Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
2011 Joanna Bechcińska Bożena Boleska
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Lp. TYPY SZKÓŁ LICZBA UCZNIÓW LICZBA ODDZIAŁÓW 1 SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA V LO 2699 OGÓŁEM 4951 uczniów 209 oddziałów LICZBA DZIECI.
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
Test kompetencyjny z języka angielskiego dla klas szóstych
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Gimnazjum Nr 13 im. Mikołaja Kopernika z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdyni ul. Wejherowska Gdynia telefon:
GENEZA PROJEKTU wyrównanie szans edukacyjnych uczniów w szkole wiejskiej, gdzie koszt utrzymania 1 ucznia jest bardzo wysoki, duża odległość od centrów.
Zespół Szkół w Starzynie
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Analiza wyników „Matura próbna”
Moje przyszłe gimnazjum- „KSO” EDUKATOR
BUŁHAK STOI JĘZYKAMI! Zespół językowy SSP 12.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Analiza ankiety ewaluacyjnej I edycji Konkursu Angielsko – Niemieckiego GIMNAZJALNY POLIGLOTA rok szkolny 2012/2013.
EUROPEJSKIE BADANIE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH (ESLC) Ogłoszenie wyników Warszawa, Pracownia Języków Obcych IBE dr Magdalena Szpotowicz i Agata.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
„Szkolne Centrum Nauki”
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
EGZAMIN MATURALNY Wybór języka obcego zdawanego jako obowiązkowy.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
PRYWATNE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. C. K. NORWIDA W LESZNIE
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Witamy w Gimnazjum Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
Ankieta Czy jesteś zadowolony z pracy TAK 45 % Samorządu Uczniowskiego Nie 55%
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
◦ Osiągnięte przez poszczególne grupy badanych wyniki obrazują poziom cech motorycznych wpływających na ogólną sprawność fizyczną, a przez to na przyswajanie.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz LEKCJA JĘZYKA ANGIELSKIEGO Z PERSPEKTYWY GIMNAZJALISTÓW Bydgoszcz, 18.02.2013 Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz

Użycie języka docelowego Formy pracy Materiały dydaktyczne Wnioski PLAN PREZENTACJI Badania umiejętności językowych gimnazjalistów realizowanych przez PJO IBE – ESLC i BUNJO Nastawienie do lekcji Przebieg lekcji Użycie języka docelowego Formy pracy Materiały dydaktyczne Wnioski Jeżeli czas pozwoli postaram się powiedzieć o …

międzynarodowe (14 krajów) poprzeczne BADANIA UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH GIMNAZJALISTÓW PROWADZONE PRZEZ PJO IBE ESLC BUNJO międzynarodowe (14 krajów) poprzeczne próba reprezentatywna - 146 szkół, n=3324 uczniowie klas III język angielski i niemiecki testy językowe & kwestionariusze krajowe podłużne próba 120 szkół, n= 4716 (ankiety), n=480 (wywiady) uczniowie klas I język angielski testy językowe, kwestionariusze, wywiady, obserwacje, kwerendy Prezentowane informacje pochodzić będą z trzech żródeł

WYNIKI I INTERPRETACJA Cechy badania Interpretacja wywiady informacje kontekstowe oparte na deklaracjach analizy korelacyjne brak reprezentatywności krytyczne podejście do deklaracji wnioskowanie o wpływie tylko przy mocnych przesłankach

Większość uczniów I klasy gimnazjum NASTAWIENIE Większość uczniów I klasy gimnazjum Wynosi ze szkoły podstawowej pozytywne nastawienie do nauki języków i lekcji języków Lubi uczyć się języka angielskiego w gimnazjum Lubi i docenia swojego nauczyciela Lubi i czuje się komfortowo w swojej grupie 57. Nauka języka obcego jest przydatna. 85,38% 5,69% 9. Każdy może się nauczyć języka obcego. 83,04% 7,36% 51. Uczenie się j. obcego jest ważne. 82,53% 6,25% 58. Gdy człowiek zna języki obce lepiej zarabia. 80,40% 6,41% 56. Moje plany na przyszłość wymagają dobrej znajomości języków obcych. 63,93% 14,22% 21,85% 59. Myślę, że języki obce są ważnymi przedmiotami w szkole. 75,76% 7,83% 16,41% 6. Nauka języka obcego różni się od nauki innych przedmiotów szkolnych. 63,28% 14,60% 22,12% 53. Nauka języka obcego jest łatwa. 42,47% 22,08% 35,45%

DOBRE NASTAWIENIE I DOŚWIADCZENIA Z SP Lubiłem\am lekcje języka obcego w szkole podstawowej (SP). 65,19% 16,93% Nauka języka obcego w SP była dla mnie łatwa. 64,39% 12,57% Lubiłem\am nauczyciela, który mnie uczył j. obcego w SP. 67,09% 18,81% Miałem\am dobry oceny z j. obcego w SP. 68,28% 11,71% 57. Nauka języka obcego jest przydatna. 85,38% 5,69% 9. Każdy może się nauczyć języka obcego. 83,04% 7,36% 51. Uczenie się j. obcego jest ważne. 82,53% 6,25% 58. Gdy człowiek zna języki obce lepiej zarabia. 80,40% 6,41% 56. Moje plany na przyszłość wymagają dobrej znajomości języków obcych. 63,93% 14,22% 21,85% 59. Myślę, że języki obce są ważnymi przedmiotami w szkole. 75,76% 7,83% 16,41% 6. Nauka języka obcego różni się od nauki innych przedmiotów szkolnych. 63,28% 14,60% 22,12% 53. Nauka języka obcego jest łatwa. 42,47% 22,08% 35,45%

POZYTYWNE ODNIESIENIE DO NAUCZYCIELA Mój nauczyciel języka angielskiego w szkole jest zaangażowany w prowadzenie lekcji i lubi angielski. 82,22%; 6,61% Mój nauczyciel języka angielskiego w szkole jest przyjazny i pomocny. 77,63%; 9,46% Mój nauczyciel języka angielskiego w szkole jest sprawiedliwy wobec wszystkich uczniów. 77,59%; 10,59%

POZYTYWNE ODNIESIENIE DO NAUCZYCIELA (dane z wywiadów, liczebności) Liczebności uczniów wskazujących określone przyczyny zadowolenia z nauki języka angielskiego

POZYTYWNE ODNIESIENIE DO GRUPY (dane z wywiadów, liczebności) 45. Lubię grupę, w której uczę się języka angielskiego. 74,92% 9,70% 15,38% Podręcznik, z którego uczymy się języka angielskiego w szkole jest dla mnie na odpowiednim poziomie. 68,51% 12,34% 19,15% W tym roku szkolnym poziom grupy, w której uczę się angielskiego jest dla mnie odpowiedni . 68,19% 11,87% 19,94% Tempo lekcji języka angielskiego w szkole jest dla mnie odpowiednie. 67,68% 12,68% 19,64% Grupa, w której uczę się języka angielskiego dobrze współpracuje. 61,44% 14,47% 24,09%

POZYTYWNE ODNIESIENIE DO GRUPY Lubię grupę, w której uczę się języka angielskiego. 74,92% 9,70% Grupa, w której uczę się języka angielskiego dobrze współpracuje. 61,44% 14,47% 45. Lubię grupę, w której uczę się języka angielskiego. 74,92% 9,70% 15,38% 23. Podręcznik, z którego uczymy się języka angielskiego w szkole jest dla mnie na odpowiednim poziomie. 68,51% 12,34% 19,15% 20. W tym roku szkolnym poziom grupy, w której uczę się angielskiego jest dla mnie odpowiedni . 68,19% 11,87% 19,94% 22. Tempo lekcji języka angielskiego w szkole jest dla mnie odpowiednie. 67,68% 12,68% 19,64% 46. Grupa, w której uczę się języka angielskiego dobrze współpracuje. 61,44% 14,47% 24,09%

POWODY ZŁEGO SAMOPOCZUCIA W GRUPIE 45. Lubię grupę, w której uczę się języka angielskiego. 74,92% 9,70% 15,38% 23. Podręcznik, z którego uczymy się języka angielskiego w szkole jest dla mnie na odpowiednim poziomie. 68,51% 12,34% 19,15% 20. W tym roku szkolnym poziom grupy, w której uczę się angielskiego jest dla mnie odpowiedni . 68,19% 11,87% 19,94% 22. Tempo lekcji języka angielskiego w szkole jest dla mnie odpowiednie. 67,68% 12,68% 19,64% 46. Grupa, w której uczę się języka angielskiego dobrze współpracuje. 61,44% 14,47% 24,09%

DOPASOWANIE POZIOMU GRUPY Podręcznik, z którego uczymy się języka angielskiego w szkole jest dla mnie na odpowiednim poziomie. 68,51% 12,34% W tym roku szkolnym poziom grupy, w której uczę się angielskiego jest dla mnie odpowiedni . 68,19% 11,87% Tempo lekcji języka angielskiego w szkole jest dla mnie odpowiednie. 67,68% 12,68% ok.. 19,64% UCZNIOW ZGADZA SIĘ CZESCIOWO

ELEMENTY TYPOWEJ LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO Dla większości uczniów klasy I gimnazjum lekcja polega na wykonywaniu ćwiczeń Poszczególne umiejętności językowe są nauczane w sposób zrównoważony Najwięcej trudności przysparza uczniom nauka gramatyki

PRZEBIEG TYPOWEJ LEKCJI Typowa lekcja języka angielskiego polega przede wszystkim na wykonywaniu ćwiczeń – głównie z książek, ale też z płyty lub przez Internet. Pozostałe typowe elementy lekcji to czytanie, w tym czytanie na ocenę, omawianie słownictwa, realizacja/ omówienie tematu lekcji oraz praca z podręcznikiem, omawianie gramatyki, tłumaczenie tekstu na polski. Rysunek 72 jest ilustracją liczebności uczniów wskazujących określone elementy typowej lekcji z języka angielskiego.

ZRÓWNOWAŻONY NACISK NA NAUKĘ POSZCZEGÓLNYCH UMIEJĘTNOSĆI JĘZYKOWYCH

TRUDNOŚCI W NAUCE POSZCZEGOLNYCH UMIEJĘTNOŚCI I ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH

UŻYCIE JĘZYKA DOCELOWEGO NA LEKCJI Ok. połowa uczniów I klasy gimnazjum twierdzi, że ich nauczyciele mówią na lekcji przeważnie po angielsku Istnieje różnica w komunikacji nauczyciel-klasa i nauczyciel-uczeń Co czwarty uczeń klasy III praktycznie nie używa języka angielskiego do komunikacji z innymi uczniami Istnieje związek między intensywnością komunikacji w języku angielskim nauczycieli i uczniów

UŻYCIE JĘZYKA DOCELOWEGO NA LEKCJI PRZEZ NAUCZYCIELA Nauczyciele prowadza zajęcia z języka angielskiego mniej więcej równie często tylko po polsku jak tylko po angielsku. Mniejsza część uczniów deklarowała, że ich nauczyciele prowadzą lekcje zarówno po polsku jak i po angielsku, mniej więcej pół na pół.

UŻYCIE JĘZYKA DOCELOWEGO NA LEKCJI (rozkład procentowy) Zawsze Zazwyczaj Czasami Bardzo rzadko Nigdy Nauczyciel mówi do całej klasy 14 42 30 10 4 Uczniowie zabierają głos przed całą klasą 18 27 25 19 Nauczyciel mówi do jednego lub dwóch uczniów 8 37 Uczniowie mówią do nauczyciela 6 21 35 23 15 Uczniowie pracują w grupach lub rozmawiają ze sobą 3 24 32 31 Na lekcjach angielskiego niemal jednej czwartej gimnazjalistów uczniowie praktycznie nie używają nauczanego języka. Ponadto, co dziesiąty uczeń uczęszcza na lekcje, na których nauczyciel w zasadzie nie używa angielskiego. Grupa gimnazjalistów, która wybrała odpowiedź nigdy lub bardzo rzadko we wszystkich pozycjach pytania o częstotliwość używania przez uczniów angielskiego na lekcjach (tj. gdy uczniowie mówią do nauczyciela, gdy pracują w grupach i rozmawiają ze sobą oraz gdy zabierają głos przed całą klasą) stanowiła 24% badanych Tylko na lekcji blisko co czwartego gimnazjalisty ma miejsce w miarę regularna komunikacja w nauczanym języku we wszystkich kierunkach interakcji: uczeń-nauczyciel, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-uczniowie, uczeń-uczeń, uczeń-uczniowie. Dokładnie 24% uczniów wskazało dla wszystkich pozycji dwóch omawianych pytań odpowiedź inną niż nigdy lub bardzo rzadko, czyli określając częstotliwość wypowiedzi po angielsku uczniów i nauczyciela wybrało na odpowiedzi czasami, zazwyczaj i zawsze

ZWIĄZEK MIEDZY UŻYWANIEM JĘZYKA DOCELOWEGO PRZEZ NAUCZYCIELI I UCZNIÓW (regresja porządkowa, ilorazy szans, p<0,05) Nigdy Bardzo rzadko Zazwyczaj Zawsze Uczniowie mówią do nauczyciela 0,15 0,44 2,11 10,37 Uczniowie zabierają głos przed całą klasą 0,32 0,66 2,33 7,33 Uczniowie pracują w grupach i rozmawiają ze sobą 0,61 1,58 4,05 Iloraz szans jest miarą pokazującą, ile razy większa jest szansa zajścia zjawiska w jednej grupie w porównaniu z drugą grupą. Szansa natomiast jest stosunkiem prawdopodobieństwa zajścia zdarzenia, do jego nie zajścia (p/1-p).

FORMY PRACY Dominujące formy interakcji to interakcja nauczyciel-klasa, wypowiedź pojedynczego ucznia 60% gimnazjalistów twierdzi, że wypowiada się przed klasą rzadko lub nigdy 47% gimnazjalistów twierdzi, że ma rzadko lub nigdy ma szansę pracować w grupie 47% jest nauczanie frontalne, które wiąże się z dominującą rolą nauczyciela w klasie. Dziewięciu na dziesięciu badanych gimnazjalistów deklaruje, że nauczyciel mówi do całej klasy prawie zawsze lub zazwyczaj. Niemal równie często uczniowie pracują indywidualnie. Stosunkowo często wykorzystywanymi formami pracy są również: wypowiedź pojedynczego ucznia przed całą klasą oraz rozmowa nauczyciela z jednym lub dwoma uczniami, choć tu zaobserwować można już znacznie większe zróżnicowanie odpowiedzi uczniów. Najpopularniejsze formy pracy zakładają zatem: brak interakcji (praca indywidualna), interakcję uczeń/nauczyciel – klasa lub nauczyciel – uczeń. W oczach gimnazjalistów najrzadziej stosowane są natomiast formy pracy wykorzystujące grupowe uczenie się, a więc pozwalające uczniom na bezpośrednią komunikację między sobą. Aż 60% polskich gimnazjalistów stwierdziło, że na lekcjach grupa uczniów wypowiada się przed całą klasą bardzo rzadko lub nigdy, a niemal co drugi uczeń (47%) zadeklarował, że ma szansę pracować w grupie bardzo rzadko lub nigdy.

Prawie zawsze Zazwycza j Czasami Bardzo rzadko Nigdy Nauczyciel mówi do całej klasy 71 19 6 2 Uczniowie pracują pojedynczo 39 44 11 4 Pojedynczy uczeń wypowiada się przed całą klasą 13 23 29 22 12 Nauczyciel rozmawia z jednym lub dwoma uczniami 21 41 7 Grupa uczniów wypowiada się przed całą klasą 3 9 28 35 25 Uczniowie pracują w grupach 33 14

PORZĄDANE ZMIANY W PRZEBIEGU LEKCJI

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ a.gajewska@ibe.edu.pl