Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
i wymagania szczegółowe
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych można podzielić na trzy fazy:
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Nowa podstawa programowa
Jadwiga Świętoń Przemyśl,
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Innowacyjny program nauczania języka polskiego z elementami filmoznawstwa w klasie I gimnazjum.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Innowacja pedagogiczna
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Przyczyny wprowadzenia reformy - stara i nowa podstawa programowa.
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Informator dla rodziców
JEDLIŃSKI GRANT EDUKACYJNY – EDYCJA II PROJEKT „BOHATEROWIE MOICH KSIĄŻEK NA EKRANIE” Miejska Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Edukacja filmowa na lekcjach języka polskiego i historii Sie ć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów humanistycznych w ramach projektu pn.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Innowacja pedagogiczna
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Edukacja teatralna w podstawie programowej
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Czytaj od A do Zachwytu - projekt promocji czytelnictwa zrealizowany
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego Konwersatorium Pozaliterackie teksty kultury dr Anna Adamczuk-Stęplewska

Tekst kultury w podstawie programowej W podstawie programowej kształcenia ogólnego w obszarze przedmiotu język polski na wszystkich etapach edukacji pojawia się pojęcie „tekst kultury”, rozumiany jako każdy wytwór kultury stanowiący całość, uporządkowany według określonych reguł.

Strategia powrotu do rzeczywistej lektury w nowej podstawie programowej (S.J.Żurek) Intencją autorów nowej podstawy była zmiana sytuacji kulturowej, a szczególnie czytelniczej. Strategia powrotu do rzeczywistej lektury w zakresie recepcji tekstów wyznacza hierarchię ważności: 1. utwory literackie, których podstawą jest myślenie 2. teksty kultury – pozaliterackie wspomagające proces recepcyjny.

Praca z tekstami kultury wspomagająca promocję czytelnictwa (S. J Praca z tekstami kultury wspomagająca promocję czytelnictwa (S.J.Żurek) wdrażać uczniów do czytania od najmłodszych klas, za pomocą atrakcyjnych tekstów literackich, dobrze dobranych, a więc odpowiadających zainteresowaniom w tym przedziale wiekowym, wprowadzanie różnych gier i zabaw na kanwie przeczytanych tekstów literackich, a także stosowanie systemu nagradzania (np. współpraca z nauczycielem bibliotekarzem i informatykiem w opracowaniu wielowariantowych tekstów weryfikujących rozumienie przeczytanego utworu), w każdej szkole powołać do istnienia bibliotekę mobilną, „na kółkach”,

Praca z tekstami kultury wspomagająca promocję czytelnictwa (S. J Praca z tekstami kultury wspomagająca promocję czytelnictwa (S.J.Żurek) c.d. sięganie po teksty najnowsze pisanej językiem bliskim współczesnej młodzieży, nie należy zaniedbywać pracy z tekstem literackim przy użyciu środków audiowizualnych (np. radiowego słuchowiska powstałego na kanwie powieści czy materiału edukacyjnego w internecie, hipertekstowych wydań utworów). Godna polecenia jest tu np. witryna wolnelektury.pl wraz z zamontowanymi w niej nowoczesnymi urządzeniami z zakresu TI.

Praca z tekstami kultury wspomagająca promocję czytelnictwa (S. J Praca z tekstami kultury wspomagająca promocję czytelnictwa (S.J.Żurek) c.d. filmowe adaptacje dzieł literackich muszą być traktowane przede wszystkim jako autonomiczne dzieła sztuki (więc analizowane z uwzględnieniem narzędzi z zakresu filmoznawstwa), a nie jako sposób na ominięcie przymusu przeczytania dłuższego tekstu, współpraca z rodzicami. Wniosek: Praca z pozaliterackim tekstem kultury ma na celu przede wszystkim przywrócenie lekturze czytelnika, a kulturze świadomego odbiorcę i uczestnika.

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na II poziomie edukacyjnym (szkoła podstawowa kl. IV-VI) Cele kształcenia – wymagania ogólne 1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji: „Uczeń (...) rozwija umiejętności poznawania dzieł sztuki; uczy się rozpoznawać różne teksty kultury, w tym użytkowe oraz stosować odpowiednie sposoby ich odbioru”. 2. Analiza i interpretacja tekstów kultury „Uczeń poznaje teksty kultury (…); rozpoznaje ich konwencje gatunkowe; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie; (…) rozwija zainteresowania różnymi dziedzinami kultury; poznaje specyfikę literackich i pozaliterackich sposobów wypowiedzi (…)”. 3. Tworzenie wypowiedzi „Uczeń rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie na tematy (…) związane z tekstami kultury (…)”.

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na II poziomie edukacyjnym (szkoła podstawowa kl. IV-VI) Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe. Uczeń: identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy, rozpoznaje formy gatunkowe (zaproszenie, życzenia i gratulacje, zawiadomienie i ogłoszenie, instrukcję w ty przepis), wyodrębnia elementy składające się na: widowisko teatralne, dzieło filmowe i telewizyjne, identyfikuje opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks, tworzy wypowiedzi pisemne w zróżnicowanych formach.

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na II poziomie edukacyjnym (szkoła podstawowa kl. IV-VI) Teksty kultury: wybór: - lektur spośród literatury dla dzieci i młodzieży (obowiązkowo 4 pozycje książkowe w roku), - kolęd i pieśni patriotycznych (akademie okolicznościowe), filmu i widowiska teatralnego z repertuaru dziecięcego (wycieczka edukacyjna), programu telewizyjnego.

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na III poziomie edukacyjnym (gimnazjum) Uczeń: czyta lektury z zakresu literatury popularnej i młodzieżowej, stopniowo poznaje też dzieła ważne dla kultury polskiej i światowej, rozróżnia gatunki publicystyczne, prasowe, radiowe i telewizyjne (artykuł, wywiad, reportaż), zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela, rozpoznaje odmiany gatunkowe lit.popularnej (powieść, opowiadanie obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, s-f, fantasy), wskazuje elementy dramatu,

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na III poziomie edukacyjnym (gimnazjum) c.d. w tekstach współczesnej kultury popularnej znajduje nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych; wskazuje przykłady mieszania gatunków, uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na III poziomie edukacyjnym (gimnazjum) c.d. nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku z wyboru literatury młodzieżowej i popularnej oraz wskazanych tekstów z kanonu klasyki, wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu, wybrany komiks, wybrane programy telewizyjne.

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na IV poziomie edukacyjnym (szkoła ponadgimnazjalna) Uczeń: wykorzystuje wiedzę o kontekstach podczas interpretacji tekstu literackiego, rozpoznaje manipulację językową w tekstach reklamowych, języku polityków i dziennikarzy, w tekstach kultury dostrzega obecne wartości narodowe i uniwersalne

Pozaliterackie teksty kultury w podstawie programowej na IV poziomie edukacyjnym (szkoła ponadgimnazjalna) c.d. Teksty kultury: nie mniej niż 13 pozycji książkowych w ciągu 3 lat nauki, na PP (poziomie podstawowym): wybrane filmy polskich reżyserów, homilia Jana Pawła II (1979) – nagranie TV, na PR (poziomie rozszerzonym): wybrane filmy z klasyki kinematografii światowej, spektakle teatralne w tym Teatru TV (jeden w roku), stała lektura gazety codziennej, tygodnika opinii, miesięcznika, kwartalnika.

podsumowanie Wprowadzenie pozaliterackiego tekstu kultury do edukacji polonistycznej na II, III i IV poziomie ma za zadanie: stopniowo rozwijać kompetencje kulturowe, przyczyniać się do promocji czytelnictwa, uatrakcyjniać odbiór literatury poprzez rozmaite konteksty kulturowe, wskazywać na wieloaspektowy odbiór kultury.