Terapia interakcji rodzic –dziecko( zachowania opozycyjne)- PCIT

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
PROGRAM NIWELOWANIA AGRESJI ORAZ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI PROSPOŁECZNYCH
ocenianie, które pomaga się uczyć
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Zachowania niepożądane
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Psychoterapia dziecka nadpobudliwego psychoruchowo z zaburzeniami koncentracji uwagi ADHD -Interwencja terapeutyczna wymaga pracy rodziców - program terapeutyczny.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Kompetencje komunikacyjne
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
warsztaty dla rodziców
Praca z dzieckiem agresywnym
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Samodzielność dziecka
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
w praktyce pedagogicznej
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Szkolny system wychowawczy
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Małgorzata Bogdanowicz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Matura ustna.
Rodzice nie muszą być samotni
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Szkolny plan zachowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Co chcieliśmy osiągnąć?
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Zapis prezentacji:

Terapia interakcji rodzic –dziecko( zachowania opozycyjne)- PCIT Terapia zaburzeń zachowania u dzieci przedszkolnych

Zaburzone zachowania u dzieci Uwarunkowania temperamentu Zaburzenia neuropsychologiczne wpływające negatywnie na przetwarzanie informacji i współdziałanie cech genetycznych dziecka ze szkodliwymi czynnikami rodzinnymi Zmienne rodzinne: depresja matki, odosobnienie, niewłaściwe wyrażanie gniewu, konflikty między rodzicami, samotny rodzic, nędza Zaburzone zachowanie u dziecka – znaczne ryzyko zachowań aspołecznych w dorosłości

Założenia główne PCIT Podstawy teorii rozwojowej (Baumrind): powiązanie stylów wychowania ze skutkami zachowań u dzieci. Autorka opisuje styl autorytatywny (rodzice b. Wymagający, jak i b. Żywo reagujący) jako zaburzający interakcję rodzic-dziecko i rozwój dziecka Teoria przywiązania - dzieci, których rodzice wyczuwają ich potrzeby emocjonalne i ciepło reagują na nie mają większą szansę wytworzenia stabilnego wzajemnego związku – bezpiecznej więzi - brak bezpiecznej więzi – pogłębia stres matki, zaniedbywanie dziecka; sprzyja zachowaniom agresywnym, niskim kompetencjom społecznym, niskiemu poczuciu wartości własnej itp.

Cele PCIT Poprawa więzi między rodzicem a dzieckiem Poprawa umiejętności kontroli zachowania dziecka u rodziców Bezpieczny opiekuńczy związek to podstawa skutecznego nakładania ograniczeń i utrzymywania dyscypliny, które pozwalają na osiągnięcie trwałych zmian w zachowaniu dziecka i rodzica Fazy I –CDI – rodzice uczą się brać przykład z dziecka w zabawie( zwiększenie ich wrażliwości na stworzenie opiekuńczej więzi między nimi a dzieckiem) II- PDI – terapia kliniczna zaburzeń zachowania

Pracują razem rodzice i dzieci Najczęstsze zastosowanie dla rodzin z dziećmi w wieku 3-6 lat W terapii uczestniczy jeden lub oboje rodziców (opiekunów) Forma terapii – rozpoczyna się sesją dydaktyczną –terapeuta wyjaśnia i demonstruje umiejętności skierowane na dziecko lub rodziców, w dalszej kolejności – sesje treningowe (rodzice ćwiczą z dzieckiem, terapeuta udziela im podpowiedzi i dostarcza wzmocnienia ,aby ukształtować nowe zachowania Sesje treningowe-sprawdzanie zadań domowych ,udziela pomocy ,kiedy to jest wskazane; Obserwuje i koduje zachowania rodziców w ciągu 5 -minutowej interakcji – ustala dalsze cele do treningu w pokoju zabaw (terapeuta obserwuje i wspiera informacjami zwrotnymi) Po każdej sesji (w pokoju zabaw) – terapeuta przegląda z rodzicami tabelę pokazującą jak często korzystali oni ze zdobytych umiejętności w 5 min. interakcji

Treści sesji terapeutycznych Faza I - CDI CDI –(I faza) – uczenie się – umiejętności komunikacji z dzieckiem ( tzw. umiejętności PRIDE) wg. zasady: dostosować się do dziecka chwalić za zachowanie potwierdzenie dziecięcych wypowiedzi Naśladowanie opisywanie zabawy wyrażanie entuzjazmu Technika główna – różnicująca uwaga społeczna (uczenie rodziców unikania prób kierowania zabawą: wydawania poleceń, zadawania pytań, krytykowania; wyjaśnianie, modelowanie, odgrywanie scenek) W domu przez 5 minut codziennie ćwiczenie uczonych umiejętności wraz z notowaniem przebiegu sesji na kartce

pierwsza sesja- wyłącznie pozytywne wzmacnianie przez terapeutę umiejętności PRIDE - stosowanych przez rodziców Podczas kolejnych sesji- zajmowanie się konkretnymi umiejętnościami, których rodzice jeszcze nie przyswoili Nie używanie pytań, zdania twierdzące, wzmacniane! Etap II PDI – rozpoczyna się gdy rodzice opanują w/w umiejętności (interakcja skierowana na rodzica)

Interakcja skierowana na rodzica -PDI Cele- zwiększanie posłuszeństwa i zmniejszanie skali zachowań niewłaściwych, niepodatnych na ignorowanie ich (bicie, niszczenie zabawek itp.) Nadal pozytywna uwaga rodziców wobec zachowań właściwych i ignorancja niewłaściwych u dzieci Uczenie się dawania dziecku konkretnych poleceń i konsekwentnego ich egzekwowania Uczenie się spokojnego i przewidywalnego sposobu reagowania: dawanie jasnych i konkretnych ,bezpośrednich poleceń zamiast uwag krytycznych, wyjaśniania poleceń przed (idziemy do sklepu załóż np. buty...) i po ich wykonaniu (dziękuję za to, że założyłeś np. buty, teraz możemy pójść) Nie ulegać kłótniom przed wykonaniem czynności

Zestaw kroków po wydaniu polecenia – 3 poziomy: ostrzeżenie, krzesło, pokój Dziecko dostaje ostrzeżenie, gdy po raz pierwszy nie wykona polecenia rodzica. Zasada 5 sekund - przed nim rodzic daje 5 sekund na jego wykonanie - gdy jest niejasne czy dziecko zamierza posłuchać rodzica ; gdy kategoryczne z jego strony „nie” – wtedy nie stosować! Jeśli dziecko posłucha- pochwalić ,jeśli nie posłucha to 2 krok (jeśli nie posłuchasz będziesz musiał posiedzieć na krześle)

Krzesło przerwy Gdy dziecko nie posłucha - może być zasada 5 sek., ale gdy pewność , że nie posłucha – natychmiast, spokojnie z rodzic zabiera dziecko na krzesło :”nie zrobiłeś.... więc musisz posiedzieć na krześle” – przypomina powód kary Sadza dziecko na krześle i mówi :„Zostań tu, dopóki Ci nie powiem, że możesz wstać”( oznacza to: dopóki będziesz gotowy grzecznie się zachowywać”) –czas :3 min. Nie może wstać! Rodzic podchodzi do dziecka pytając czy jest gotowe zrobić ...../Jeśli nie – „dobrze, w takim razie zostań na krześle, dopóki ci nie powiem, że możesz zejść” –czas 3min. itd. do momentu zgody na wykonanie polecenia pierwotnego Nie chwali wprost (mówi „dobrze”) – za daje dziecku kolejne proste polecenie i za jego wykonanie chwali z entuzjazmem (dziecko uczy się różnicowania pozytywnej reakcji za bezpośrednie posłuszne zachowanie i słabej reakcji na posłuszeństwo wymuszone karą

Pokój przerwy Gdy dziecko wstaje z krzesła przerwy rodzic prowadzi je do pokoju przerwy ,mówiąc:” wstałeś z krzesła, zanim ci pozwoliłam, dlatego będziesz musiał iść do pokoju przerwy”. Gdy dziecko jest już w pokoju – czas 5 min. Gdy dziecko słucha – rodzic następnie prowadzi je na krzesło (zostań na krześle dopóki nie powiem, że możesz wstać)- 3 min. przerwa na krześle (powtarzanie do skutku – rodzic nie może ustąpić) Pokój pusty w pobliżu pokoju zabaw (szybka w drzwiach do obserwacji), bezpieczny Ćwiczenie na sesjach i w domu Ćwiczenia dydaktyczne z użyciem zabawek „Pan Misio” (ćwiczenie przez rodziców procedury przerwy z „panem Misiem” na sesjach)