Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Odpowiedzialność członków zarządu spółki za naruszenia praw własności intelektualnej Piotr Zięcik, adwokat.
Advertisements

Outsourcing IT –– wybrane aspekty prawne
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
© copyright wskazuje właściciela praw autorskich
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
PRAWO AUTORSKIE USTAWA Z 4 LUTEGO 1994 R. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631)  
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Technologia informacyjna a prawo
PRAWA AUTORSKIE.
Ochrona Praw Autorskich
Wybrane zagadnienia prawa własności
Art. 1 ust. 2(1) Ustawy Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody, zasady działania oraz.
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Prawo autorskie w szkole
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
WYNAGRODZENIA TWÓRCÓW W RAMACH STOSUNKU PRACY
Prawa autorskie.
Legalne pobieranie plików z internetu
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
PRAWO AUTORSKIE PRAWO AUTORSKIE
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie.
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Własność intelektualna – rzecz święta
Internet a prawo autorskie
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
Prawa Autorskie w Internecie
Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych oraz ochrony praw autorskich Łukasz Dróżdż.
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
PRAWA AUTORSKIE Paulina Cicha Paulina Broszczak. Prawo autorskie – pojęcie prawnicze oznaczające (1) ogół praw przysługujących autorowi utworu albo (2)
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Ochrona własności intelektualnej
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Źródła prawa własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Prawa autorskie – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Zapis prezentacji:

Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe Często w Polsce terminem tym określa się zarówno ogół praw przysługujących autorowi dzieła, jak i szczególną ich część - przepisy upoważniające autora do decydowania o użytkowaniu dzieła i czerpaniu z niego korzyści. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.) wyróżnia: autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe

Oznacza zespół uprawnień jakie przysługują twórcy utworu Oznacza zespół uprawnień jakie przysługują twórcy utworu. Przy czym nacisk kładzie się tu na charakter emocjonalny czy nawet uczuciowy tych uprawnień. W prawie polskim pojęcie autorskich praw osobistych reguluje art. 16 "Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych" (Dz. U. 2000 r. Nr 80 poz. 904). W przypadku programów komputerowych art. 77 ustawy wyłącza stosowanie pkt 3-5 art. 16. Autorom programów komputerowych przysługują więc jedynie prawa: Autorstwa utworu, Oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo

Oznacza zespół uprawnień jakie przysługują twórcy utworu przy czym nacisk kładzie się tu na kwestię ekonomiczną tych uprawnień. W prawie polskim pojęcie autorskich praw osobistych reguluje art. 17 (i dalsze) "Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych" (Dz. U. 2000 r. Nr 80 poz. 904). Stanowi on, że: twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Najistotniejszą częścią autorskich praw osobistych jest tzw. prawo do rozporządzania utworem na wszystkich polach ekploatacji. Pojęcie to wyjaśnia art.50 "Ustawy o prawie autorskim...". Sa to więc następujące pola eksploatacji: w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż wcześniej omówione - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), plastyczne, fotograficzne, lutnicze, wzornictwa przemysłowego, architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne, muzyczne i słowno-muzyczne, sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym wizualne i audialne). Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

idee i pomysły, chyba że są wyrażone oryginalną formą, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole, akty normatywne lub ich urzędowe projekty, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje prasowe, pomysły i tematy badawcze oraz teorie i fakty naukowe, znane powszechnie od dawna formy plastyczne, przestrzenne lub muzyczne, elementy utworów pozbawione charakteru twórczego, np.: typowe tabele, rysunki, zestawienia pozbawione oryginalnej koncepcji np. alfabetyczne. utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku, utwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak muzea, galerie, sale wystawowe, lecz tylko w katalogach i w wydawnictwach publikowanych dla promocji tych utworów, a także w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji, znaki firmowe użyte w celach informacyjnych.

Jeżeli naszym działaniem, świadomym bądź pozbawionym złych intencji, naruszymy prawa autorskie twórcy, to przysługuje mu szereg środków prawnej ochrony. Twórca może żądać przed sądem cywilnym nie tylko odszkodowania ale także zaprzestania działalności naruszającej jego interes czy zniszczenia w ten sposób wytworzonych towarów, może także wystąpić z oskarżeniem prywatnym do sądu karnego przeciwko naruszycielowi.