Tematy prac zaliczeniowych semestr zimowy 2011/12

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budowa Przystani Miejskiej wzorowanej na historycznym Dworcu Wodnym „Płock”   Autorzy Projektu: Paweł Śliwiński, Krzysztof Wiśniewski, Wojciech Rytter,
Advertisements

PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Podstawowe informacje o projekcie.
„Tu, gdzie nasz dom…” Zespół Szkół nr 6 - Żory „Ślady przeszłości”
„Wychowanie patriotyczne poprzez krajoznawstwo i turystykę szkolną”
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
„Cudze chwalicie, swego nie znacie’’ Skrzydlów
Plan Odnowy Miejscowości
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Gmina Mieścisko – nasza Mała Ojczyzna
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
MAJÓWKA SOPOCIAN śladami przeszłości w sopockich lasach
Wadowice dawne i współczesne
Święta Bożego Narodzenia
Zespół Szkół im. Karola Brommera w Zimnicach Wielkich.
1.
Kapliczki i krzyże przydrożne
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Kraków piękne miasto w Polsce
Obiekty sakralne we wsi Grodysławice
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Podróż po Ochocie.
Ms Access Formularze i raporty Marzena Nowakowska KIS, WZiMK, PŚk
Społeczna Ochrona Przyrody
kryteria zaliczenia projektu
MÓJ PCIM – MAŁA OJCZYZNA
Pielgrzymka do ziemi świętej
Podstawy programowania
PRZYDROŻNE KRZYŻE I FIGURY WE WSI DESZKOWICE II
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
WARUNKIEM ZALICZENIA JEST UDZIAŁ W WYKŁADACH i PRACA NA WYBRANY TEMAT Prowadzący: dr Elżbieta Szot-Radziszewska; konsultacje czwartek godz p. 404.
ARKADYJSKIE ŻYCIE NA WSI „Pieśń świętojańska o Sobótce”
Ankieta "Zwyczaje świąteczne w Twojej rodzinie" Klasa II a.
XXXII Rajd Młodych Oszczędnych „Gra miejska”. Opis trasy Pl. Wolności Pl. Wolności Ul. Nowomiejska Ul. Nowomiejska Ul. Ogrodowa Ul. Ogrodowa Manufaktura.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Projekt – to zbiór aktywności charakteryzujących się następujących cechami: są ze sobą powiązane w złożony sposób; zmierzają do osiągnięcia celu, często.
Prawo autorskie.
W ZGODZIE Z NATURĄ I TRADYCJĄ-KRAJOBRAZ KULTUROWY MOJEJ OKOLICY.
OPIS BIBLIOGRAFICZNY PN-ISO 690
Pomniki w Centrum Rzeszowa.
Dokumenty aplikacyjne
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Ms Access Raporty Marzena Nowakowska WZiMK, PŚk
JEDLANKA. Jedlanka na mapie, czyli, gdzie nas szukać?
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
1. Od czego pochodzi nazwa Piaseczna? Nazwę Piaseczno przyjęło od położenia na piaszczystych glebach.
ZABRZE MOJE MIASTO MULTIMEDIALNA WYCIECZKA PO ZABRZU!
Pierwsze wzmianki na temat osadnictwa na terenie dzisiejszej dzielnicy Targówek, jak powszechnie wiadomo, dotyczą prasłowiańskiej osady z terenów Lasu.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Trakt wielu kultur pomnik historii
Atrakcje turystyczne częstochowy
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (Projekt)
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (Projekt)
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
1. 2 Bliski Wschód 3 Ropa naftowa zasoby na świecie 4.
Lokalizacja skansenu na mapie wsi olęderskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROJEKT EDUKACYJNY „ŚWIĘTA”
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Imię i nazwisko ucznia | Imię i nazwisko nauczyciela | Klasa
Górki Moja mała ojczyzna.
Biała Podlaska.
Architektura w Trzebini
Zapis prezentacji:

Tematy prac zaliczeniowych semestr zimowy 2011/12 Z przedmiotów prowadzonych przez dr Elżbietę Szot-Radziszewską Konsultacje - środa : godz. 8-10 : pok. 315 A http://www.tu.kielce.pl/~eszot

WARUNKI ZALICZENIA WYKŁADU UDZIAŁ W WYKŁADACH NAPISANIE PRACY NA JEDEN Z PODANYCH NIŻEJ TEMATÓW MOŻNA ZAPROPONOWAĆ TEMAT WŁASNY PO UZGODNIENIU Z PROWADZĄCYM PRACE NALEŻY ZŁOŻYĆ NAJPÓŹNIEJ DO 4 STYCZNIA 2012 R MILE WIDZIANY TERMIN WCZEŚNIEJSZY UWAGA: MATERIAŁY Z INTERNETU, KOMPILACJE CUDZYCH TEKSTÓW ORAZ PRACE BEZ ODNIESIEŃ DO ŹRÓDEŁ W PRZYPISACH BĘDĄ TRAKTOWANE JAKO PLAGIAT!

PROJEKT I – MAPA MENTALNA WYBRANEJ MIEJSCOWOŚCI SPORZĄDZENIE MAP MENTALNYCH WSI, MIASTECZKA, DZIELNICY LUB SWOJEJ ULICY NA PODSTAWIE WYWIADÓW Z NAJSTARSZYMI MIESZKAŃCAMI Mapa wyobrażeniowa powinna obejmować: a/ sporządzony odręcznie plan przestrzeni (wioska, dzielnica), b/ zapis wywiadu – zapisana bezpośrednia relacja każdego rozmówcy osobno c/ jedna wspólna mapa podsumowująca efekty badań z podsumowaniem + fotografie miejsc zaznaczonych na mapie

PROJEKT I – MAPA MENTALNA WYBRANEJ MIEJSCOWOŚCI Czym różniła się wieś od miasta kiedyś (i dzisiaj)? Przestrzeń wsi, miasteczka-granice, centrum, znaki pamięci Obrzędy doroczne związane z przestrzenią wsi i znakami pamięci –obchodzenie pól, procesje, poświęcenie pól i zasiewów, majówki, magia urodzaju itp. – od Bożego Narodzenia do św. Łucji (13 XII) Ogień i woda w tradycji wsi

UWAGI DO PROJEKTU I W badaniach map mentalnych zwracać uwagę na następujące elementy składowe (znaki przestrzeni i znaki pamięci) odtwarzanego krajobrazu: 1/ drogi – ciągi komunikacyjne po których się poruszamy, z perspektywy których oglądamy krajobraz; główne (wiodące do miasta na jarmark, targ, do kościoła, do urzędu) i drugorzędne drogi (często tzw. polne wiodące do wsi sąsiedniej, na pola, do lasu). Drogi, gościńce, ścieżki, trakty stanowią strukturę organizacyjną przestrzeni; pełniły one różnorodne funkcje w życiu mieszkańców, gdyż wiodły w różne miejsca. Droga w krajobrazie kulturowym, jako miejsce szczególne, determinujące odbiór krajobrazu, jako fenomen kultury i znak obecności człowieka w krajobrazie. Droga to przestrzeń wydzielona z krajobrazu, osobna rzeczywistość, należąca do świata oswojonego, bezpiecznego o ile wiemy dokąd prowadzi.

UWAGI DO PROJEKTU I c.d. W badaniach map mentalnych zwracać uwagę na następujące elementy składowe (znaki przestrzeni i znaki pamięci) odtwarzanego krajobrazu: 2/ granice – elementy linearne (ale nie drogi), linie utrudniające komunikację, wyznaczające kres swojej przestrzeni – rzeki, wybrzeża, tory kolejowe, miedze, bagna, góry lub wzgórza, 3/dzielnice, części wsi, – części przestrzeni wydzielone na podstawie kryterium funkcjonalnego, zwyczajowego, historycznego, statusu mieszkańców – np. dzielnice narodowościowe w miasteczkach- polska, niemiecka, żydowska, ruska, olęderska itp. - co stanowiło centrum tych dzielnic, czy miały własny cmentarz, kościół, rynek; Nazwy części wsi, pól – etymologia nazw

UWAGI DO PROJEKTU I c.d. W badaniach map mentalnych zwracać uwagę na następujące elementy składowe (znaki przestrzeni i znaki pamięci) odtwarzanego krajobrazu: 4/ Węzły – skrzyżowania dróg, ronda, place, rynki, rozdroża - punkty przecięcia ciągów komunikacyjnych 5/ punkty odniesienia; punkty orientacyjne -znaki które ze względu na ważność w krajobrazie lub charakterystyczny wygląd ułatwiają orientację w przestrzeni, takie jak pomniki, budynki, wiatraki, kapliczki, krzyże, wieże, dzwonnice, naturalne lub prawie-naturalne elementy krajobrazu – wielkie kamienie, stare drzewa , wzgórze, rzeka, źródło, las

PROJEKT II- KRAJOBRAZ KULTUROWY „ZNAKI PAMIĘCI, ZNAKI PRZESTRZENI W WYBRANEJ MIEJSCOWOŚCI” PRZYDROŻNE KRZYŻE KAPLICZKI, STARE CMENTARZE, KOŚCIÓŁ, STARE DROGI, MIEJSCA MAGICZNE (CUDOWNE ŹRÓDEŁKA; DIABELSKIE KAMIENIE, BOŻE STOPKI) FORMA: WYWIADY Z NAJSTARSZYMI MIESZKAŃCAMI + MAPA MENTALNA MIEJSCOWOŚCI Wywiady należy zapisywać dosłownie (nie swoimi słowami) wraz z wyrażeniami gwarowymi) Pytać o historię miejsc i znaków ich funkcje w przestzreni kiedyś i współcześnie

PROJEKT III – KRAJOBRAZ LEGENDOWY „ LEGENDY ZWIĄZANE ZE WZGÓRZAMI, CUDOWNYMI ŹRÓDŁAMI, KAMIENIAMI, MIEJSCAMI OBJAWIEŃ I MIEJSCAMI GDZIE STRASZYŁO I INNE W MOJEJ MIESCOWOŚCI O OKOLICI” FORMA: WYWIADY Z NAJSTARSZYMI MIESZKAŃCAMI + MAPA MENTALNA MIEJSCOWOŚCI Wywiady należy zapisywać dosłownie (nie swoimi słowami) wraz z wyrażeniami gwarowymi) Pytać o historię miejsc i znaków ich funkcje w przestrzeni kiedyś i współcześnie

PROJEKT IV – „DOM JAKO MIKROKOSMOS” WYWIADY NA TEMAT: „JAK DAWNIEJ BUDOWANO DREWNIANY DOM. WIERZENIA LUDOWE ZWIĄZANE Z DOMEM” [WYWIADY DOTYCZĄCE OBRÓBKI DREWNA, KONSTRUKCJI; KRYCIA DACHU; NAZW POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW KONSTRUKCYJNYCH DOMU; ZWYCZAJE LUDOWE PRZY BUDOWIE DOMU; ZWYCZAJE LUDOWE ZWIĄZANE Z DOMEM PRZY OKAZJI RÓŻNYCH SWIĄT DOROCZNYCH I RODZINNYCH. RELACJA ZAPISANA DOSŁOWNIE WRAZ Z NAZWAMI GWAROWYMI] OPOWIEŚĆ O KONKRETNYM DOMU (np. Dom mojego dziadka) Kolejne etapy budowy Czynności magiczne- dzień rozpoczęcia budowy, ofiara podwalinowa, wiecha (wionek); zasiedliny Wróżby związane z domem i zagrodą w czasie obrzędów dorocznych; w czasie wesela

PROJEKT IV – „DOM JAKO MIKROKOSMOS” - c. d. MAGICZNE SPOSOBY ZAPEWNIENIA DOSTATKU I BEZPIECZEŃSTWA W PRZESTRZENI DOMU, ZAGRODY I WSI ZABIEGI MAGICZNE W CZASIE ŚWIĄT DOROCZNYCH malowanie krzyży, kopcenie gromnicą, kredą, obchodzenie domu, świecenie ZABIEGI MAGICZNE W CZASIE ŚWIĄT RODZINNYCH REKWIZYTY MAJĄCE ZAPEWNIĆ OCHRONĘ NP. KROPIELNICZKA ZE ŚW. WODĄ, ZIOŁĄ, KREDA, DZIEGIEĆ, MIOTŁA, ŁOPATA DO CHLEBA, święte obrazy-jakie?

Wywiad powinien obejmować HISTORIĘ OBIEKTU HISTORIĘ KOLEJNYCH WŁAŚCICIELI, LEGENDY LUDOWE ZWIĄZANE Z OBIEKTEM, LUDŹMI I MIEJSCEM NALEŻY NOTOWAĆ NAZWY GWAROWE DOKUMENTY ARCHIWALNE, STARE FOTOGRAFIE (ZESKANOWAĆ ) WYKONAĆ WSPÓŁCZESNE FOTOGRAFIE OBIEKTU

Informacje dodatkowe: Forma pracy – wywiady z najstarszymi mieszkańcami, fotografie (autor foto), rysunki, plany pracę nagrać na opisanej płycie CD; część tekstową dodatkowo wydrukować; objętość pracy minimum 10 stron ; czcionka 12 Praca musi zawierać – na stronie tytułowej dane rozmówców - imię nazwisko, wiek , miejsce zamieszkania nazwę (gmina, powiat) miejscowości, której dotyczy dane autora pracy – imię nazwisko, grupa, wydział i kierunek podać odniesienia do źródeł w przypisach (autor, tytuł książki, rok i miejsce wydania, strona z której pochodzi informacja; cytaty należy ująć w cudzysłów!