Modelu realizacji usług o określonym standardzie w powiecie – piecza zastępcza zadanie 2 Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej i funkcjonowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
NOWY PODZIAŁ KOMPETENCJI
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
System wsparcia dziecka i rodziny Zadania powiatu realizowane przez
Realizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 PROJEKT SYSTEMOWY 1.18 TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW.
Stypendium Marii Curie
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
„Podróż w usamodzielnienie” projekt systemowy realizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Inowrocławiu Projekt współfinansowany przez Unię.
ORGANIZACJA RODZINNEJ
Dziecko w rodzinie – dziecko poza rodziną
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Model realizacji usług o określonym standardzie w gminie Opracowanie: Stanisław Myjak Warszawa, 29 listopada 2011 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
ISSO – Instytucjonalne Standardy Społecznej Opieki Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Policach Stowarzyszenie SOS dla Rodziny.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
II OSK 485/08 Data orzeczenia: 2009 –
Alina Karczewska WRZOS
Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. dr Anna Nowicka-Chachaj.
Propozycja zmian w dokumencie Zasady i tryb postępowania akredytacyjnego Bohdan Macukow.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.

Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
,,Wybrane aspekty proceduralne realizacji prawa do informacji publicznej – stan prawny istniejący, praktyka stosowania, uwagi de lege ferenda”. dr Piotr.
ASYSTENTURA RODZINY.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Działalność kontrolna RPD
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Pomoc państwa w wychowywaniu dzieci PROGRAM RODZINA 500+
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Modelu realizacji usług o określonym standardzie w powiecie – piecza zastępcza zadanie 2 Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej i funkcjonowania pomocy i integracji społecznej Alicja Data

Część II Model współpracy pracowników pcpr udzielającym wsparcia rodzinom zastępczym i osobom usamodzielnianym, w szczególności koordynatorów pieczy zastępczej i pracowników zajmujących się przyznawaniem świadczeń materialnych, przy wykorzystaniu modelu oddzielenia procedury administracyjnej przyznawania świadczeń od pracy socjalnej.

Ustawa o wpieraniu rodziny i pieczy zastępczej założenia: 1 Ustawa o wpieraniu rodziny i pieczy zastępczej założenia: 1. Przejście zadań pieczy zastępczej z ustawy o pomocy społecznej do nowego systemu – pieczy zastępczej. 2. Zmiana pozycji rodzin zastępczych – partnerstwo. 3. Możliwość kreowania i aktywizowania środowiska rodzin zastępczych.

Wykształcenie wyższe o określonym profilu art. 78 KOORDYNATOR Wykształcenie wyższe o określonym profilu art. 78 praca z rodzinami zastępczymi i osobami usamodzielnianymi oddzielenie pracy koordynatora od prowadzenia postępowania administracyjnego art. 79 ust 1 pkt. 4 oddzielenie pracy koordynatora od pracy pracownika socjalnego art. 79 ust. 3– fakt czy mit?

Zadania koordynatora art. 77

PCPR = ORGANIZATOR RODZINNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ Pracownicy PCPR ORPZ procedury współpracy

Procedury współpracy- znaczenie Określenie formy wymiany informacji – opinia, notatka (adnotacja) urzędowa itp. Kto przekazuje informacje? koordynator pracownik ds. świadczeń 3. Kiedy? powzięcie informacji o niewłaściwym wykorzystaniu świadczeń 4. Cel - po co? zapobieganie niewłaściwemu wykorzystanie świadczeń, w sytuacji określenia konieczności przyznania i wysokości świadczenia, informacja o rodzaju świadczenia. 5. Co robić? wszczęcie postępowania z urzędu – pracownik ds. świadczeń, udzielenie wsparcia – koordynator, specjaliści.

Model realizacji zadania dotyczącego pieczy zastępczej pcpr=orpz insty tucje ops, sąd itp. koordynator rodzinnej pieczy zastępczej pracownik ds. świadczeń zespół specjalistów wsparcie świadczenia rodziny zastępcze i osoby usamodzielniane

Zgłoszenie się klienta do pcpr rodziny zastępcze osoby usamodzielniane STANOWISKO INFORMACYJNE zgłoszenie potrzeby świadczenia zgłoszenie problemu koordynator rodz. pieczy zastępczej pracownik ds. świadczeń procedury współpracy specjaliści (psycholog, doradca zawodowy, prawnik, mediator itd.)

opinia biegłego art. 75 § 1 Kpa KOORDYNATOR = LIDER ! opinia biegłego art. 75 § 1 Kpa

Rodzaje informacji przekazywanych przez koordynatora pieczy zastępczej pracownikowi ds. świadczeń opinia koordynatora o zasadności przyznania pomocy np. pokrycie kosztów remontu opinia o IPU informacja o realizacji lub nie IPU informacje o faktach mogących świadczyć o marnotrawieniu, informacje o istotnych dla postępowania faktach

Zadania pracownika ds. świadczeń badanie, czy spełnione są warunki do przyznania świadczeń dla rodzin zastępczych (w art. 80, 81, 83, 84 ) oraz osób usamodzielnianych (art. 140-143, 145-149) ustalenie okoliczności, których zbadanie jest niezbędne do określenia rozmiaru świadczenia – zasada uznaniowości i indywidualizacji – (art. 81, 83, 84, 146 ust. 7, 149 ust.3) badanie czy wychowanek pieczy zastępczej realizuje proces usamodzielniania – zasada aktywizacyjnej formuły świadczeń ustalanie czy nie były lub nie są (nie będą) marnotrawione przyznane świadczenia (art. 88 ust. 6; 151 ust. 3) – zasada prawidłowego wykorzystania świadczeń aktywna postawa pracownika ds. świadczeń - art. 75 kpa – badanie w miejscu zamieszkania klienta, pomoc w gromadzeniu dokumentów

RODZINY ZASTĘPCZE I OSOBY USAMODZIELNIANE PRACOWNIK DS. ŚWIADCZEŃ POSTĘPOWANIE W SPRAWIE PRZYZNANIA ŚWIADCZEŃ DLA RODZIN ZASTĘPCZYCH I OSÓB USAMODZIELNIANYCH RODZINY ZASTĘPCZE I OSOBY USAMODZIELNIANE PRACOWNIK DS. ŚWIADCZEŃ ZŁOŻENIE WNIOSKU USTALENIE WARUNKÓW KONIECZNYCH DO PRZYZNANIA ŚWIADCZENIA KONIECZNA INFORMACJA KOORDYNATORA SKIEROWANIE DO KOORDYNATORA KOORDYNATOR R.P.Z. WYDANIE DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ INFORMACJE KOORDYNATORA NP. O WYKORZYSTANIU SWIADCZEŃ, REALIZACJI IPU, ZASADNOSCI PRZYZNANIA ŚWIADCZENIA

UZNANIOWOŚCI I INDYWIDUALIZACJI ŚWIADCZEŃ ZASADY STOSOWANE W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM W RAMACH SYSTEMU PIECZY ZASTĘPCZEJ UZNANIOWOŚCI I INDYWIDUALIZACJI ŚWIADCZEŃ AKTYWIZACYJNEJ FORMUŁY ŚWIADCZEŃ NIEMARNOTRAWIENIA ŚWIADCZEŃ I II III

RODZINY ZASTĘPCZE – ZASADY CZ. 1 rodzaj świadczenia podstawa prawna rodzaj informacji przekazywanych przez koordynatora w postępowaniu administracyjnym zasada aktywizacyjnej formuły świadczenia zasada uznaniowości i indywidualizacji świadczenia zasada niemarnotrawienia świadczenia świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania dziecka art. 80 ust 1, 88 ust. 5 i 6 opinia koordynatora* nie tak dodatki art. 81, 88 ust. 5 i 6 - dofinansowanie do wypoczynku dziecka w wieku od 6. do 18. roku życia art. 83 ust. 1 pkt. 1, 88 ust. 5 i 6 świadczenie na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka - jednorazowo art. 83 ust. 1 pkt. 2a), 88 ust. 5 i 6 świadczenie na pokrycie wydatków związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych art. 83 ust. 1 pkt. 2b), 88 ust. 5 i 6

RODZINY ZASTĘPCZE – ZASADY CZ. 2 rodzaj świadczenia podstawa prawna rodzaj informacji przekazywanych przez koordynatora w postępowaniu administracyjnym zasada aktywizacyjnej formuły świadczenia zasada uznaniowości i indywidualizacji świadczenia zasada niemarnotrawienia świadczenia środki finansowe na utrzymanie lokalu rodzin zastępczych niezawodowych i zawodowych art. 83 ust. 2, 88 ust. 5 i 6 opinia koordynatora* nie tak środki finansowe na utrzymanie lokalu rodzin zastępczych zawodowych, w której umieszczono powyżej 3 i osób, które osiągnęły pełnoletniość przebywając w pieczy zastępczej art. 83 ust 3, 88 ust. 5 i 6 opinia koordynatora** świadczenie dla rodzin zawodowych na pokrycie kosztów remontu – raz w roku art. 83 ust. 4, 88 ust. 5 i 6 środki finansowe na utrzymanie lokalu rodzinnych domów dziecka, remontem lub zmianą lokalu, pokrycie innych nieprzewidzianych kosztów art. 84, 88 ust. 5 i 6 opinia koordynatora **

RODZINY ZASTĘPCZE – ZASADY CZ. 3 Świadczenia dla rodzin zastępczych przyjmują formy: Uznaniowości - oprócz świadczeń z art. 80 ust 1, 81, 83 ust. 3 i 84, co często związane jest z sytuacją rodziny zastępczej oraz dziecka w niej umieszczonego, jego potrzeb. Szczególny przypadek art. 83 ust. 3 na utrzymanie lokalu rodziny zawodowej – warunek – opinia koordynatora potwierdzająca zasadność przyznania świadczenia – pomocne może być opracowanie regulaminu, zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych. 2. Niemarnotrawienia – art. 88 ust. 6, co może wynikać z art. 128, 132-134 – ocena koordynatora – „jakości wykonywanej pracy” przez rodzinę zastępczą.

OSOBY USAMODZIELNIANE – ZASADY CZ. 1 forma świadczenia podstawa prawna rodzaj informacji przekazywanych przez koordynatora w postępowaniu administracyjnym zasada aktywizacyjna świadczenia zasada uznaniowości i indywidualizacji świadczenia zasada niemarnotrawie nia świadczeń pomoc na kontynuowanie nauki art. 146, 147, 148, 151, 152 - tak nie pomoc na usamodzielnienie art. 149, 151, 152 opinia koordynatora** pomoc na zagospodarowanie art. 150, 151, 152 pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych* art. 140 ust 1 pkt 2a pomoc w uzyskaniu zatrudnienia* art. 140 ust 1 pkt 2b

Warunkiem koniecznym jest posiadanie i realizowanie IPU OSOBY USAMODZIELNIANE – ZASADY CZ. 2 Warunkiem koniecznym jest posiadanie i realizowanie IPU Świadczenia dla osób usamodzielnianych przyjmują formy: uznaniowości - nie dotyczy pomocy na kontynuowanie nauki, chyba, że dochód osoby przekracza kryterium ustawowe aktywizacji – szczególne znaczenie w procesie integracji ze środowiskiem niemarnotrawienia – art. 151 ust. 3 dopuszcza zmianę lub uchylenie decyzji natomiast art. 152 ust. 1 wskazuje, że organ może odmówić przyznania świadczenia. Istotne dla postępowania administracyjnego są: opinia o zasadności przyznania świadczenia na podstawie IPU informacje o przebiegu realizacji IPU informacje o faktach mogących świadczyć o marnotrawieniu.

Warunkiem koniecznym dla prawidłowego przebiegu postępowania administracyjnego oraz pracy merytorycznej koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej jest zasada jawności działania. Jasne i precyzyjne określenie granic umożliwia budowanie relacji opartej na wzajemnym zaufaniu wszystkich stron – partnerów działania.

odpowiednie warunki lokalowe odpowiednie warunki techniczne Zapewnienie odpowiedniej jakości pracy koordynatorów pieczy zastępczej propozycje: odpowiednie warunki lokalowe odpowiednie warunki techniczne dostęp do środka transportu dostęp do Internetu dostęp do telefonu i laptopa jasne i precyzyjne procedury postępowania dostęp do narzędzi diagnostycznych

Dziękuję za uwagę Alicja Data