Wykład 11 Zadania i ocenianie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Instrukcje - wprowadzenie
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Rozdział XIV - Ubezpieczenia życiowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Algorytmy – różne przykłady
Liczby pierwsze.
Cel lekcji: Utrwalę umiejętność obliczanie pola i obwodu prostokąta ( kwadratu), rozwiązywania zadań z jednostkami czasu, wagi i pieniędzy. .
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Klawiatura i urządzenia wskazujące
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania.
I T P W ZPT 1 Jak smakuje Espresso I T P W ZPT 2.
10 grudnia 2007 Ferie z Matematyką i Fizyką 12 – 14 styczeń 2008.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
Wzory ułatwiające obliczenia
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
NIE TAKA MATMA STRASZNA
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Wyrażenia algebraiczne
Wykonanie: Iwona Szatkowska. Uwaga! Wszystkie opisane w instrukcji operacje oparte są o zapowiedzi oraz projekty odpowiednich ustaw i rozporządzeń. Te.
Microsoft Office Excel
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Obserwatory zredukowane
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
Obliczamy czas.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Podstawy automatyki 2011/2012Systemy sterowania - struktury –jakość sterowania Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
Idea oceniania kształtującego
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Dziennik.
Algorytmika.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Kalendarz 2020.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
TEST SPRAWDZAJĄCY Z MATEMATYKI dla klasy IV szkoły podstawowej z zakresu FIGURY GEOMETRYCZNE Autor: Justyna Itrych.
1. Adres względny 2. Adres bezwzględny 3. Adres mieszany.
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Wykład 11 Zadania i ocenianie

Ocenianie Kształtujące Sumujące

Pomiar dydaktyczny (według B. Niemierki) jest uściślonym określeniem osiągnięć uczniów według reguł dających się potwierdzić. jest to porównanie wiedzy, umiejętności i cech osobowości ucznia z wiedzą, umiejętnościami i cechami przyjętymi jako wzorzec. Pomiaru dokonuje się zawsze o ustalone uprzednio kryteria. Pomiar nie musi prowadzić do oceny.

Rodzaje pomiaru dydaktycznego Różnicujący Sprawdzający Różnicujący: Rozpoznanie indywidualnych różnic między uczniami. Celem jest wyłonienie najlepszego. Sprawdzający: Sprawdzenie czy i w jakim stopniu uczeń spełnił kryteria umożliwiające wystawienie stopnia szkolnego.

Cechy testów osiągnięć szkolnych Trafność Rzetelność Trafność: dokładność z jaką czynności wykonywane przez uczniów w sytuacji sprawdzania reprezentują ich osiągnięcia. Podstawą trafności jest zgodność sprawdzania z nauczaniem. Rzetelność: miarą wskazującą na zgodność, z jaka powtórzyłby się wynik danego testu w przypadku jego ponownego zastosowania w różnych regulaminowo warunkach

Trudność zadania Wskaźnik łatwości zadania Stosunek liczby poprawnych odpowiedzi do liczby wszystkich odpowiedzi udzielonych na dane zadanie Oznaczany zwykle p Wskaźnik trudności zadania Uzupełnienie do 1 wskaźnika łatwości: q =1 – p

Skala trudności zadań p rodzaj zadań ocena 0,00 – 0,20 bardzo trudne 5 0,21 – 0,40 trudne 4 0,41 – 0,60 średnio trudne 3 0,61 – 0,80 łatwe 2 0,81 – 1,00 bardzo łatwe 1

Ocenianie przedmiotowe Informatyka (na poziomie szkolnym) jest obszarem działania i eksperymentów. Zatem oceniana powinna być: umiejętność prowadzenia eksperymentów, umiejętność dochodzenia do właściwego rozwiązania, krytycyzm dotyczący własnych osiągnięć, Premiujemy ukończenie pracy program działający jest wart więcej niż nie działający, nawet ładnie skomentowany.

Obszary oceniania Teoria informatyki Programowanie Używanie komputera Teoria informatyki: wiedza z zakresu teorii informacji, budowy komputera, algorytmiki Programowanie: umiejętność programowania Używanie komputera: stosowanie komputera do rozwiązywania standardowych zadań życia codziennego

Ocenianie teorii informatyki Po co sprawdzać i oceniać wiedzę teoretyczną skoro uczymy praktycznie? Jeżeli jednak musimy to sprawdzajmy Tylko teorię Bez nadmiaru szczegółów technicznych Raczej zadania otwarte, a nie pamięciowe

Przykłady złych pytań i zadań Jaką kombinacją klawiszy kopiuje się zaznaczony blok w Wordzie?

Przykłady złych pytań i zadań Jak wygląda ikona startowa Excela?

Przykłady złych pytań i zadań Jaka jest standardowa rozdzielczość ekranu w komputerze PC?

Lepsze pytania Po co wyróżniać fragment tekstu w edytorze?

Lepsze pytania Na czym polega uruchamianie programów? Co to jest program, który mogę uruchomić na moim komputerze?

Lepsze pytania Na czym polega wyświetlanie informacji na monitorze?

Przykłady Oblicz ile bitów potrzeba by przekazać określony komunikat. Ile informacji przekazuje komunikat otrzymany z danego źródła. Oblicz redundancję i entropię źródła komunikatów. Określ właściwy rozmiar danych dla podanego zadania. Oblicz złożoność czasową danego algorytmu. Wybierz najsprawniejszy algorytm. Powiedz co robi dany algorytm. Uzasadnij, że dany algorytm rozwiązuje dany problem. Powiedz dlaczego dany algorytm zakończy działanie.

Programowanie Proponuję dwie lub trzy oceny za program Za działanie Za rozwiązanie Za dokumentację (dodatkowa) Za działanie: stopień zbieżności z oczekiwaniami sformułowanymi jako treść zadania i naturalnymi oczekiwaniami użytkownika. Ocena powinna uwzględniać też to co zwykle nie jest częścią specyfikacji: odporność programu na błędy użytkownika Za rozwiązanie: dobór algorytmu, sprawność programu, możliwości rozwoju, a także przejrzystość i budowę kodu źródłowego Za dokumentację (dodatkowa): opis programu, instrukcja, komentarze, analiza algorytmu

Formułowanie zadań Podajemy co program ma robić, a nie specyfikację programu, w szczególności nie wymuszamy w sformułowaniu sposobu rozwiązania. Dokładną specyfikację programu uczeń musi napisać sam, a po jej akceptacji przystąpić do jej realizacji.

Przykład Chcemy by uczeń napisał program, który: dla danej daty naszej ery (daty wprowadzanej z klawiatury jako trzy liczby, odpowiednio: numer dnia, numer miesiąca i czterocyfrowy rok; program ma kontrolować poprawność wprowadzonej daty) podaje liczbę dni, która upłynęła od tej daty do dziś, o ile podana data odnosi się do dnia poprzedzającego dzień dzisiejszy, lub upłynie jeżeli podana data odnosi się do dnia, który nastąpi po dniu dzisiejszym, przy czym liczbę dni które upłynęły poprzedzamy znakiem falki, a liczbę dni, które maja upłynąć gwiazdką

Przykład Zadanie zaś formułujemy tak: Napisz program który podaje liczbę dni jakie dzielą dzień dzisiejszy od podanej daty.

Przykład (ciąg dalszy) Algorytm dla tego problemu (obliczanie liczby dni od ustalonej daty, reszta jest prosta): Analizujemy dzień D, miesiąca M roku R. Definiujemy: A = 365(R – 1) B = [(R – 1)/4] – [(R – 1)/100] + [(R – 1)/400] C = [(367M – 362)/12] E = 0 gdy M < 3, –1 gdy M > 2 i R jest rokiem przestępnym, –2 w pozostałych przypadkach Liczba dni, które upłynęły od 1 stycznia roku 1 jest równa: A + B + C + D + E

Przykład (ciąg dalszy) Dzisiaj jest (11.01.2011) czyli: D=11, M=1, R=2011, rok nie jest przestępny. A = 365(2011 – 1)=733650 B = [2010/4] – [2010/100] + [2010/400]=502 – 20 + 5 = 527 C = [(367 – 362)/12] = [5/12]=0 E = 0 Liczba dni, które upłynęły od 1 stycznia roku 1 do dziś (włącznie) 733650 + 527 + 0 + 6 +0 = 734183 Ian Stewart, Histerie matematczne, Próśzyński i S-ka 2006

Przykładowe zadanie ... Napisać program obliczający średnią liczb, które pojawiają się na wejściu, zakładając, że liczba 0 kończy podawanie liczb.

Używanie komputera Oceniamy używanie komputera w życiu: Zadania „życiowe” Wykorzystanie umiejętności w innych przedmiotach Działalność ucznia poza lekcjami (harcerstwo, samorząd szkolny, itp..) Budowanie „dzieł”

Ocenę dajemy za gotowy produkt Zasada oceniania Zasada ogólna: Ocenę dajemy za gotowy produkt

Formułowanie zadań Zadania powinny być formułowane w sposób jak najbardziej naturalny bez wskazywania sposobów rozwiązania ani narzędzi. Sformułowania nie powinny zanadto precyzować zadania dając uczniom możliwości „twórczego rozwiązania”

Przykład sformułowania Źle: Załóż, w Accessie, bazę danych o zwierzętach mieszkających w domach uczniów naszej klasy

Przykład sformułowania Dobrze: Zbierz informacje o zwierzętach, którymi opiekują się uczniowie naszej klasy

Co oceniamy? Jakość wykonania Staranność, odpowiedni dobór formy, czytelność, użyteczność, ... Użycie techniki komputerowej Wybór właściwego programu, wykorzystanie możliwości programu, elastyczność rozwiązania Oryginalność

Przykłady zadań „naturalnych” Dokumentacja własnego programu Opracowanie notatek z lekcji Statystyka wykorzystania zasobów pracowni Zbiór danych o klasie

Przykłady zadań „naturalnych” Kalendarz spotkań ligowych ulubionych drużyn Prowadzenie listy przebojów klasy „Rozrywki” klasowe Opracowywanie ankiet klasowych

Pułapka oceniania Zadanie: Narysuj rower

Pułapka oceniania Dlaczego rower? Bo rower składa się z figur geometrycznych: dwa koła plus dwa trójkąty – zatem trzeba umieć je narysować…

Pułapka oceniania Dlaczego rower? …bo koła i trójkąty muszą być wyrównane…

Pułapka oceniania Dlaczego rower? …bo szprychy to kopiowanie i obracanie odcinka…

Pułapka oceniania Dlaczego rower? …bo potrzebne są jeszcze jakieś ozdobniki (kierownica, pedały, siodełko, a więc jeszcze inne narzędzia) itd...

Pułapka oceniania? Takiego rysunku spodziewamy, się. Ten można ocenić...

Pułapka oceniania? Ten też możemy ocenić, choć uczeń zgadł nasze ukryte intencje...

Pułapka oceniania! Czy to mieści się w ocenie?

Zadanie Zilustrować graficznie własność: Suma kolejnych liczb nieparzystych jest kwadratem liczby naturalnej.

Zadanie Jeden element tworzy kwadrat 1x1 (mamy jeden wiersz i jedną kolumnę). Przedłużamy każdą kolumnę w górę i każdy wiersz w prawo o jeden element i uzupełniamy górny prawy róg jednym dodatkowym elementem. Dołożyliśmy 3 elementy i otrzymaliśmy kwadrat 2x2. Wykonujemy to samo jeszcze raz dla otrzymanego kwadratu. Czyli dokładamy 2+2+1=5 elementów i otrzymujemy kwadrat 3x3. I tak dalej...

Obraz nauczyciela

Uczeń I

Uczeń II

Uczeń III

Uczeń IV

Uczeń V

Uczeń VI

Uczeń VII