Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada
Advertisements

DROGA HAMOWANIA.
w roku 2010 na tle lat ubiegłych
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2012
Organizacje pozarządowe
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
SYSTEM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO
Stan bezpieczeństwa na drogach województwa podlaskiego
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
„Analiza stanu bezpieczeństwa
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Kocham rower Publiczne Gimnazjum nr 3 w Żninie.
Stan bezpieczeństwa na drogach woj. podlaskiego w I półroczu 2009r. KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI W BIAŁYMSTOKU 15 – 003 Białystok, ul. H. Sienkiewicza 65,
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Jestem odpowiedzialny za bezpieczeństwo
Verkehrssicherheitskampagne 2012 WITAMY W ZURYCHU.
Ubezpieczenie wypadkowe
Wypadki przy pracy rolniczej związane z czynnikiem ludzkim – analiza przyczyn wypadków w świetle działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Narada służb.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
Zadania Wydziału Kontrolno – Rozpoznawczego KM PSP m. st
PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
RADA PROGRAMOWA RSIP WŁ Łódź, r. Małgorzata Krawczyk
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie
Rozproszenie uwagi kierowcy
Pokaz strona internetowa.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
KONFERENCJA PRASOWA INAUGURUJĄCA KAMPANIĘ SPOŁECZNĄ BĄDZMY RAZEM BEZPIECZNI MAJ – WRZESIEŃ 2009r. Zakład R-1 Wola 6 maja 2009r, ul. Młynarska 2.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
Rola litewskiej Policji w Narodowym Programie Poprawy Bezpieczeństwa Drogowego na Litwie Warszawa.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KIEROWCY I ZARZĄDCY DROGI ZA WYPADKI
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Główne grzechy kierowców
Kolizja a wypadek drogowy
KOMISARIAT POLICJI W WĘGIERSKIEJ GÓRCE PODSUMOWANIE ROKU 2010.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
ODPRAWA SŁUŻBOWA W KPP W BIELSKU PODLASKIM 29 STYCZNIA 2014 ROKU
Powiat Siedlecki to: powiat ziemski z drogami krajowymi nr 2 i 63, - długość drogi krajowej K-2 to 55,5 km, - długość drogi krajowej K-63 to 37,5 km.
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2013 za rok 2013 Nidzica 30 kwietnia 2014 r.
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
Elementy geometryczne i relacje
PRAWO O ZGROMADZENIACH
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Pierwsze „Prawo Jazdy”
Zapis prezentacji:

Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski w dniu 11 marca 2013 Komendant Główny Martin Kübler, lic. iur., Rechtsanwalt Naczelnik Sekcji Specjalnej Ruchu Drogowego, Policja Kantonu Zurych

Spis treści Wprowadzenie do problematyki prewencji w ruchu drogowym w Szwajcarii Problematyka na drogach Szwajcarii Prezentacja kampanii „Zero rozproszenia” Legislacja w Szwajcarii w zakresie rozproszenia uwagi Pytania?

I. Wprowadzenie do problematyki prewencji w ruchu drogowym w Szwajcarii

Verkehrssicherheitskampagne 2012

Statystyka wypadków drogowych w Szwajcarii 1970 - 2011 Wypadki drogowe 2011 CH 18'990 wypadków drogowych z naruszeniem życia i zdrowia - 320 zabitych - 4'437 ciężko rannych - 18'805 lekko rannych Verkehrssicherheitskampagne 2012

Obrażenia nie zagr. życiu Statystyka wypadków drogowych w Szwajcarii 1965 - 2011 Rok Wypadki Ranni Zabitych Obrażenia nie zagr. życiu Lekko Ciężko Sk.śmiert. 1965 55 311 14 487 15 051 29 538 1 304 423 1970 74 709 17 667 18 314 35 981 1 694 450 1975 66 182 15 382 14 569 29 951 1 243 398 1980 67 160 17 544 14 782 32 326 1 246 371 1985 72 030 17 004 12 823 29 827 908 295 1990 79 436 18 061 11 182 29 243 954 316 1995 89 098 21 826 6 933 28 759 692 235 1996 81 914 20 362 6 177 26 539 616 227 1997 79 178 21 120 6 166 27 286 587 211 1998 77 945 21 577 6 213 27 790 597 210 1999 79 787 23 229 6 299 29 528 583 194 2000 75 351 23 867 6 191 30 058 592 193 2001 75 304 23 966 6 194 30 160 544 177 2002 72 449 23 843 5 931 29 774 513 169 2003 70 290 24 236 5 862 30 098 546 178 2004 67 680 23 218 5 528 28 746 510 174 2005 64 988 21 695 5 059 26 754 409 151 2006 63 358 21 652 5 066 26 718 370 137 2007 63 245 21 897 5 235 27 132 384 140 2008 61 342 20 776 4 780 25 556 357 138 2009 60 625 20 422 4 708 25 130 349 2010 58 928 19 779 4 458 24 237 327 133 2011 54 916 18 805 4 437 23 242 320 136 Quelle: ASTRA, polizeilich registrierte Unfälle USV.T.02 Verkehrssicherheitskampagne 2012

Verkehrssicherheitskampagne 2012

Zestawienie kampanii prewencyjnych CH Verkehrssicherheitskampagne 2012

Regionalne kampanie prewencyjne w Zurychu Verkehrssicherheitskampagne 2012

II. Problematyka na drogach w Szwajcarii

Nieuwaga i rozproszenie uwagi główną przyczyną wypadków Spis Nieuwaga i rozproszenie uwagi główną przyczyną wypadków Przyczyny nieuwagi i rozproszenia uwagi Konsekwencje nieuwagi Opóźnienie reakcji w wyniku nieuwagi Wskazówki policji Verkehrssicherheitskampagne 2012

Problematyka i cele Problematyka Na samych tylko drogach Kantonu Zurych (łącznie z miastem Zurych i Winterthur) doszło w roku 2011 łącznie do 13.229 wypadków drogowych (szkody osobowe i majątkowe). Z czego 2.881 wypadków spowodowanych było rozproszeniem uwagi i nieuwagą. W przypadku 770 wypadków doszło do uszczerbków na zdrowiu osób poszkodowanych. Cele kampanii Uwrażliwienie uczestników ruchu drogowego na zagrożenia wynikające z nieuwagi i rozproszenia uwagi Wywołanie zmiany zachowań Obniżenie ilości wypadków spowodowanych nieuwagą i rozproszeniem uwagi Verkehrssicherheitskampagne 2012

Adresaci kampanii

Przebieg projektu Analiza problemu Start: ukierunkowanie na media Generowanie projektu Kontrole priorytetów Organizacja projektu Zakończenie kampanii prewencyjnej Procedura zaproszeń Ocena wyników/ test Opracowanie środków Kontrola działania Test wstępny Wdrożenie kolejnego roku Verkehrssicherheitskampagne 2012

Wydajność kosztów/Mnożnik Całkowity budżet Kantonu Zurych dla wszystkich kampanii bezpieczeństwa ruchu CHF 150'000.00 Wykorzystanie istniejących środków komunikacji Współpraca z mediami Stojak gminny Produkcje (PR wydział Kapo) Partner (bfu) / Sponsoring Rabat NGO Kontrole policyjne Verkehrssicherheitskampagne 2012

Schemat organizacyjny Komendant Naczelnik wydziału drogowego Kierownictwo projektu 2012 Kapo ZH Naczelnik ds.komunikacji Kierownictwo projektu Sztab Agencje zewnętrzne Oficer prewencji Policje Zurychu Ostpol.ch Środkowoszwajc.umowa Kapo GR, SG, SH, TG, GL, FL, AR, AI, Stapo Chur, SG Kapo LU, ZG, SZ, NW, OW, UR V Oficer Wydziału Policji drogowej/ Prewencja komunikacja Stapo ZH Oficer Wydziału Policji drogowej/ Prewencja/PR Stapo Winterthur Naczelnik wydz.drogowego TG sekcja mediów Reprezentant Ostpol 1 Naczelnik Wydziału Drogowego Policji SG Reprezentant Ostpol 2 Reprezentant środkowoszwajc. Umowy Prewencja Kompol Kanton ZH Umowa Umowa Oddziały korpusu Oddziały korpusu KDO KDO KDO KDO KDO KDO

Czynniki wpływające na nieuwagę i rozproszenie wiek, płeć Okoliczności na drodze Uznawane za „cool” Status, nastawienie Gotowość podjęcia ryzyka Niska drażliwość, nuda Zbyt niska ocena zagrożenia Zarządzanie czasem/ skuteczność Świadomość zagrożenia Decyzja koncentracja Efekt nagrody Drobne przewinienie Doświadczenie, dalsze czynniki Ruch drogowy Zajęcia dodatkowe Verkehrssicherheitskampagne 2012

Verkehrssicherheitskampagne 2012

Konsekwencje rozproszenia (Wyniki z różnych sytuacji) Korzystanie z telefonu komórkowego wpływa negatywnie na zachowanie w czasie jazdy i koncentrację Więcej błędów w czasie jazdy Reakcje na przeszkody stają się wolniejsze Hamowanie jest bardziej gwałtowne i ostre Rozproszenie jest najsilniejsze podczas pisania SMS Alkohol dodatkowo osłabia zdolność jazdy Początkujący kierowcy nie doceniają siły rozproszenia i podejmują większe ryzyko Verkehrssicherheitskampagne 2012

Opóźniony czas reakcji Skutki rozproszenia uwagi Opóźniony czas reakcji Verkehrssicherheitskampagne 2012

Czynniki wpływające na drogę hamowania Droga reakcji Droga pedału Czynniki wpływające na drogę hamowania Zależność od stopnia rozproszenia Kognicja Głowa: Co się stało? Głowa: Co muszę/mogę zrobić? Głowa: „rozkaz“ do stóp: hamować! Motoryka Noga: zwolnienie– pedał hamowania– ciśnienie hamowania Fizyka Pojazd: hamowanie – opony – droga hamowania Droga Odcinek zatrzymania Verkehrssicherheitskampagne 2012

III. Prezentacja kampanii Zero rozproszenia

Kampania 2012 Tegoroczna kampania nawiązuje do kampanii z lat 2007-2011, będzie trwać 18.09.2012 do 23.10.2012 i jest zaadresowana do wszystkich uczestników ruchu drogowego (samochody, ciężarówki, motory, rowery, piesi) Verkehrssicherheitskampagne 2012

Zero rozproszenia/ Dane liczbowe Początek Główna konferencja dla mediów (MK) w Zurychu 18.09.2012 Czas trwania kampania 6 tygodni Założenie 3 lata Represje Akcja priorytetowa z kontrolami policji Budżet Suma Fr. 290'000.00 Uczestnicy Policja Zurychu, Ostpol.ch, Środkowoszw. Umowa Wsparcie Fonds für Verkehrssicherheit, Tiefbauamt Kanton Zürich, Związek instruktorów jazdy w Zurychu, Urząd Dróg i różne inne urzędy kantonalne i organa

Uczestniczący policjanci: Policja Zurych: Policja Kantonu Zürich Policja miasta Zürich Policja miasta Winterthur Komunalny Korpus Policji Kantonu Zurych Policje Centralnoszwajcarskie: Policja Lucerny Policja Kantonu Nidwalden Policja Kantonu Obwalden Policja Kantonu Schwyz Policja Kantonu Uri Policja z Zug Wschodnioszwajcarska Policja: Policja Kantonu Appenzell Ausserrhoden Policja Kantonu Appenzell Innerrhoden Policja Kantonu Glarus Policja Kantonu Graubünden Policja Kantonu St. Gallen Policja Kantonu Thurgau Policja Schaffhausen Policja miasta Chur Policja miasta St. Gallen Policja narodowa Księstwa Lichtenstein Verkehrssicherheitskampagne 2012

Obszar działania: Verkehrssicherheitskampagne 2012

Zastosowanie środki Plakaty z kodem QR Spoty radiowe Ulotki / wklejki Strona internetowa dla komputerów i Smartphonów Banery internetowe Naklejki samochodowe Ogłoszenia Filmy YouTube Symulator jazdy bez widoczności na stronie internetowej Kary Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

Zero rozproszenia. Mniej wypadków. Twoja Policja. Plakaty Plakaty w rozmiarach oryginalnych rozwieszono w sali Komunikat tekstowy brzmi zawsze: Zero rozproszenia. Mniej wypadków. Twoja Policja. Verkehrssicherheitskampagne 2012

Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

Spoty radiowe Verkehrssicherheitskampagne 2012

Ulotki/ wklejki Verkehrssicherheitskampagne 2012

Strona internetowa dla komputera i Smartphona www.lenken-statt-ablenken.ch Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

Baner internetowy Verkehrssicherheitskampagne 2012

Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

Ogłoszenia Uzupełnione o dodatkowe wyjaśnienia: Na szwajcarskich drogach, nieuwaga i rozproszenie uwagi stanowią główną przyczynę wypadków. Czy poruszasz się samochodem, motorem, rowerem czy też pieszo: pomóż zapobiegać wypadkom i nie daj rozproszyć swojej uwagi w ruchu ulicznym. Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

Film YouTube Verkehrssicherheitskampagne 2012

Symulator jazdy bez widoczności na stronie internetowej Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

Kary Policja będzie prowadzić wzmożone kontrole. Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

Wyniki kontroli policyjnych 3.000 grzywn porządkowych z powodu rozmawiania przez telefon bez zestawu głośnomówiącego 450 zgłoszeń do funkcjonariuszy dochodzeniowo-śledczych z powodu czynności rozpraszających Verkehrssicherheitskampagne 2012

IV. Stan prawny w CH w odniesieniu do problematyki rozproszenia

Co obowiązuje w Szwajcarii? Zabronione jest Prowadzenie rozmowy telefonicznej bez zestawu głośnomówiącego Kombinowane wprowadzanie przyciskami liczb lub słów na urządzeniu (SMS, wprowadzanie adresu) Czytanie listów przewozowych, map i innych dokumentów w czasie jazdy Prowadzenie rozpraszających rozmów z lub bez zestawu głośnomówiącego Nie jest zasadniczo zabronione Prowadzenie nierozpraszających rozmów z zestawem głośnomówiącym Krótkie wciśnięcie przycisku za pomocą jednej ręki na dobrze dostępnym i zamocowanym urządzeniu (odebranie rozmowy, wyciszenie, przycisk włączenia itd.) Dzwonienie w stojącej kolumnie samochodów

Zachowanie – Przepisy – Kara Stan rzeczy (zachowanie) Przepis drogowy (przepis) Konsekwencja (Kara) Zachowanie w czasie jazdy, prowadzące do rozproszenia: Pisanie/ czytanie SMS Programowanie urządz. nawigacyjnego Obsługa MP3 Jedzenie pizzy Sprawdzanie listu przewozowego Telefonowanie bez zest. głośnomówiącego Robienie makijażu / golenie się Kłótnie Karmienie psa … Prawo zakazujące zachowań rozpraszających uwagę w czasie jazdy: Obowiązek stałego panowania nad pojazdem  Art. 31 ust. 1 SVG Obowiązek zwracania uwago na ruch uliczny i kierowanie pojazdem Zakaz czynności rozpraszających Art. 3 ust. 1 VRV Prawo przewidujące karę za ignorowanie nakazów prawnych: 1. Zwykłe naruszenie przepisów ruchu drogowego : Ignorowanie przepisów Niewielki potencjał zagrożenia Art. 90 pkt 1 SVG 2. Poważne naruszenie przepisów: Poważny potencjał zagrożenia  Art. 90 pkt 2 SVG Główna różnica pomiędzy pkt 1 a 2 to potencjał zagrożenia i konsekwencje karne. Pokazać, iż Bardzo konkretne stany faktyczne można ująć w bardzo ogólnej treści ustawy. OB-Tb dotyczy tylko jednego stanu faktycznego Stosowane są dwie metody określania wymiaru kary Verkehrssicherheitskampagne 2012

Ustawa Zasady ruchu drogowego Art. 31 ust. 1 Ustawy o ruchu drogowym (SVG) Kierowca musi stale panować nad pojazdem w taki sposób, by mógł wypełnić swój obowiązek zachowania ostrożności. Art. 3 ust. 1 Kodeks Ruchu Drogowego (VRV) Kierowca ma obowiązek skierować swoją uwagę na drogę i ruch. W czasie jazdy nie może podejmować działań, mogących utrudnić obsługę pojazdu. Ponadto ma obowiązek zapewnić, by jego uwaga nie została rozproszona, w szczególności poprzez urządzenia odtwarzania dźwięków, a także systemy komunikacji i informacji. Ustalenie wymiaru kary Art. 90 SVG Ustawy o ruchu drogowym (SVG) 1. Kto naruszy przepisy ruchu drogowego ustawy lub przepisy wykonawcze Rządu Federalnego, zostanie ukarany karą grzywny. 2. Kto w wyniku poważnego naruszenia przepisów Kodeksu Drogowego doprowadzi do poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa innych osób lub zaryzykuje wywołaniem takiego zagrożenia, zostanie ukarany karą pozbawienia wolności do lat trzech lub grzywną. Verkehrssicherheitskampagne 2012

Postępowanie karne – konsekwencje Zwykłe naruszenie przepisów ruchu drogowego (Art. 90 pkt 1 SVG)   Poważne naruszenie przepisów ruchu drogowego (Art. 90 pkt 2 SVG) Stan rzeczy Telefonowanie bez zestawu głośnomówiącego o niewielkim stopniu zagrożenia Pozostałe rodzaje rozproszenia o niskim potencjale zagrożenia Wszystkie rodzaje rozproszenia o wysokim potencjale zagrożenia Postępowanie karne Postępowanie z grzywną porządkową (= postępowanie ogólne) Postępowanie zwyczajne (= postępowanie indywidualne) Poziom czynu karalnego Wykroczenie Przestępstwo Kara Kara porządkowa CHF 100 Grzywna indywidualna (do CHF 10‘000) Indywidualna kara pieniężna (do 360 x CHF 3‘000) lub kara pozbawienia wolności (do lat 3) Koszty postępowania Nie Tak Wpis do Rejestru Urząd ds. wykroczeń (lokalnie) Rejestr Karny (krajowy) Postępowanie administracyjne (prawo jazdy) Tak, z reguły lekkie naruszenie (ostrzeżenie) Tak, przynajmniej 3 miesiące wstrzymania Verkehrssicherheitskampagne 2012

Potencjał zagrożenia – poziomy Ryzyko, iż mogłoby dojść do wypadku drogowego z udziałem rannych lub zabitych, jest niewielkie (zwykłe naruszenie przepisów drogowych) poważne (istotne naruszenie przepisów drogowych) Zagrożenie abstrakcyjne = zagrożenie możliwe, lecz niosłoby niewielki potencjał zagrożenia. Zaistnienie zagrożenia jest ponadto raczej nieprawdopodobne. Np. pisanie SMS: kierowca jedzie dość wolno w kolumnie, pozostaje na swoim pasie. Zagrożenie abstrakcyjne, lecz zwiększone ryzyko = zagrożenie może się w każdej chwili zrealizować, lecz akurat do niego nie doszło. NP. pisanie SMS: kierowca zjeżdża na zakręcie na przeciwny pas ruchu, przypadkowo akurat nie jedzie tam żaden pojazd. Konkretne zagrożenie = doszło do konkretnej sytuacji zagrożeniowej. Np. pisanie SMS: kierowca zjeżdża na przeciwny pas ruchu na zakręcie, nadjeżdża samochód. Wypadku ledwo udało się uniknąć. Doszło do zagrożenia = wypadek z rannymi. np. pisanie SMS: zjeżdża na przeciwny pas ruchu na zakręcie i zderza się z pojazdem jadącym z naprzeciwka. Verkehrssicherheitskampagne 2012

Zalecenia policji Rozproszenie uwagi w czasie jazdy jest niebezpieczne i podlega karze. Rozmawianie przez telefon bez zestawu głośnomówiącego podlega karze porządkowej w wysokości CHF 100 Wszystkie pozostałe czynności rozpraszające uwagę są już dużo droższe (grzywna plus koszty postępowania, ew. upomnienie) Przy znacznie zwiększonym potencjale zagrożenia, konsekwencje są drastyczne (kara pieniężna, wysokie koszty postępowania, wpis do Rejestru karnego, min. 3 miesiące zatrzymania prawa jazdy)  Lepiej na chwilę się zatrzymać, niż dużo ryzykować. Verkehrssicherheitskampagne 2012

V. Pytania?

Uprzejmie dziękuję za uwagę