Antropolog w szafie U Przyjaciół Informacje ogólne Jesteśmy niszowi Dlaczego Oni? Nie jesteśmy grupą w sensie społecznym Wnikanie Czy jednak zamknięci?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Co to jest matematyka dyskretna?
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
badania rynku turystycznego
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
„Zero” tolerancji dla przemocy
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Prezentacja aplikacji do zarządzania projektami Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Czy jesteś osobą otwartą?
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Autor: Justyna Radomska
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Czytanie ze zrozumieniem
Rozwój społeczny dziecka
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Strategie rozwiązywania konfliktów
Czasem się zastanawiam
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
„Wspomnienia z 1989r.”.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Szkolny system wychowawczy
Jak napisać dobry tekst?
Pracujemy metodą participatory video (PV) co oznacza, że: - My doradzamy, Wy tworzycie - sami wymyślacie scenariusz, sami kręcicie - musicie pracować razem!
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Materiał do dyskusji: Diagnoza prowadzona przez lokalne instytucje – przykład domów kultury na Mazowszu. Jakie stosują metody, jakie widać dobre praktyki.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Sposoby komunikacji.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Praca w zespole.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Przestrzeń i dystans interakcji
Historia Teatr Miejski imienia Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie jest jedną z najważniejszych instytucji tego typu w regionie. Teatr założono w latach.
Jak nie dać się oszukać?. Bariera Nie chcemy dopuścić do świadomości naszych wątpliwości. Oszuści to wiedzą i dlatego z taką łatwością nas nabierają.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
Szkolny plan zachowania
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
…czyli nie taki diabeł straszny
Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Antropolog w szafie U Przyjaciół Informacje ogólne Jesteśmy niszowi Dlaczego Oni? Nie jesteśmy grupą w sensie społecznym Wnikanie Czy jednak zamknięci? Plener – czas oswojenia I co dalej?

Informacje ogólne Obiekt badań: - grupa teatralna KLUB – TEATR – KAWIARNIA U PRZYJACIÓŁ Czas badań: (25 XI 2006 – 10 II 2007) - badania nad grupą rozpoczęły 25 listopada 2006 roku od wstępnej rozmowy z liderem grupy - początkowo były to spotkania bardzo sporadyczne, często nieformalne ale w przestrzeni zajmowanej przez Teatr - później stały się częstsze (do dwóch spotkań tygodniowo w różnorodnym natężeniu czasowym: od bardzo krótkich do długich aż 5-6 godzinnych) Rodzaje spotkań: - nieformalne - spotkania związane ze spektaklami (przed, w trakcie i po) - trzydniowy plener (02 – 04 II 2007) Metoda badań: - obserwacja uczestnicząca jawna - brak ankiet i wywiadów (mało pytań) - podstawa zarówno badania jak i wnikania: bycie

Jesteśmy niszowi Teatr U Przyjaciół powstał w 2003 roku w Kawiarni Literackiej U Przyjaciół. Twórcy teatru deklarują, iż ich działania mają charakter społeczny, a efektem pracy ma być możliwość dalszego działania. Mówią, o sobie, że są niszowi i ich twórczość, mimo pierwotnych realizacji wystawianych z wielkim rozmachem, jest skierowana raczej do wąskiego grona odbiorców. Pomysły na spektakle i filmy krótkometrażowe czerpią głównie z literatury, posługując się przy tym sporą dozą czarnego humoru i absurdalnych skojarzeń. Dla swoich potrzeb realizatorskich oswajają Dziedziniec Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, przy którym mieści się również kawiarnia, oraz stary zakurzony strych, dodający kolejnym spektaklom trochę jakby zamierzonego, przerażającego klimatu.

Dlaczego oni? Po spektaklach, U Przyjaciół, które widziałam przed podjęciem badań, utkwiło mi w pamię c i to, że twórcy dają widzowi złudzenie bliskości, są na wyciągnięcie ręki, przemawiają do niego, czasem nawet wchodząc z nim dialogi, a mimo wszystko tworzą nieprzenikniony dystans. Dystans ten zwiększa się jeszcze bardziej z powodu dopracowanych kostiumów i makijaży, w których aktorzy zmieniają się w odgrywane przez siebie postacie i ukrywają zarazem. Właśnie ten dystans był dla mnie nie tyle intrygujący co pociągający. Cel: - wniknięcie w grupę - sprawdzenie czy i na ile grupa jest zamknięta

Nie jesteśmy grupą w sensie społecznym Autor tych słów miał na myśli to, że grupa nie jest stała, że się zmienia jej skład, a zaangażowanie poszczególnych osób jest bardzo różnorodne, więc w gruncie rzeczy, jej trzon stanowi zaledwie kilka osób. Żadna grupa nie jest stała, a Teatr jest jednak pewną całością. Jak każda grupa posiada liderów (zarówno jawnych jak i ukrytych), każdy pełni w grupie różne funkcje. Mimo swojej deklaracji o nie tworzeniu grupy w sensie społecznym, autor tych słów, kiedy pojawiały się jakieś konflikty, używał sformułowań typu działał na niekorzyść grupy czy też przeciw grupie.

Wnikanie Pierwsza rozmowa – teatr. Podstawą wnikania – szczerość i działanie. Taki sposób wnikania choć wybrany podświadomie okazał się słuszny, ze względu na to, że nie mogąc doświadczyć perspektywy innych, mogłam podzielić dane doświadczenia, a podzielność doświadczenia oznacza, że jesteśmy częścią układu. Daje to sposobność, a wg Kristen Hastrup nawet pewność, do zrozumienia światów, tego, w jaki sposób są tworzone i przetwarzane wewnątrz układu[1].[1] Obawy części osób, związane z moim pobytem w grupie. Unikanie wypowiadania się przy mnie, o sytuacjach konfliktowych czy negatywnych. Wszelkie moje wypowiedzi na temat członków grupy często odczytywano jako część eksperymentu, realizowanego planu czy analityczne opinie. Cytaty: - Myślałam, że będziesz siedzieć z notatnikiem i chłodno wszystko analizować. - Sylwia notuj! (podczas konfliktowej sytuacji) -...a... to taki etap wtajemniczenia... - (Słyszałem), dlaczego tu jesteś, ale wiesz, już zapomniałem o tym. - Dlaczego tak na mnie patrzysz? - Kreujemy się na grupę hermetyczną. - Będę podkopywał ten projekt.

Czy jednak zamknięci? >[2].[2] >[3].[3] Czy sformułowanie grupa nie jest zamknięta dotyczy tego, że skład się zmienia, czy że każdy może do grupy wstąpić? Wyraźnie są sygnały, że trzeba przejść eliminację: wypełnić formularz, lub zostać zaproszonym.

Plener – czas oswojenia Antropolog odkrywa i definiuje świat, przez to, że staje się jego częścią i bierze w nim udział[4].[4] Plener: - trzydniowy wyjazd w celu realizacji serii krótkich filmów - skład: 18 osób (w tym część z nich po raz pierwszy) - udział własny (obsługa kamery) - przekroczenie opozycji – ja/oni (czy to nasze?) Intensywne działania podczas pleneru związane z filmowaniem, spowodowały zatarcie dystansu między mną a grupą. Doprowadziły do przekroczenia pewnej bariery w sensie praktycznym przeze mnie, a w sensie mentalnym – przez grupę. Oko kamery jednak, to ciągle oko podglądacza i wiem, że nadal tak jestem postrzegana.

Wnioski Grupa U Przyjaciół jest grupą zamkniętą pozornie. Przynależność do grupy wiąże się przede wszystkim z działaniem osoby w grupie i wzajemnej akceptacji. Jest to ważne z tego powodu, że w Teatrze nie ma posad i gaży, a sztukę się robi czyli wypracowuje przez długi okres. Trzeba na to poświęcić sporo czasu i co za tym idzie wspólnie przebywać. Nie może być więc mowy o nie-przyjacielskich stosunkach. Nie należy przez to rozumieć, że w grupie nie ma konfliktów, jak na razie nie są one na tyle istotne by stały się przyczyną załamania struktury grupy. Nazwa U Przyjaciół to nazwa jak najbardziej trafna, a lider grupy nie ukrywa, że zapraszając kogoś w krąg teatralnych przyjaciół, kieruje się intuicją i podchodzi do tego bardziej emocjonalnie niż racjonalnie. Nowe osoby w grupie, to przede wszystkim (choć nie tylko) znajomi jej członków, lecz osoby te muszą wykazywać zaangażowanie. Grupa teatralna posiada również strukturę zbudowaną przez wzajemne i różnorodne relacje jakie w niej zachodzą. W tym sensie jest więc grupą społeczną.

I co dalej? Przychodząc do U Przyjaciół nie miałam konkretnych planów, a otwarta rola podglądacza codziennego życia nie odpowiadała mi w tej relacji. Dlatego też od początku chciałam dać coś w zamian i głośno o tym mówiłam. Dzielenie wspólnego doświadczenia dało mi nie tylko wiedzę o grupie ale i wiedzę o mnie samej. Nie zamierzam kończyć współpracy z Teatrem, mając nadzieję, że uda nam się wypracować układ, dający możliwość czerpania wiedzy o nas samych przez wspólne działania i wzajemne kontakty. Większość badań w naukach społecznych wymaga bezpośredniego, intymnego zetknięcia z konkretnymi aspektami współczesnego życia, co staje się źródłem większych i mniejszych zakłóceń. Jest to ten rodzaj zetknięcia, który niezbyt pomaga, lecz pobudza wrażliwość uczestniczących w nim osób[5].[5]

Przypisy [1] K. Hastrup, O ugruntowywaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii, [w]: Badanie kultury, Kontynuacje, Warszawa 2004, PWN, s. 92.[1] [2] [3] Przyjaciele z teatru, Głos Wielkopolski, Nr 31/637, 5/6 sierpnia 2006r, s. 8.[3] [4] K. Hastrup, O ugruntowywaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii, [w]: Badanie kultury, Kontynuacje, Warszawa 2004, PWN, s. 95.[4] [5] C. Geerttz, Zastane światło, Kraków 2003, Universitas, s. 35.[5] Wykorzystane w prezentacji zdjęcia są własnością U Przyjaciół. koniec