie są pytania?

www.law.uj.edu.pl/users/kprz